"Repatriëring" Cryptocurrency - Hoe ver mag de bank gaan? Ervaringen?

Als ge iemand zijt die veel inbrengt bij hen zulllen ze wel eens willen klappen, zoniet gaan ze daar geen minuut van wakker liggen ;)
Wat is veel inbrengen, ik denk toch bovengemiddeld :D, tot nu toe nog geen problemen ondervonden van een van de grootbanken. Terwijl ik lees dat sommige grootbanken betalingen blokkeren naar sommige platformen kuch.
 
Geachte mijnheer,

Onze dienst antitwitwas heeft uw transactie onder de loep genomen en volgende vragen stellen ze zich, kan u hier per kerende op antwoorden;

In het kader van het witwasrisico dat inherent aanwezig is bij cryptomunten, willen wij u vragen onderstaande vragen allemaal door de klant zélf te laten beantwoorden (zie vragen in onze eerste mail hieronder).

Het is belangrijk om te weten waar het geld oorspronkelijk vandaan komt, in welke cryptomunten belegd werd, via welk cryptoplatform belegd werd, en vooral de transactiehistoriek (= inclusief transacties in crypto zelf (niet enkel van en naar [naam bank]), niet enkel deposits en withdrawals) en bijhorende wisselkoersen te kennen. Het fiscale luik is ook van belang.

Graag hadden wij daarnaast ook geweten waarom betreffende klant in een innovatief product als crypto heeft belegd, en waarom hij dat op de door zijn beschreven wijze (na antwoord op bovenstaande en onderstaande vragen) heeft gedaan.


Dag collega,

Graag had ik bijkomende informatie verkregen over klant [naam klant]:
Beroepsactiviteit, statuut, sector?

Mbt transacties naar en van cryptoplatformen, zoals:

Mbt cryptoportefeuille(s):

• Bij welke cryptoplatformen werd er belegd? (staving)
• Heeft de klant een cold storage? (staving)
• In welke cryptomunten (en eventueel andere effecten) werd er belegd? (staving)
• Historiek van de beleggingen in cryptoportefeuille aan te leveren (= inclusief transacties in crypto zelf, niet enkel deposits en withdrawals)
• Wisselkoersen/waarde van de crypto-effecten ten tijde van de belegging (tijdslijn) + staving/verklaring dat de opbrengst realistisch is.

Mbt strategie/instrumenten:

Doet de klant aan spot trading?
Doet de klant aan crypto futures trading?
Doet de klant aan staking?

Mbt herkomst van de gelden:

• Hoe is het vermogen opgebouwd waarmee in crypto is belegd?
• Van welke rekeningen werd er in crypto belegd, buiten de [naam bank]-rekening? (staving)

Mbt fiscaliteit:
Hoe werden in het verleden de crypto-inkomsten fiscaal aangegeven?

Bij voorbaat dank
 
Geachte mijnheer,

Onze dienst antitwitwas heeft uw transactie onder de loep genomen en volgende vragen stellen ze zich, kan u hier per kerende op antwoorden;

In het kader van het witwasrisico dat inherent aanwezig is bij cryptomunten, willen wij u vragen onderstaande vragen allemaal door de klant zélf te laten beantwoorden (zie vragen in onze eerste mail hieronder).

Het is belangrijk om te weten waar het geld oorspronkelijk vandaan komt, in welke cryptomunten belegd werd, via welk cryptoplatform belegd werd, en vooral de transactiehistoriek (= inclusief transacties in crypto zelf (niet enkel van en naar [naam bank]), niet enkel deposits en withdrawals) en bijhorende wisselkoersen te kennen. Het fiscale luik is ook van belang.

Graag hadden wij daarnaast ook geweten waarom betreffende klant in een innovatief product als crypto heeft belegd, en waarom hij dat op de door zijn beschreven wijze (na antwoord op bovenstaande en onderstaande vragen) heeft gedaan.


Dag collega,

Graag had ik bijkomende informatie verkregen over klant [naam klant]:
Beroepsactiviteit, statuut, sector?

Mbt transacties naar en van cryptoplatformen, zoals:

Mbt cryptoportefeuille(s):

• Bij welke cryptoplatformen werd er belegd? (staving)
• Heeft de klant een cold storage? (staving)
• In welke cryptomunten (en eventueel andere effecten) werd er belegd? (staving)
• Historiek van de beleggingen in cryptoportefeuille aan te leveren (= inclusief transacties in crypto zelf, niet enkel deposits en withdrawals)
• Wisselkoersen/waarde van de crypto-effecten ten tijde van de belegging (tijdslijn) + staving/verklaring dat de opbrengst realistisch is.

Mbt strategie/instrumenten:

Doet de klant aan spot trading?
Doet de klant aan crypto futures trading?
Doet de klant aan staking?

Mbt herkomst van de gelden:

• Hoe is het vermogen opgebouwd waarmee in crypto is belegd?
• Van welke rekeningen werd er in crypto belegd, buiten de [naam bank]-rekening? (staving)

Mbt fiscaliteit:
Hoe werden in het verleden de crypto-inkomsten fiscaal aangegeven?

Bij voorbaat dank
Het ging om een investering van €10.000 van bankrekening naar exchange en na 12 maanden weer naar bankrekening vd zelfde bank. Witwasrisico 🤕
 
Ik heb maandag 6.2k overgeschreven van Kraken naar Hellobank. Geen vragen o.i.d. Ik schrijft echter geregeld 3 a 4 duizend over naar Amex, beobank, Lynx, etc.
 
Ik heb maandag 6.2k overgeschreven van Kraken naar Hellobank. Geen vragen o.i.d. Ik schrijft echter geregeld 3 a 4 duizend over naar Amex, beobank, Lynx, etc.
Daar verschiet ik van, BNP (en dus ook Hello Bank) staat nu niet echt bekend als de meest crypto-vriendelijke bank.
 
In andere topics hier op het forum werd door sommigen gewag gemaakt dat ze toch wel grote rendementen hebben behaald (bouwgrond kunnen kopen door crypto, etc...).
Dan spreken we al niet meer over een 10K, maar over waarschijnlijk 150K of meer.

Hoe hebben zij het bedrag dan terug op hun klassieke zichtrekening kunnen storten, zonder behandeld te worden als een crimineel?

Wat met het fiscaal aspect? 33% belasting betaald?
 
Ik heb maandag 6.2k overgeschreven van Kraken naar Hellobank. Geen vragen o.i.d. Ik schrijft echter geregeld 3 a 4 duizend over naar Amex, beobank, Lynx, etc.
Ik heb al eens 6,5K overgeschreven naar Belfius vanaf Kraken en daar kwamen ook geen vragen op (eind 2017 wel). Voor de rest waren het kleinere bedragen.
Ik wisselde wel eens af nadien tussen die rekening en Rabobank. Totaal zal rond de 25K geweest zijn. Over een termijn van 4 jaar.
 
In andere topics hier op het forum werd door sommigen gewag gemaakt dat ze toch wel grote rendementen hebben behaald (bouwgrond kunnen kopen door crypto, etc...).
Dan spreken we al niet meer over een 10K, maar over waarschijnlijk 150K of meer.

Hoe hebben zij het bedrag dan terug op hun klassieke zichtrekening kunnen storten, zonder behandeld te worden als een crimineel?

Wat met het fiscaal aspect? 33% belasting betaald?
Handig aan nen blockchain, je kan traceren tot helemaal in den beginne wanneer je gekocht hebt. Dusjah > 1 jaar is al wel een serieus argument.

En wanneer het meer is dan x euros, is een goede financieel expert zijn kosten quasi verwaarloosbaar.
 
En wanneer het meer is dan x euros, is een goede financieel expert zijn kosten quasi verwaarloosbaar.
Ja, die bedenking had ik mij ook al gemaakt...
En effectief wat wisselen tussen verschillende zichtrekeningen van verschillende banken.

Maar het voorbeeld hierboven waarbij al lastige vragen worden gesteld voor 10K a 15K is triest. In dat geval trap ik het onmiddellijk af als klant bij die bank.
 
Bij Argenta is het toch heel extreem precies. Dat is zo'n bank die wilt hypercorrect zijn in alles waarschijnlijk.
Misschien paraplu-effect? Misschien zijn ze zelf op de vingers getikt in een aantal cases?
Maar neemt niet weg dat geen enkele klant (de brave huisvader) als een crimineel wil behandeld worden voor een relatief klein bedrag.
 
Als ge ziet wat voor een stoten Argenta wou uithalen in den tijd toen ik een woonlening nodig had kan ik me zeker en vast inbeelden dat die stevig op de vingers getikt zijn.

In t verleden schijven van 7k opgenomen, gewoon in batches verkocht, en nooit issues gehad.

De bank die zaagt over mijn crypto gaat mij prompt op staande voet verliezen als klant. Ik ben niet van plan om te stoppen met crypto noch te hoeven pikken dat een bank zich onnodig moeit.

Nu, er zijn genoeg andere platformen waar partijen geen vragen stellen, en voor de "thuisbank" ziet het er allemaal een pak normaler/rustiger uit.
 
Misschien paraplu-effect? Misschien zijn ze zelf op de vingers getikt in een aantal cases?
Maar neemt niet weg dat geen enkele klant (de brave huisvader) als een crimineel wil behandeld worden voor een relatief klein bedrag.
Dat is zo een mentaliteit van: je bent een crimineel tot het tegendeel bewezen is
 
Terug
Bovenaan