famtam
Well-known member
In Nederland schijnen de relletjes mede aangesticht door de grote anti-regeringsbeweging aldaar (vooral ontstaan tijdens corona en boerenprotesten).`Het probleem met deze groep is dan ook niet beperkt tot België alleen.'
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In Nederland schijnen de relletjes mede aangesticht door de grote anti-regeringsbeweging aldaar (vooral ontstaan tijdens corona en boerenprotesten).`Het probleem met deze groep is dan ook niet beperkt tot België alleen.'
Mochten de Italianen rellen, zou je deze retoriek dan ook nooit horen.
Dat is die vicieuze cirkel, natuurlijk: zonder een basis-integratie (de absolute basic: taal leren) geraak je nergens. Maar ónze visie op integratie is misschien te zwaar (perso mening). Geen kat die vraagt dat een Braziliaan meer doet dan Nederlands leren. In feite vragen we zelfs niet meer dan dat van de Midden-Afrikaan. Maar wel van Noord-Afrika en Arabische streken. Natuurlijk mogen wij eisen stellen, maar de payoff hier voor het voldoen aan de eisen is te laag. Want die betere jobs, wegblijvend racisme, dat kunnen wij niet bieden. ‘Ah maar ons sociaal vangnet’ Goh ja, als je mij anders toch niet moet hebben, waarom zou ik niet gewoon voluit daarvoor gaan?Als jij in Frankrijk een minder kwalitatieve job had dan de norm in Frankrijk en aldus een lager inkomen en ook nog eens discriminatie moest ondergaan in het dagelijkse leven (racisme,huismarkt,...) en een minder aangenaam leven, dan was jij wellicht ook gefrustreerd en dan had jij wellicht ook niet de reflex gehad om u te integreren.
In brussel ook volgens de politievakbond.In Nederland schijnen de relletjes mede aangesticht door de grote anti-regeringsbeweging aldaar (vooral ontstaan tijdens corona en boerenprotesten).
Maar dat is toch nog altijd geen reden voor Squid (in deze hypothetische situatitie) om de boel daar in brand te gaan steken of in Parijs te gaan rellen?Als jij in Frankrijk een minder kwalitatieve job had dan de norm in Frankrijk en aldus een lager inkomen en ook nog eens discriminatie moest ondergaan in het dagelijkse leven (racisme,huismarkt,...) en een minder aangenaam leven, dan was jij wellicht ook gefrustreerd en dan had jij wellicht ook niet de reflex gehad om u te integreren.

In brussel ook volgens de politievakbond.
![]()
Politievakbond geeft politiek veeg uit de pan na rellen in Brussel: “Al meer dan 20 jaar no-gozones, maar politiek heeft dat altijd ontkend”
De rellen in Brussel na de WK-wedstrijd tussen België en Marokko blijven nazinderen. Brussels burgemeester Philippe Close (PS), minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) en premier Alexander De Croo (Open Vld) waren er gisteren snel bij om de rellen te veroordelen, maar...www.hln.be
Dat Verlinden het gisteren had over “enkelingen die misbruik maken van de situatie om rel te schoppen”, vindt Houssin verkeerd. “Het is misplaatst om te zeggen dat het hier over enkelingen gaat, over jongeren. De meeste jongeren zijn zo niet. Het gaat hier echt om zware bendes die de criminaliteit domineren, velen van hen zijn bekend bij de politie, maar ze zijn in zo’n massa moeilijk te identificeren. De problemen worden gewoon niet streng genoeg aangepakt”, besloot Houssin.
Altijd dezelfde relschoppers (op elke betoging)
Ik krijg het ook wel op mijn heupen van dit soort non-artikels:
![]()
Brusselse Lotte baat café uit in Marrakesh: "Marokkanen vinden Brusselse rellen schandalig" | VRT NWS Nieuws
Na de WK-match België-Marokko zijn er in onder andere Brussel rellen uitgebroken. In Marokko zelf worden de rellen in ons land veroordeeld, zegt de Brusselse Lotte Van Den Bogaert die in Marrakesh een reiscafé uitbaat: "Marokkanen vieren door te dansen, te zingen en ritmisch te klappen."www.vrt.be
Dat is dan wel de media die een bepaalde framing wil inzetten. Ook gisteren in het journaal "Ja we weten niet wie deze mensen zijn, we weten enkel dat het jongeren zijn". Mannekes, die lopen rond met Marokkaanse vlaggen
Ik zeg niet dat je dit soort gebeurtenissen moeten gebruiken om te roepen wat bv. Vlaams Belang roept. Maar we mogen toch benoemen wat het probleem is zodat we kunnen nadenken over oplossingen? (en de oplossing is niet 'minder immigranten!', want die jongeren zijn hier al, en velen zijn hier waarschijnlijk zelfs geboren)
Ik kan ontzettend kwaad worden van die beelden. Maar hoe sommige hier oproepen voor extreem gewelddadig optreden vind ik ook absurd.
Iedereen beseft toch dat dit zeker niet zal helpen bij de oplossing op langere termijn? Sure het us symptoombestrijding en een aantal mensen gaan zich kunnen verkneukelen op ‘die buitenlanders die toch ook lappen hebben gehad.’ Maar constructief is bijdrage zal het niet doen.
Het alternatief zal iets moeten zijn dat op de kern werkt van het probleem. Wat dat is laat ik in het midden.
Waarom niet? Nu is het alle keren een belerend vingertje en "en nooit meer doen he". Wanneer gaan we eens wat strenger optreden? Dit zijn weer tienduizenden of honderduizenden euro's schade, extra kosten voor de politie, etc etc.Ik kan ontzettend kwaad worden van die beelden. Maar hoe sommige hier oproepen voor extreem gewelddadig optreden vind ik ook absurd.
Iedereen beseft toch dat dit zeker niet zal helpen bij de oplossing op langere termijn? Sure het us symptoombestrijding en een aantal mensen gaan zich kunnen verkneukelen op ‘die buitenlanders die toch ook lappen hebben gehad.’ Maar constructief is bijdrage zal het niet doen.
Het alternatief zal iets moeten zijn dat op de kern werkt van het probleem. Wat dat is laat ik in het midden.
Er zijn vele oplossingen, en het meeste van wat je hier post is waar. Maar je vergeet de hoofdzaak uit het oog:Dat is die vicieuze cirkel, natuurlijk: zonder een basis-integratie (de absolute basic: taal leren) geraak je nergens. Maar ónze visie op integratie is misschien te zwaar (perso mening). Geen kat die vraagt dat een Braziliaan meer doet dan Nederlands leren. In feite vragen we zelfs niet meer dan dat van de Midden-Afrikaan. Maar wel van Noord-Afrika en Arabische streken. Natuurlijk mogen wij eisen stellen, maar de payoff hier voor het voldoen aan de eisen is te laag. Want die betere jobs, wegblijvend racisme, dat kunnen wij niet bieden. ‘Ah maar ons sociaal vangnet’ Goh ja, als je mij anders toch niet moet hebben, waarom zou ik niet gewoon voluit daarvoor gaan?
Maar mijn basisopmerking blijft dezelfde: de culturele shift die nodig is, het accepteren van een menselijke mens en niet een dienaar volgens de soms krankzinnige wetten van een verzonnen godheid, moet van hún uit komen. Het toelaten van een ontplooien als mens is iets waar zij te vaak weigerachtig tegen staan, dat is onhoudbaar voor jongere generaties in deze moderne wereld. Alleen dan kan er echt iets gaan veranderen en wij zijn niet diegenen die dat kunnen bekomen, dat moet van hen komen.
Geen reden, geen excuus, maar op sociologisch gebied misschien wel een oorzaak. En dus ook een plek waar een oplossing kan liggen.Maar dat is toch nog altijd geen reden voor Squid (in deze hypothetische situatitie) om de boel daar in brand te gaan steken of in Parijs te gaan rellen?
Kiesvee, wat een term ook... alsof het beesten zijn die in massa voortgeduwd worden zonder er zelf iets in te zeggen te hebben, in plaats van gewoon mensen, kiezers.Er zijn vele oplossingen, en het meeste van wat je hier post is waar. Maar je vergeet de hoofdzaak uit het oog:
Het electoraal opportunisme van de politici die van deze bevolkingsgroep hun persoonlijk kiesvee gemaakt hebben. En die willen hier niets aan doen, want dat kan electorale gevolgen hebben.
En deze opportunistische politici hebben intussen in Brussel al een tijdje de macht. Dus hier zal helaas niets aan veranderen, integendeel, het zal alleen maar verergeren. En als het je stoort, is het enige dat je kan doen daar niet meer komen. De PS burgemeesteres noemde de nieuwjaarsrellen ook "een manier van veren..."
Er is een reden waarom Breivik op jonge sossen schoot: hij zag ze als landsverraders. Want dat electoraal opportunisme is lucratief voor die politici op korte termijn, maar de gevolgen in steden of voor een land op lange termijn zijn desastreus... Breiviks manier was zeer fout, maar zijn beweegredenen hadden ergens wel een punt hoor.
Als je rellen gaat aangrijpen om één politieke partij aan te vallen en weg te zetten als landverraders ("niet echt, maar toch een punt, hoor!"), dan denk ik dat jij het bent die aan politieke recuperatie doet, hoor.Langs de andere kant. Waarom zie je zo'n rellen niet in Tanger of Casablanca? Kan het te maken hebben met het besef dat wie daar auto's in brand steekt zich aan een laken van eigen broek kan verwachten?

Dat is toch enorm veel te kort door de bocht... Als je weet dat alle studies erop wijzen dat harder straffen niet ontradend werkt, niet bij eerste overtreders en niet bij recidivisten, waarom zou je dan die link leggen?Langs de andere kant. Waarom zie je zo'n rellen niet in Tanger of Casablanca? Kan het te maken hebben met het besef dat wie daar auto's in brand steekt zich aan een laken van eigen broek kan verwachten?
Met dit soort electoraal opportunisme is niemand gediend, en het schaadt iederen, misschien de kiezers die in dit geval gebruikt/misbruikt worden nog in de eerste plaats.Geen reden, geen excuus, maar op sociologisch gebied misschien wel een oorzaak. En dus ook een plek waar een oplossing kan liggen.
Kiesvee, wat een term ook... alsof het beesten zijn die in massa voortgeduwd worden zonder er zelf iets in te zeggen te hebben, in plaats van gewoon mensen, kiezers.
En daarbij nog eens een verkeerd citaat van een PS-burgemeester die niet zei dat rellen een manier van vieren was, maar dat zij vierden, dat dat uit de hand liep, en toen iets anders is geworden. En "sossen" zijn landverraders, zie.
Maar het is de schuld van electoraal opportunisme, hoorAls je rellen gaat aangrijpen om één politieke partij aan te vallen en weg te zetten als landverraders ("niet echt, maar toch een punt, hoor!"), dan denk ik dat jij het bent die aan politieke recuperatie doet, hoor.
Gemiddeld 10 rellen elke wedstrijddag. Gij weet van niks. Gij ligt hier te lullen dat ge de situatie kent omdat ge in die wijken hebt gewoond. Zijt gij dan ieder weekend bij een voetbalmatch?de gemiddelde belg staat elk weekend te rellen in een voetbalstadion.
of moeten we dat wel normaal vinden?
dat is even erg minstens als wat er hier aan de hand is
Hoeveel rellen per jaar hebben we met 'vreemde afkomst jongeren'?
3?
Er zijn minstens 10 rellen elke wedstrijddag in 1 ste klasse voetbal.
Dat is zo normaal geworden dat dat zelfs niet in het nieuws komt.
Dus de intentie zit ook bij die Marokkanen in Tanger zeg je? Maar die doen dat niet omdat er hard wordt opgetreden? Ik denk dat de oorzaak elders ligt. Dergelijk wangedrag zit niet in de genen van mensen maar is een som van een heleboel factoren.Langs de andere kant. Waarom zie je zo'n rellen niet in Tanger of Casablanca? Kan het te maken hebben met het besef dat wie daar auto's in brand steekt zich aan een laken van eigen broek kan verwachten?
Wat is strenger optreden? Ze tot bloedens toe kapot slagen? Schieten met scherp?Waarom niet? Nu is het alle keren een belerend vingertje en "en nooit meer doen he". Wanneer gaan we eens wat strenger optreden? Dit zijn weer tienduizenden of honderduizenden euro's schade, extra kosten voor de politie, etc etc.
Dat is toch enorm veel te kort door de bocht... Als je weet dat alle studies erop wijzen dat harder straffen niet ontradend werkt, niet bij eerste overtreders en niet bij recidivisten, waarom zou je dan die link leggen?