Rellen in Brussel België-Marokko

Dat door lefman gelinkt onderzoek haalt het al aan.

Je zit gewoon in grootsteden met een groep die het gastland/thuisland uit de grond van hun hart haat. Zij het door racistische interpretaties die vaak correct of gemeengoed worden door hoe deze subgroep in het nieuws komt of hun cultuur die haaks staat op degene waar ze in opgroeien. Ik denk dat we best eens beginnen met dat stramien te doorbreken want die ettert al een paar decennia ondertussen en het wordt er niet beter op.
Dat gaat nog steeds over het probleem benoemen. Noem eens een concrete oplossing.
 
Dat gaat nog steeds over het probleem benoemen. Noem eens een concrete oplossing.
Dat lijkt me stap één te zijn. Taboeloos kunnen de problemen te benoemen zonder te vervallen in populistische praat uiteraard. Vanuit deze data uw criminaliteitsbeleid effectiever opzetten. Maar eerlijkheid gebied me dan ook te zeggen dat we dan weer aan profilering gaan doen en zijn we terug naar af.
 
Een beslissing om niet in te grijpen, gaat echt wel wat ruimer dan het vermijden van 'negatieve propaganda'. Bijvoorbeeld het vermijden van vele gewonden bij politie/leger doordat er nog grotere rellen kunnen uitbreken. Verzet kan vaak worden beantwoord met nog groter verzet.

We moeten nu ook niet gaan doen alsof hard optreden alle problemen gaat oplossen. Soms lijkt het wel alsof mensen graag zouden hebben dat de politie hun matrakken boven haalt en alle relschoppers even stevig gaat aanpakken. Burgers in elkaar slaan is niet de taak van de politie, zelfs niet als die burgers degoutante dingen doen.
Niet optreden werkt blijkbaar ook niet. Ik ben nogal verrast van jouw bericht, ik ben inderdaad van mening dat, om het in jouw woorden te zeggen, de politie gerust eens de matrakken mag bovenhaken om alle relschoppers eens stevig aan te pakken. Ze hebben ook het recht om dat te doen, is het niet net de taak van de politie om dat wel te doen? Dat de burgemeester dan weer aan zijn kiesvee denkt is weer een andere zaak. Ik heb compassie met onze agenten, altijd maar weer dat gezeik ontvangen en ze moeten er maar naar kijken.
 
Ik lees hier en elders volgens mij al jaar en dag hoe het altijd dezelfden zijn, bruinen, haatgodsdienst, enz.
Om dan meteen erna te zeggen dat je er niks over mag zeggen en voorzichtig moet zijn. Ook hierboven lijkt een soort discussie gaande met "mensen die het blijven ontkennen", enkel lijkt die partij afwezig.

Het is niet omdat je niet zomaar over bruine apen mag spreken, dat je "het" niet mag benoemen hoor.

Maar een oplossing voor dit complex maatschappelijk probleem gaan we niet vinden door de juiste term te vinden om het te benoemen.
 
Ik lees hier en elders volgens mij al jaar en dag hoe het altijd dezelfden zijn, bruinen, haatgodsdienst, enz.
Om dan meteen erna te zeggen dat je er niks over mag zeggen en voorzichtig moet zijn. Ook hierboven lijkt een soort discussie gaande met "mensen die het blijven ontkennen", enkel lijkt die partij afwezig.

Het is niet omdat je niet zomaar over bruine apen mag spreken, dat je "het" niet mag benoemen hoor.

Maar een oplossing voor dit complex maatschappelijk probleem gaan we niet vinden door de juiste term te vinden om het te benoemen.

De juiste term bestaat daarvoor hoor. Krapuul, ongeacht welke tint dan ook. Deze marokaanse jongeren zijn geen haar beter dan de rellende harde (witte) kern die vuurpijlen gooiden tijdens de matchen van de afgelopen weken.
 
Stel eens een oplossing voor. Het probleem benoemen is al vaak gebeurd en alleen benoemen gaat het zeker niet oplossen.
Om het in voetbaltermen te houden, we moeten stoppen met achteruit te lopen.

"We mogen X niet doen want dan gaan we het erger maken" is nog zo'n dooddoener. Erger als wat? Erger als auto's in brand steken, winkels plunderen, politiediensten en hulpdiensten aanvallen? Dat we dit ooit normaal zijn beginnen vinden, dat gaat er bij mij echt niet in.

Je weet natuurlijk ook dat er niet één magische oplossing is maar laten we beginnen met dit gedrag zwaar te ontraden, voor betogingen kunnen onze stoottroepen wel uitrukken. Waar waren deze gisteren? Waarom wordt er niet met rubber kogels geschoten als onruststokers een winkel aan het plunderen zijn?

Aan de kern van het probleem is er volgens mij niks te doen. Voor die bevolkingsgroep is het zij tegen wij, die mensen willen op zichzelf blijven en niks te maken hebben met ons, die diepgewortelde haat ten aanzien van alles wat Belgisch is krijg je er niet meer uit.
 
Euh neen, dat mag evengoed ook. Iedereen gelijk voor de wet (harde vorm van wet :unsure: ) als het uit de hand loopt.
Aankondigen / waarschuwen / duidelijk maken dat de straten ontruimd moeten worden, daar genoeg tijd voor geven en al wie daar nog probeert amok te maken, chargeren & hardhandig aanpakken, met de matrak.
 
Ik blijf 't ook altijd nog gek vinden dat er zovelen zijn die zoveel generaties verder blijkbaar nog altijd meer voeling hebben met Marokko waar ze een paar keer per jaar zijn dan met het land waar zij en hun ouders opgegroeid zijn.
Die mensen wonen in echokamers: ze spreken thuis Arabisch (of Berbers), spreken af met Marokkaanse (enfin, officieel Belgische maar je weet wat ik bedoel) vrienden en familie en gaan in de zomervakantie vaak voor lange tijd naar Marokko.
 
Het is nochtans gemakkelijk.
We zitten met een bevolkingsgroep die niks heeft met het land waarin ze wonen, zelfs na 3 of 4 generaties niet. Koppel daar nog eens de complete straffeloosheid aan en je krijgt wat we nu zien. Waarom zouden die gasten zich inhouden?

Dat de waarheid niet gezegd mag worden helpt natuurlijk ook niet. Zelfs hier op het forum riskeer je op je vingers getikt te worden als je zegt dat het altijd dezelfde bruin zijn die meisjes lastig vallen aan zwemvijvers, auto's in brand steken met oudjaar of relschoppen na betogingen.

Je kan geen probleem oplossen als je het niet mag benoemen.
Wat een flauwekul. De waarheid mag niet gezegd worden... het staat er hier vol mee, de kranten staan er vol mee, Twitter staat er vol mee.
Wat echter niet gezegd mag worden, is iets wat iemand "de waarheid" noemt, maar wat een oversimplificatie is waardoor het niks meer met de waarheid te maken heeft, maar gewoon dient om het standpunt van de spreker te onderstrepen.

Altijd datzelfde riedeltje over problemen niet mogen benoemen... lees eens het topic over de rellen in Blaarmeersen. Denk dat iedereen het daarover eens is dat de problemen wel degelijk benoemd kunnen worden. Maar dat degene die zitten te roepen dat ze daarna de oplossingen gaan aanreiken, plots stil blijven.

Hier ook... de oplossing is: een enkeltje Marokko. Voor een Belg? Voor iemand die hier z'n derde generatie zit? Hoe ga je dat fiksen, misschien? Belgisch paspoort afpakken en landloos laten worden, want Marokkaans is hij niet. Op basis van z'n huidskleur gokken naar welk land je hem terug moet sturen?

"Dit gedrag zwaar ontraden"... zoals mensen oppakken en veroordelen, wat na alle rellen gebeurt? Dat doen we nu al. Schieten met rubberen kogels, is dat effectiever dan traangas in straten afvuren? Ik weet dat niet, waarom is dat zoveel beter?

Er zijn verschillende dingen die we kunnen doen en niet goed genoeg doen, denk ik. Zoals kleine straffen veel vaker wel laten uitvoeren, niet wachten tot alles is opgestapeld. Een veel beter integratiebeleid. Oorzaken aanpakken. En veel strenger zijn bij overtredingen. Maar langs de andere kant is het ook maar dat, en is het niet alsof we in een staat leven die schiet met scherp als mensen op straat rellen. Maar goed.
 
Is er een reden waarom niet alle posts verplaatst worden? :wtf:
Topictitel kan je imo zelfs breder trekken. Haal er gerust de openluchtzwembaden, oudejaarsrellen ook maar bij
 
Dat lijkt me stap één te zijn. Taboeloos kunnen de problemen te benoemen zonder te vervallen in populistische praat uiteraard. Vanuit deze data uw criminaliteitsbeleid effectiever opzetten. Maar eerlijkheid gebied me dan ook te zeggen dat we dan weer aan profilering gaan doen en zijn we terug naar af.
Je doet alsof dat "profiling" gewoon niet mag omdat het "niet politiek correct" is.
Het is wel meer dan dat, hè. Dat is omdat het 1. niet werkt en 2. "feitelijk niet correct is".

Als jij cijfers zou hebben dat Marokkanen meer diefstallen plegen, heb je alleen cijfers dat Marokkanen meer op diefstal betrapt worden. Hoogstwaarschijnlijk betekent dat ook dat ze meer diefstallen plegen in dat geval, hè. Maar als je je beleid daarop gaat aanpassen en je zou je agenten zich laten richten op Marokkanen, gaat dat cijfer alleen omhoog in plaats van omlaag: Je zult nog veel meer Marokkanen betrappen dan blanken, en nog veel meer moeten inzetten op alleen Marokkanen. Hoe is dat een eerlijk en juist systeem?

Taboeloos praten over de problemen houdt ook in dat niet elke valabele kritiek wordt weggezet als "politiekcorrect" en "het mag weer niet gezegd worden". Ja, het mag gezegd worden, maar oorzaak en gevolg moeten ook niet door elkaar gehaald worden. En feiten blijven feiten.
 
Is er een reden waarom niet alle posts verplaatst worden? :wtf:
Topictitel kan je imo zelfs breder trekken. Haal er gerust de openluchtzwembaden, oudejaarsrellen ook maar bij
Omdat ik nog bezig was :D
Het topic zijn deze rellen, inhoudelijk passen de anderen er ook bij en daar gaat het ook al over. Maar deze titel is wel toepasselijker.

Er is een oplossing. Om te beginnen iedereen die dubbele nationaliteit en een crimineel feit begaat de Belgische nationaliteit afnemen en uit alle rechten ontzetten.
- Dus vanaf nu is elk crimineel feit voldoende om het staatsburgerschap te verliezen? Ook voor jou, of geldt dat alleen voor mensen met een migratieachtergrond? Want in dat laatste geval maak je er tweederangsburgers van.
- Waar ga je mensen heen sturen als ze de Belgische nationaliteit kwijt zijn? Moeten ze plechtig beloven dat hun voorouders van Tunesië zijn, of hoe zit dat?
 
Kunnen we niet als 'testproject' eens héél repressief optreden bij dergelijke rellen.
Er op los knuppelen gecombineerd met zware gevangenisstraffen + schadevergoedingen.

Er is al zoveel uitgeprobeerd wat duidelijk niet werkt. Misschien dat repressie bij bepaalde bevolkingsgroepen wel werkt.
 
- Dus vanaf nu is elk crimineel feit voldoende om het staatsburgerschap te verliezen? Ook voor jou, of geldt dat alleen voor mensen met een migratieachtergrond? Want in dat laatste geval maak je er tweederangsburgers van.
- Waar ga je mensen heen sturen als ze de Belgische nationaliteit kwijt zijn? Moeten ze plechtig beloven dat hun voorouders van Tunesië zijn, of hoe zit dat?
Iemand die met een Marokkaanse vlag staat te zwaaien is volgens mij toch niet afkomstig uit Pakistan.
 
Iemand die met een Marokkaanse vlag staat te zwaaien is volgens mij toch niet afkomstig uit Pakistan.
Antwoord eens op de vragen. En niet zo één dingetje eruit pikken. De oplossing van Pskonejott is iedereen die een crimineel feit pleegt staatsburgerschap afpakken en uit de rechten ontzetten.

Er gaat heus niet altijd een vlag zijn bij elk crimineel feit, en er gaan heus niet alleen maar Marokkanen met een Marokkaanse vlag zwaaien. Ik denk dat 80% van de relschoppers geen vlag vast had. Dus de twee vragen blijven gelden:

- Ga je staatsburgerschap afpakken voor iedereen, of alleen voor mensen met migratieachtergrond (hoever zou je daarvoor teruggaan, trouwens?). Dan zijn er twee rechtssystemen: eentje voor allochtonen, eentje voor autochtonen, waarbij die laatste mensen mogen vermoorden en hun staatsburgerschap nog niet verliezen, maar die eerste niet voor de rechter mogen komen voor een snelheidsovertreding.

- Waar ga je ze heen sturen? Alleen maar mensen wegsturen die je met een vlag hebt gezien, wordt moeilijk. En waarom zou dat land ze binnenlaten, laat staan burgerschap geven?
 
Kunnen we niet als 'testproject' eens héél repressief optreden bij dergelijke rellen.
Er op los knuppelen gecombineerd met zware gevangenisstraffen + schadevergoedingen.
Zware gevangenisstraffen terwijl de gevangenissen nu al overbevolkt zijn? Dat lijkt me geen oplossing.
Zelfde met schadevergoedingen, ga je die door het OCMW laten afbetalen dan? Want die hebben officieel geen nagel om aan hun *** te krabben.
Ook erop los knuppelen met mogelijks blijvende schade als gevolg -> nog makkelijker voor hen om levenslang op ziekenkas te staan.

Ik ben voorstander van dwangarbeid: doe de koolmijnen terug gedeeltelijk open en steek ze ginder. Kunnen ze hun teveel aan energie daar kwijt.
Hopelijk financieel breakeven voor de staat ipv ten koste van de maatschappij in gevangenissen.
Absoluut niet prettig om te doen zodat er een deftig afschrikeffect is.
Draagt ook een heel klein steentje bij om de energiecrisis op te lossen + iets meer energie-onafhankelijkheid.
 
Kunnen we niet als 'testproject' eens héél repressief optreden bij dergelijke rellen.
Er op los knuppelen gecombineerd met zware gevangenisstraffen + schadevergoedingen.

Er is al zoveel uitgeprobeerd wat duidelijk niet werkt. Misschien dat repressie bij bepaalde bevolkingsgroepen wel werkt.
Dat is buikgevoel. Als ik die kerels tekeer zie gaan in Borgerhout of Brussel werkt dat ook wraakroepend, maar uiteindelijk is dat geen oplossing maar een gefrustreerde reactie die weinig teweeg gaat brengen. Ik begrijp dat buikgevoel héél goed, want ik vind ook niet dat die mannen daar zomaar mee weg mogen geraken. Gevangenisstraffen uitdelen gaat niet in het huidige klimaat (overvolle gevangenissen en welke garantie krijg je dat die mannen correct worden gerehabiliteerd in de samenleving?) en keihard neerknuppelen is enkel goed om het buikgevoel tevreden te stellen.
 
Terug
Bovenaan