Rellen in Brussel België-Marokko

We mogen blij zijn dat het een koude regenachtige dag is, anders zou het nog veel erger geweest zijn.

Afgelopen weekend nog gepraat met een Afghaans vluchtelingengezin dat in Hoboken woont en wanhopig op zoek is naar een andere woonplaats, "weg van de Marokkanen" (hun woorden).

Hopelijk worden de relschoppers zwaar gestraft, maar ik vrees dat dit wishful thinking is.
 
Ik blijf 't ook altijd nog gek vinden dat er zovelen zijn die zoveel generaties verder blijkbaar nog altijd meer voeling hebben met Marokko waar ze een paar keer per jaar zijn dan met het land waar zij en hun ouders opgegroeid zijn.
 
Politiekantoor in Luik aangevallen na België-Marokko
Zowat vijftig mensen hebben omstreeks 18.10 uur het politiecommissariaat van de Luikse Droixhe aangevallen, in de nasleep van de overwinning van Marokko op het WK voetbal tegen België. Ruiten werden ingeslagen en lampen van dienstwagens werden beschadigd.
De politie is ter plaatse en wordt ondersteund door een sproeiwagen en een drone van de federale politie, om de daders van de schade te onderscheppen.




Hoe leg je dat uit ? Politie kan zjjn eigen commissariaat nog niet eens beschermen.
Zou in Marokko geen waar zijn.
 
Politiekantoor in Luik aangevallen na België-Marokko
Zowat vijftig mensen hebben omstreeks 18.10 uur het politiecommissariaat van de Luikse Droixhe aangevallen, in de nasleep van de overwinning van Marokko op het WK voetbal tegen België. Ruiten werden ingeslagen en lampen van dienstwagens werden beschadigd.
De politie is ter plaatse en wordt ondersteund door een sproeiwagen en een drone van de federale politie, om de daders van de schade te onderscheppen.




Hoe leg je dat uit ? Politie kan zjjn eigen commissariaat nog niet eens beschermen.
Zou in Marokko geen waar zijn.
zijn hier nog steeds veel te veel gepamperd. Enkel een harde aanpak helpt bij die mannen .
 
Ik blijf 't ook altijd nog gek vinden dat er zovelen zijn die zoveel generaties verder blijkbaar nog altijd meer voeling hebben met Marokko waar ze een paar keer per jaar zijn dan met het land waar zij en hun ouders opgegroeid zijn.
Gohja, voeling. Strontmarginaal zijn en een reden zoeken om keet te schoppen vooral denk ik.

Uiteindelijk moet niemand verbaasd zijn, er is niets veranderd sinds vorige, gelijkaardige rellen, dus het stond in de sterren geschreven.
 
En het zalige is: winnen of verliezen, of eender wat tegen gelijk welk ander land. Rellen.

Ik snap het natuurlijk. Worden opgesloten in appartementen, hebben geen tuin, krijgen geen kansen, worden altijd uitgedaagd door politie,...
 
Ik snap het natuurlijk. Worden opgesloten in appartementen, hebben geen tuin, krijgen geen kansen, worden altijd uitgedaagd door politie,...
En hoogtij in de late namiddag, dat verdragen ze niet goed.

Er zullen in 2024 weer veel racisten naar de stembus gaan.
 
En hoogtij in de late namiddag, dat verdragen ze niet goed.

Er zullen in 2024 weer veel racisten naar de stembus gaan.

Is dat dan niet de uitleg die we vaak krijgen? Kan jij het me anders verklaren? Want ik snap het niet meer...

Het gaat niet over enkelingen. We spreken over een hoop jonge gasten die het kot afbreken in Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag,... Omdat hun "thuisland" een voetbalmatch heeft gewonnen tegen het land waar ze geboren zijn (en vaak ook hun ouders).
 
Waarom niet het leger daar op afsturen? Een soort van patrouille zoals tijdens COVID. Die mannen zitten toch thuis in hun zetel.
 
En wat gaat het leger daar aan doen ? Zelfde als de politie vrees ik, er op staan kijken en niet mogen ingrijpen van de respectievelijke burgemeesters om negatieve propaganda te vermijden . Heb al op veel betogingen en dergelijke gestaan en is altijd hetzelfde liedje. Willen er gerust eens in gaan maar worden altijd tegengehouden .
 
En wat gaat het leger daar aan doen ? Zelfde als de politie vrees ik, er op staan kijken en niet mogen ingrijpen van de respectievelijke burgemeesters om negatieve propaganda te vermijden . Heb al op veel betogingen en dergelijke gestaan en is altijd hetzelfde liedje. Willen er gerust eens in gaan maar worden altijd tegengehouden .

Een beslissing om niet in te grijpen, gaat echt wel wat ruimer dan het vermijden van 'negatieve propaganda'. Bijvoorbeeld het vermijden van vele gewonden bij politie/leger doordat er nog grotere rellen kunnen uitbreken. Verzet kan vaak worden beantwoord met nog groter verzet.

We moeten nu ook niet gaan doen alsof hard optreden alle problemen gaat oplossen. Soms lijkt het wel alsof mensen graag zouden hebben dat de politie hun matrakken boven haalt en alle relschoppers even stevig gaat aanpakken. Burgers in elkaar slaan is niet de taak van de politie, zelfs niet als die burgers degoutante dingen doen.
 
Het gaat niet over enkelingen. We spreken over een hoop jonge gasten die het kot afbreken in Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag,... Omdat hun "thuisland" een voetbalmatch heeft gewonnen tegen het land waar ze geboren zijn (en vaak ook hun ouders).
Het is nochtans gemakkelijk.
We zitten met een bevolkingsgroep die niks heeft met het land waarin ze wonen, zelfs na 3 of 4 generaties niet. Koppel daar nog eens de complete straffeloosheid aan en je krijgt wat we nu zien. Waarom zouden die gasten zich inhouden?

Dat de waarheid niet gezegd mag worden helpt natuurlijk ook niet. Zelfs hier op het forum riskeer je op je vingers getikt te worden als je zegt dat het altijd dezelfde bruin zijn die meisjes lastig vallen aan zwemvijvers, auto's in brand steken met oudjaar of relschoppen na betogingen.

Je kan geen probleem oplossen als je het niet mag benoemen.
 
Interessant Nederlands onderzoek i.v.m. correlatie en etniciteit.

Hoe is de situatie in België? We weten het niet. In Nederland mag men de etnische afkomst van daders en verdachten registreren, databanken koppelen en over dit thema wetenschappelijk onderzoek doen, in België - vooral onder druk van de PS en de privacycommissie - vooralsnog niet. In België is louter en alleen het registreren van iemands etnische afkomst voor sommige groepen al "racistisch".

Verder ga ik er geen woorden meer aan vuilmaken. Diegene die de problematiek nog altijd niet zien zullen het nooit zien en elke discussie mondt toch uit op niets.
 
Stel eens een oplossing voor. Het probleem benoemen is al vaak gebeurd en alleen benoemen gaat het zeker niet oplossen.
Dat door lefman gelinkt onderzoek haalt het al aan.
De wetenschappelijke studie van de band etniciteit-criminaliteit is in België nog onontgonnen terrein. Het TVC zelf verklaart het grote verschil tussen België en Nederland terzake door "de neiging van de overheid om criminaliteitsproblemen in relatie tot migranten buiten de discussie te houden". Het TVC meent bovendien dat "het Belgische migratiedebat verengd dreigt te worden tot een debat over de islam. Dat debat drijft voor- en tegenstanders uit elkaar en verstoort niet alleen de maatschappelijke dialoog tussen de bevolkingsgroepen, maar ook het klimaat waarin aan wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan."

Maar de Belgische houding is in het Westen eerder de regel dan de uitzondering. Volgens het TVC is de relatie criminaliteit-migratie in Engeland alleen bespreekbaar als ze wordt gebracht als een vraagstuk van selectief politieoptreden, racisme en achterstand. Duitsland is sinds de tweede wereldoorlog zeer terughoudend met studies over iemands etnische achtergrond en in Frankrijk bestaan alleen maar Fransen, geen Fransen met een andere etnische afkomst.

Wie evenwel een degelijk criminaliteitsbeleid wil voeren, zowel preventief als repressief, zal deze taboes toch moeten laten varen. Het feit dat nu ook het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding voor etnische registratie pleit (meer bepaald om onderzoek over de maatschappelijke evolutie van geregulariseerde illegalen mogelijk te maken) is een positief signaal.
Je zit gewoon in grootsteden met een groep die het gastland/thuisland uit de grond van hun hart haat. Zij het door racistische interpretaties die vaak correct of gemeengoed worden door hoe deze subgroep in het nieuws komt of hun cultuur die haaks staat op degene waar ze in opgroeien. Ik denk dat we best eens beginnen met dat stramien te doorbreken want die ettert al een paar decennia ondertussen en het wordt er niet beter op.
 
Terug
Bovenaan