Rellen en de aanpak ervan

Maar schrijf nu eens je post uit. Als er wat voor een bende opstapt? Een bende amokmakers? Dat weet je toch pas als ze erop zitten en bezig zijn?
Naief als je dat meent. Die wachten toch niet tot ze op de bus zitten om problemen te maken? Iedereen hier weet exact hoe zo een groep er uit ziet en handelt. We hebben het allemaal al eens gezien, al dan niet op het nieuws als we in een ivoren toren leven.

Die 'fratsen' een beetje met de mensen rondom hun op irritante wijze, hopende dat iemand eens reageert. Die zijn onrespectvol met een agressieve en spottende ondertoon en voelen zich de koning te rijk. Die staan daar niet braaf te wezen tot ze in een mooie rij de bus opstappen met hun vervoersbewijs in de hand. Dat weet jij toch ook? We praten hier niet over de gemiddelde scouts-groep.

Maar bon, de afgelopen pagina's zijn wel een stuk constructiever geweest en met wat minder zuivere kop-in-het-zand-uitlokking.

Wat betreft het debat mbt de relevantie van afkomst en religie is het altijd een zeer moeilijk debat. De correlatie tussen bepaalde problemen en een zekere afkomst en religie is merkbaar. Bepaalde verbanden kan je wel degelijk trekken. De achtergestelde plek van de vrouw in de islam versus het gebrek aan respect voor vrouwelijke leerkrachten, geweld naar vrouwen toe in het algemeen kan wel degelijk een factor zijn bijvoorbeeld. Daarop wordt dan gezegd dat een echte moslim zulke zaken niet doet en dat de gemiddelde standaardbelg zich daar ook soms aan vergrijpt... In de grootsteden is het echter toch héél vaak eenzelfde soort verhaal en dader. Van alle keren dat mijn vriendin is lastig gevallen (tot zelfs achtervolgd worden in de auto en de pas afgesneden worden op de afrit van een autostrade) was het één keer een blanke Belg van gemiddelde leeftijd. En dan nog een wielerterrorist. :unsure:

Ik weet een bepaalde fitness in Antwerpen waar een hele tijd terug loopbanden voor het raam vanvoor stonden en waar ze dit hebben moeten aanpassen omdat er mannen, die je door uiterlijk te profileren zou klasseren als Noord-Afrikaans, vulgair gebaarden en staarden door die ramen wanneer vrouwen daar gingen trainen op de loopband.

Dit soort zaken is gewoon schering en inslag. Dat ontkennen is gewoon dom en eigenlijk ook een aanfluiting voor de veiligheid van de gemiddelde vrouw in ons land. Het is ook ronduit contraproductief. Het gesprek gaat immers vanaf dan verder over het benoemen, of dat al dan niet racistisch is enzovoort en je komt nooit tot een inhoudelijk nuttige conclusie waar je mee naa de praktijk kan trekken. En het is belangrijk om te behouden voor racisme en om te vermijden dat blinde haat ontstaat, maar nu wordt vaak een relevante vraagstelling afgeblokt vanwege onzin zoals inderdaad Lieven Verstraete die een degelijke vraag stelde aan de Groen-voorzitters. Die voelde zich verplicht om te doen alsof hij een tijdelijke bui van waanzin had om die vraag te durven stellen. Intussen is Molenbeek echt wel voor een goed stuk een waanzinnige anus van criminaliteit waar een terrorist zich een paar dagen kan schuilhouden met medeweten van buurtbewoners. Fait divers natuurlijk.

Daarmee wil ik niet zeggen dat er de facto een probleem is met moslims op zich.

Dus waar ligt dat aan? We hebben het er al een paar keer over gehad natuurlijk dus het heeft geen zin om daar te breed over uit te wijden. Er zijn enerzijds, zoals reeds vermeld, duidelijke culturele verschillen. Anderzijds heerst er een zekere straffeloosheid die bepaalde gedragingen haast stimuleert. Daarnaast zijn er nog een heleboel historische, sociale en economische factoren. Nu, culturele verschillen mogen er zeker zijn. Diversiteit heeft wel degelijk zijn perks and advantages. Maar je moet ook streven naar een integratie waar de eigen beleving mogelijk is, zonder dat deze anderen hun beleving in eender welke zin in het gedrang brengt. Er is heel duidelijk een disconnect op bepaalde vlakken en dat moeten we aanpakken.

Die jongens die nu elke week openluchtzwembaden terroriseren zijn er ook niets mee dat wij hier zitten te palaveren over het feit of zij al dan niet 'allochtoon' zijn. Wat kan het mij ook schelen. het probleem is dat zij dit elke zomer, elke week en in elke zwemplek doen. Door te concentreren op semantiek en overbodig gezever doen wij momenteel niets en zij bereiden zich voor op een leven vol armoede, gezeik en overnachtingen in de cel omdat uiteindelijk niets gebeurt behalve gaandeweg economische segregatie. Dit laatste dient absoluut te worden vermeden, maar het zal imo een realiteit worden als men blijft gillen om racisme als het onderwerp nog maar benaderd wordt. Dus laten we dat probleem aanpakken op een humane wijze, racisten zullen wel wel aanpakken waar nodig en mogelijk als dat relevant wordt.

Omdat dit een proces van lange adem is moeten we intussen ook repressief kunnen optreden. Gevangenisplekken worden vaak genoemd, maar nog belangrijker zijn goede jeugdcentra. Als er opstootjes zijn moeten de daders ergens terecht kunnen waar ze kunnen opgevangen worden, kunnen bezinnen en liefst ook nazorg kunnen genieten. Zéker als het minderjarigen betreft. Van die huidige jongens van 11-18 kan je leiders maken die op korte termijn kunnen helpen om een brug te slaan tussen gemeenschappen. Daar kan ook een meer betekenisvolle dialoog worden gestart met jongeren met problemen, eender welke afkomst. Hier kan een basis worden gelegd om écht te begrijpen wat er misloopt en kunnen we dieper gaan dan: "Die allochtonen toch!" Op die manier kunnen we tools vinden om de problemen structureel aan te pakken. Er moet duidelijk worden gemaakt dat educatie (zowel als stielarbeider, als hoofdarbeider) de juiste beloningen met zich meedraagt. Dat goed gedrag loont en dat slecht gedrag u enkele jaren fijn leven kan kosten. Zo kan repressie evolueren naar preventie terwijl tegelijk een natuurlijk proces van integratie loopt.

Daarnaast kan het lonen om in en rond steden zoals Brussel meer recreatiemogelijkheden neer te poten. Maar ook dat moet eens snel doch doortastend worden onderzocht. Maar vergeet niet : Daar hoort ook bij dat er mogelijkheden zijn voor mensen van andere cultuur om zichzelf te ontplooien. Je moet kunnen tolereren dat er hier en daar een moskee zal komen. Het is niet erg als men onderling een andere taal spreekt. Dit kan allemaal in een 'greater picture' passen. Maar door te waken dat we de mensen hun eigenheid kunnen laten behouden voeden we ook minder een 'wij tegen hen'-gevoel. Ook dit laatste is belangrijk, want de reden waarom men zich soms sterk bindt aan elkaar, aan hun religie enzovoort is omdat dit soms voor hen tegelijk hetgene is waarom ze door sommigen anders worden behandeld en tegelijk het meest prominente deel uitmaakt van hun diverse identiteit. Je gaat moeizaam vrome moslims begeleiden naar een meer moderne benadering door hen aan te vallen op dat vlak. Een moeilijke evenwichtsoefening.

Echter, dit kost allemaal handenvol geld. En we zitten in een economisch precaire situatie. We kunnen een deel recupereren door ons uitgebreide systeem van allerhande uiteringen te bekijken in functie van wat daadwerkelijk iemand stimuleert om te gaan werken en in hoeverre misbruik kan gemaak worden en hoe we dat misbruik verder kunnen inperken. Maar dat zal uiteindelijk een peulschil uitmaken. We zullen ook voorzichtiger moeten omspringen met migratie. Hulp aanbieden aan behoevenden, in eerste instantie in hun thuisland indien mogelijk. En zo zijn er heel veel zaken die kunnen/moeten gebeuren om het rond te krijgen. Maar bon, laten we wel inzien dat dit voorlopig een haast onmogelijke taak zal blijken. Zelfs zonder economisch verval is dit haast een fantasietje om rond te krijgen. Zeker met zo een log werkende structuur zoals we in België hebben. Ik ben al blij als in België meer openlijk wordt gesproken over bepaalde problematieken en dat een meer constructieve dialoog ontstaat zoals ook hier de laatste paar pagina's het geval was imo.

Laatst bewerkt:
En dan ook nog dit:

Ze zijn al nergens meer welkom, en nu geraken ze zelfs al ni meer thuis :unsure:

Maar vergeet niet : Daar hoort ook bij dat er mogelijkheden zijn voor mensen van andere cultuur om zichzelf te ontplooien. Je moet kunnen tolereren dat er hier en daar een moskee zal komen. Het is niet erg als men onderling een andere taal spreekt. Dit kan allemaal in een 'greater picture' passen. Maar door te waken dat we de mensen hun eigenheid kunnen laten behouden voeden we ook minder een 'wij tegen hen'-gevoel.
Ik ben het helemaal met je eens en ook benieuwd naar jouw mening over de straatcultuur als invloed. Imo is dat een factor die enorm wordt onderschat. Jongeren zitten in een slechte socio-economische context maar komen in contact met rappers / drugsdealers / kleine criminelen. Dat is een straatcultuur die dweept met geweld, drugs en hebzucht. In hun identiteit staan die Brusselse rappers dan ook allemaal te zwaaien met wapens, weed, geld, merkkledij, exclusieve wagens (enfin, ze hebben niet allemaal hetzelfde budget dus soms zijn het scooters en quads :) )... Als je ziet wat die rappers posten op YouTube dan kan je daar best wel wat vragen bij stellen. Dat wordt dan ook allemaal in de wijken zelf opgenomen. Gaat ook vaak gepaard met bendevorming enz... Iemand die in zo'n een milieu hangt overtuigen dat stielarbeid de juiste beloning krijgt zal wel heel moeilijk zijn.

De vraag is hoeveel van die culturele identiteit aanvaardbaar is voor een maatschappij?

Met een hoofddoek heb ik geen probleem maar met een straatcultuur als drillrap wel. Zo'n straatcultuur voedt de hele problematiek in gemeentes als Molenbeek. Lees ook de post van @808 State over Molenbeek.

Ik ben het helemaal met je eens en ook benieuwd naar jouw mening over de straatcultuur als invloed. Imo is dat een factor die enorm wordt onderschat. Jongeren zitten in een slechte socio-economische context maar komen in contact met rappers / drugsdealers / kleine criminelen. Dat is een straatcultuur die dweept met geweld, drugs en hebzucht. In hun identiteit staan die Brusselse rappers dan ook allemaal te zwaaien met wapens, weed, geld, merkkledij, exclusieve wagens (enfin, ze hebben niet allemaal hetzelfde budget dus soms zijn het scooters en quads :) )... Als je ziet wat die rappers posten op YouTube dan kan je daar best wel wat vragen bij stellen. Dat wordt dan ook allemaal in de wijken zelf opgenomen. Gaat ook vaak gepaard met bendevorming enz... Iemand die in zo'n een milieu hangt overtuigen dat stielarbeid de juiste beloning krijgt zal wel heel moeilijk zijn.

De vraag is hoeveel van die culturele identiteit aanvaardbaar is voor een maatschappij?

Met een hoofddoek heb ik geen probleem maar met een straatcultuur als drillrap wel. Zo'n straatcultuur voedt de hele problematiek in gemeentes als Molenbeek. Lees ook de post van @808 State over Molenbeek.
Ik weet daar te weinig over om met vertrouwen er iets over te zeggen maar ik kan er wel naar gissen.

Straatcultuur is niet meteen per definitie slecht. Het is een vorm van escapisme voor mensen zonder middelen die vaak ook de perceptie hebben van kansloos te zijn in de 'normale' maatschappij. De daarbij soms horende criminaliteit en mentaliteit is een ander paar mouwen maar ook 'verstaanbaar'. Enerzijds is er een relatief lange weg van oner andere educatie die de nodige hinderissen heeft en anderzijds is er snel geld dat heel verleidelijk overkomt. Ik kan mij inbeelden dat die eerste route onmogelijk kan lijken, zeker als je voelbaar met een achterstand begint op vlak van taal en voorbeelden in de directe omgeving. Het helpt ook niet dat ons onderwijs steeds meer een zootje begint te lijken.

Rap gerust, hang met je vrienden waar dat mogelijk is, val geen mensen lastig en probeer lol te hebben. Maar wees op tijd om verantwoordelijkheden op te nemen die je op termijn op een betere plek brengen in het leven. Ik en mijn vrienden hingen vaak ook wat rond met elkaar in de jeugd, maar bij ons was er al een heel duidelijk pad en wij wisten allemaal dat er bepaalde fases in ons leven waren. Eerst naar school, na het middelbaar kwam universiteit en daarna een redelijk cushy job zonder al te veel problemen en gaandeweg een stabiel gezinsleven opbouwen. Dat is echter niet voor iedereen zo goed geregeld op haast onbewuste manier. Vervallen in dat straatleven is tevens niets dat exclusief is voor allochtoonse jongen. In de 'autochtone' marginale buurten kom je hetzelfde fenomeen tegen maar gewoon met minder rapvideo's als gevolg. :unsure:

Deel daarvan is niet geloven dat je beter zou verdienen, geloven dat je niet vooruit kan komen, denken dat de kansen opgedroogd zijn. En hoewel sommige mensen helaas altijd kansloos blijven is dat meestal niet het geval.

Daarom dat ik geloof in het postief opvangen en vormen van jeugd die thuis niet de juiste stimulans krijgt. Het scheppen van voorbeelden en leiders is een belangrijke proponent om bepaalde patronen te doorbreken. Ook voor hen moet dat 'goede' pad duidelijk worden.

Laatst bewerkt:
Deze topic is een trendsetter, nu gaat het HLN publiek zich ook in de discussie mengen:
https://www.hln.be/binnenland/het-d...-recreatiegebieden-aangepakt-worden~a2d10d27/
Hier alvast een samenvatting van de voorstellen van het HLN publiek:

Alle zwette buiten!

Hier is de discussie soms al moeilijk te voeren met, laten we eerlijk zijn, gemiddeld toch slimmer volk dan hln publiek. Dus als dikken Dré, vettige Jean en 2-tand Mourad zich gaan mengen is het helemaal een feest.

Vreemd, gisteren voor de eerste keer van een term als drillrap gehoord (op discord), vandaag dus voor de tweede keer. Gisteren was het iemand die jonger was dan ik die woont in Tsjechië die zei dat jongeren in Tsjechië geen muziek luisteren, omdat ze continu naar drill rap luisteren. Van wat ik lees over de term is het iets dat in meerdere landen een problemen is. Ik ben verder absoluut niet voor dat soort culturen, ik vind het degoutante culturen.

Ik weet daar te weinig over om met vertrouwen er iets over te zeggen maar ik kan er wel naar gissen.

Straatcultuur is niet meteen per definitie slecht. Het is een vorm van escapisme voor mensen zonder middelen die vaak ook de perceptie hebben van kanseloos te zijn in de 'normale' maatschappij. De daarbij soms horende criminaliteit en mentaliteit is een ander paar mouwen maar ook 'verstaanbaar'. Enerzijds is er een relatief lange weg van oner andere educatie die de nodige hinderissen heeft en anderzijds is er snel geld dat heel verleidelijk overkomt. Ik kan mij inbeelden dat die eerste route onmogelijk kan lijken, zeker als je voelbaar met een achterstand begint op vlak van taal en voorbeelden in de directe omgeving. Het helpt ook niet dat ons onderwijs steeds meer een zootje begint te lijken.

Ik heb ook wel die straatcultuur eventjes gedaan, al bleek dat dan eigenlijk niets te zijn voor mij. Dat is wel iets van alle tijden geweest. Maar mijn idee is zeker in bepaalde kringen is dat mensen gewoon op straat zitten "te nietsen" en zich gewoon enorm vervelen en buiten rondhangen soms voor een bepaalde reden. Omdat ze binnen niet welkom zijn of niet welkom voelen.

Het is een vorm van escapisme voor mensen zonder middelen die vaak ook de perceptie hebben van kanseloos te zijn in de 'normale' maatschappij.

Dit klopt wel, dit beschrijft straatcultuur wel vrij goed. En sommige mensen worden er ingetrokken omdat ze mensen kennen die daar al deel v. uitmaken. Er zit soms ook wel wat hiërarchie in die straatcultuur, omdat bepaalden zich echt wel laten gelden, al is het maar gewoon door hun imposante looks.

Deze topic is een trendsetter, nu gaat het HLN publiek zich ook in de discussie mengen:
https://www.hln.be/binnenland/het-d...-recreatiegebieden-aangepakt-worden~a2d10d27/
Dat filmpje in dat artikel is dan van gisteren in de Blaarmeersen. Idioot gedrag en een agent duwen en de agent loopt gewoon weg.

De grootste oorzaak van deze situatie is toch de jarenlange bepampering van de bevolking (niet alleen in België). Met het argument van kansloos in de maatschappij schemeren is echt zwaar fout. Het zijn allemaal tieners of twintigers die onder de leerplicht vallen of vielen, aangezien studeren niet iedereen zijn ding is kan je via de VDAB een opleiding volgen of werk vinden.

Kiezen om de aangeboden kansen niet te grijpen is niet hetzelfde als kansloos zijn.

Waarom? Zijn er dan ergens aanwijzingen dat wij als samenleving die weg willen uitgaan?
Als je in een maatschappij zit waar er een klein deel van de allochtoonse gemeenschap zich gedraagt zoals beesten zie ik ons eerlijk gezegd wel evolueren naar zo een systeem.
Het systeem is raar maar waar in die optiek niet discriminerend. Ongeacht afkomst, geloof, ed. gelden voor elke bewoner van belgie dezelfde wetten. Aangezien ons gerechterlijk systeem toch niet kan volgen en de straf niet langs deze weg kan bewerkstelligd worden kan je deze mensen raken op andere financiele/sociale manieren. Ik acht de kans wel reëel dat een politieker het licht ziet als deze problematieken nog decennia gaan aanhouden (wat het ondertussen ook al doet). Mss niet zo rigoreus als in china maar een flauw afkooksel.

Als je in een maatschappij zit waar er een klein deel van de allochtoonse gemeenschap zich gedraagt zoals beesten zie ik ons eerlijk gezegd wel evolueren naar zo een systeem.
Het systeem is raar maar waar in die optiek niet discriminerend. Ongeacht afkomst, geloof gelden voor elke bewoner van belgie dezelfde wetten. Aangezien ons gerechterlijk systeem toch niet kan volgen en de straf niet langs deze weg kan bewerkstelligd worden kan je deze mensen raken op andere financiele/sociale manieren. Ik acht de kans wel reëel dat een politieker het licht ziet als deze problematieken nog decennia gaan aanhouden (wat het ondertussen wel al doet). Mss niet zo rigoreus als in china maar een flauw afkooksel.
Ik vind dat vergezocht, onze problemen zijn klein bier in vergelijking met een hele hoop landen. Anderzijds is er dan 1 (?) land dat zo'n systeem gebruikt: een totalitaire staat zonder democratische traditie met heel andere cultuur en visie op autoriteit. En dan spreken we nog niet over het wettelijk kader: lijkt me iets dat nogal serieuze conflicten gaat opleveren met allerhande privacywetgeving.

Laatst bewerkt:
Het systeem is raar maar waar in die optiek niet discriminerend. Ongeacht afkomst, geloof, ed. gelden voor elke bewoner van belgie dezelfde wetten. Aangezien ons gerechterlijk systeem toch niet kan volgen en de straf niet langs deze weg kan bewerkstelligd worden kan je deze mensen raken op andere financiele/sociale manieren. Ik acht de kans wel reëel dat een politieker het licht ziet als deze problematieken nog decennia gaan aanhouden (wat het ondertussen wel al doet). Mss niet zo rigoreus als in china maar een flauw afkooksel.
Dus zo een beetje hetzelfde als in China maar helemaal anders? :sarcastic:

Dus zo een beetje hetzelfde als in China maar helemaal anders? :sarcastic:
"china light" kan wel denk ik.
Wat is een gas boete trouwens? Het rijbewijs met punten komt er nu ook aan. Of nog een leuke... Het ontzeggen van toegang tot publieke ruimten als je niet gevaccineerd bent. Het lijkt me echt wel in die richting uit te gaan. Het zal niet van vandaag op morgen zijn maar ik zie zulke systemen wel uitbreiden.
Neigt een systeem waar zwembadgangers geweerd worden gebaseerd op hun ID en vorige uitspattingen in recreatiedomeinen daar nu niet echt een beetje naar?

Kzie ons nog evolueren naar een puntenmaatschappij zoals in china.
De problematieken situeren zich niet enkel in recreatiedomeinen.
Off topic, maar die Chinese Social Credit Score (op individueel niveau) ligt grotendeels in de prullenmand.

in december 2021 is het zelfs nog verder afgezwakt.
Tegenwoordig is de afgezwakte vorm eerder een loyalty program zoals de airlines dat aanbieden. Enkel positieve voordelen.

Anderzijds, je gaat onvermijdelijk een stuk richting politiestaat als je een domein zoals Blaarmeersen volledig moet afzetten met hekken,
wanneer men in De Nekker de installatie van camera's overweegt.

Oh god, de toon van dat interview is toch énorm minimaliserend... af en toe gebeurt er eens een incidentje.
Dat Pool is Cool kan je met héél véél goede wil een proof of concept noemen, maar niet eens een druppel op een hete plaat.

Wil je een praktische oplossing als vzw en een positiever imago creëren? Je kan ook een "positief" voorbeeld nemen aan hoe voetbalclubs met potentiële hooligans omgaan (en ik ben geen groot voetbalfan) door stewards mee te sturen met grote groepen jongeren uit Brussel die buiten Brussel gaan zwemmen. Probleem is dat er natuurlijk minder organisatie is onder willekeurige stadsjongeren dan onder voetbalfans natuurlijk.

"china light" kan wel denk ik.
Wat is een gas boete trouwens? Het rijbewijs met punten komt er nu ook aan. Of nog een leuke... Het ontzeggen van toegang tot publieke ruimten als je niet gevaccineerd bent. Het lijkt me echt wel in die richting uit te gaan. Het zal niet van vandaag op morgen zijn maar ik zie zulke systemen wel uitbreiden.
Neigt een systeem waar zwembadgangers geweerd worden gebaseerd op hun ID en vorige uitspattingen in recreatiedomeinen daar nu niet echt een beetje naar?
Als je het zo ver wilt drijven kunnen we echt in elk aspect van de maatschappij iets vinden om de vergelijking met china te maken hoor. Misschien moet je het totaalplaatje bekijken ipv te concentreren op enkel de zaken waarvan je gelooft dat ze uw punt kunnen staven.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan