Rellen en de aanpak ervan

Nu de meeste voetbalhooligans slagen elkaar af. Die vallen geen onschuldigen (waar wij ons toch mee identificeren) af. Net als bepaalde nationaliteiten die veel betrokken zijn in de drugshandel. Ik moet geen angst hebben om afgeknald te worden in de strijd tussen colombiaanse drugssmokkelaars. Uiteindelijk geven de mensen daar veel minder over dan geweld dat hen ook kan treffen.

Ik wil niet gaan victimblamen, maar wat een naïviteit van die mensen... na de pride met een regenboogvlag door Sint-Jans-Molenbeek wandelen. Het zou moeten kunnen, maar er is natuurlijk een realiteit.
Seg seg seg wat lees ik hier. Dat is niet het molenbeek dat ik ken hoor. Ik heb daar nog nooit last gehad.

Als je naar het prototype van de voetbalhooligan kijkt dan wordt daar toch ook niet bijverteld dat het om Vlaamse of Waalse supporters gaat.

Voetbalhooligans komen meestal met naam en voornaam, foto en allerhande persoonlijke informatie in de krant. En aangezien de meeste clubs hun eigen geografisch gebied hebben wat fans betreft, is het bij bijna alle clubs wel duidelijk of het Vlamingen dan wel Walen betreft.

Als je naar het prototype van de voetbalhooligan kijkt dan wordt daar toch ook niet bijverteld dat het om Vlaamse of Waalse supporters gaat.

Enfin de ketjes trappen nu ook keet dichter bij huis: https://www.hln.be/brussel/familie-...n-aangevallen-in-molenbeek-na-pride~ad00ed30/

Ben 's benieuwd of Vlaams Belang dit gaat oppikken? Wilders en Janssens hebben onlangs nog een werkbezoek gehad aan Molenbeek...

Zoals anderen al zeiden: je kan het grotendeels uit de club afleiden, hoewel bij clubs als Standard of Anderlecht er ook wel heel wat Vlaamse supporters zijn.

Maar je maakt zelf al een mooie suggestie: we kunnen ketjes hergebruiken. Misschien zelfs nog een tikkeltje specifieker om de brave Brusselse jongeren niet te stigmatiseren: ongeïntegreerde ketjes.

Ze gebruiken het woord jongeren ook gewoon totaal verkeerd. Dat koppel die slaag gekregen heeft op het strand van Oostende waar hun kinderen bij waren door jongeren van 27 jaar.

Sorry hoor maar aan 27 ben je geen jongere maar een volwassen vent.

Ze gebruiken het woord jongeren ook gewoon totaal verkeerd. Dat koppel die slaag gekregen heeft op het strand van Oostende waar hun kinderen bij waren door jongeren van 27 jaar.

Sorry hoor maar aan 27 ben je geen jongere maar een volwassen vent.
Misschien omdat de term "jongeren" al lang niet meer slaagt op de leeftijd maar op andere factoren die in een politiek correct landschap niet meer mogen genoemd worden.

Misschien rekenen ze iedereen onder de 30 wel als jongere mee, ik heb geen ander idee welke meer omvattende term je anders kan gebruiken.

Misschien omdat de term "jongeren" al lang niet meer slaagt op de leeftijd maar op andere factoren die in een politiek correct landschap niet meer mogen genoemd worden.
Ja dat weet ik ook, het was als reactie op de posts hier die zeggen dat die jongeren tieners of gasten zijn begin de 20 wat dus totaal niet zo is.

Nee, dat is vooral in de hoofden van sommige mensen, die steevast "jongeren" zijn gaan gebruiken, omdat ze denken dat de media met opzet huidskleur en afkomst verzwijgt. Terwijl huidskleur en afkomst misschien helemaal niks met de zaak te maken hebben, en dus onnodig racistisch zouden zijn.

Als er in krantenartikelen 'jongeren' staat, is dat omdat het jongeren zijn en er geen betere term voor is. Ja, "asociale klootzakken" kan ook, maar da's toch net iets minder handig in een titel in De Standaard of zo.

Nee, dat is vooral in de hoofden van sommige mensen, die steevast "jongeren" zijn gaan gebruiken, omdat ze denken dat de media met opzet huidskleur en afkomst verzwijgt. Terwijl huidskleur en afkomst misschien helemaal niks met de zaak te maken hebben, en dus onnodig racistisch zouden zijn.

Als er in krantenartikelen 'jongeren' staat, is dat omdat het jongeren zijn en er geen betere term voor is. Ja, "asociale klootzakken" kan ook, maar da's toch net iets minder handig in een titel in De Standaard of zo.

Wat is de relevantie van leeftijd dan wél?

Ik moet je gelijk geven, 'jongeren' wordt echt wel niet gebruikt met de bedoeling om te verzwijgen dat het om allochtone jongeren gaat. Het is echter wel zo dat in de meeste van die berichten het wel telkens gaat over jongeren met een migratieachtergrond, en dat de meeste mensen zoiets hebben van; "zijn ze daar weer met hun 'jongeren'". Dit is gewoon een eigen leven gaan leiden zonder dat daar iets achter zit.

In Italië ook dezelfde problemen dus.
Het is een magere troost dat het niet alleen hier is. Het gaat ook over dezelfde type groep daders.

In Italië ook dezelfde problemen dus.
Het is een magere troost dat het niet alleen hier is. Het gaat ook over dezelfde type groep daders.
Eén glimp van die opgeschoren krullenkoppen en ik wist genoeg.

Ook in de bibliotheek van Aalst blijven groepen jongeren voor problemen en overlast zorgen.

“We moeten deze maatregel nemen na aanhoudende overlast waarbij welbepaalde groepjes de werking van de bibliotheek voortdurend in het gedrang brengen. De bibliotheekbezoekers en studenten worden gestoord. Het personeel wordt uitgescholden en belachelijk gemaakt. Overal vinden we etensresten”

De bibliotheek ligt op wandelafstand van het station, en daar is het nog erger. Schrijnend hoe ik de stad waar ik twintig jaar geleden als jonge student zo graag kwam zo zie ingepalmd en vernietigd worden door krapuul waar zo weinig tegen kan gedaan worden.

Ik dacht even dat onze Brusselse jongeren massaal bij Ryanair hadden geboekt :)

Soit, dat soort zaken valt niet enkel in België voor. Ook in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje lees je al 's over gelijkaardige fenomenen.

Jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst die ergens willen gaan keet schoppen en intimideren. Zwaaien dan ostentatief met een Marokkaanse vlag... De reden ontgaat me compleet?

Vallen vrouwen lastig en roepen in Italië: 'wij willen hier geen italianen'.

En de gedoodverfde slachtoffers van racisme krijgen hierdoor zelf rassenhaat als aanklacht. Surrealistisch gewoon.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af hoe de Italiaans politie eigenlijk is. In Spanje kloppen ze er voor minder de kop in met hun matrak. Je moet het maar eens aan Brugge supporters vragen.

Ook in de bibliotheek van Aalst blijven groepen jongeren voor problemen en overlast zorgen.

De bibliotheek ligt op wandelafstand van het station, en daar is het nog erger. Schrijnend hoe ik de stad waar ik twintig jaar geleden als jonge student zo graag kwam zo zie ingepalmd en vernietigd worden door krapuul waar zo weinig tegen kan gedaan worden.
Deze ligt me nauw aan het hart. Tis een van mijn projecten. Een fantastisch mooie en inspirerende architectuur. Niet zomaar een bibliotheek waar je een boek kan lenen maar echt een plaats om samen te komen, te studeren, muziek te leren, eten en dansen. Echt een architecturale en ecologische parel in stad Aalst.
Tis al sinds oplevering (2018 )koekenbak daar trouwens.

This is why we cant have nice things... :headshake:

Deze ligt me nauw aan het hart. Tis een van mijn projecten. Een fantastisch mooie en inspirerende architectuur. Niet zomaar een bibliotheek waar je een boek kan lenen maar echt een plaats om samen te komen, te studeren, muziek te leren, eten en dansen. Echt een architecturale en ecologische parel in stad Aalst.
Tis al sinds oplevering (2018 )koekenbak daar trouwens.

This is why we cant have nice things... :headshake:
Wat is exact het probleem dan? Is het een marginale buurt, zijn er andere trekpleisters, wordt er gewoon te weinig toezicht gehouden?

Als ik ‘etensresten’ hoor gaat mijn haar trouwens meteen rechtop staan. Ik vind Antwerpen een prachtige stad en we hebben zelfs mooie stukjes groen enzovoort maar bijna élk bankje dat niet in een elitaire buurt staat is werkelijk bedolven onder de zonnebloempitten. Het is oprecht zo zo walgelijk.

Soms als ik ga lopen zie ik dan zo wat van die onverlaten zitten. Paar plastic zakken bij, liefst om ter plekke achter te laten. En dan die pitten uitspugen aan de lopende band alsof ze een industriële machine zijn.

Bah bah bah ik haat dat zo erg. Die mensen wil je gewoon ter plekke doodslaan. Zo respectloos een stukje rust verpesten en bedelven onder je walgelijke spuug, zo opvallend en zichtbaar dat je er niet meer wilt gaan zitten. Het doet mijn bloed koken als ik er aan denk. Het is één van de meest prominente uiterlijke kenmerken van het systematisch gebrek aan respect voor de mooie zaken die ons maatschappij biedt. Alsof alles direct moet verpest worden.

Wat is exact het probleem dan? Is het een marginale buurt, zijn er andere trekpleisters, wordt er gewoon te weinig toezicht gehouden?

Als ik ‘etensresten’ hoor gaat mijn haar trouwens meteen rechtop staan. Ik vind Antwerpen een prachtige stad en we hebben zelfs mooie stukjes groen enzovoort maar bijna élk bankje dat niet in een elitaire buurt staat is werkelijk bedolven onder de zonnebloempitten. Het is oprecht zo zo walgelijk.

Soms als ik ga lopen zie ik dan zo wat van die onverlaten zitten. Paar plastic zakken bij, liefst om ter plekke achter te laten. En dan die pitten uitspugen aan de lopende band alsof ze een industriële machine zijn.

Bah bah bah ik haat dat zo erg. Die mensen wil je gewoon ter plekke doodslaan. Zo respectloos een stukje rust verpesten en bedelven onder je walgelijke spuug, zo opvallend en zichtbaar dat je er niet meer wilt gaan zitten. Het doet mijn bloed koken als ik er aan denk. Het is één van de meest prominente uiterlijke kenmerken van het systematisch gebrek aan respect voor de mooie zaken die ons maatschappij biedt. Alsof alles direct moet verpest worden.
Niet echt. Utopia is echt een mooie opwaardering van die buurt.
In 2018 is er wat vandalisme gebeurd en personeel bedreigd.
In amper er een week tijd waren er drie gevallen van vandalisme, waarbij een klacht werd ingediend en een schadedossier werd opgesteld. In de wc's werden de muren en de vloer beklad met zeep, krassen en opschriften, design matten en zetels werden bespoten met een agressieve vloeistof.
Medewerkers van de bib werden ook gefotografeerd, beledigd en bedreigd. “Het is voor ons een zeer schrale troost dat zowat alle gelijkaardige instellingen in Vlaanderen en Nederland met exact hetzelfde fenomeen af te rekenen kregen en dan ook tijdelijk of permanent gelijkaardige maatregelen moesten invoeren”, besluit Van Overmeire. De maatregelen zijn geldig voor onbepaalde duur.
lijkt me eerder een lak aan respect bij de jeugd.

Ik dacht even dat onze Brusselse jongeren massaal bij Ryanair hadden geboekt :)

Soit, dat soort zaken valt niet enkel in België voor. Ook in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje lees je al 's over gelijkaardige fenomenen.

Jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst die ergens willen gaan keet schoppen en intimideren. Zwaaien dan ostentatief met een Marokkaanse vlag... De reden ontgaat me compleet?

Vallen vrouwen lastig en roepen in Italië: 'wij willen hier geen italianen'.

En de gedoodverfde slachtoffers van racisme krijgen hierdoor zelf rassenhaat als aanklacht. Surrealistisch gewoon.

Horror en verontwaardiging bij de zelfverklaarde kwaliteitspers, en uiteraard ook op Twitter want daar is altijd wel iemand boos, over het feit dat Lieven Verstraete in De Zevende Dag het werkwoord 'veroveren' gebruikt had.

Want dat soort taalgebruik komt immers rechtstreeks uit de opvolgingstheorie van extreem rechts, en tja, we moeten doen alsof daar niet eens een kern van waarheid in zit, maar...

...jonge mannen die in de loop van de geschiedenis gepaard met gebruik van geweld en ook seksuele vergrijpen, met de vlag van het land van hun voorouders gaan zwaaien in een ander land... Tja, dat lijken mij toch de light versie van symptomen die in de loop van de geschiedenis gepaard gingen met effectieve veroveringstochten.

Nu ja, het zouden ook voetbalhooligans kunnen zijn die vergeten zijn dat het WK misplaatst is in de winter.

Ik vraag me af of men in Italië in tegenstelling tot onze pers wanneer het om 'zomerrellen' gaat, ten minste wel nog durft te benoemen dat het in dit soort situaties buitenproportioneel vaak om jeugd gaat met afkomstig uit Noord-Afrika, of dat ze het nu moeilijk nog konden verstoppen wegens het vlaggengezwaai...

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan