Rellen en de aanpak ervan

Een sociaal economisch status is niet gebonden aan een land. Je gaat in verschillende landen mensen/groepen met dezelfde sociaal economische status het zelfde gedrag zien vertonen.

Als je naar rellen kijkt, is de sociaal economische status de meest verbindende factor van deze personen, alle andere factoren spelen veel minder een rol.

Een sociaal economische status van een persoon is een complex gegeven met verschillende factoren. Sommige factoren hebben hun oorsprong vele generaties geleden, maar ook over verschillende landen heen (vb stigma van Roma) dit krijg je niet opgelost door bijvoorbeeld alleen geld te geven binnen 1 land.

Bijkomend verbinden mensen met dezelfde status beter met elkaar en is nationaliteit eigenlijk een te verwaarlozen factor.

Stel dat je hier de problemen met de Roma krijgt opgelost (inkomen, huisvesting, zelfs stigmatisering) gaan er nog rellen zijn als er ergens anders in de wereld nog altijd Roma onrecht wordt aangedaan.

Je kan het ook vergelijken met het als het regent in Frankrijk druppelt het in Brussel/Wallonië en kijken we erop van Vlaanderen.

Diegene die reageren vanuit Brussel op gebeurtenissen in Frankrijk voelen zich meer verbonden met de personen in in Frankrijk dan in België ook al is de situatie (mate van armoede bijvoorbeeld) niet hetzelfde.
Maar wat ga je dan oplossen op globaal niveau? Of hoe zou dit dat kunnen oplossen dan? Je spreekt enkel over een ander niveau, maar zonder oplossing maakt het niveau helemaal niet uit en dwalen we af van het onderwerp.

Als we spreken over rellen dan lijkt mij dat het sociale toch veel meer de doorslag geeft dan het economische in dit verhaal.
Ja er zijn tegenwoordig heel wat groepen mensen die zich (soms terecht) achtergesteld voelen en zich genoodzaakt voelen om op te komen voor hun rechten.

Maar er zijn weinig volledige groepen van deze mensen die zonder echte reden bonje gaan zoeken met overheidsdiensten en die publieke eigendom gaan beschadigen, en het gewoon regelrecht uithangen. Dat is veel te vaak altijd dezelfde cultureel homogene groep.
En in Scheveningen kunnen we toch niet het excuus gebruiken zoals in Brussel waar er te weinig zwembadwater is om die heethoofden af te koelen?

De afgelopen jaren hebben we best wat intense en emotionele betogingen gezien met gele hesjes, vakbonden, en corona-wappies. Maar complete excessen qua geweld beperkten zich tot enkelingen, waarbij er daarna dagenlang oproer in de media was over die excessen waar iedereen zich dan van distantieerde.

Terwijl het blijkbaar normaal is om de schouders eens op te halen als het weer hetzelfde type jongeren (heel vaak 3e of 4e generatie kansarme inwijkeling uit Noord-Afrika) overgaan tot rellen en andere uitspattingen. Dan is het een globaal probleem ineens dat we toch niet kunnen oplossen. Of ligt het aan een gebrek een zwemwater bijvoorbeeld.

Maar wat ga je dan oplossen op globaal niveau? Of hoe zou dit dat kunnen oplossen dan? Je spreekt enkel over een ander niveau, maar zonder oplossing maakt het niveau helemaal niet uit en dwalen we af van het onderwerp.

Als we spreken over rellen dan lijkt mij dat het sociale toch veel meer de doorslag geeft dan het economische in dit verhaal.
Ja er zijn tegenwoordig heel wat groepen mensen die zich (soms terecht) achtergesteld voelen en zich genoodzaakt voelen om op te komen voor hun rechten.

Maar er zijn weinig volledige groepen van deze mensen die zonder echte reden bonje gaan zoeken met overheidsdiensten en die publieke eigendom gaan beschadigen, en het gewoon regelrecht uithangen. Dat is veel te vaak altijd dezelfde cultureel homogene groep.
En in Scheveningen kunnen we toch niet het excuus gebruiken zoals in Brussel waar er te weinig zwembadwater is om die heethoofden af te koelen?

De afgelopen jaren hebben we best wat intense en emotionele betogingen gezien met gele hesjes, vakbonden, en corona-wappies. Maar complete excessen qua geweld beperkten zich tot enkelingen, waarbij er daarna dagenlang oproer in de media was over die excessen waar iedereen zich dan van distantieerde.

Terwijl het blijkbaar normaal is om de schouders eens op te halen als het weer hetzelfde type jongeren (heel vaak 3e of 4e generatie kansarme inwijkeling uit Noord-Afrika) overgaan tot rellen en andere uitspattingen. Dan is het een globaal probleem ineens dat we toch niet kunnen oplossen. Of ligt het aan een gebrek een zwemwater bijvoorbeeld.
Die enkelingen vinden mekaar door sociaal media, over de grenzen heen. Gebruiken dezelfde kanalen, hebben dezelfde voorbeeldfiguren.

En neen het zou niet normaal mogen zijn dat er groepen personen overgaan tot geweldpleging. Maar sociaal economische factoren spelen hier wel een grote rol in.

Je spreekt over jongeren, ook dat is een factor die meespeelt. Laten zich gemakkelijke beïnvloeden. Reuzegom is een perfect voorbeeld hiervan. Voor mij hetzelfde gedrag, maar het verschil zit em in de sociaal economische status.

Ik zeg het al jaren en het lijkt me ook de enige manier om dit geweld toch iets wat in te dijken.
Gevangenissen voor kort verblijf. 1, 2, 3 weken.
Uiteindelijk zijn dat gewone mensen met een gezin. Daar zitten doppers bij maar even goed dokters.
Als je die onmiddelijk opppakt en 2 weken in de gevangenis steekt ga je ze meer geraakt hebben dan eender welke straf er nu bestaat.
Leg het maar uit aan uw vrouw als je ze 2 weken paar uur vroeger moet opstaan omdat jij de kinderen niet naar school kan brengen.
Uw ex die de kinderen in uw week moet opvangen? Proficiat, je bent ze misschien kwijt.
Of de patienten die 2 weken voor een gesloten deur staan omdat meneer doktoor opgesloten zit.
Hoeveel mensen hier zouden geen problemen hebben om naar hun werkgever te bellen dat ze volgende week onbetaald verlof moeten nemen?

Dit zou de maatschappij een stuk verder helpen. Gewoon kortetermijnsgevangenissen waar je voor zwaar antisociaal gedrag een week of 2 opgesloten wordt, en dan ook gewoon verstoken van enige luxe. Geen TV, internet of telefoon.
Iedereen die relt (of het nu voetbalhooligans, stakende havenarbeiders, kansarme jongeren of dronken feestgangers zijn) via een snelle procedure opsluiten. 't Is nu niet alsof er elke dag gereld wordt, dus vertragingen zouden minimaal zijn.
Politie zou gelijk een pak meer respect afdwingen en gezag uitstralen, als al die relschoppers weten dat ze binnen 24h voor een week of twee den bak in vliegen.

Maar bon, ik vermoed dat er wel een wet bestaat die dit onmogelijk maakt.

Staking bij de brusselse brandweer op nieuwjaar is toch ook wel gevaarlijk.
Staking bij Brusselse brandweer nog niet voorbij, onzeker of er volledige permanentie zal zijn op oudejaarsavond

Staking bij Brusselse brandweer nog niet voorbij, onzeker of er volledige permanentie zal zijn op oudejaarsavond​

De staking bij Brusselse brandweer is nog niet voorbij en voorlopig blijft het ook onduidelijk of er volledige permanentie zal zijn op oudejaarsavond. Op dit moment wordt volop overleg gepleegd tussen vakbonden van de brandweer en het stadsbestuur. "Ik weet niet of het personeel bereid zal zijn om vanavond de wacht aan te gaan", luidt het woensdagnamiddag in vakbondskringen. "Een deel van het personeel werkt sowieso, maar dat is beperkt. De helft van de ziekenwagens en de autoladders zal voorlopig niet bemand zijn. Er is wel versterking, onder meer van het Rode Kruis.” (cvh)

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd heb ik veel begrip voor de brandweerlui, en oud en nieuw is altijd een kloteavond voor hen ook. Als je dan sowieso te weinig collega’s hebt snap ik volledig dat ze dat niet zien zitten. Belooft wel voor vanavond natuurlijk, hopelijk houdt iedereen zich beetje in.

Tis officieel. Niets concreet uit de bus gekomen. In een financieel reeds getergd brussel wel logisch.
Hopelijk een rustige nacht!

Vakbond: “Brandweer gaat oudejaarsnacht in Brussel in met beperkte bezetting door staking”​

De staking bij Brusselse brandweer is nog niet voorbij en er zal dan ook geen volledige permanentie zijn op oudejaarsavond. Dat melden vakbondsbronnen na overleg tussen de bonden van de brandweer en het stadsbestuur. "Er is niets concreets uit de bus gekomen", luidt het woensdagnamiddag. "De staatssecretaris geeft aan dat het zonder regering in Brussel en met de huidige financiële problemen niet mogelijk is om enige beslissing te nemen en dat ze geen verhoging van het personeel kan garanderen. Er zijn vanuit de politiek geen structurele oplossingen aangereikt."

Een deel van de brandweerlieden blijft dan ook staken. “Vandaag is er normaal gezien extra bemanning voorzien, maar dat zal dus vanavond een heel pak lager zijn. Ik verneem dat de brandweerdienst van Brussel versterking aan het vragen bij het niet-ingeplande personeel van de omliggende zones. We hopen dat dit goed afloop, want dat is alles behalve ideaal. Brussel is namelijk een heel specifieke zone, waar brandweermannen drie maanden extra opleiding krijgen, omdat we met heel specifieke procedures zitten.”

De brandweer krijgt alvast versterking vanuit het Rode Kruis, waardoor de bezetten voor oudejaarsnacht op ongeveer 2/3e van de voorziene capaciteit zal draaien. “De laatste cijfers waarover ik beschik, spreken van 18/32 ziekenwagens, 8/14 autopompen en 5/8 ladderwagen die bemand zullen zijn.” (cvh)

Hopelijk ook wat info over al die dappere daders en niet alleen over de gebeurtenissen. Het gaat blijkbaar wel over jongeren.

Brand in Driekoningenstraat in Berchem
Op verschillende plaatsen in de stad, vooral in Hoboken, Deurne, Berchem en Antwerpen-Noord stichtten jongeren brand.
Steps in brand gestoken in Deurne
Jongeren steken voertuigen in brand in Berchem
Aan de Veldstraat in de Seefhoek gooien jongeren zelfs brandblussers naar beneden.

Respect voor de ordediensten die hiermee weer 2026 mogen ingaan.

Laatst bewerkt:
Dit is een stropop: als je mensen tagt, stel dan hun standpunt eerlijk voor en gebruik gecontextualiseerde quotes.
HLN moet alweer hallucinante cijfers melden qua incidenten, ook tegen zorgverleners in de grootsteden. Ik zou die ook graag eens vergeleken zien met de cijfers in de rest van het land, om te zien hoe abnormaal hoog die wel zijn. Ik verwacht echt e-norm ab-nor-maal hoog.
Ik weiger in het narratief mee te gaan van posters hier zoals @Loser die zo’n dingen normaal vinden en dat dit bij een grootstad hoort, “want dat is normaal rond een station”.
Ik zie niet waarom in een stad een andere moraal zou moeten gelden, we minder streng optreden wegens de frequentie van de voorvallen, enz.
Ik stel voor elk jaar de straffen te verdubbelen tot dit fenomeen stopt, en wil gerust nog wat meer BTW betalen om dat te bekostigen. Onbegrijpelijk dat de politiek hier geen prioriteit van maakt. Dit wordt mi enkel tegengehouden door het cliëntelisme van sommige partijen (nog zoiets dat door sommigen hier ontkend wordt zoals @Général Zantas in een ander topic), ik zie geen andere logische reden.
Oudjaar is net de ideale kans wanneer de rotte appels hun kop boven het maaiveld uitsteken. We gaan die niet missen, noch wij, noch hun eigen omgeving wiens naam ze besmeuren.

Laatst bewerkt:
HLN moet alweer hallucinante cijfers melden qua incidenten, ook tegen zorgverleners in de grootsteden. Ik zou die ook graag eens vergeleken zien met de cijfers in de rest van het land, om te zien hoe abnormaal hoog die wel zijn. Ik verwacht echt e-norm ab-nor-maal hoog.
Ik weiger in het narratief mee te gaan van posters hier zoals @Loser die zo’n dingen normaal vinden en dat dit bij een grootstad hoort, “want dat is normaal rond een station”.
Ik zie niet waarom in een stad een andere moraal zou moeten gelden, we minder streng optreden wegens de frequentie van de voorvallen, enz.
Ik stel voor elk jaar de straffen te verdubbelen tot dit fenomeen stopt, en wil gerust nog wat meer BTW betalen om dat te bekostigen. Onbegrijpelijk dat de politiek hier geen prioriteit van maakt. Dit wordt mi enkel tegengehouden door het cliëntelisme van sommige partijen (nog zoiets dat door sommigen hier ontkend wordt), ik zie geen andere logische reden.
Oudjaar is net de ideale kans wanneer de rotte appels hun kop boven het maaiveld uitsteken. We gaan die niet missen, noch wij, noch hun eigen omgeving wiens naam ze besmeuren.
Ik weiger ook mee te gaan in het narratief van @Loser als die zegt dat dit normaal is en bij een stad hoort.

Ik weiger ook mee te gaan in het narratief van @Loser als die zegt dat dit normaal is en bij een stad hoort.
Mooi, ik zou dan ook graag zijn versie horen hoe hij dit zou voorkomen volgend jaar, en vooral hoe het komt dat onze politiek dit fenomeen niet kan (of vooral NIET WIL) oplossen. Ga je akkoord dat cliëntelisme van sommige partijen mee aan de basis ligt?

Tip: voor een gouden pamper zodat er veel op vakantie kunnen naar Dubai tijdens oudjaar hebben we helaas het budget niet.

Hier heerlijk wakker geworden in hartje Budapest, ook een grootstad. Waar iedereen op straat samen kwam om te vieren en geen zwaailicht te bespeuren was.

Het kan dus wel.

Mooi, ik zou dan ook graag zijn versie horen hoe hij dit zou voorkomen volgend jaar, en vooral hoe het komt dat onze politiek dit fenomeen niet kan (of vooral NIET WIL) oplossen. Ga je akkoord dat cliëntelisme van sommige partijen mee aan de basis ligt?

Tip: voor een gouden pamper zodat er veel op vakantie kunnen naar Dubai tijdens oudjaar hebben we helaas het budget niet.
Een incidentloos nieuwjaar is nu ook een utopie he. Ik vind het precies allemaal wel meevallen als ik de kranten opensla? Andere jaren zijn het tientallen wagens die in brand gestoken zijn.

Ja het valt echt reuze mee! Daarom dat de mensen die er wonen zien hoe elk jaar de zaken driester en erger worden, de daders ook jonger.

Ik vind daar absoluut NIETS normaal meer aan, dat gaat de compleet verkeerde richting uit de laatste 10 jaar. Frankrijk heeft dit probleem reeds langer, maar dat normaliseert het daarom nog niet voor mij. Veel grotere (miljoenen) steden hebben meer criminaliteit, das idd normaal. Maar deze rellen zijn meer anarchie en haat zaaien zonder echte rede.
En als de politiek dan iemand huisarrest geeft is het van: dat kan niet want 'mensenrechten' ... En dan hoor je ouders wel opeens klagen samen met de oppositie, tjah

Moet het nu echt duren tot een ambulance crashed en een nood behoevende die ze vervoeren sterft ofzo?
Moet onze politie dan niet meer in die buurten komen, no go zones ? (de natte droom voor veel criminelen)
En dan dat verbaal geweld en pure haat naar ordediensten bij arrestaties, dat is anarchie en haat zaaien.

Laatst bewerkt:
Een incidentloos nieuwjaar is nu ook een utopie he. Ik vind het precies allemaal wel meevallen als ik de kranten opensla? Andere jaren zijn het tientallen wagens die in brand gestoken zijn.

Of het is dermate "genormaliseerd" als standaardroutine in Brussel, Antwerpen, Gent dat niet alleen de media er minder en minder over berichten, maar dat men politiek al meegaat in de logica dat dergelijk gedrag normaal is.

Stenen gooien naar de politie (Antwerpen) mag nooit normaal worden. Dan nog kinderen die het doen ook! 100+ arrestaties...
Agenten die gewond raken in Brussel:
Politici in tranen:

Radiofragment over de "nieuwe" Gentse aanpak van dergelijk gedrag was om te huilen, we gaan spelletjes voorzien want de jongeren zeggen dat ze rellen uit verveling (noot aan moderatie, géén dogwhistle, maar een quasi letterlijk citaat uit Gent: “Van jongeren die baldadigheden uithalen, horen we immers vaak dat ze het doen uit verveling”, zegt Rasschaert. “Dat willen we hiermee tegengaan.”)...
leg er nog wat meer kussens onder... sinds wanneer belonen we "stoute kinderen"?
En krijgen de brave mensen niets uiteraard, behalve de factuur uiteraard... Ik heb mijn entertainment op oudjaar nochtans ook zelf betaald.

Of het is dermate "genormaliseerd" als standaardroutine in Brussel, Antwerpen, Gent dat niet alleen de media er minder en minder over berichten, maar dat men politiek al meegaat in de logica dat dergelijk gedrag normaal is.

Stenen gooien naar de politie (Antwerpen) mag nooit normaal worden. Dan nog kinderen die het doen ook! 100+ arrestaties...
Agenten die gewond raken in Brussel:
Politici in tranen:

Radiofragment over de "nieuwe" Gentse aanpak van dergelijk gedrag was om te huilen, we gaan spelletjes voorzien want de jongeren zeggen dat ze rellen uit verveling (noot aan moderatie, géén dogwhistle, maar een quasi letterlijk citaat uit Gent: “Van jongeren die baldadigheden uithalen, horen we immers vaak dat ze het doen uit verveling”, zegt Rasschaert. “Dat willen we hiermee tegengaan.”)...
leg er nog wat meer kussens onder... sinds wanneer belonen we "stoute kinderen"?
En krijgen de brave mensen niets uiteraard, behalve de factuur uiteraard... Ik heb mijn entertainment op oudjaar nochtans ook zelf betaald.
Akkoord dat 10-11 jarigen die zulk gedrag vertonen weer een triestige indicatie is van de normvervaging. Maar de 100+ arrestaties zijn toch niet allemaal kinderen die stenen gooien of vuurwerk afschieten naar ordediensten? (allez hoop ik toch) Daar zit toch openbare dronkenschap en dergelijke ook tussen?

Harelbeke vind ik wel raar. Das met zijn 30k inwoners nu niet klein maar ook niet echt groot. Dat zij met zulke problematieken moeten omgaan is bziar.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan