Reizen via Schiphol

Net geland in Las Vegas vanaf Schiphol met KLM. Het was druk en de problemem zijn zekermerkbaar maar niks extreem bij mij. Aangekomen ~4u voor de vlucht was gepland. Op voorhand alle documenten online geregeld dus boarding pass was al ok.

Binnengaan kon zonder rij (bus van P3). Bagage afgeven ging zeer vlot <5 minuten

Dan security. Dat was een ander paar mouwen. De volledige normale wachtplaats stond vol met een rij ernaartoe. Eerste 30 min was ik slechts een heel klein beetje opgeschoven. Daarna schoot het plots wel in gang. In totaal toch ~1h30. Was wel wat drama in de rij. Roepende mensen, mensen die laat waren en probeerden om voor te kruipen of voorrang te krijgen. Meerdere keren politie/security die moest ingrijpen. Waarschijnlijk ging de rijd al een tijd zo traag waardoor ik veronderstel dat sommige mensen daar een stuk langer stonden.

Paspoortcontrole was ook een lange rij maar die ging heel vlot. Ik denk <15 min.

Vliegtuig zelf had 30 min vertraging maar eenmaal op het vliegtuig, na boarding completed werd aangekondigd dat het laden nog moest beginnen. Hierdoor ook nog ~1u later vertrokken.

Al bij al geen ramp en op tijd komen. In mijn geval ging het nog ruim ok zijn om een uur later te komen.

4u op voorhand, 1.5u in wachtrij voor security en vliegtuig 1u later dan gepland vertrokken

Ik zou dat nog durven omschrijven als zijnde grote problemen. Mss niet extreem maar jij hebt dan ook wel voorzorgen genomen.
Dat is dus 5u vooraleer vliegtuig heeft opgestegen.
En dan heb jij nog alles vooraf gedaan qua check in en heeft schiphol self service drop off points

Zojuist toch 2u in de rij gestaan bij de security check. Nog nooit zo een lange rij gezien.
Wel zeer gedisciplineerd op een enkeling na.
Vliegtuig vertrekt 13u maar er heeft nog niemand mogen boarden. Zal ook wel wat vertraging hebben.

Kom dus zeker op tijd (je mag pas 4u voor je vlucht binnen) is de boodschap. Heb verschillende mensen serieus zien stressen en die mochten dan toch voorkruipen omdat ze hun vlucht gingen missen.

Oei, ik moet op 2 juli vanop Schiphol vertrekken richting het midden oosten om in Islamabad terecht te komen. De eerste zaterdag van een van die zwarte weekends, best genoeg marge inbouwen.

Zojuist toch 2u in de rij gestaan bij de security check. Nog nooit zo een lange rij gezien.
Bedankt voor de info.
Om hoe laat vertrok de vlucht (de geplande tijd weliswaar)? Er zit blijkbaar nogal veel verschil in de wachttijden afhankelijk van de vertrektijd van de vlucht. Shengen of non-shengen?

Altijd grappig die opmerkingen. Ik vlieg gemiddeld 5x per jaar, en die €9,99 voor een ticket is toch écht wel zeer uitzonderlijk en tussen 2 bepaalde, minder interessante luchthavens hoor.

Goedkoopste dat ik ooit kunnen vliegen heb is €59 per persoon met enkel handbagage (Brussel - London Heathrow), heen en terug. Ook met Ryanair vlieg ik vaak, richting Tenerife meestal, en onder de €200 per persoon is me nog niet gelukt.

Da’s eigenlijk gewoon duur, als je weet dat ik in 2019 tickets bij Delta geboekt heb om van Brussel naar Las Vegas te vliegen in main cabin (dus met bagage en stoelkeuze al inbegrepen) aan €335/persoon heen en terug…

Altijd grappig die opmerkingen. Ik vlieg gemiddeld 5x per jaar, en die €9,99 voor een ticket is toch écht wel zeer uitzonderlijk en tussen 2 bepaalde, minder interessante luchthavens hoor.

Goedkoopste dat ik ooit kunnen vliegen heb is €59 per persoon met enkel handbagage (Brussel - London Heathrow), heen en terug. Ook met Ryanair vlieg ik vaak, richting Tenerife meestal, en onder de €200 per persoon is me nog niet gelukt.

Da’s eigenlijk gewoon duur, als je weet dat ik in 2019 tickets bij Delta geboekt heb om van Brussel naar Las Vegas te vliegen in main cabin (dus met bagage en stoelkeuze al inbegrepen) aan €335/persoon heen en terug…

Dat is belachelijk goedkoop voor een vliegtuig. De Eurostar kost 120-140€ (iirc) voor een retour ticket naar London, en het lijkt me niet dat de kost/km van een trein hoger is dan die van een vliegtuig. Vliegtuigmaatschappijen concurreren elkaar gewoon dood in de marge en daar is het personeel de dupe van.

Dat is belachelijk goedkoop voor een vliegtuig. De Eurostar kost 120-140€ (iirc) voor een retour ticket naar London, en het lijkt me niet dat de kost/km van een trein hoger is dan die van een vliegtuig. Vliegtuigmaatschappijen concurreren elkaar gewoon dood in de marge en daar is het personeel de dupe van.
Dat het ‘belachelijk’ goedkoop is (ik ben van het credo hoe goedkoper hoe beter), kan zijn, maar het is geen 9,99 Euro. Ik vind de Eurostar heel duur voor wat het is, en je doet er nog eens langer over ook (rekening houdende dat je ook 30 minuten op voorhand moet zijn voor de Eurostar enerzijds, en dat de metro van Heathrow naar pal in het centrum 50 minuten duurt enerzijds).

10 euro lijkt mij ook wel heel uitzonderlijk. Maar hoor af en toe wel eens van mensen die echt goedkope tickets hebben.
Tijdje terug ene die in Polen geraakt is voor 20 euro. En een familielid gaat af en toe naar het Zuiden van Frankrijk en heeft al paar keer een ticket van 30 euro kunnen scoren.

10 euro lijkt mij ook wel heel uitzonderlijk. Maar hoor af en toe wel eens van mensen die echt goedkope tickets hebben.
Tijdje terug ene die in Polen geraakt is voor 20 euro. En een familielid gaat af en toe naar het Zuiden van Frankrijk en heeft al paar keer een ticket van 30 euro kunnen scoren.

Dat zijn promo's om zitjes te vullen. Vliegtuig moet toch vliegen dus liever iemand op de zitjes dan leeg laten.
Zo'n promo is ook heel specifiek voor een bepaalde vlucht of vluchten.

Nu zeg ik niet dat vliegtuigtickets van 10€ goed zijn voor industrie maar het is zeker geen standaardprijs.
Idem voor economytickets : dat zijn niet de moneymakers voor luchtvaartmaatschappijen.

nee, standaardprijs is dat uiteraard niet, maar het bestaat, en da's het punt.
want er zijn maar 2 handlers (op Brussels Airport), dus die bagagisten die uw vlucht van 600€ doen, moeten ook die van 10-20€ doen, en worden eerder daar naar betaald dan naar die duurdere. en reken dan dat ze bij die goedkope meer tijdsdruk hebben (want die vliegtuigen zijn goedkoper in de lucht als aan de grond), en meer flexibiliteit gevraagd wordt (want die ryanairs vliegen toch minder stipt), en je snapt waarom er moeite is om personeel terug aan te trekken

want er zijn maar 2 handlers (op Brussels Airport), dus die bagagisten die uw vlucht van 600€ doen, moeten ook die van 10-20€ doen, en worden eerder daar naar betaald dan naar die duurdere. en reken dan dat ze bij die goedkope meer tijdsdruk hebben (want die vliegtuigen zijn goedkoper in de lucht als aan de grond), en meer flexibiliteit gevraagd wordt (want die ryanairs vliegen toch minder stipt), en je snapt waarom er moeite is om personeel terug aan te trekken

maar die handlers zijn geen luchtvaatmaatschappijen. Die hebben contracten afgesloten om alles af te handelen voor die luchtvaartmaatschappijen.
Dusja die laatste gaan minste mogelijke willen betalen terwijl de handlers zoveel mogelijk willen krijgen. Maar rechtstreeks heeft goedkope vluchten geen invloed op de lonen van een AVIA Partners

Er is geen enkele vlucht die de lucht ingaat met enkel maar mensen die €9,99 of €19,99 betalen. Lowcostmaatschappijen en lijnvluchtmaatschappijen verkopen hun tickets net (zeer) goedkoop als je lang genoeg vooruit boekt. Als je last minute iets nodig hebt ben je vaak gechareld. Behalve dan bij chartermaatschappijen, die zijn vaak duur upfront en dumpen hun laatste tickets lastminute.

Een voorbeeldje met een druk bevlogen route, Brussel - Tenerife Zuid. 4 carriers voeren die rechtstreeks uit, zijnde Brussels Airlines, TUI, Corendon en Ryanair. Random week geselecteerd in oktober, buiten vakantie om. Vluchten zijn heen en terug, zondag tot zondag (enige dag dat alle 4 de maatschappijen vliegen):

Ryanair: €259
TUI: €435
Brussels Airlines: €231
Corendon: €331

Nu besef ik plots dat ik toch wel zin heb om quasi onmiddellijk te vertrekken voor een week!

Ryanair: €243
TUI: €140
Brussels Airlines: €320
Corendon: volzet of niet meer in de verkoop

Zeker bij TUI valt het op dat je, als je kan wachten tot de dag voor vertrek, spotgoedkope tickets kan boeken. Want die €140 is nog ‘enigszins’ duur omdat je de terugvlucht ook al boekt. Mijn schoonvader vliegt elke maand wel eens op en af naar Tenerife, heeft er een appartement, boekt z’n vluchten de dag voor vertrek (en als het te duur is of vol, dag nadien dan maar, mens staat niet op tijd gezien gepensioneerd), en betaalt zelden meer dan €50 voor een enkele vlucht. Het record, in Corona toen je eigenlijk niet (of misschien net terug wel) mocht reizen, €25 euro betaald enkel.

Een paar jaar terug 18eur retour naar Berlijn gevlogen.
Mijn trein ticket 10 minuten Leuven<==>Zaventem was duurder...

Brussel-Poznan heeft tijdje aan 10€ gestaan Heen en Terug gestaan.
Als je weet waar te zoeken, kan je regelmatig echt spotgoeikope vluchten vinden...

Terug
Bovenaan