Reizen via Schiphol

Gehaald uiteindelijk? Wat een shitshow… als Belgen geven we graag op onszelf af, maar onze luchthaven is een van de weinigen in de ruime omgeving die redelijk goed draait…
Ik werk er, en ik kan u zeggen dat daar veel voorbereiding in gekropen is. Het is heel jammer dat stakingen dan weer roet in het eten gooien, maar de luchthaven zelf was eigenlijk klaar voor de zomer uittocht...

Nu moeten we ook durven zeggen dat het concept van technische werkloosheid daar ook geholpen heeft he. Je moet niet direct mensen beginnen ontslaan, waardoor die geen andere job gaan zoeken etc...
 
Gehaald uiteindelijk? Wat een shitshow… als Belgen geven we graag op onszelf af, maar onze luchthaven is een van de weinigen in de ruime omgeving die redelijk goed draait…
We zijn een dikke 4u op voorhand aangekomen. Niet vroeger omdat ik had gehoord dat ze dat ook niet aanraden.

2,5u aangeschoven voor we ingecheckt waren en dan nog eens 2u voor de security check.
Het ging er voor geen meter vooruit overal.
Onze vlucht is vertraagd toegekomen en met nog een grotere vertraging terug vertrokken.
In Doha zijn alle aansluitende vluchten ook blijven wachten op iedereen.
Gelukkig had ik voor de vlucht naar Islamabad een upgrade naar businessclass. Dat maakt veel goed.

Maar dus een tip als ge gaat. Neem maar minimum 4u op voorhand en doe er bij voorkeur maar wat bij, want de stress is alles behalve aangenaam.
 
We zijn een dikke 4u op voorhand aangekomen. Niet vroeger omdat ik had gehoord dat ze dat ook niet aanraden.

2,5u aangeschoven voor we ingecheckt waren en dan nog eens 2u voor de security check.
Het ging er voor geen meter vooruit overal.
Onze vlucht is vertraagd toegekomen en met nog een grotere vertraging terug vertrokken.
In Doha zijn alle aansluitende vluchten ook blijven wachten op iedereen.
Gelukkig had ik voor de vlucht naar Islamabad een upgrade naar businessclass. Dat maakt veel goed.

Maar dus een tip als ge gaat. Neem maar minimum 4u op voorhand en doe er bij voorkeur maar wat bij, want de stress is alles behalve aangenaam.
Dacht dat je ervoor niet meer eens de hal binnen mocht?
 
Ik werk er, en ik kan u zeggen dat daar veel voorbereiding in gekropen is. Het is heel jammer dat stakingen dan weer roet in het eten gooien, maar de luchthaven zelf was eigenlijk klaar voor de zomer uittocht...

Nu moeten we ook durven zeggen dat het concept van technische werkloosheid daar ook geholpen heeft he. Je moet niet direct mensen beginnen ontslaan, waardoor die geen andere job gaan zoeken etc...
Binnen een goede week met Delta naar JFK (en terug). In september vlieg ik deze route ook heen om over te stappen in JFK naar Las Vegas. Terug vlieg ik met KLM via Amsterdam. Maar dan is het geen vakantie meer. (En naar wat ik begreep hebben overstappende passagiers minder last want moeten én niet inchecken op én niet door controle op Schiphol).

Gisteren gesproken met iemand die naar JFK vetrokken is op 1/7, de drukste dag van het jaar tot hiertoe. Iets meer dan een uur voor check-in, security en controle ID + wandelen tot gate. Netjes, toch.

Hadden we maar wat meer bestemmingen in de VS hier. Nu ja, misschien, met pre-clearance vanaf eind ‘23, dat er enkele bijkomen.
 
ik geloof dat we nu op Brussels Airport vluchten hebben naar JFK/Newark, Chicago, Washington en Miami.
vóór Covid ook Atlanta en Boston
 
Ik heb er intussen al ferm spijt van dat ik via Schiphol heb geboekt, maar ja, het prijsverschil was serieus en toen we in januari boekten was er totaal nog geen sprake van chaos. Tegen dat de chaos begon zaten de vluchten vanuit Brussel al vol of waren pakken duurder, dus omzetten was ook geen optie meer. Het grootste probleem voor ons is dat de pickup op de luchthaven om onze campervan te halen voor 17u moet, daarna sluiten die mannen. Dan wordt het een nachtje overnachten op de luchthaven (ik zie er al naar uit met twee kinders) of pokkeduur hotel vlakbij. Er is wel wat marge maar nu ook geen twee uur. Swat, er is toch niks aan te doen. We vertrekken op een woensdag, dat scheelt wel iets in drukte t.o.v. een weekend.
 
ik geloof dat we nu op Brussels Airport vluchten hebben naar JFK/Newark, Chicago, Washington en Miami.
vóór Covid ook Atlanta en Boston
Je kan van op Brussels Airport wel naar US, en zeker via IJsland lukt dat nu wel. Maar het is nu ook niet zo'n goeie connectie, Amsterdam is daar gewoon beter voor (itt bij Afrikavluchten, daar is Zaventem absoluut koploper).
 
Jamaar, als je via een Europese overstap naar de VS gaat, dan vervalt het voordeel van preclearance hebben net hè. Dat is enkel voor vluchten van Zaventem naar de US. Het USA-netwerk van Schiphol doet me watertanden, je geraakt in quasi elke Amerikaanse grote stad. Via Brussel kan je natuurlijk wel enorm veel connecties via JFK laten verlopen.

Atlanta (Delta) komt vermoedelijk niet meteen terug, staat niet op de planning. Welke maatschappij vloog naar Boston?
Miami is seizoensgebonden dacht ik, en met Tui… geen fan van een chartermaatschappij voor intercontinentale reizen. Kies liever een airline die in een alliantie zit, die krijgen je sowieso op bestemming.
 
Jamaar, als je via een Europese overstap naar de VS gaat, dan vervalt het voordeel van preclearance hebben net hè. Dat is enkel voor vluchten van Zaventem naar de US. Het USA-netwerk van Schiphol doet me watertanden, je geraakt in quasi elke Amerikaanse grote stad. Via Brussel kan je natuurlijk wel enorm veel connecties via JFK laten verlopen.

Atlanta (Delta) komt vermoedelijk niet meteen terug, staat niet op de planning. Welke maatschappij vloog naar Boston?
Miami is seizoensgebonden dacht ik, en met Tui… geen fan van een chartermaatschappij voor intercontinentale reizen. Kies liever een airline die in een alliantie zit, die krijgen je sowieso op bestemming.
Boston was blijkbaar een geplande bestemming voor Brussels Airlines, net voor Corona. Dus idd nog niet gevlogen.
ik ben met Tui naar Miami gevlogen, jaren geleden, en dat viel imo wel mee hoor. geen issues mee gehad.
 
Boston was blijkbaar een geplande bestemming voor Brussels Airlines, net voor Corona. Dus idd nog niet gevlogen.
ik ben met Tui naar Miami gevlogen, jaren geleden, en dat viel imo wel mee hoor. geen issues mee gehad.
Het probleem is dat ze maar enkele keren per week naar Miami vliegen, en ook maar 1 vliegtuig hebben voor die route. Als er iets scheelt met dat vliegtuig… waar ga je dan heen of bij wie gaan ze aankloppen?

Als er bij bvb. KLM iets scheelt met het vliegtuig, dan zetten ze je op een ander vliegtuig richting bestemming, al dan niet via een andere route via één van de partner Airlines (Delta, Air France,..).

Vlieg zelf ook vaak Tui, maar enkel op routes die ze dagelijks aanvliegen (vb: Tenerife). Wel vind ik het jammer, zeker omdat ik 2-5 keer heen en weer vlieg, ze geen frequent flyer programma hebben.
Als de prijzen vergelijkbaar zijn daarom op die route toch mijn voorkeur naar Brussels Airlines.

Maar verder: absoluut niets mis met Tui. Altijd heel vriendelijk geholpen, nog nooit meer dan 30 min vertraging gehad en denk dat ik toch al aan 25 vluchten (heen/terug dus x 2) over de laatste 10-12 jaar. De meest surreële ervaring was in juli 2020, toen reizen net weer mocht, van Bulgarije (Burgas) terug naar huis: 14 man op’t vliegtuig :D
 
Gehaald uiteindelijk? Wat een shitshow… als Belgen geven we graag op onszelf af, maar onze luchthaven is een van de weinigen in de ruime omgeving die redelijk goed draait…
De directie van Brussels Airlines heeft 675 vluchten geschrapt in de maanden juli en augustus, of 6 procent van alle vluchten, om tegemoet te komen aan de vraag van piloten en cabinepersoneel om de werkdruk te verlagen. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij maandag aangekondigd.
Uiteraard gaat het niet over de luchthaven, maar over de maatschappij maar toch

Hier al 3jaar via Dusseldorf gevlogen, ging telkens enorm vlot
 
Uiteraard gaat het niet over de luchthaven, maar over de maatschappij maar toch

Hier al 3jaar via Dusseldorf gevlogen, ging telkens enorm vlot
Ja, daar (of stakingen) kan Brussels Airport natuurlijk niets, maar dan ook niéts aan doen.

Dusseldorf is ook één grote miserie op heden...
 
Ja, daar (of stakingen) kan Brussels Airport natuurlijk niets, maar dan ook niéts aan doen.

Dusseldorf is ook één grote miserie op heden...
Klopt, de verantwoordelijkheid van de luchthaven is de infrastructuur eigenlijk. Er lopen zéker dingen mis in de industrie (uitbuiting van bagageafhandelaars, om maar iets te zeggen), maar daar heeft Brussels Airport niks over te zeggen. Ik vind persoonlijk Zaventem écht een vrij goeie luchthaven. De winkels zijn tof (ook al verkopen ze veel dezelfde dingen in verschillende winkels). De sfeer is er meestal aangenaam. Wachttijden zijn vaak heel kort (als er geen stakingen zijn). Parkings zijn relatief goed geregeld.

Het enige dat ik elke keer jammer vind, is dat de aankomsthal zo deprimerend is tov de vertrekhal.
 
Verloopt op Brussels Airport alles een beetje vlot momenteel? Vertrek aanstaande zaterdag en wou gewoon twee uurtjes op voorhand arriveren. Of is dat naïef? :unsure:
 
Verloopt op Brussels Airport alles een beetje vlot momenteel? Vertrek aanstaande zaterdag en wou gewoon twee uurtjes op voorhand arriveren. Of is dat naïef? :unsure:
Als je op een normale dag komt, en het is geen transcontinentale vlucht, zal 2u wel voldoende zijn.
 
Klopt, de verantwoordelijkheid van de luchthaven is de infrastructuur eigenlijk. Er lopen zéker dingen mis in de industrie (uitbuiting van bagageafhandelaars, om maar iets te zeggen), maar daar heeft Brussels Airport niks over te zeggen. Ik vind persoonlijk Zaventem écht een vrij goeie luchthaven. De winkels zijn tof (ook al verkopen ze veel dezelfde dingen in verschillende winkels). De sfeer is er meestal aangenaam. Wachttijden zijn vaak heel kort (als er geen stakingen zijn). Parkings zijn relatief goed geregeld.

Het enige dat ik elke keer jammer vind, is dat de aankomsthal zo deprimerend is tov de vertrekhal.
Ik vind dat passend. Ik 'leef-werk' graag in België, maar met het vele grijze weer, oninspirerende 'steden' (die eigenlijk dorpen zijn als je vergelijkt met Amerikaanse steden), en wegennet in slechte staat heb ik soms het idee dat ik weer in mijn oostblokland thuisgekomen ben. Dan past die aankomsthal daarbij :D
 
Terug
Bovenaan