Regenwaterput automatisch bijvullen

Zomer

Member
Momenteel bewateren wij onze tuin manueel en dit met kraantjeswater. Graag zouden wij via sprinklers onze tuin automatisch bewateren en dit het liefst met regenwater via een dompelpomp in de regenwaterput. Ik vrees echter dat deze in de zomer regelmatig leeg zal komen te staan.

Bestaan er soms systemen om de regenwaterput automatisch bij te laten vullen alvorens deze leeg komt te staan? Wij hebben (volgens mij) wel de mogelijkheid om dit manueel te doen (zie foto) maar het lijkt mij vervelend om dit steeds zelf in het oog te moeten houden. Ook zie ik dat er reeds een pomp voorzien is, echter heb ik geen flauw idee wat deze precies doet (regenwater oppompen? iemand soms een idee wat de LEDS nu precies aanduiden?), kan deze eventueel ook automatisch leidingwater naar de regenwaterput pompen?

Foto manueel bijvullen(?) en Grundfos pomp:

Zoals jullie merken ben ik niets meer dan een leek, elke tip is dus welkom :coolbrows:
 
leds geven de waterdruk weer. Ergo 4.5 bar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bar_(druk)

Ik gok dat die het water oppompt uit uw regenwaterput en die doorstuurt naar uw regenwater aftakpunten.
Deze kan niet automatisch dit vullen, aangezien die geen detectie heeft op uw regenwaterput leeg is.

Er bestaan oplossingen voor, maar die zijn redelijk duur. Meestal gaat het dan over een regenwaterpomp waarbij er een detectiemeting voorzien is van de hoogte van het water in de regenwaterput en dan intern een klein opvangvat dat bijgevuld wordt door het stadswatercircuit.
 
Afhankelijk van de druk kan je min of meer wel afleiden hoeveel water er nog in je put zit imo.
Also, de oplossing in je foto is in principe niet toegestaan, en wordt afgekeurd bij drinkwatercircuit keuring.
 
Op easykit staat volgens mij een systeem met vlotter die een elektrische kraan aanstuurt. Moet je wel een kabel van put naar binnen kunnen steken natuurlijk.
 
Volledig automatisch moet dit lukken met een vlotter en een ventiel. (Tip: je moet geen darm tot aan uw regenput leggen, een darm tot aan een dakgoot is genoeg).
Je kan ook een automatisch schakelende pomp zetten, maar die kosten gauw 2000€.

Nog een tip: zo'n sprinklers trekken tot 1 Kuub per uur. Dat wil zeggen dat ge met 3 sprinklers op 3u wss door u, regenput heen bent.
 
Terug
Bovenaan