Hergebruik (grijs)water

Bedankt voor de reacties!

Steek gewoon een extra regenput en buffer zoveel mogelijk regenwater.
Grijs water, bestaat niet, de industrie zit vooral met een nullozing opgelegd door overheid. Daarom gaan die Max herbruiken.

Regenwater is een veel simpeler oplossing

Grijs water is een term voor licht vervuild water. Het wordt gebruikt naast termen als hemelwater (regenwater) en zwart water (zwaar vervuild water). In een huishoudcontext is het meestal al het afvalwater met uitzondering van het water afkomstig van het toilet. Het grijs en zwart water gaat hier in België in een rioleringscontext samen in de DWA riolering, het regenwater in de RWA (als er al een gesplitst systeem is).

Grijswater bestaat dus wel degelijk, enkel doen we er in België nog niet echt heel veel mee op particulier vlak. Zag wel dat in andere (droge)landen het meer ingeburgerd is. Ik ben wel volledig akkoord dat een extra regenwaterput de simpelere oplossing is, enkel hebben we een zeer kleine dakoppervlak om die put gevuld te krijgen en zochten we daarom naar alternatieven.

En heb je al eens gekeken wat het allemaal kost wat je wil doen?
Een put steken oid is eenvoudig en relatief goedkoop als je toch al bezig bent met grondwerken, maar mijn buikgevoel zegt dat de kost bij een rijwoning weer spectaculair hoog zal zijn. Met dat geld zal het misschien 20jaar duren eer je economisch rendement haalt. Water is nu eenmaal niet zo geweldig duur - nu toch niet

Goed dat je je bewust bent van je waterverbruik. Plaats wat spaarkoppen, denk in het algemeen af en toe aan je verbruik, maar lig er nu ook niet wakker van. :)

Ik kan er best weinig van terugvinden, vandaar de vraag hier. Zag wel een systeem van intewa, de 'aqualoop' maar kan er geen actuele prijs van terugvinden noch heb ik zicht op de installatiekosten. Het enige geluk dat we nu hebben is dat onze klein tuintje best goed bereikbaar is. Er moet niets over ons huis of via de buren, heeft direct toegang tot een openbare straat.

En natuurlijk proberen we bewust om te gaan met het waterverbruik en hebben we zogoed als overal al spaarknoppen e.d.


Als de huidige waterput al te groot is voor de oppervlakte van het dak, heeft het dan wel zin om nog een extra put te steken? Grote kans dat hij nooit gevuld raakt..

Dat is inderdaad een dingetje. De exacte operavlakte van ons dak weet ik niet, maar via geopunt en satellietfoto kom ik op zo'n 70 a 80m2 uit. Normaal reken je 50l per m² dus we hebben nu al te weinig opvangcapaciteit volgens de richtlijnen. Echter lees ik ook regelmatig dat hydrologen de richtlijn willen bijstellen en dat er toch meer en langer gebufferd kan worden.


Dat kan toch goedkoper ondertussen, met Hydraloop

Dus ja de technologie staat verder, en de prijs is lager.

Mmm, interessant.
Zal ik eens bekijken, heb je ervaring met het systeem?

Ik heb zelf iets in elkaar gestoken.
Al mijn douche water gaat naar 1 pijp wear het water in betonnen reservoir wordt gevuld met water planten, van daar uit naar verschillende van die Grote blokken met 1 steentjes, dan 1 met van die filters van visvijvers, dan 1 met enzymes en dan in 5k L tank

Cool! Echter zitten wij in een bestaande context en een klein rijhuisje (zonder kelder) met een nog kleinere tuin. Daarnaast loopt de afvoer van al het huishoudelijk water samen met uitzondering van toiletwater die een eigen pijp heeft rechtstreeks naar de de septische put. Denk dat onze mogelijkheden heel beperkt zullen zijn en dat een DIY oplossing niet mogelijk zal zijn.


Een klein maar niet onbelangrijk zinnetje.
Dat kan wel een probleem zijn natuurlijk als zo een systeem wil integreren op een bestaand afvoersysteem. Je moet de keukenspoeltafel en vaatwas apart kunnen afvoeren. Ikzelf heb het nog maar 1 keer toegepast (weliswaar op 160 appartementen) en dat was wel dikke miserie. Ongeacht de voorgeschreven regels te respecteren filterden deze toestellen zeker niet naar behoren. Nog heel wat nazorg moeten gebeuren door de fabrikant om het finaal goed te laten werken. Die fabrikant is daarna dacht ik wel failliet gegaan.

Oei, ik dacht dat dit ook onder het normale grijswater viel.
Zou dus wel voor extra problemen kunnen zorgen. Bedankt voor de tip.

Mijn eerste indruk was, damn helemaal Loco.

Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat je gewoon gelijk hebt.
Ik vind wel dat het water tekort echt een probleem is van de overheid (net zoals het energie debacle).
Het kan niet zijn dat burgers alle moeite van de wereld doen en dat de overheid door zijn Afrikaanse infrastructuur al die inspanningen teniet doet.

Ja inderdaad helemaal loco.

En eerlijk dat dacht ik eerst ook, maar toen zijn we er ook meer over gaan nadenken. We verspillen echt wel massaal veel drinkwater. Ons kleinschalig en totaal niet goed uitgevoerd experimentje toont aan dat je zonder veel moeite gemakkelijk 10l water per dag kan opvangen. Dat is nog enkel maar het 'proper' water, zonder zeep, vet of wat dan ook... Hoeveel Belgen spoelen hun toilet nog door met drinkwater denk je? Is dat niet wat decadent? Jammer genoeg moeten wij dat ook regelmatig doen als de regenwaterput leeg staat...

En helemaal akkoord dat dit een taak zou moeten zijn van onze overheid. Net zoals ze in andere landen inzetten op distributie van niet drinkbaar water om bijvoorbeeld toiletten, wasmachines en tuinen van water te voorzien. Echter als ik zie hoe ze straten en pleinen hier vernieuwen zonder regenwater opvang, met maximaal verhard ipv ontharding, weinig groen e.d. vrees ik ervoor dat we er nog niet klaar voor zijn. Je haalt zelf ook het energie debacle aan, ook dat boezemt mij weinig vertrouwen in.

Ik begrijp uw bezorgdheid. De overheid zal een versnelling hoger moeten schakelen om dit steeds terugkerend probleem aan te pakken...
Investeren om 'grijs water te recuperen' zou ik persoonlijk niet doen. Wel zou ik investeren in een extra regenput...

Hier thuis heb ik twee regenputten van elk 10 000 liter. Hier staat wasmachine, toiletten, bad en douche op aangesloten. We kunnen hier 6-7 weken mee weg zonder extra neerslag. (gezin van 5)
In de tuin heb ik een m³- vat (zo'n witte) en een 200 l watervat. Ik ben van plan om wat uit te breiden (bovengronds) en nog 2 witte vaten bij te plaatsen. Ook zal ik weldra mijn regendouche-kop vervangen door iets wat minder water verspilt...

We zijn nog in onderzoekende fase. We weten helemaal niet of we voor zo'n systeem zouden willen gaan en of het wel mogelijk is. Probleem van de extra regenwaterput haalde ik al aan, de opvangcapaciteit van ons dak. Echter horen we daar ook andere geluiden, dus dat is misschien wel de gemakkelijkste en goedkoopste manier. Al zal 10000 wel niet haalbaar zijn vrees ik, ook extra bovengrondse opslag zal eerder beperkt zijn, daar de tuin echt wel klein is (zal al een uitdaging worden om een extra regenwaterput erbij te krijgen denk ik).

Wel goed te horen dat je ook bewust bezig bent met water.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Hier proberen we ook zoveel mogelijk 'lichtgrijs' water te recupereren door in onze pombak zo een plastieken teiltje te zetten en dat dan in de bloembakken te gieten. Dit is dan vooral water van het wassen van groenten en fruit, of koud water dat uit de kraan kwam in afwachting van warm water. Wanneer je je handen wast met iets als Ecover, of je doet de afwas daarmee, kan dit dan eigenlijk ook gebruikt worden om aan de planten te gieten?

Ik ben er trouwens echt van overtuigd dat grijs water in combinatie met biologisch afbreekbare wasproducten of een eenvoudige filtering een ideale aanvulling is op regenwater als het is om planten water te geven. Wanneer je trouwens voor shampoo's en douchegels ook resoluut de kaart trekt van duurzame producten zonder microplastics kan je vrijwel al je grijs water recupereren.
 
Ik begrijp uw bezorgdheid. De overheid zal een versnelling hoger moeten schakelen om dit steeds terugkerend probleem aan te pakken...
Investeren om 'grijs water te recuperen' zou ik persoonlijk niet doen. Wel zou ik investeren in een extra regenput...

Hier thuis heb ik twee regenputten van elk 10 000 liter. Hier staat wasmachine, toiletten, bad en douche op aangesloten. We kunnen hier 6-7 weken mee weg zonder extra neerslag. (gezin van 5)
In de tuin heb ik een m³- vat (zo'n witte) en een 200 l watervat. Ik ben van plan om wat uit te breiden (bovengronds) en nog 2 witte vaten bij te plaatsen. Ook zal ik weldra mijn regendouche-kop vervangen door iets wat minder water verspilt...

Nooit last van te weinig "verversen" van jullie regenwater?

Ik heb 2 regenputten van samen 15.000 liter voor wasmachine, toiletten,... en ik vraag me dat altijd zelf af - nog niets gemerkt aan het regenwater waardoor ik zou denken dat het te lang blijft staan, maar misschien zou ik het ook niet snel merken.
 
Ik vraag mij af hoeveel er in de praktijk effectief zou "verversen". De instroom zit recht tegenover de overloop in mijn put, dus indien de put vol is stroomt het "verse" water toch rechtstreeks door naar de overloop denk ik. Echt hard vermengen met de rest van het water gaat dan toch niet doen.

In elk geval is er vanaf mei tot oktober amper overloop, en dan merk ik niet speciaal aan het water.

Ik denk er ook aan om een put bij te steken van 10000 liter, nu heb ik maar 7500 liter. In de winter kunnen beide putten gevuld worden zodat er in de zomer toch een grotere voorraad water is.
 
Ik begrijp uw bezorgdheid. De overheid zal een versnelling hoger moeten schakelen om dit steeds terugkerend probleem aan te pakken...
Investeren om 'grijs water te recuperen' zou ik persoonlijk niet doen. Wel zou ik investeren in een extra regenput...

Hier thuis heb ik twee regenputten van elk 10 000 liter. Hier staat wasmachine, toiletten, bad en douche op aangesloten. We kunnen hier 6-7 weken mee weg zonder extra neerslag. (gezin van 5)
In de tuin heb ik een m³- vat (zo'n witte) en een 200 l watervat. Ik ben van plan om wat uit te breiden (bovengronds) en nog 2 witte vaten bij te plaatsen. Ook zal ik weldra mijn regendouche-kop vervangen door iets wat minder water verspilt...
In principe mag je regenwater niet aansluiten op uw douche of bad.
Regenwater is nog altijd niet drinkbaar.

Persoonlijk vind ik het altijd wel grappig in zo een discussie over water en waterbesparen dat mensen dan ineens afkomen met hun bad of hun scala aan planten.
Niks zo verslindend als een bad. En er zijn zoveel leuke planten te vinden die amper water nodig hebben.
 
Ik vraag mij af hoeveel er in de praktijk effectief zou "verversen". De instroom zit recht tegenover de overloop in mijn put, dus indien de put vol is stroomt het "verse" water toch rechtstreeks door naar de overloop denk ik. Echt hard vermengen met de rest van het water gaat dan toch niet doen.

In elk geval is er vanaf mei tot oktober amper overloop, en dan merk ik niet speciaal aan het water.

Ik denk er ook aan om een put bij te steken van 10000 liter, nu heb ik maar 7500 liter. In de winter kunnen beide putten gevuld worden zodat er in de zomer toch een grotere voorraad water is.

Ik heb er ook geen idee van, praktisch gesproken.
Dat wordt altijd aangegeven als de reden om geen te grote regenput te steken, omdat die te weinig vaak overloopt wat nodig is om de microfilm op het oppervlak af te voeren (dacht ik). Als die microfilm de reden is, zou echt vermengen niet nodig zijn en is het oppervlakkig overlopen al voldoende.
 

Zou zoiets eigenlijk interessant zijn als het je bedoeling is om altijd een put van 10 000 liter met gezuiverd afvalwater te hebben? De overloop kan dan naar de riolering lopen. Dat water kan eigenlijk perfect gebruikt worden voor een buitenkraan die je gebruikt voor de tuin, wassen van de auto, schuren terras etc... Je zou het zelfs nog kunnen gebruiken om de toiletten mee door te spoelen.
 
Nooit last van te weinig "verversen" van jullie regenwater?

Ik heb 2 regenputten van samen 15.000 liter voor wasmachine, toiletten,... en ik vraag me dat altijd zelf af - nog niets gemerkt aan het regenwater waardoor ik zou denken dat het te lang blijft staan, maar misschien zou ik het ook niet snel merken.
wij hebben dit jaar de onze de eerste keer laten reiningen na 10 jaar. Er lag wel een laag slib op de bodem van 5-10 cm en kwam mee met het oppompen.
 
wij hebben dit jaar de onze de eerste keer laten reiningen na 10 jaar. Er lag wel een laag slib op de bodem van 5-10 cm en kwam mee met het oppompen.

Slib is op zich geen (of minder?) een probleem, zolang het voldoende ver onder de aanzuigleiding blijft. Vandaar dat een vlottend uiteinde van de aanzuigleiding wel handig is.

Ik heb mijn putten ook al laten reinigen, al was het maar omdat ik niet wist of de vorige eigenaar dat ooit gedaan had. Bleek dat er roestige metalen stutten in 1 van de putten stonden (niet te zien door enkel het deksel te openen) en in de andere put lag een roestige schop :mad:
 
Slib is op zich geen (of minder?) een probleem, zolang het voldoende ver onder de aanzuigleiding blijft. Vandaar dat een vlottend uiteinde van de aanzuigleiding wel handig is.

Ik heb mijn putten ook al laten reinigen, al was het maar omdat ik niet wist of de vorige eigenaar dat ooit gedaan had. Bleek dat er roestige metalen stutten in 1 van de putten stonden (niet te zien door enkel het deksel te openen) en in de andere put lag een roestige schop :mad:
Ja maar bij periode van droogte (en dus lage waterstand in de put) kan het inkomende vallende water in de put die sliblaag losmaken waardoor ge veel zwevende deeltjes krijgt. Dat was bij ons het geval.
 
Het verversen van het water vormt geen probleem.
Het regenwater komt toe in de eerse put. De eerste put is het vuile reservoir. Met een hevel (die +- 40cm boven de bodem hangt) wordt het water overgeheveld naar de tweede put. Zo blijft het meeste vuil in de eerste put en (veel) minder in de tweede put. In de tweede put zit de pomp die het water in huis brengt...
In huis wordt het water ook nog eens gefilterd door die drie bekende filters... Ik spoel deze elk seizoen goed uit. Het water is proper!

Doordat de hevel zover van van de bodem staat heb ik verlies van water. Dat water staat het langst stil. Als we dan opnieuw regenwater gebruiken en ik merk dat het water 'ruikt' of bruiner kleurt doe ik een scheutje chloor in de putten. Nog nooit problemen gekend.

Ik kuis beide regenputten elke drie jaar uit. In de eerste put ligt meestal een laagje slib. In de tweede put ligt vooral zand.
 
Terug
Bovenaan