Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Ik vind een of andere duidelijke ideologische agenda zoeken in een plat commerciële franchise die gewoon probeert meer geld te verdienen ook gewoon kort door de bocht en simplistisch hoor. Ze willen gewoon een groter deel van de koek, meer kijkers op meer platforms.

Disney Marvel maakt gewoon makkelijk verteerbare actiefilms aan de lopende band. Dat er in elke versie net genoeg variatie zit om het publiek te blijven lokken lijkt me nogal duidelijk, en dat ze allerhande links inbouwen met hun series als lokmiddel is slim gezien, maar laat ons aub niet doen alsof het meer is hé.

En dat arrogant laatste zinnetje hoeft niet hoor.
Ok ja gij miss niet. Maar moet toch alleszins toegeven dat vele andere mensen het wel zo zien. Waarom anders al deze discussies hier en op internet over dit? You do you is arrogant dus? ok doe niet uw goesting dan NEH :p

En wat ik lees presteren hun films toch onder de verwachtingen laatste tijd.

Hoezo? Black Widow heeft toch wel een solo film gekregen na haar dood? Die doet al even niet meer mee int MCU en zeker niet in dr strange 2. Ik hoop dat ze Wanda nog terugbrengen en liefst in haar eigen film want dr strange 2 was echt wel een einde in mineur voor haar.

Wanda is toch die een dimensionale villain waar ik het over had in dr strange 2 en sterft toch op het einde? Ze heeft nog geen solo film gehad dus als die er nog komt dan is het post mortem zoals die van Black Widow.

EDIT: nu ja met multiverses weet je nooit i guess. Zelfs Tony leeft prolly nog wel ergens.

Ah ok met nog voor ze solo film kreeg had ik het verkeerd begrepen denk ik. Ik legde de nadruk te fel op VOOR

Film ook gezien 2 weken geleden en herinner mij geen zak van het einde lol

Toch grandioze zever hier?

During the Disney Renaissance, film division Touchstone Pictures also saw success, with film such as Pretty Woman (1990), which has the highest number of ticket sales in the US for a romantic comedy and grossed $432 million;[271][272] Sister Act (1992), which was one of the more financially successful comedies of the early 1990s, grossing $231 million;[273] action film Con Air (1997), which grossed $224 million;[274] and the highest-grossing film of 1998 at $553 million Armageddon (1998).[275]
en dan heb je nog Toy Story, The Incredibles,...
Ik schreef TEKENfilms.

Disney zat eind jaren 90 in het slop met hun 2D tekenfilms. Wanend succes, tekenfilms gericht naar jongens zoals treasure island waren regelrechte flops.

Achteraf hebben ze in 2006 pixar opgekocht. Ze konden met hun eigen studios niet op tegen het succes van toy story en incredibles. Dat waren toen geen disney producties.

Je zei eerst dat ze in het slop zaten door hun "female oriented" producties waar ze geen jongens mee wisten aan te spreken...

HeavyweightsFebruary 17, 1995co-production with Caravan Pictures
Man of the HouseMarch 3, 1995co-production with All Girl Productions and Orr & Cruickshank Productions
Tall TaleMarch 24, 1995co-production with Caravan Pictures
A Goofy MovieApril 7, 1995co-production with Disney MovieToons
PocahontasJune 23, 1995co-production with Walt Disney Feature Animation
Operation Dumbo DropJuly 28, 1995co-production with Interscope Communications and PolyGram Filmed Entertainment
A Kid in King Arthur's CourtAugust 11, 1995co-production with Trimark Pictures and Tapestry Films
The Big GreenSeptember 29, 1995co-production with Caravan Pictures
Frank and OllieOctober 20, 1995
Toy StoryNovember 22, 1995co-production with Pixar Animation Studios; first Pixar Animation Studios film; nominee of the Golden Globe Award for Best Motion Picture – Musical or Comedy
Tom and HuckDecember 22, 1995
Muppet Treasure IslandFebruary 16, 1996co-production with Jim Henson Productions
Homeward Bound II: Lost in San FranciscoMarch 8, 1996
James and the Giant PeachApril 12, 1996co-production with Skellington Productions and Allied Filmmakers
The Hunchback of Notre DameJune 21, 1996co-production with Walt Disney Feature Animation
First KidAugust 30, 1996co-production with Caravan Pictures
D3: The Mighty DucksOctober 4, 1996co-production with AvnetKerner Productions
101 DalmatiansNovember 27, 1996co-production with Great Oaks Entertainment
That Darn CatFebruary 14, 1997co-production with Robert Simonds Productions
Jungle 2 JungleMarch 7, 1997co-production with TF1
Honey, We Shrunk OurselvesMarch 18, 1997
HerculesJune 27, 1997co-production with Walt Disney Feature Animation
George of the JungleJuly 16, 1997co-production with Mandeville Films and AvnetKerner Productions
Air BudAugust 1, 1997co-production with Keystone Entertainment[N 2]
RocketManOctober 10, 1997co-production with Caravan Pictures and Roger Birnbaum Productions
FlubberNovember 26, 1997co-production with Great Oaks Entertainment
Mr. MagooDecember 25, 1997co-production with UPA Productions
Meet the DeedlesMarch 27, 1998co-production with DIC Entertainment and Peak Productions
MulanJune 19, 1998co-production with Walt Disney Feature Animation
The Parent TrapJuly 29, 1998
The Jungle Book: Mowgli's StorySeptember 29, 1998
I'll Be Home for ChristmasNovember 13, 1998co-production with Mandeville Films
A Bug's LifeNovember 25, 1998co-production with Pixar Animation Studios
Mighty Joe YoungDecember 25, 1998co-production with RKO Pictures and The Jacobson Company
My Favorite MartianFebruary 12, 1999
Doug's 1st MovieMarch 26, 1999co-production with Walt Disney Television Animation, Jumbo Pictures and A. Film A/S
EnduranceMay 14, 1999
TarzanJune 18, 1999co-production with Walt Disney Feature Animation
Inspector GadgetJuly 23, 1999co-production with Caravan Pictures, DIC Entertainment, AvnetKerner Productions and Roger Birnbaum Productions
The Straight StoryOctober 15, 1999co-production with Asymmetrical Productions, FilmFour, Ciby 2000, Le Studio Canal+, Canal+[N 2]
Toy Story 2

Hoezo female oriented? Hoezo slop? Als je enkel kijkt naar 2D animatie zou je nog kunnen zeggen Mulan, maar dat was een success en niet enkel onder meisjes. In 1999 was Tarzan ook een schot in de roos en dat is toch echt wel ME TARZAN, YOU JANE. ;p

Als je enkel kijkt naar 2D animatie denk je volgens mij eerder aan de jaren 80. Toen was hun output iets minder succesvol met producties als Oliver & Co, The Great Mouse Detective; maar die zou ik toch eerder omschrijven als unisex.

Je zei eerst dat ze in het slop zaten door hun "female oriented" producties waar ze geen jongens mee wisten aan te spreken...

Hoezo female oriented? Hoezo slop?
Grotendeels meidentekenfilms. Disney brak geen potten meer. De kosten van hun 2D tekenfilm producties bleven stijgen maar het aantal cinema bezoekers stagneerde of daalde. Tegelijkertijd wist pixar met kleinere budgetten veel meer winsten te maken met toy story en finding nemo.
Om relevant te blijven werd pixar opgekocht. Ook Marvel en star wars zijn achteraf gekocht omdat male orientated franchises in hun portfolio onbraken nadat de polulariteit van superhero movies uitgebroken was met X men. Dat zat niet meer in Disney zijn DNA.

Ok ja gij miss niet. Maar moet toch alleszins toegeven dat vele andere mensen het wel zo zien. Waarom anders al deze discussies hier en op internet over dit? You do you is arrogant dus? ok doe niet uw goesting dan NEH :p

En wat ik lees presteren hun films toch onder de verwachtingen laatste tijd.
Eerder "het niet kunnen zien, yo do you".
Als internet-outrage een graadmeter zou zijn voor werkelijke problemen zaten we in een andere wereld.

Dat de films onder verwachtingen presteren kan best, ik spreek dat niet tegen. Dat dit komt door een of andere woke-agenda is echter een veronderstelling van jou. Ik zou dan eerder denken aan een algemene Marvel-moeheid door de overmaat aan films en series en de nieuwe karakters. Maar soit.

Ik snap nog altijd niet waarom mensen kwaad zijn over de eigendom van een gigantisch commercieel bedrijf. Koop de rechten dan zelf als je wil beslissen wat ze ermee doen, of "stem" met je portefeuille zoals iedereen.

Grotendeels meidentekenfilms.
Ik post toch net hun filmografie van eind jaren 90 die dat volledig weerlegt?

Pixar kon overigens enkel overleven net omdat Disney hen gecontracteerd heeft voor toy story... Steve Jobs wou er maar al te graag vanaf. Het is Disney die hen gered heeft.

Disney had vooral het probleem dat het met een imago zat van familie film en "voor kinderen". Een juk waar tekenfilms en anime nog altijd onder gebukt gaan. Dat ze Marvel en LucasFilm gekocht hebben met oog op hogere winstmarges zal denk ik niemand verbazen. Ze hebben ook Fox en zoveel anderen gekocht. Wat die 3 vooral gemeen hebben en waar disney zot van is; Billion dollar legacy franchises die mainstream zijn en enorm breed gedragen worden. Franchises waar je themaparken rond kan bouwen. Dat doen ze nu bijvoorbeeld ook voor Avatar, maar je moet niet verschieten als ze op termijn zelfs de parken verder gaan diversifieren, weg van family fun en meer richting bijvoorbeeld universal theme parks met een park rond de alien franchise wanneer ze dat universum ongetwijfeld ooit nog gaan rebooten.

Laatst bewerkt:
Ik schreef TEKENfilms.

Disney zat eind jaren 90 in het slop met hun 2D tekenfilms. Wanend succes, tekenfilms gericht naar jongens zoals treasure island waren regelrechte flops.

Achteraf hebben ze in 2006 pixar opgekocht. Ze konden met hun eigen studios niet op tegen het succes van toy story en incredibles. Dat waren toen geen disney producties.
Treasure Planet en Atlantis waren nochtans awesome maar helaas destijds niet succesvol genoeg das waar.

Ik post toch net hun filmografie van eind jaren 90 die dat volledig weerlegt?

Pixar kon overigens enkel overleven net omdat Disney hen gecontracteerd heeft voor toy story... Steve Jobs wou er maar al te graag vanaf. Het is Disney die hen gered heeft.

Filmografie zegt niets over performance. Tussen 1995 en 2005 zat Disney in decline. De helft van hun animatie studio personeel is in 1999 op de schop gegaan. Disney wist zelf geen nieuwe populaire franchises meer te lanceren. Die kwamen in die periode van andere of externe studio's. Shrek, Ice age, ...

Dat weerleg ik niet, het gaat om het punt dat je de schuld daarvoor bij "meidenfilms" wil leggen. Het ging om het woke complot dat ze ten onder zijn gegaan door meidentekenfilms en dat die geschiedenis zich volgens jou zal herhalen door vrouwelijke superhelden te introduceren. Alien en Terminator bewijzen toch dat dit perfect kan? Als Marvel films falen zal het zijn omdat ze slecht geschreven zijn of gewoon te platte commercie geworden zijn en niet door vrouwelijke personages.

Laatst bewerkt:
Dat weerleg ik niet, het gaat om het punt dat je de schuld daarvoor bij "meidenfilms" wil leggen. Het ging om het woke complot dat ze ten onder zijn gegaan door meidentekenfilms en dat die geschiedenis zich volgens jou zal herhalen door vrouwelijke superhelden te introduceren.
Mensen spreken over 'meidenfilms' wanneer films geen mannelijk publiek meer aantrekken. Dat is geen complot maar gewoon de realiteit.
Als het zich herhaalt reken ik er niet op dat posters die de woke beweging hier met hand en tand verdedigen dat ooit zullen toegeven.

Je sluit het ironisch genoeg nu al bij voorbaat uit: 'als ze falen zal het zeker niet om reden X maar wel om reden Y zijn'. Whatever floats your boat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Recent onderzoek (2022) over de representatie van vrouwen en mannen in Disney films.

Depictions of gender in media are often scrutinized for stereotypical patterns. Disney films are of particular interest, as they are often watched by children and may play a role in children’s gender socialization. The purpose of this paper is twofold: first, to assess gender depictions of characters in animated Disney films (released between 1937 and 2019; 61 films with 323 characters total), and second, to explore depictions of gender in Disney animated films coupled with an analysis of the gender of those involved in the production of these films (producers, directors, and writers). We found a significant difference in the number of male and female characters (roughly 60% male, 40% female), which did not significantly differ by decade. Female characters were more consistently depicted as attractive compared to male characters, although character’s intelligence, ability, popularity, activity level, family role, story role, and romantic engagement did not differ by gender. Male characters were more often represented as parents or children in films written by women, and female characters were more often represented as the antagonist in films written by men. Male characters were over-represented as overly active in films produced by women, and female characters were over-represented as grandparents in films produced by women. These findings revealed few stereotypical gendered depictions of characters in Disney films over nine decades and that the inclusion of women in the production process resulted in more nuanced depictions of both male and female characters.

Lijkt me dus wel mee te vallen van die claim over meidentekenfilms? Zelfs aanzienlijk meer mannen dan vrouwen.

Laatst bewerkt:
Recent onderzoek (2022) over de representatie van vrouwen en mannen in Disney films.

Lijkt me dus wel mee te vallen van die claim over meidentekenfilms? Zelfs aanzienlijk meer mannen dan vrouwen.
Ook dat zijn twee verschillende dingen. Een meidenfilm kan uitpuilen van mannelijke casts en een mannenfilm kan uitpuilen van vrouwelijk schoon.

Het is niet alleen de verdeling van het aantal vrouwen&mannen op het scherm maar ook de personages, het genre, het thema en het verhaal dat maakt in welke mate vrouwelijk of mannelijk publiek aangetrokken wordt.

Ik heb hem nog niet gezien dus kan het niet zeggen maar is "gay" een agenda? Er is geen enkel openlijk homo karakter in star wars en marvel (-eternals, sort of).

Phastos is homo en daar hebben ze speciaal een overbodige scène voor gemaakt die letterlijk niets toevoegt aan het verhaal. Lijkt me vrij duidelijk wat de bedoeling hier van was.

Verder vind ik sommige opmerkingen zoals de volgende overdreven:

Marvel films zijn even inspiratieloos als altijd. Daar heeft de inclusie van homoseksuele personages weinig mee te maken.

Het moet licht verteerbare actie humor blijven, da's marvel.

De personen die dit zeiden moeten dringend naar Captain America: The Winter Soldier kijken. Is een actie-thriller gecombineerd met superhelden.

@bojo96 vandaar (-eternals, sortof). Ik vermoed ook dat de meesten Winter Soldier al wel gezien hebben. Marvel fans doen nogal graag of het een politieke espionage thriller is genre "The Conversation" maar die typische marvel humor is ook daar aanwezig. Dat is toch echt geen zware film ofzo? Ook gewoon licht verteerbare actie humor en daar is niets mis mee want het is één van hun betere. Black Widow was heel gelijkaardig maar een stuk minder goed.

@M°°nblade Ik snap echt je punt niet goed. Ik heb hun filmografie van de jaren 90 hier toch gepost? Films als The Lion King, Aladdin, Tarzan waren hun grootste hits en die zijn toch unisex?

Zelfs de films die jij waarschijnlijk als "meidenfilms" zou omschrijven; Beauty and the Beast & Pocahontas hadden een praktisch 50/50 male/female demographic en zijn evengoed unisex. Bovendien negeert dat ook volledig hun andere non 2d animatie films zoals Cool Runnings, Mighty Ducks, Honey I Blew up the Kids, Homeward Bound, The Three Musketeers, ...

Het klopt dat ze eind jaren 90 en begin 2000 gemiddeld alsmaar minder return zagen op hun films maar dat heeft dus duidelijk niets met meidenfilms te maken want Hercules (jongens?) presteerde ook niet goed in 1994 terwijl Tarzan en Mulan het wel goed deden in 99 en 98. (maar lang niet zo goed als disney films begin jaren 90, Lion King, Aladdin, ...)

2D animatie is onder zowel meisjes als jongens gewoon niet meer zo populair in kinderfilms, ook vandaag niet meer. Je moet die decline eerder zoeken in dat "tekenfilms" en disney tout court eerder voor kinderen waren of toch zo gepercipieerd werden en dat ze daarom last hadden met jong volwassenen en een breder publiek aan te spreken.

Laatst bewerkt:
Eerder "het niet kunnen zien, yo do you".
Als internet-outrage een graadmeter zou zijn voor werkelijke problemen zaten we in een andere wereld.

Dat de films onder verwachtingen presteren kan best, ik spreek dat niet tegen. Dat dit komt door een of andere woke-agenda is echter een veronderstelling van jou. Ik zou dan eerder denken aan een algemene Marvel-moeheid door de overmaat aan films en series en de nieuwe karakters. Maar soit.

Ik snap nog altijd niet waarom mensen kwaad zijn over de eigendom van een gigantisch commercieel bedrijf. Koop de rechten dan zelf als je wil beslissen wat ze ermee doen, of "stem" met je portefeuille zoals iedereen.

Ge vindt de film niet goed dus maak maar uw eigen film? sterk argument en echte dooddoener toch? Als fan dus gewoon luisteren en slikken wat ze uitbrengen? Moogt toch kritiek hebben als een franchise die ge graag ziet achteruit gaat in uw ogen?
Maar ik zal anders de rechten kopen superman want ik wil nieuwe henry cavill film, zo simpel is het blijkbaar?

En is dat enkel veronderstelling van mij ja? Lijkt me toch dat er een groot aantal mensen zo denken. En in tweet Seth Rogan, en hij is zeker niet de enige, beschuldigen ze direct iedereen van white supremacist als ge het niet goed vindt.
Ik kan precies mijn mening niet meer delen op internet over films en series want krijgt rap stempel als vrouwenhater en racist.

Edit: en zoals gij of iemand anders zei gaat het idd over persoonlijke meningen. Gij hebt blijkbaar uw mening maar kunt toch niet ontkennen dat veel mensen een andere mening hebben gekregen ondertussen? Dat is toch duidelijk geworden.
Denk dat niemand hier echt gelijk heeft daardoor, de meningen zijn gewoon zooo verschillend geworden. Maar voelt soms aan dat mijn mening minderwaardig is want ik moet het goed vinden anders zijt ge hater.

Laatst bewerkt:
Omdat je moet klagen over het verhaal, de acteerprestaties, de regie, de kostums, de effecten, de setting, ... Als je commentaar altijd is, "het is te woke want er doen te veel minderheden in mee" ja dan ga je met die labels van racist of vrouwenhater moeten leren leven.

Terug
Bovenaan