Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Je zou beter zelf eens terug wat biologie gaan volgen want jouw textboek is er denk ik één van ver voor de seksuele revolutie. Misschien ineens ook een geschiedenis boek in huis halen als je de onderdrukking van de vrouw denkbeeldig noemt. De jaren 60 hebben serieus wat taboes doorbroken waardoor we nu veel vrijer over veel diversere seksualiteit en de beleving daarvan kunnen praten.
 
Hmm ok maar dit lijkt me toch eerder persoonlijke mening? Wat ik algemeen hoor vinden de meeste mensen marvel steeds interessant maar geen must watch nemeer.
Ik vraag me toch af in hoeverre veel van wat je in deze thread kan lezen geen persoonlijke mening is?

Marvel-films zijn een commercieel product voor massaconsumptie uiteindelijk. Men gebruikt vaak/altijd een gelijkaardige formule, en neemt weinig risico's zodat het publiek blijft komen. Ik heb dan ook de indruk dat er altijd mensen zijn die bij elk van de films (en ook bv. Netflixcreaties) klaar zitten om dat allemaal te kaderen binnen een soort "woke-agenda", alsof er een soort van achterliggende propagandamachine is. Terwijl, IMO, als je een stap terugneemt dit toch allemaal gewoon uiterst commerciële, crowd-pleasing beslissingen zijn. En "de wereld", waarmee ik bedoel de gemiddelde cinemaganger in de VS en Europa, vindt het een goede zaak dat allerhande niet-hetero, niet-blanke personages ook een rol spelen, dus dat verkoopt.

Op markten waar dat gevoeliger licht, keert Marvel/Disney dan ook vaak zijn kar en word in allerhande promomateriaal de nadruk van die personages weggenomen. In regimes zoals Abu Dhabi worden "aanstootgevende" scènes gewoon uit de film geknipt.

Het achterliggende motief lijkt me toch vooral te zijn dat het draait om winst en omzet, en er daarvoor wat al-dan-niet-oprechte links gemaakt worden met allerhande maatschappelijke thema's om enige credibiliteit en belangrijkheid te geven aan wat eigenlijk gewoon het cinematografisch equivalent is van een menu bij McDonalds.
 
Ik vraag me toch af in hoeverre veel van wat je in deze thread kan lezen geen persoonlijke mening is?

Marvel-films zijn een commercieel product voor massaconsumptie uiteindelijk. Men gebruikt vaak/altijd een gelijkaardige formule, en neemt weinig risico's zodat het publiek blijft komen. Ik heb dan ook de indruk dat er altijd mensen zijn die bij elk van de films (en ook bv. Netflixcreaties) klaar zitten om dat allemaal te kaderen binnen een soort "woke-agenda", alsof er een soort van achterliggende propagandamachine is. Terwijl, IMO, als je een stap terugneemt dit toch allemaal gewoon uiterst commerciële, crowd-pleasing beslissingen zijn. En "de wereld", waarmee ik bedoel de gemiddelde cinemaganger in de VS en Europa, vindt het een goede zaak dat allerhande niet-hetero, niet-blanke personages ook een rol spelen, dus dat verkoopt.

Op markten waar dat gevoeliger licht, keert Marvel/Disney dan ook vaak zijn kar en word in allerhande promomateriaal de nadruk van die personages weggenomen. In regimes zoals Abu Dhabi worden "aanstootgevende" scènes gewoon uit de film geknipt.

Het achterliggende motief lijkt me toch vooral te zijn dat het draait om winst en omzet, en er daarvoor wat al-dan-niet-oprechte links gemaakt worden met allerhande maatschappelijke thema's om enige credibiliteit en belangrijkheid te geven aan wat eigenlijk gewoon het cinematografisch equivalent is van een menu bij McDonalds.
Als ge zegt dat marvel hetzelfde is gebleven zijt ge toch van slechte wil of gewoon stekeblind.
Iron man: ironheart
Loki: female loki
Hulk: She -hulk:
Hawkeye: Female hawkeye
Captain america: black falcon
Thor: female thor
Ant man: Wasp

Noem het daarom niet allemaal negatief maar komaan moeten eerlijk zijn dat er toch een bepaalde strategie achter zit?
 
Als ge zegt dat marvel hetzelfde is gebleven zijt ge toch van slechte wil of gewoon stekeblind.
Iron man: ironheart
Loki: female loki
Hulk: She -hulk:
Hawkeye: Female hawkeye
Captain america: black falcon
Thor: female thor
Ant man: Wasp

Noem het daarom niet allemaal negatief maar komaan moeten eerlijk zijn dat er toch een bepaalde strategie achter zit?
Ik zeg dat al die films hetzelfde stramien volgen, dus je leest mijn post verkeerd.

Dat de mannetjes net zoals in de comics allerhande hulpjes krijgen, al dan niet van het andere geslacht, en/of die voor spin-offs zorgen, who cares? Dat is gewoon het verder laten draaien van de kassa, en gelukkig gaan Marvel (en DC) al lang genoeg mee om een onuitputtelijke bron van personages te leveren in elke vorm, kleur, en geslacht.

Natuurlijk zit daar een strategie achter: $$$.
 
Als ge zegt dat marvel hetzelfde is gebleven zijt ge toch van slechte wil of gewoon stekeblind.
Iron man: ironheart
Loki: female loki
Hulk: She -hulk:
Hawkeye: Female hawkeye
Captain america: black falcon
Thor: female thor
Ant man: Wasp

Noem het daarom niet allemaal negatief maar komaan moeten eerlijk zijn dat er toch een bepaalde strategie achter zit?

Dat de vrouwen altijd op de 2e plaats komen en support spelen voor de mannelijke lead? trollface.jpg

Het valt nog af te wachten wat ze met X-men & Fantastic Four gaan doen maar ik vrees dat het plan is dat ze met avengers richting Young Adult onzin willen. Met de young avengers als het team van kinderen van de eerste generatie.
 
Je zou beter zelf eens terug wat biologie gaan volgen want jouw textboek is er denk ik één van ver voor de seksuele revolutie. Misschien ineens ook een geschiedenis boek in huis halen als je de onderdrukking van de vrouw denkbeeldig noemt.
Dat mijn posts bij jou zo'n gevoelige snaar raken dat je zo reageert en mijn punt negeert dat het niets met orgasmes te maken heeft bewijst dat het weldegelijk woke propaganda is.

En anders mag je mij uitleggen welke geschiedenisboeken mijn vrouw meer orgasmes doet krijgen en wat in onze slaapkamer het minimum orgasme quota moeten zijn opdat er geen sprake meer is van onderdrukking langs mijn zijde.
 
Volgens mij sla je weer gewoon alles zelf door elkaar. Dat vrouwelijke seksualiteit zo lang ondergeschikt en zelfs taboe was speelt ook vandaag nog altijd. Zo moeten vrouwen bijvoorbeeld nog steeds leven met labels als "slet" waar mannen kunnen stoeffen met promiscuïteit. Dat de man na zijn daad eraf rolt en in slaap valt terwijl mevrouw nog niet aan haar trekken is gekomen is een cliche voor een reden. Zelfs in een one night stand moet je niet egoïstisch je eigen noden boven die van de vrouw stellen. Onze samenleving is nu eenmaal patriarchaal en veel daarvan speelt onbewust op je denken. Mannen komen niet graag onzeker over en willen doen alsof ze meesters zijn in seks en zien vragen wat een vrouw graag heeft of hoe ze het best kan klaarkomen als een teken van zwakte alsof ze dan niet weten waar ze mee bezig zijn. Dus doen ze maar wat en als het te lang duurt wil de vrouw hen niet in verlegenheid brengen en faked ze. Je over je eigen machoisme zetten en durven communiceren is key. Andersom hebben vrouwen gevochten om mondiger te mogen zijn en moeten ook zij daarin durven doorzetten.
 
Dat de vrouwen altijd op de 2e plaats komen en support spelen voor de mannelijke lead? trollface.jpg

Het valt nog af te wachten wat ze met X-men & Fantastic Four gaan doen maar ik vrees dat het plan is dat ze met avengers richting Young Adult onzin willen. Met de young avengers als het team van kinderen van de eerste generatie.
Djeezes als ze met kinderen gaan afkomen ga ik volledig afhaken :p
 
Ik zeg dat al die films hetzelfde stramien volgen, dus je leest mijn post verkeerd.

Dat de mannetjes net zoals in de comics allerhande hulpjes krijgen, al dan niet van het andere geslacht, en/of die voor spin-offs zorgen, who cares? Dat is gewoon het verder laten draaien van de kassa, en gelukkig gaan Marvel (en DC) al lang genoeg mee om een onuitputtelijke bron van personages te leveren in elke vorm, kleur, en geslacht.

Natuurlijk zit daar een strategie achter: $$$.
En het gevolg daarvan zal een ruïnatie van hun franchises zijn.

Disney heeft een geschiedenis van female orientated producten met hun tekenfilms sinds de jaren '90 en heeft speciaal omdat ze er nadien flop-na-flop nooit echt in slaagden om male audiences nog te reiken Marvel en Lucasfilm opgekocht.

En wat doen ze dan met die aangeworven franchises? De mannelijke leads vervangen door vrouwen en minorities. Tsja ...
 
Dat de vrouwen altijd op de 2e plaats komen en support spelen voor de mannelijke lead? trollface.jpg

Het valt nog af te wachten wat ze met X-men & Fantastic Four gaan doen maar ik vrees dat het plan is dat ze met avengers richting Young Adult onzin willen. Met de young avengers als het team van kinderen van de eerste generatie.
Tja als ge hier geen trend in ziet dan zijn we duidelijk uitgepraat ja. Maar hebt ge toch serieus oogkleppen op imo.

Edit: ik breek het ook niet af hoor kunnen allemaal goeie films of series worden, maar kunt het toch moeilijk negeren vind ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
En het gevolg daarvan zal een ruïnatie van hun franchises zijn.

Disney heeft een geschiedenis van female orientated producten met hun tekenfilms sinds de jaren '90 en heeft speciaal omdat ze er nadien flop-na-flop nooit echt in slaagden om male audiences nog te reiken Marvel en Lucasfilm opgekocht.

En wat doen ze dan met die aangeworven franchises? De mannelijke leads vervangen door vrouwen en minorities. Tsja ...
En heb je dan aandelen in Disney dat je je zo opwindt over deze zelfregulerende situatie?

Dat is toch wat ik en anderen hier al heel de tijd zeggen? Als het zo slecht is dan zal het geld niet binnenkomen en proberen ze iets anders.
Dat of het publiek ligt niet wakker van het dat de ketchup op hun McDo anders smaakt en de machine draait verder, wat ook kan en mag.

En dan gaan enkele roepers op internet met hun klachten over de woke agenda en hun dwaze veronderstelling dat zij mogen beslissen hoe Disney hun IP gebruikt daar niets aan veranderen.
 
Ik zeg dat al die films hetzelfde stramien volgen, dus je leest mijn post verkeerd.
Nogal kort door de bocht en simplistisch imo. Kunt ge ook van vele actie films zeggen gelijk terminator dan, daarom was deel 3 tot en met dark fate nog steeds niet goed, ook al volgde ze zelfde stramien. Gaat dan eerder over het genre idd maar in de aanpak ervan merkt ge toch duidelijk verschil. Mij niet gelaten als ge het niet kunt zien hoor. You do you
 
Ik vind dat die voorbeelden eerder je punt onderuit halen omdat het altijd sidekicks zijn die hun vent assisteren en ze vaak maar een bijrol hebben of zelfs enkel in een tv serie opdraven.

Captain Marvel is denk ik het beste en enige voorbeeld van een vrouw in't MCU als A-lister. Black Widow, sort of? Die heeft als trootstprijs een film gekregen die op niet veel trok na haar dood. :unsure:
 
En het gevolg daarvan zal een ruïnatie van hun franchises zijn.

Disney heeft een geschiedenis van female orientated producten met hun tekenfilms sinds de jaren '90 en heeft speciaal omdat ze er nadien flop-na-flop nooit echt in slaagden om male audiences nog te reiken Marvel en Lucasfilm opgekocht.

En wat doen ze dan met die aangeworven franchises? De mannelijke leads vervangen door vrouwen en minorities. Tsja ...

Toch grandioze zever hier?

During the Disney Renaissance, film division Touchstone Pictures also saw success, with film such as Pretty Woman (1990), which has the highest number of ticket sales in the US for a romantic comedy and grossed $432 million;[271][272] Sister Act (1992), which was one of the more financially successful comedies of the early 1990s, grossing $231 million;[273] action film Con Air (1997), which grossed $224 million;[274] and the highest-grossing film of 1998 at $553 million Armageddon (1998).[275]
en dan heb je nog Toy Story, The Incredibles,...

Disney is juist altijd enorm breed geweest in het leveren van producten. Waarom zijn ze zo megalomaan geworden :p?
Omdat ze het monopolie willen hebben van nostalgie. Of je nu vrouw, man, LGBT, zwart, wit,... bent. En daarom hebben ze Star Wars en Marvel gekocht.

Film => speelgoed => video games => streaming platform => pretpark => reboot.
En herhaal.

Marvel is bijna uitgeperst. Star Wars misschien nog 5 jaar. Maar dan begin in je in 2030 iets anders te rebooten zodat je in 2040 Marvel en Star Wars opnieuw kan heropstarten.
En iedereen moet mee op die boot. Wat je seksuele voorkeur of huidskleur mag zijn :p. Zeker nu minderheden wat rijker beginnen worden :p.

Voor mij is dat gewoon één grote commerciële circus die nu ook minderheden wilt voorzien want die hebben ook geld om uit te geven.
Dat politiek element is maar bijzaak.
 
Ik vind dat die voorbeelden eerder je punt onderuit halen omdat het altijd sidekicks zijn die hun vent assisteren en ze vaak maar een bijrol hebben of zelfs enkel in een tv serie opdraven.

Captain Marvel is denk ik het beste en enige voorbeeld van een vrouw in't MCU als A-lister. Black Widow, sort of? Die heeft als trootstprijs een film gekregen die op niet veel trok na haar dood. :unsure:
Wandavision en dr strange 2 was pretty much wanda movie?
 
Nogal kort door de bocht en simplistisch imo. Kunt ge ook van vele actie films zeggen gelijk terminator dan, daarom was deel 3 tot en met dark fate nog steeds niet goed, ook al volgde ze zelfde stramien. Gaat dan eerder over het genre idd maar in de aanpak ervan merkt ge toch duidelijk verschil. Mij niet gelaten als ge het niet kunt zien hoor. You do you
Ik vind een of andere duidelijke ideologische agenda zoeken in een plat commerciële franchise die gewoon probeert meer geld te verdienen ook gewoon kort door de bocht en simplistisch hoor. Ze willen gewoon een groter deel van de koek, meer kijkers op meer platforms.

Disney Marvel maakt gewoon makkelijk verteerbare actiefilms aan de lopende band. Dat er in elke versie net genoeg variatie zit om het publiek te blijven lokken lijkt me nogal duidelijk, en dat ze allerhande links inbouwen met hun series als lokmiddel is slim gezien, maar laat ons aub niet doen alsof het meer is hé.

En dat arrogant laatste zinnetje hoeft niet hoor.
 
Wanda was toch echt niet meer dan de zoveelste één dimensionale villain in dr strange 2? Strange heeft meer screentime maar het is dan ook Dr Strange 2, niet Wanda 1. Ook Wanda is al dood nog voor ze een solo film gekregen heeft. 😅
 
Wanda was toch echt niet meer dan de zoveelste één dimensionale villain in dr strange 2? Strange heeft meer screentime maar het is dan ook Dr Strange 2, niet Wanda 1. Ook Wanda is al dood nog voor ze een solo film gekregen heeft. 😅
Denk dat ge black widow verwart met wanda
 
Terug
Bovenaan