Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Wat mij vooral stoort is dat men historische figuren gaat opvoeren met zwarte personages. Een zwarte Anne Boleyn als echtgenote van Hendrik VIII of de laatste verfilming van Les Miserables waarbij het hoofd van de Parijse politie een zwarte is. Alsof in Frankrijk van rond 1840 een zwarte ooit hoofd van de politie zou geweest zijn. Dat is pure geschiedvervalsing.

Als het zoals die schrijft een hedendaags verhaal is maak er dan ook een moderne versie van.
En wat maakt het uit dat er bepaalde aspecten van een gepopulariseerde adaptatie geschiedkundig inaccuraat zijn...?

Gladiator is als film ook pure geschiedvervalsing. Who cares?

Laatst bewerkt:
Grappig (en vooral zielig) hoe telkens er nieuws is i.v.m. The Rings Of Power dezelfden komen posten en mekkeren over huidskleur en hoe het niet "past in de lore" want "Europese setting".

Kijkt dan ni en stopt me zagen voor de duizendste keer. Fucking hell.

Noem het dan niet "Lord of the Rings" louter omdat Jeff Bezos er voldoende miljoenen en miljoenen ertegenaan gegooid heeft.

Noem het dan niet "Lord of the Rings" louter omdat Jeff Bezos er voldoende miljoenen en miljoenen ertegenaan gegooid heeft.
Maar het heeft te maken met de LOTR lore? (Althans voor hetgeen ze rechten hebben). Blank, zwart, paars, kaki... who gives a fuck?

Ik heb alle boeken (Inclusief The Silmarillion en co.) een x keer gelezen omdat ik gefascineerd ben door de lore. Dus ik snap ik ook totaal niet vanwaar al dees drama komt.

We zullen het The Other Lord Of The Rings Where Elves Could Be Black noemen?

Maar, waarom niet? De rechten zijn gekocht, de adaptatie mag wettelijk gemaakt worden. Geef toe dat het toch vreemd is hoe iedere keer opnieuw enkele fans (en volgens mij ook zogenaamde fans die in alles de "woke-agenda" zien), daar dan zo hevig op reageren. Het is een stuk fictie, of dat nu gebaseerd is op sages en legendes uit Europa of waar dan ook, het blijft evengoed fictie hé. Je mag daar een soort van respect voor hebben, maar ook dat interpreteert iedereen anders.

Persoonlijk heb ik er meer moeite mee als er met de geschiedenis wordt gemorreld, maar zelfs dan is het eigenlijk pas problematisch als men ook claimt dat iets geschiedkundig correct is. Dat er in iets zoals Vikings dan bv. een grotere rol wordt gegeven aan vrouwen, terwijl er evengoed wat goddelijke interventie lijkt te gebeuren en honderden jaren in een mensenleven wordt gepropt, gohja.

Maar het heeft te maken met de LOTR lore? (Althans voor hetgeen ze rechten hebben). Blank, zwart, paars, kaki... who gives a fuck?

Ik heb alle boeken (Inclusief The Silmarillion en co.) een x keer gelezen omdat ik gefascineerd ben door de lore. Dus ik snap ik ook totaal niet vanwaar al dees drama komt.

We zullen het The Other Lord Of The Rings Where Elves Could Be Black noemen?
the multiverse hé :p

En wat maakt het uit dat er bepaalde aspecten van een gepopulariseerde adaptatie geschiedkundig inaccuraat zijn...?

Gladiator is als film ook pure geschiedvervalsing. Who cares?

Gladiator is een volledig fictief verhaal. Dat is totaal iets anders dan een historisch figuur zoals Anne Boleyn. Binnenkort dan ook maar een zwarte of Chinese Napoleon?

Gladiator is een volledig fictief verhaal. Dat is totaal iets anders dan een historisch figuur zoals Anne Boleyn. Binnenkort dan ook maar een zwarte of Chinese Napoleon?
Goh, we hebben al films gehad waar een Engelstalige Napoleon door een Amerikaan werd gespeeld dus waarom niet.

Laatst bewerkt:
Steiger werd geboren als Rodney Stephen Steiger in 1925 in Westhampton, New York. Zijn ouders waren Luthers. Hij was van Franse, Schotse en Duitse afkomst. Zijn achternaam is afkomstig uit Duitsland.

Ik begrijp niet welk punt je probeert te maken.

Napoleon was van Corsicaanse afkomst en sprak zeker geen vloeiend Engels tegen zijn troepen. Geschiedkundige vervalsing dus.

Waarom is het geschiedkundige vervalsing wanneer een zwarte politie-officier meespeelt in een adaptatie van historische fictie maar Napoleon die door een Amerikaan wordt gespeeld en Engels praat is dat niet? Ik probeer enkel te begrijpen waar je de grenzen legt want die zijn niet zo duidelijk voor mij.

Laatst bewerkt:
Verfilmingen van historische verhalen zitten tsjokvol fouten en anachronismen, en vertellen altijd meer over de tijdsgeest waarin ze gefilmd zijn dan over de tijdsgeest die ze al dan niet pretenderen te verfilmen. Daarom dat de meeste van die verfilmingen spreken van "geïnspireerd op" of "gebaseerd op". En series zoals Bridgerton gooien openlijk elke pretentie van historische accuraatheid weg. Zelfde voor die film met een zwarte Anne Boleyn. Een verfilming van het geromantiseerde verhaal, geen historische documentaire.

De kritiek op de aanwezigheid van vrouwelijke krijgers in een serie als Vikings, of niet-blanke acteurs in Europese historische verhalen komt ook weer vooral uit ideologische hoek en minder (enfin, ik ben eigenlijk ervan overtuigd helemaal niet) uit een bezorgdheid om historische accuraatheid. We worden bijvoorbeeld al jaren geïndoctrineerd met een bepaalde beeldvorming van de middeleeuwen die totaal niet strookt met de historische werkelijkheid, maar behalve in historici-kringen is er niemand die daarover klaagt. En klagen is dan ook veel gezegd, we houden meestal gewoon historische-fouten-bingo's. Maar dat is dan ook omdat velen die zitten te lullen over kleuren en genders geen greintje historische kennis hebben en dus niet beseffen hoe vol fouten die zaken zitten.

Maar buiten Maximus met allemaal historische figuren, en speelt zich af in een historische setting (dus hoezo totaal anders?). Ik houd van die film, maar de historische fouten zijn daar ook niet te tellen. En niet alleen fouten, de geschiedenis wordt er verschillende malen bewust anders voorgesteld om het beeld van de goede Aurelius en de slechte Commodus te versterken. Maar daar malen we allemaal niet om natuurlijk.

Een beetje zoals de vrouwelijke krijgers in Vikings, deze bestonden (misschien) wel, maar die werden er ook uit één of ander politiek correct beeld er massaal in gepropt. Er is nochtans geen reden om aan te nemen dat de vikingen massaal gebruik maakten van vrouwelijke krijgers in hun oorlogsvoering. Dat was toen zowel militair als maatschappelijk niet echt verstandig.

Vikings is meer gebaseerd op een aantal legendes en sages dan op historische feiten, en schetst vooral het beeld van de moordlustige barbaren zoals al eeuwen gangbaar is in Europa. Maar het is niet omdat die beeldvorming al eeuwen bestaat, dat ze ook historisch correct is natuurlijk. Er is heel veel in die serie geschiedkundig "debiel", het punt waar jij over valt - een naar jouw aanvoelen overdaad aan vrouwelijke krijgers - zegt meer over jouw politiek wereldbeeld dan over dat van de makers van Vikings.

Tl;dr: kom alsjeblieft niet doen alsof je inzit met historische accuraatheid. Je wil gewoon je conservatief wereldbeeld opdringen en grijpt daarvoor naar strohalmen.

Laatst bewerkt:
Tl;dr: kom alsjeblieft niet doen alsof je inzit met historische accuraatheid. Je wil gewoon je conservatief wereldbeeld opdringen en grijpt daarvoor naar strohalmen.
Het is niet echt opdringen, maar eerder een reactie op een (onterechte) angst om weggedrukt te worden vermoed ik. En dat allemaal voor wat elven met een andere huidskleur.

Als je meer bezig bent met de huidskleur of gender van de personages en niet met het verhaal of de acteerprestaties, dan moet je jezelf afvragen of je nog echt voor je plezier zit te kijken of dat je bevestigingen zoekt van je eigen desastreuse wereldbeeld.

Het eerste seizoen van Stranger Things was maar 5 miljoen per episode. ;p

nogmaals, enkel bekende ip krijgt een groot budget.

Maar er is géén reden waarom een nieuw ip per se meteen een groot budget moet hebben. Een reputatie moet je opbouwen/verdienen.

Jij keert hier precies een stuk van de logica om: ah, een deel schrijvers komen met een nieuw fantasy-verhaal, dat in tegenstelling tot oude fantasy wél divers en woke is, ... oh, maar daar gaat geen aandacht voor zijn?
Tijd om er een bestaand IP-sausje over te gieten en er een bait-and-switch van te maken... Nu goed, beproefde tactiek tegenwoordig natuurlijk.

Zit ook niet ver van de waarheid: Bezos wou een grote flagship-serie voor zijn streaming-platform. Koopt de rechten op een paar appendices van LOTR. De grote, uitgewerkte verhalen uit in dat universum zijn al verteld? LOTR en The Hobbit films? Geen probleem, we verzinnen wel wat als prequel ook al zijn er geen écht grootst uitgewerkte verhaallijnen binnen die periode... We hebben zelfs geen rechten op de belangrijkste bron daarvoor, The Silmarillion? Oops, no worries we verzinnen nog wat meer...

Ah, maar ja, als we dan toch aan het verzinnen zijn, kunnen we beter de politiek correcte meute die diversiteit belangrijk vindt te vriend houden, en ons gewoon niets aantrekken van de traditie of fans van de originelen. En ja, ik doel met dat laatste ook op de films: want men bootst bewust de sfeer van de films na: vandaar ook de poging om toch hobbits op te nemen in hun verhaal, ondanks dat die in The Second Age niet voorkwamen, maar mensen die weinig van Tolkien kennen associëren LOTR nu éénmaal met hobbits.

Echt, schei nu toch eens uit met dat "echte fans" en traditie-gelul. Genoeg "echte fans" van zowel Tolkien als van de Jackson adaptatie die geen enkel probleem hebben met meer diversiteit. Stop toch met te doen alsof je de grote verdediger bent van het originele bronwerk of het alleenrecht op fandom te claimen, terwijl je boven alles gemotiveerd wordt door je conservatief wereldbeeld. Het bronwerk van Tolkien laat heel veel ruimte voor interpretatie. Dat Hobbits niet voorkomen in zijn "verhalen" over de Second Age zegt helemaal niets, gezien Tolkien altijd verkondigde zich te baseren op overgeleverde geschriften, en daarbij vermeldde dat Hobbits volledig onder de radar bleven. Als we The Shire zien in deze serie, dan klopt dat niet met de lore. Een grote rol voor een grote groep Hobbits zou ook vloeken, maar dat er toch eens een paar tegen het lijf gelopen worden kan perfect.

En ik ga het hier nog eens herhalen: toen Jackson nog de eerste films aan het draaien was, werd hij ook verweten van politieke correctheid door mensen met een conservatief wereldbeeld. Die vonden toen ook dat hij dan maar zijn eigen IP moest ontwikkelen. Terwijl 20 jaar later de nieuwe generatie conservatieven zoals jij die films nu zit op te hemelen en ironisch genoeg als voorbeeld gebruikt van hoe het wel moet.

Laatst bewerkt:
Maar er is géén reden waarom een nieuw ip per se meteen een groot budget moet hebben. Een reputatie moet je opbouwen/verdienen.
Een fantasy reeks gaat altijd een groot budget nodig hebben als je kwaliteit op het scherm wil. Tenzij je een of andere soap wil die zich in een huiskamer afspeelt die doet alsof het fantasy is maar wie zit daar op te wachten? Zels zou je de cave trolls, pratende bomen en magie buiten spel houden en dus eigenlijk gewoon voor medieval fiction gaat dan nog gaat dat bakken geld kosten want fantasy props, kostuums, burchten en andere locaties, ... dat kost allemaal geld.

Zit ook niet ver van de waarheid: Bezos wou een grote flagship-serie voor zijn streaming-platform. Koopt de rechten op een paar appendices van LOTR. De grote, uitgewerkte verhalen uit in dat universum zijn al verteld? LOTR en The Hobbit films? Geen probleem, we verzinnen wel wat als prequel ook al zijn er geen écht grootst uitgewerkte verhaallijnen binnen die periode... We hebben zelfs geen rechten op de belangrijkste bron daarvoor, The Silmarillion? Oops, no worries we verzinnen nog wat meer...

Ze gebruiken de appendices als leidraad en gaan dus wel degelijk grote events uit de geschiedenis van midden aarde brengen maar zelfs moest dat niet zo zijn... LOTR en de hobbit zijn zelf ook verzonnen verhalen... Volledig nieuwe verhalen in midden aarde? Sign me up.

@DaFreak

Oh nee. Hoe jammer dat ze een donkerdere huid heeft! :sarcastic: Ik vind het eerder jammer dat jij hier weeral over huidskleur komt zagen.

Het gaat niet perse erom dat ze een donkerdere huid heeft, ik (en vele anderen) zouden het storend ook vinden moest het personage gecast worden door een Aziaat maar grappig genoeg komt deze populatie niet voor in de Amazon serie. Ik dacht dat ze Tolkien's wereld wilden spiegelen aan het hedendaagse? En Azië is niet alleen China of Japan waar velen meteen aan zouden denken; Indiërs en Bengalesen zijn sterk vertegenwoordigd in Engeland, het land waar Tolkien zich aan spiegelde. Vergeet niet dat Midden-Aarde een fictieve periode is in onze geschiedenis. Het heeft zogezegd plaatsgevonden in het huidige Europa en dus meerbepaald Engeland. In principe moeten ze dergelijke acteurs casten want zij behoren nu eenmaal tot de hedendaagse samenleving in Engeland.

Als het zich afspeelde in en rond Engeland in een ver verleden, waarom zou je dan personages verzinnen met een andere huidskleur als die nooit of te nimmer in die tijd daar hebben geleefd? De reden is om een meer 'diverse cast' te hebben maar voorlopig is die diverse cast uitgebreid naar blanken en zwarten. Van Aziaten is er geen sprake terwijl je die prima kunt casten via de Oosterlingen.

Dat jij vindt dat ik zaag is niet mijn fout maar die van Amazon. Zij blijven maar komen met onnodige veranderingen in de vorm van huidskleur of kapsels. Er worden donkere personage verzonnen (hobbits, dwergen, elfen) of aangepast (Tar-Míriel).

Je vindt het erg van mij omdat je er geen graten in ziet. Ik wel en dat staat je niet aan dus ben jij automatisch 'goed' (i.e. open voor verandering) en ik ben 'slecht' (e.g. ertegen, mogelijk racistisch).

Of was die hele cast blank voor dezelfde reden dat bijna alle grote franchises, series en films altijd al praktisch volledig blank geweest zijn? Nick Fury en zoveel anderen waren oorspronkelijk ook allemaal blank en nu is dat Samuel L Jackson en zou niemand iemand anders ervoor willen. Misschien binnen reboot nummer zoveel weer iemand anders of misschien zelfs een vrouw. :eek2: Nogmaals als je tegen diversiteit bent dan is daar een topic voor in pol en actua en dat is nu al meermaals herhaaldelijk aangehaald.

Nee, het is wel degelijk omdat Peter Jackson gewoon Tolkien's werk wilde verfilmen en ondanks dat hij bepaalde zaken veranderde, week hij niet af van Tolkien, m.a.w. hij was niet tegenstrijdig i.t.t. Amazon. Tolkien's wereld nijgt inderdaad meer naar "whites only". Een adaptatie van Black Panther kan daarom ook gerust 'black only' zijn aangezien Wakanda afgesloten is/was van de buitenwereld.

Natuurlijk is dat geen toeval. Ze hebben vanaf de start duidelijk aangegeven dat de grootste en duurste serie ooit gemaakt met zo een gigantische cast, zo een grote naam en zo'n groot bereik geen audities van people of color zou weigeren en dus niet whites only zou zijn.

Is al meerdere malen vermeld geweest hier; dan hadden ze zélf met een verhaal beginnen geïnspireerd door Midden-Aarde o.i.d. want nu gebruiken ze gewoon het 'merk' The Lord of the Rings. Dat er dan mensen "zagen" omdat ze tegenstrijdige veranderingen doorvoeren lijkt me toch vrij logisch. Dat de cast dan "white only" zou blijken komt waarschijnlijk omdat dergelijke personages en/of rassen nu eenmaal zo geschreven zijn door Tolkien zelf.

Oh en nog iets, dit zijn Tolkien's eigen designs voor Numenoriaanse kunst; lzi5c87c2ck51.png

Dat is duidelijk mediteraans en zelfs eerder licht egyptisch/arabisch geinspireerd dan grieks en dat hoeft niet te verbazen gezien alle parallellen met Spoiler Atlantis

De Numenoriaanse bevolking is eerder gebaseerd op het Byzantijnse Rijk, zo heeft hij Gondor en de stad Minas Tirith er al mee vergeleken. Hij heeft in een letter eens gezegd dat ze qua architectuur vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld Egypte wegens de massieve gebouwen en hun tombes. Qua theologie heeft hij duidelijk gezegd dat dit niet het geval is.

Enkel het eiland Númenor zelf is gebaseerd op Atlantis wat hen geschonken is.

Dat is totaal anders dan hoe de meesten zich dat voorstellen en dat zag je ook niet terug in PJs werk en dat kan ook helemaal geen kwaad dat dat verschilt van adaptatie tot adaptatie. Je komt weer af met PJ als zogezegde vaandeldrager voor Tolkien purisme maar dan ga je weer volledig voorbij aan het feit dat Christopher Tolkien heel vocaal tegen die trilogie gekant was en die helemaal niet puur achtte.

Christopher Tolkien was tegen de trilogie wegens veel te veel actie en vooral gericht op een jong publiek. Overigens denk jij dat hij deze tegenstrijdige veranderingen wel oké zou vinden. Iemand die al tegen een adaptatie is wegens te veel actie. Ik heb je al uitgelegd hoe het er aan toeging vanaf Christopher Tolkien's dood, dat was voor Amazon het startpunt om hun eigen goesting te doen.

@DaFreak

Het gaat niet perse erom dat ze een donkerdere huid heeft, ik (en vele anderen) zouden het storend ook vinden moest het personage gecast worden door een Aziaat maar grappig genoeg komt deze populatie niet voor in de Amazon serie. Ik dacht dat ze Tolkien's wereld wilden spiegelen aan het hedendaagse? En Azië is niet alleen China of Japan waar velen meteen aan zouden denken; Indiërs en Bengalesen zijn sterk vertegenwoordigd in Engeland, het land waar Tolkien zich aan spiegelde. Vergeet niet dat Midden-Aarde een fictieve periode is in onze geschiedenis. Het heeft zogezegd plaatsgevonden in het huidige Europa en dus meerbepaald Engeland. In principe moeten ze dergelijke acteurs casten want zij behoren nu eenmaal tot de hedendaagse samenleving in Engeland.
Je gaat waarschijnlijk even moeten gaan zitten maar er zitten wel degelijk aziaten in de cast. Nogmaals Midden Aarde is niet Engeland, het bevat geïnspireerde elementen van de hele wereld en zoals je zelf zegt, het is FICTIEF. Er waren geen elfen, trollen of pratende bomen in ons verleden. zelfs in dat fictieve is Midden Aarde nooit white only geweest.

Als het zich afspeelde in en rond Engeland in een ver verleden, waarom zou je dan personages verzinnen met een andere huidskleur als die nooit of te nimmer in die tijd daar hebben geleefd? De reden is om een meer 'diverse cast' te hebben maar voorlopig is die diverse cast uitgebreid naar blanken en zwarten. Van Aziaten is er geen sprake terwijl je die prima kunt casten via de Oosterlingen.
Je moet die niet verzinnen die bestaan hier en nu en ook in het fictieve midden aarde. Je geeft dat zelf al aan door de oosterlingen te vermelden. Denk je echt dat in die 1000en jaren er geen enkele romance tussen een witte, zwarte, gele persoon die tot kinderen heeft geleid? Zelfs mensen en elfen hebben samen kinderen gemaakt. Het is niet omdat Tolkien niet elke friggin romance die ooit in midden aarde heeft plaats gevonden heeft opgelijst dat ze niet bestaan.

Dat jij vindt dat ik zaag is niet mijn fout maar die van Amazon. Zij blijven maar komen met onnodige veranderingen in de vorm van huidskleur of kapsels. Er worden donkere personage verzonnen (hobbits, dwergen, elfen) of aangepast (Tar-Míriel).
Jij vindt die onnodig, meer zelfs, je vindt ze zodanig aanstootgevend dat je er paginas over kan blijven doordrammen. Ik zie dat wel degelijk als jouw fout en niet die van Amazon. Die veranderingen zijn enkel positief en hebben geen enkele invloed op het verhaal. Dit is de duurste serie ooit gemaakt, in de grootste fantasy franchise aller tijden. Voor eeuwig en altijd alle minderheden weren en ze voor altijd exclusief blank houden is gewoon bekrompen, onrealistisch en jawel rascistisch. Alle grote franchises waren praktisch exclusief blank en dat zijn de enige die grote budgetten kunnen strikken en dus ook een mainstream audience bereiken. Die zijn allemaal diverser aan het worden en dat is een goede zaak. Als je alles koste wat kost white only wil houden ben je gewoon deel van het probleem. Het verhaal gaat echt niet slechter worden omdat er zwarten in mee doen.

Je vindt het erg van mij omdat je er geen graten in ziet. Ik wel en dat staat je niet aan dus ben jij automatisch 'goed' (i.e. open voor verandering) en ik ben 'slecht' (e.g. ertegen, mogelijk racistisch).
Correct.

Nee, het is wel degelijk omdat Peter Jackson gewoon Tolkien's werk wilde verfilmen en ondanks dat hij bepaalde zaken veranderde, week hij niet af van Tolkien, m.a.w. hij was niet tegenstrijdig i.t.t. Amazon. Tolkien's wereld nijgt inderdaad meer naar "whites only". Een adaptatie van Black Panther kan daarom ook gerust 'black only' zijn aangezien Wakanda afgesloten is/was van de buitenwereld.
Dat is echt je reinste onzin; in de films werkt Saruman samen met Sauron, elfen zitten overal en zijn helemaal niet zo mythisch en zeldzaam wat ingaat tegen een van LOTRs hoofdthemas, Aragorn is praktisch een volledig ander karakter, elfen at helm's deep cuz elves are cool, Ook Frodo en Sam en hun relatie is serieus anders in de boeken (zie bijvoorbeeld shelob fight), Frodo is geen snotter maar middle aged en al 17 jaar in het bezit van de ring als de quest begint, Gandalf is in de films een stuk menselijker en minder god, de stoic Gimli is zelfs comic relief,... Gandalf die ervan langs krijgt van de Witch King op Weathertop (as if), Saruman's dood, ... en ga zo maar door. Jackson is op serieus wat plekken tegen Tolkien's verhaal ingegaan. Hell zelfs het oog van Sauron bovenop Barad-dûr is compleet verzonnen voor de film. Daarnaast smelt LOTR evengoed een hele hoop karakters en events samen uit gemak en tijdswinst en om vrouwelijke rollen uit te vergroten.

en guess what. Daar is allemaal niets mis mee!

Is al meerdere malen vermeld geweest hier; dan hadden ze zélf met een verhaal beginnen geïnspireerd door Midden-Aarde o.i.d. want nu gebruiken ze gewoon het 'merk' The Lord of the Rings. Dat er dan mensen "zagen" omdat ze tegenstrijdige veranderingen doorvoeren lijkt me toch vrij logisch. Dat de cast dan "white only" zou blijken komt waarschijnlijk omdat dergelijke personages en/of rassen nu eenmaal zo geschreven zijn door Tolkien zelf.
Is al meerdere malen vermeld geweest dat ze er dan geen budget van een half miljard hadden tegen kunnen smijten en dan had je een LOTR rip off met CGI van den ALDI. Yeey?

Laatst bewerkt:
Riad Bahri wordt het nieuwe nieuwsanker op de VRT. Qua blanke heteromannen hebben we dus enkel nog Eddy, Ruben en Maarten die dan nog enkel de sport doen.

De rest doet dat uiteraard enorm goed, maar ik merk wel een strategie.
En eigenlijk had Eddy zijn ontslag moeten gehad hebben.

De kritiek op de aanwezigheid van vrouwelijke krijgers in een serie als Vikings, of niet-blanke acteurs in Europese historische verhalen komt ook weer vooral uit ideologische hoek en minder (enfin, ik ben eigenlijk ervan overtuigd helemaal niet) uit een bezorgdheid om historische accuraatheid. We worden bijvoorbeeld al jaren geïndoctrineerd met een bepaalde beeldvorming van de middeleeuwen die totaal niet strookt met de historische werkelijkheid, maar behalve in historici-kringen is er niemand die daarover klaagt. En klagen is dan ook veel gezegd, we houden meestal gewoon historische-fouten-bingo's. Maar dat is dan ook omdat velen die zitten te lullen over kleuren en genders geen greintje historische kennis hebben en dus niet beseffen hoe vol fouten die zaken zitten.
Apocalypto indertijd was ook belachelijk. Azteken en mayas worden daar als umbrella groepen gepresenteerd.

In vikings valhalla veel gedoe over een zwarte vrouw als jarl van kattegat. Accuraat zal het wel niet zijn, waar ik het argument wel geloof dat het een diverse(re) groep is dan men ons laat geloven kan ik me moeilijk voorstellen dat er ooit een zwarte jarl was. Maar dat is het punt ook niet.

Het echte racisme is trouwens dat we voor de 17.000ste keer een verhaal over Romeinen, Grieken of Vikings krijgen. Maak ze allemaal zwart, maar het blijft wel Europa. Heb jij ooit films gezien over Mongolie, de Incas, India, China of Ethiopie. En ja Ethiopie was best een indrukwekkend rijk.

Feit dat ze teruggrijpen naar vikings omdat het commercieel levert is eigenlijk al blijk van Europese culturele suprematie. Dat als een vehikel gebruiken om woke ideeen te promoten als op het einde van de dag kijkcijfers en geld het enige is dat telt is het toppunt van hypocrisie, want uiteindelijk blijf je bijdragen aan verheerlijking en romantisering van een westers suprimerende visie op de behoorlijk overschatte Europese geschiedenis waar veel nuances verdwijnen door hedendaagse visies op gebruiken en tradities. Bvb. Norse paganism / azteekse religie = evil. Christendom = good guys. Maar veel over die 2 zijn niet meer bekend en buiten wat edgy figuren niemand die in die religien gelooft vandaag terwijl er 2 miljard christenen zijn vandaag. In de middeleeuwen was Europa verder ook gewoon niet het centrum van de wereld. De echte rijkdom was de silk road, die uiteindelijk eerst via islamitische/arabische rijken ging vooraleer te arriveren in Europa. Vandaar de Arabische golden ages met een regio die toen progressiever was dan het christelijk conservatieve Europa, zie de vele Arabische wetenschappers o.m.

De ontdekking van de nieuwe wereld en het vinden van maritieme routes naar het oosten veranderde alles waardoor de silk road meer in onbruik raakte en de rijkdom in het westen viel.

Uiteindelijk zegt men: waarom bestudeert men het verleden? Om het heden te begrijpen. Maar wat als het verleden een geromantiseerde of andere versie is om het heden anders te formuleren? Zie de vele verwijzingen naar 1302 ook al was er geen sprake van natiegevoel (in die tijd) en waren Antwerpenaren en Brusselaars toen Brabanters en geen Vlamingen. Uiteindelijk is de aandacht en resources die een bepaald onderdeel in de geschiedenis krijgen  onderhevig aan de moderne interpretatie or wat men ermee tracht te vertellen of te bereiken. Vergelijk het met wetenschap waarbij bepaalde domeinen of areas of interest prioritair zijn aan anderen. Want wetenschap is wetenschap maar wat je tracht te onderzoeken (en wat niet of minder) telt ook natuurlijk.

De zoveelste show/game over vikingen maakt dat de vikingen nog populairder worden en uiteindelijk door de commerciële doeleinden krijg je dan een runaway effect waarbij een serie/game over vikingen altijd populairder is dan eender wat anders, ook al waren ze niet "indrukwekkender/grootser" dan volk/rijk x. Eigenlijk is onze geschiedenis (verder terug dan enkele eeuwen) veeleer een karikatuur van diezelfde geschiedenis, en ook al zijn de grote lijnen correct en zijn "details" vager. De beeldvorming zal na verloop v. tijd een eigen leven krijgen.

Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat Midden-Aarde een fictieve periode is in onze geschiedenis. Het heeft zogezegd plaatsgevonden in het huidige Europa en dus meerbepaald Engeland. In principe moeten ze dergelijke acteurs casten want zij behoren nu eenmaal tot de hedendaagse samenleving in Engeland.

Als het zich afspeelde in en rond Engeland in een ver verleden, waarom zou je dan personages verzinnen met een andere huidskleur als die nooit of te nimmer in die tijd daar hebben geleefd?

De discussie is imo wel een beetje over als je dit als argument moet bovenhalen. LOTR speelt zich dus zogezegd af in Engeland en dan nog eens in onze echte wereld en geschiedenis? :unsure:

Voor eens en voor altijd: het is fictie. Het loopt vol met wezens die nooit hebben bestaan en nooit zullen bestaan. Pratende bomen, elven, dwergen, reuzespinnen, tovenaars, een alziend freaking oog,... Als dan het argument is dat ze historisch correcte figuren moeten invoeren en gebruiken, je ziet toch hopelijk zelf in dat dat nogal ridicuul is?

Als het op LOTR aankomt is en blijft het blijkbaar voor veel fanboys een heel moeilijke discussie. Is dit ook zo mochten de makers van de films of series een personage invoeren dat niet voorkomt in de boeken? Serieuze vraag, want ik heb er nog geen enkel boek van gelezen dus geen idee of het zo is. Maar stel dat ze plots een volk van cyclopen verzinnen ergens in één of ander bergachtig gebied in dat universum, stuit dat op evenveel verzet als een zwarte elf want "niet accuraat met de boeken"?

Daarnaast is er imo nog een verschil tussen een historische verfilming met Engelstalige acteurs van pakweg een film over Napoleon of Hitler en effectief verkeerde huidskleur casten voor Napoleon of Hitler. Het eerste aangrijpen om te beweren dat het tweede ook maar moet kunnen vind ik niet correct. Pas op, ik stoor mij ook aan een film over WOII waar Duitsers allemaal Engels praten, daar klopt het plaatje effectief gewoon beter wanneer ze alles in de correcte taal doen. Maar pakweg een film over de Engelse middeleeuwen of het Romeinse rijk, lijkt me moeilijk om dat telkens in het oud-Engels of Latijn te gaan doen.

Ook voor pakweg homoseksualiteit vind ik dat het in een historische context correct moet zijn, daar maken ze beter niet van een historisch figuur plots een homo als dat niet strookt met de werkelijkheid.

Maar in fictie, who cares. Zou het niet mooi zijn geweest, na dat helse avontuur, dat Frodo en Samwise de liefde bij elkaar hadden gevonden? :tongue:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan