@DaFreak
Oh nee. Hoe jammer dat ze een donkerdere huid heeft!

Ik vind het eerder jammer dat jij hier weeral over huidskleur komt zagen.
Het gaat niet perse erom dat ze een donkerdere huid heeft, ik (en vele anderen) zouden het storend ook vinden moest het personage gecast worden door een Aziaat maar grappig genoeg komt deze populatie niet voor in de Amazon serie. Ik dacht dat ze Tolkien's wereld wilden spiegelen aan het hedendaagse? En Azië is niet alleen China of Japan waar velen meteen aan zouden denken; Indiërs en Bengalesen zijn sterk vertegenwoordigd in Engeland, het land waar Tolkien zich aan spiegelde. Vergeet niet dat Midden-Aarde een fictieve periode is in onze geschiedenis. Het heeft zogezegd plaatsgevonden in het huidige Europa en dus meerbepaald Engeland. In principe moeten ze dergelijke acteurs casten want zij behoren nu eenmaal tot de hedendaagse samenleving in Engeland.
Als het zich afspeelde in en rond Engeland in een ver verleden, waarom zou je dan personages verzinnen met een andere huidskleur als die nooit of te nimmer in die tijd daar hebben geleefd? De reden is om een meer 'diverse cast' te hebben maar voorlopig is die diverse cast uitgebreid naar blanken en zwarten. Van Aziaten is er geen sprake terwijl je die prima kunt casten via de Oosterlingen.
Dat jij vindt dat ik zaag is niet mijn fout maar die van Amazon. Zij blijven maar komen met onnodige veranderingen in de vorm van huidskleur of kapsels. Er worden donkere personage verzonnen (hobbits, dwergen, elfen) of aangepast (Tar-Míriel).
Je vindt het erg van mij omdat je er geen graten in ziet. Ik wel en dat staat je niet aan dus ben jij automatisch 'goed' (i.e. open voor verandering) en ik ben 'slecht' (e.g. ertegen, mogelijk racistisch).
Of was die hele cast blank voor dezelfde reden dat bijna alle grote franchises, series en films altijd al praktisch volledig blank geweest zijn? Nick Fury en zoveel anderen waren oorspronkelijk ook allemaal blank en nu is dat Samuel L Jackson en zou niemand iemand anders ervoor willen. Misschien binnen reboot nummer zoveel weer iemand anders of misschien zelfs een vrouw.

Nogmaals als je tegen diversiteit bent dan is daar een topic voor in pol en actua en dat is nu al meermaals herhaaldelijk aangehaald.
Nee, het is wel degelijk omdat Peter Jackson gewoon Tolkien's werk wilde verfilmen en ondanks dat hij bepaalde zaken veranderde, week hij niet af van Tolkien, m.a.w. hij was niet tegenstrijdig i.t.t. Amazon. Tolkien's wereld nijgt inderdaad meer naar "whites only". Een adaptatie van Black Panther kan daarom ook gerust 'black only' zijn aangezien Wakanda afgesloten is/was van de buitenwereld.
Natuurlijk is dat geen toeval. Ze hebben vanaf de start duidelijk aangegeven dat de grootste en duurste serie ooit gemaakt met zo een gigantische cast, zo een grote naam en zo'n groot bereik geen audities van people of color zou weigeren en dus niet whites only zou zijn.
Is al meerdere malen vermeld geweest hier; dan hadden ze zélf met een verhaal beginnen geïnspireerd door Midden-Aarde o.i.d. want nu gebruiken ze gewoon het 'merk' The Lord of the Rings. Dat er dan mensen "zagen" omdat ze tegenstrijdige veranderingen doorvoeren lijkt me toch vrij logisch. Dat de cast dan "white only" zou blijken komt waarschijnlijk omdat dergelijke personages en/of rassen nu eenmaal zo geschreven zijn door Tolkien zelf.
Oh en nog iets, dit zijn Tolkien's eigen designs voor Numenoriaanse kunst; lzi5c87c2ck51.png
Dat is duidelijk mediteraans en zelfs eerder licht egyptisch/arabisch geinspireerd dan grieks en dat hoeft niet te verbazen gezien alle parallellen met Spoiler Atlantis
De Numenoriaanse bevolking is eerder gebaseerd op het Byzantijnse Rijk, zo heeft hij Gondor en de stad Minas Tirith er al mee vergeleken. Hij heeft in een letter eens gezegd dat ze qua architectuur vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld Egypte wegens de massieve gebouwen en hun tombes. Qua theologie heeft hij duidelijk gezegd dat dit niet het geval is.
Enkel het eiland Númenor zelf is gebaseerd op Atlantis wat hen geschonken is.
Dat is totaal anders dan hoe de meesten zich dat voorstellen en dat zag je ook niet terug in PJs werk en dat kan ook helemaal geen kwaad dat dat verschilt van adaptatie tot adaptatie. Je komt weer af met PJ als zogezegde vaandeldrager voor Tolkien purisme maar dan ga je weer volledig voorbij aan het feit dat Christopher Tolkien heel vocaal tegen die trilogie gekant was en die helemaal niet puur achtte.
Christopher Tolkien was tegen de trilogie wegens veel te veel actie en vooral gericht op een jong publiek. Overigens denk jij dat hij deze tegenstrijdige veranderingen wel oké zou vinden. Iemand die al tegen een adaptatie is wegens te veel actie. Ik heb je al uitgelegd hoe het er aan toeging vanaf Christopher Tolkien's dood, dat was voor Amazon het startpunt om hun eigen goesting te doen.