Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Welke goede redenen zijn er om een zwarte elf te maken in LOTR?

Rekening houdende met:
1) elven expliciet als fair skinned geschreven zijn
2) een zwarte huidskleur expliciet als iets schokkend werd ervaren door de soldaten van Gondor/Rohan bij de slag van pelenor Fields (de easterlings zijn immers zwart, ter verduidelijking)

Wat maakt nu voor jou dat een zwarte elf de adaptatie beter vertaalt naar het scherm/de verhaallijn beter maakt voor TV?
Behalve dan representatie/diversiteit, want dit zijn politieke redenen.
Dan citeer ik mezelf nog maar eens:

Komt er echter een zwarte elf in, dan is "lore" en "correct" het enige wat telt, hoewel er verschillende filmtechnische redenen kunnen zijn om het op die manier te doen. Zoals een breder publiek aanspreken door bredere representatie, waardoor de serie meer opbrengt (wow, zou dat de bedoeling kunnen zijn?), gratis reclame [omdat erover gepraat wordt], of om bijvoorbeeld een "vreemde eend in de bijt", shockeffect, underdogverhaal... zo veel mogelijke redenen om aanpassingen te doen, zoals alle andere boekverfilmingen hebben gedaan. Alleen mag het niét in dit geval, en wel in alle andere gevallen.

Opnieuw: kan best zijn dat de redenen om deze aanpassingen niet goed genoeg zijn voor jou. Maar dan komt het op hetzeflde neer, hè. Die redenen zijn goed genoeg voor alle andere aanpassingen, maar voor huidskleur gaan ze een stap te ver? Dan zegt dat dus meer over jouw ideologische bril.

Dan citeer ik mezelf nog maar eens:

Komt er echter een zwarte elf in, dan is "lore" en "correct" het enige wat telt, hoewel er verschillende filmtechnische redenen kunnen zijn om het op die manier te doen. Zoals een breder publiek aanspreken door bredere representatie, waardoor de serie meer opbrengt (wow, zou dat de bedoeling kunnen zijn?), gratis reclame, of om bijvoorbeeld een "vreemde eend in de bijt", shockeffect, underdogverhaal... zo veel mogelijke redenen om aanpassingen te doen, zoals alle andere boekverfilmingen hebben gedaan. Alleen mag het niét in dit geval, en wel in alle andere gevallen.

Opnieuw: kan best zijn dat de redenen om deze aanpassingen niet goed genoeg zijn voor jou. Maar dan komt het op hetzeflde neer, hè. Die redenen zijn goed genoeg voor alle andere aanpassingen, maar voor huidskleur gaan ze een stap te ver? Dan zegt dat dus meer over jouw ideologische bril.

In een consistente fantasy setting heb je wel degelijk verklaringen nodig voor bepaalde zaken, ook al is het "maar" fictie.
Je kan niet een fictieve oorsprong voor Engeland/Noord-West-Europa schetsen, waarbij er dan vroeger wél massaal veel diversiteit was, zonder verklaring waarom die dan weer verdwenen is. Nu is er inderdaad meer diversiteit, maar daar is een verklaring voor.

Het zou ook schokkend kunnen zijn en meer opbrengen om "Der Untergang" opnieuw te verfilmen zoals iemand hier suggereerde met Halle Berry in de hoofdrol als Hitler, dan zouden geschiedenisfans ook met recht en reden mogen klagen dat dit de geschiedenis geweld aan doet.
Dergelijke schock-effecten of bredere representatie zijn misschien economische goede redenen, maar het zijn zeker ook goede redenen voor "fans"/historici om er dan kritiek op te hebben.

Er wordt weinig gesleuteld aan de essentie van de personages,
En dat is dus de crux. Wij vinden huidskleur bij LOTR niet de essentie van een personage, jij blijkbaar wel. Alle andere aanpassingen aan personages zijn voor jou logisch, aanvaardbaar, respectvol, ... maar een aanpassing aan huidskleur is dat niet. Dan hecht je "minder belang aan hoe de oorspronkelijke schrijver de wereld heeft opgebouwd en de historie er achter".

Jij bent degene die huidskleur op een piëdestal zet en als belangrijkste toetssteen gebruikt voor het determineren van waarheidsgetrouwe, respectvolle adaptaties.

In een consistente fantasy setting heb je wel degelijk verklaringen nodig voor bepaalde zaken, ook al is het "maar" fictie.
Je kan niet een fictieve oorsprong voor Engeland/Noord-West-Europa schetsen, waarbij er dan vroeger wél massaal veel diversiteit was, zonder verklaring waarom die dan weer verdwenen is. Nu is er inderdaad meer diversiteit, maar daar is een verklaring voor.

Het zou ook schokkend kunnen zijn en meer opbrengen om "Der Untergang" opnieuw te verfilmen zoals iemand hier suggereerde met Halle Berry in de hoofdrol als Hitler, dan zouden geschiedenisfans ook met recht en reden mogen klagen dat dit de geschiedenis geweld aan doet.
Dergelijke schock-effecten of bredere representatie zijn misschien economische goede redenen, maar het zijn zeker ook goede redenen voor "fans"/historici om er dan kritiek op te hebben.
Hoe consistent moet de wereld precies zijn? Rob ziet er niet uit zoals in de boeken in GOT. Caitlyn doet alsof Jon Snow haar favorietje was in de serie, niet in de reeks. Een hele plotwending, omdat we sommige personages toffer moeten vinden dan andere. De Thenns zijn geen kannibalen, maar een heel georganiseerd en beschaafd volk van over de muur in de boeken. Maar dat werkt hier beter. Dat mag allemaal? Dus je mag van een beschaafde groep mensen kannibalen maken en nog een consistente fantasy setting hebben, maar zodra de huidskleur verandert, moet je verantwoording afleggen aan fans?

Wat maakt nu voor jou dat een zwarte elf de adaptatie beter vertaalt naar het scherm/de verhaallijn beter maakt voor TV?
Behalve dan representatie/diversiteit, want dit zijn politieke redenen.

We zullen het weer moeten houden op agree to disagree want dit gaat nergens heen. Alle nuance ontbreekt, ook bij jou Marsu. Ik heb geen probleem met zwarte elfen en heb evengoed logisch onderbouwd en geargumenteerd waarom niet en waarom ze wel passen in midden aarde. Ook dat is logica. Ik blijf het een bijzonder vreemd struikelpunt vinden.
Uw argumenten zijn dan ook geen argumenten, dat zijn gwn uw wensen.
Zoals een breder publiek aanspreken door bredere representatie,
Zie boven
of om bijvoorbeeld een "vreemde eend in de bijt", shockeffect, underdogverhaal...
behalve dan dat de logica van said world dat gewoonweg niet ondersteund.
Dat vegen we ff onder de mat.
Die redenen zijn goed genoeg voor alle andere aanpassingen, maar voor huidskleur gaan ze een stap te ver? Dan zegt dat dus meer over jouw ideologische bril.
Nee hoor. Stop met mij stiekem een racist te noemen.
Als Tolkien de elfen zwart had geschreven, had ik even hard gezaagd over ne witte legolas.
En dat is dus de crux. Wij vinden huidskleur bij LOTR niet de essentie van een personage, jij blijkbaar wel.
Dat mag. Alleen is dan het verschil dat ik blijkbaar dat niet mag vinden zonder beschuldigd te worden van racisme. Hetzij met omfloerste bewoordingen hier, hetzij letterlijk op social media :)
Alle andere aanpassingen aan personages zijn voor jou logisch, aanvaardbaar, respectvol, ... maar een aanpassing aan huidskleur is dat niet. Dan hecht je "minder belang aan hoe de oorspronkelijke schrijver de wereld heeft opgebouwd en de historie er achter".
Kijk makker.
Het gaat hier over het VISUELE aspect, wat HET verschil tussen tussen de media (book vs screen) dat aangepast wordt op een dusdanige manier die ingaat tegen de explicitie geschreven content en logica in desbetreffende wereld EN DAARBOVENOP for no other good reason dan de politieke boodschap van diversiteit en inclusiviteit.

Dat is nog heel wat anders dan verhaaltechnische aanpassingen die als doel hebben om het verhaal te streamlinen en beter op het scherm te doen passen.

Jullie vergelijken gewoon appelen met peren. End of story

Jij bent degene die huidskleur op een piëdestal zet en als belangrijkste toetssteen gebruikt voor het determineren van waarheidsgetrouwe, respectvolle adaptaties.

Zie boven

behalve dan dat de logica van said world dat gewoonweg niet ondersteund.
Dat vegen we ff onder de mat.

Als Tolkien de elfen zwart had geschreven, had ik even hard gezaagd over ne witte legolas.

Dat mag. Alleen is dan het verschil dat ik blijkbaar dat niet mag vinden zonder beschuldigd te worden van racisme. Hetzij met omfloerste bewoordingen hier, hetzij letterlijk op social media :)

Kijk makker.
Het gaat hier over het VISUELE aspect, wat HET verschil tussen tussen de media (book vs screen) dat aangepast wordt op een dusdanige manier die ingaat tegen de explicitie geschreven content en logica in desbetreffende wereld EN DAARBOVENOP for no other good reason dan de politieke boodschap van diversiteit en inclusiviteit.

Dat is nog heel wat anders dan verhaaltechnische aanpassingen die als doel hebben om het verhaal te streamlinen en beter op het scherm te doen passen.

Oké, we gaan het niet eens worden, en je leest mijn berichten telkens maar half. Nu ga je weer zeggen dat ik je beschuldig van racisme door het te hebben over die ideologische bril. Moet ik nu mijn post als antwoord op Marsu dan opnieuw typen naar jou voor je die ook gaat lezen? Net zoals ik de vorige twee keer moest schrijven voor je hem las?

Neen. Ik beschuldig je niet van racisme. Niet. Nergens in deze discussie. Ik snap dat je liever vanuit die slachtofferrol discussieert, maar sorry.

Je bent er om een of andere doelbewust blind voor ja. Ik heb er al talloze gegeven maar je negeert ze gewoon

Focus anders op deze; Nergens heeft Tolkien geschreven dat elfen niet zwart kunnen zijn. Wel heeft hij geschreven over hoe liefde tussen elfen en mensen heelder bloedlijnen half elven hebben voortgebracht. Mensen met donkere huid bestaan in midden aarde... Waarom kan een zwarte elf dan niet?

Ik vind het persoonlijk vrij absurd dat je zo een justificatie nodig hebt en dat ze niet gewoon zwart mogen zijn. In een fantasy wereld waar trollen in steen veranderen, bomen kunnen praten, waarvan de map nog niet half gekend is en avontuur, mysterie en ontdekking achter elke hoek loert, kan alles behalve een zwarte elf.

Vindt gij uzelf echt oprecht geen racist Mini? Meneer ik woon in de stille kempen en ik zal ook stemmen om ze stil te houden? Oprechte vraag hoor. Voor mij is dat persoonlijk klaar en duidelijk en ik vind het ook geen enkel probleem om in die 'hoedanigheid' met u te discussiëren maar het lijkt mij gewoon nogal onnozel om te doen alsof het niet zo zou zijn. Natuurlijk is 'racist' een vrij beladen term die ook een heel spectrum aan dingen omvat maar volgens mijn woordenboek valt gij daar wel degelijk onder hoor.

Ik beschuldig u noch omfloerst noch letterlijk van racisme, wel van hypocrisie. Ik "beschuldig" u van het feit dat je huidskleur als dé belangrijkste (en bijna enige) toetssteen beschouwt voor een waarheidsgetrouwe adaptatie, en dat je doet alsof dat een neutrale visie is.

Kijk makker.

We vergelijken helemaal geen appelen met peren. Wat zou hypothetisch de grootste verandering zijn aan karakter van Saruman en zijn plotlijnen? Hem casten als blanke man, maar zijn metamorfose naar Saruman of Many Colors volledig weglaten (Jackson) of hem casten in een andere huidskleur, maar wel trouw blijven aan zijn metamorfose naar Saruman of Many Colors (hypothetisch)? Hetzelfde met Dumbledore: wie is er het meest trouw aan hoe Rowling hem beschreven heeft? Hem casten als blanke man, maar hem als een agressieve zot Harry aanvallen wanneer diens naam uit de Goblet of Fire komt (de films) of hem casten met een andere huidskleur (iets wat verhaaltechnisch geen enkel doel of nut had), maar hem zoals in het boek op een kalme manier aan Harry vragen of hij zijn naam in de Goblet heeft gedaan?

Voor jou is het duidelijk huidskleur dat de bepalende factor is. OK, dat mag. Maar doe niet alsof jij daarmee degene bent die écht trouw is aan de lore. Doe niet alsof hoe jij de weegschaal laat vallen politiek neutraal is en niet doordrenkt is van jouw ideologisch wereldbeeld. Elke post die je maakt, bevestigt dat. Inclusief deze. De keuze voor zwarte elfen en dwergen, kan voor jou géén enkele andere reden hebben dan een politieke boodschap opdringen. Hoe kan je zoiets zeggen en in één beweging beweren dat je je posts schrijft vanuit een neutrale blik?

Neen. Ik beschuldig je niet van racisme. Niet. Nergens in deze discussie. Ik snap dat je liever vanuit die slachtofferrol discussieert, maar sorry.
Dit vind ik toch nog wel iets waar op mag worden ingegaan.

Als je iemand zijn punt letterlijk en expliciet afwijst zonder argumentatie en dan op eigen houtje zaken gaat zeggen zoals 'jij denkt zo vanwege een bepaalde ideologie die je zelf weigert te erkennen'... Dan moet je niet flauw doen en toegeven wat je echt wilt zeggen. Daarvoor is het wel heel sinister verwoord he? Maar again : dan heb je de discussie al lang onnodig versleept naar een ander aspect en ben je op de man aan het spelen met verdoken beledigingen.

Als jij nu zegt dat je daar niet op doelde, ook al wijst alles er op dat je dat wel deed, prima. En ik weet dat Sir.Killalot dat opperde, maar jij schaart je er toch achter als ik dat mag zeggen. Maar dan blijven het nog steeds assumpties zonder degelijke grond. En dan kan je nu zeggen dat iemand zich niet in een slachtofferrol moet wentelen en ik heb niet alle posts van Mini in detail gelezen, maar persoonlijk heb ik niemand zijn mening verworpen of aangevallen. Maar ik krijg vanwege een verwijzing naar feiten wel persoonlijke verwijten naar het hoofd geslingerd. En geen enkel valide argument met betrekking tot de kern van wat ik oorspronkelijk zei wordt gegeven. Meer nog, er wordt amper gepraat over de kern van de zaak omdat er meteen wordt afgeweken.

Ik heb verschillende openingen zelf aangegeven, maar je blijft met dezelfde stok slaan.

Zoals ik al zei : soms is het allemaal gewoon veel onschuldiger. Maar dat is blijkbaar onmogelijk? In essentie gaan jullie voorbij de kern en verzinnen jullie dan mijn achterliggende motieven om daar over te twisten. Dat is toch pure waanzin? Ik zit toch ook niet zomaar aan te nemen dat jullie oppersossen zijn omdat jullie visie op dit punt verschilt van de mijne?

We zullen het weer moeten houden op agree to disagree want dit gaat nergens heen. Alle nuance ontbreekt, ook bij jou Marsu. Ik heb geen probleem met zwarte elfen en heb evengoed logisch onderbouwd en geargumenteerd waarom niet en waarom ze wel passen in midden aarde. Ook dat is logica. Ik blijf het een bijzonder vreemd struikelpunt vinden.
Daar heb jij volkomen gelijk in. Het gaat inderdaad nergens heen, maar de manier waarop is toch wel betreurenswaardig. Ik vind het persoonlijk tevens wat kort door de bocht door te stellen dat ik alle nuance zou ontbreken, aangezien ik meer dan genoeg ruimte toelaat voor iedereen. Ik heb ook respect voor jouw argumenten, voor zo ver die inderdaad op logica waren gebaseerd.

Als je iemand zijn punt letterlijk en expliciet afwijst zonder argumentatie en dan op eigen houtje zaken gaat zeggen zoals 'jij denkt zo vanwege een bepaalde ideologie die je zelf weigert te erkennen'... Dan moet je niet flauw doen en toegeven wat je echt wilt zeggen. Daarvoor is het wel heel sinister verwoord he? Maar again : dan heb je de discussie al lang onnodig versleept naar een ander aspect en ben je op de man aan het spelen met verdoken beledigingen.

Als jij nu zegt dat je daar niet op doelde, ook al wijst alles er op dat je dat wel deed, prima. En ik weet dat Sir.Killalot dat opperde, maar jij schaart je er toch achter als ik dat mag zeggen. Maar dan blijven het nog steeds assumpties zonder degelijke grond. En dan kan je nu zeggen dat iemand zich niet in een slachtofferrol moet wentelen en ik heb niet alle posts van Mini in detail gelezen, maar persoonlijk heb ik niemand zijn mening verworpen of aangevallen. Maar ik krijg vanwege een verwijzing naar feiten wel persoonlijke verwijten naar het hoofd geslingerd. En geen enkel valide argument met betrekking tot de kern van wat ik oorspronkelijk zei wordt gegeven. Meer nog, er wordt amper gepraat over de kern van de zaak omdat er meteen wordt afgeweken.

Ik heb verschillende openingen zelf aangegeven, maar je blijft met dezelfde stok slaan.

Zoals ik al zei : soms is het allemaal gewoon veel onschuldiger. Maar dat is blijkbaar onmogelijk? In essentie gaan jullie voorbij de kern en verzinnen jullie dan mijn achterliggende motieven om daar over te twisten. Dat is toch pure waanzin? Ik zit toch ook niet zomaar aan te nemen dat jullie oppersossen zijn omdat jullie visie verschilt van de mijne?

Marsu, als je eerst iedereen ervan beschuldigt dat ze niet gewoon kunnen praten en alle nuance weggooien, dan kun je daarna niet wat ik zeg en wat Sir.Killalot zeggen op één hoop gooien en zeggen dat wij "de tegenstand" zijn, en dus in "hetzelfde kamp" zitten. Dàt is polariseren. Dat doe ik niet met jou en Mini, ik snap niet waarom je dat met mij en Sir Killalot zou doen. Of waarom je niet gewoon zou kijken naar wat ik schrijf.

Maar goed, blijkbaar moet ik het echt nog eens citeren:
Je probeert mij te doen zeggen dat ik je een racist vind. Dat is niet zo. Ik zeg alleen dat 101 aanpassingen oké vinden, maar de lijn trekken bij huidskleur niet meer gaat om voorvechter zijn van wat "correct" is, maar om een ideologische reden. Die ideologische reden kan "anti-woke" zijn (blugh), zou misschien ook racisme kunnen zijn (maar dat lijkt me onnozel) en zou reactionair kunnen zijn. Of kan talloze andere redenen hebben. Die kan en wil ik niet bedenken voor jou, ik kan niet in je hoofd zitten.
Maar wat vaststaat is wel dat een arbitraire grens trekken op "huidskleur" aangeeft dat het om meer gaat dan "voorvechter zijn van correcte verfilming", toch. Als je ziet hoeveel er al niét correct is verfilmd, en daar was het geen probleem?

Zelfs nadat ik dit zeg, zeg je nog altijd dat als ik verwijs naar ideologie, ik zeg dat je een racist ben. Fout:
"Die ideologische reden kan "anti-woke" zijn (blugh), zou misschien ook racisme kunnen zijn (maar dat lijkt me onnozel) en zou reactionair kunnen zijn. Of kan talloze andere redenen hebben. Die kan en wil ik niet bedenken voor jou, ik kan niet in je hoofd zitten."

Ik zeg zelfs dat je een racist noemen op basis van die uitspraken me onnozel zou lijken. En maar gas blijven geven over dat we je racisten noemen. Ik zeg zelfs dat ik niet naar je motieven ga gokken, en in deze post zeg je alweer dat "jullie" (polariserend) achterliggende motieven verzinnen. Dat doe ik niet. Het gaat zelfs helemaal niet om die motieven.

Het laat me totaal koud waaròm je ertegen bent. Het gaat erom dat je hier wél tegen bent, en tegen andere adaptaties niét (en lees verder waarom!). En dat dat een reden moet hebben. Een ideologische, omdat het zo diep zit en omdat het over het sociale gaat. Ik ga niet uitvissen wélke ideologische reden, maakt me niks uit. Net zoals het voor sommige een ideologische reden heeft om er net wél zwarte elfen in te zetten.

Waar het om gaat, is dat je doet alsof het gaat om "correct zijn" en "lore", maar op alle andere vlakken ben je bereid toegevingen te doen op vlak van "correct zijn" en "lore" bij adaptaties, want die adaptaties werden hier wel bestempeld als "goed". Maar niet bij huidskleur. Dat is de kern van de zaak. Daarmee gaat het niet over racisme, maar daarmee gaat het over een vals argument van "correctheid" waarmee je kunt doen alsof je "politiek neutraal" bent. Maar dat ben je niet, want je bent er even hard tegen op basis van even wankele argumenten als de fervente ideologische voorstanders van zwarte elven. En dat mag, maar dan zet je je wel fout in de discussie als neutrale baken.

-

Zoals ik al zei : soms is het allemaal gewoon veel onschuldiger. Maar dat is blijkbaar onmogelijk? In essentie gaan jullie voorbij de kern en verzinnen jullie dan mijn achterliggende motieven om daar over te twisten. Dat is toch pure waanzin? Ik zit toch ook niet zomaar aan te nemen dat jullie oppersossen zijn omdat jullie visie op dit punt verschilt van de mijne?

Daar heb jij volkomen gelijk in. Het gaat inderdaad nergens heen, maar de manier waarop is toch wel betreurenswaardig. Ik vind het persoonlijk tevens wat kort door de bocht door te stellen dat ik alle nuance zou ontbreken, aangezien ik meer dan genoeg ruimte toelaat voor iedereen. Ik heb ook respect voor jouw argumenten, voor zo ver die inderdaad op logica waren gebaseerd.

Wij kijken toch allemaal vanuit een ideologische bril hiernaar? Wat is dat nu? Is dat zo sinister? Als jij daarin wil lezen dat ik je beschuldig van racisme, dan vertelt dat meer over hoe jij jezelf ziet dan hoe ik jou zie hoor.

Het is toch niet toevallig dat de breuklijn tussen wie vindt dat huidskleur (of gender of seksuele voorkeur) de belangrijkste factor voor het bepalen of een adaptatie trouw/respectvol is aan het origineel (waar die zaken bijna tot helemaal geen enkele invloed hebben op de essentie van de personages of op het algemene plot), en voor wie dat minder of niet van tel is quasi volledig gelijkloopt met o.a. de breuklijn conservatief/progressief hier op dit forum?

Het feit dat jij, Mini en anderen doen alsof jullie mening wars is van enige ideologische beïnvloeding, dat die neutraal is, dat jullie visie de visie is die trouw blijft aan die van de auteur (terwijl jullie dingen die, mijn inzien, meer impact hebben op de visie van de auteur wél geruisloos laten passeren), dat is wat ik aanklaag bij jullie.

Je blijft ook beweren dat er amper wordt gepraat over de kern van de zaak, maar daarmee maak je vooral duidelijk dat we het al niet eens zijn over wat de kern van de zaak precies is.

Hoe consistent moet de wereld precies zijn? Rob ziet er niet uit zoals in de boeken in GOT. Caitlyn doet alsof Jon Snow haar favorietje was in de serie, niet in de reeks. Een hele plotwending, omdat we sommige personages toffer moeten vinden dan andere. De Thenns zijn geen kannibalen, maar een heel georganiseerd en beschaafd volk van over de muur in de boeken. Maar dat werkt hier beter. Dat mag allemaal? Dus je mag van een beschaafde groep mensen kannibalen maken en nog een consistente fantasy setting hebben, maar zodra de huidskleur verandert, moet je verantwoording afleggen aan fans?

Heb jij een andere versie van Caitlyn Stark in de serie gezien dan ik? Er was één interactie tussen die twee (Cat & Jon), en die was niet van die aard dat hij in de serie plots haar favorietje was. Rob kan je niet vergelijken met de boeken want die was nooit een POV character en werd plots een hoofdrol. Voor het overige is het wel duidelijk dat hoe meer GOT vorderde, hoe minder getrouw het als adaptatie was: in de laatste seizoenen was er geen bronmateriaal meer en crashte de kwaliteit van de serie duidelijk. In de eerdere hebben ze personages moeten samenvoegen, en dan kan je resultaten krijgen zoals verschillende, diverse clans van Wildlings tot één of enkele reduceren.

Maar genoeg over GOT. Bepaalde kenmerken kan je inderdaad gemakkelijker veranderen dan anderen. Biologische kenmerken als huidskleur hebben overigens ook "logische" implicaties, zelfs in fantasy-settings. Bij mensen is de huidskleur een adaptatie aan de hoeveelheid licht die beschikbaar is. Een fantasy-setting in een tijdperk vergelijkbaar met de Middeleeuwen zonder globaal transport? Dan verwacht je geen "grote mix" van zaken als huidskleur. Dat stukje negeer je natuurlijk weer.

Een mix zoals je die ziet in onze huidige Westerse wereld, o.a. in steden als Brussel (en over de nadelen daarvan zullen we hier maar zwijgen) of grootsteden van de V.S. is vrij "uniek" voor het hier en nu (globalisering) en zelfs dan nog niet de norm overal in de wereld: ga naar Warschau en de meeste mensen daar zullen blank zijn, ga naar Tokyo en de meeste mensen zijn Japanners, en dus niet "realistisch" om te kopiëren naar een fantasy-setting. Wanneer zo'n diversiteit overigens over een langere tijd zou aanhouden zou je verwachten dat die "uitvlakt" en dat zaken als huidskleur, oogkleur, etc. evolueren tot op een punt dat de populatie er terug meer homogeen uitziet (tenzij je met selectieve paarvorming op basis van huidskleur blijft zitten), en dat zaken als een zeer donkere huidskleur, extreme bleekscheten of zelfs blauwe ogen zeldzamer worden, maar daarom natuurlijk niet uitsterven (en dan spreek ik natuurlijk over een termijn van honderden jaren).

Maar goed, het past in de woke-agenda om biologie ook als een fictief narratief te zien dat je probleemloos kan herschrijven natuurlijk.

Marsu, als je eerst iedereen ervan beschuldigt dat ze niet gewoon kunnen praten en alle nuance weggooien, dan kun je daarna niet wat ik zeg en wat Sir.Killalot zeggen op één hoop gooien en zeggen dat wij "de tegenstand" zijn, en dus in "hetzelfde kamp" zitten. Dàt is polariseren. Dat doe ik niet met jou en Mini, ik snap niet waarom je dat met mij en Sir Killalot zou doen. Of waarom je niet gewoon zou kijken naar wat ik schrijf.
Wel, in tegenstelling tot jullie vraag ik letterlijk of ik mag aannemen dat jij je achter die uitspraak schaart. Daarna schaar jij je er achter dus ik heb je recht op tegenwoord gegeven én je hebt mijn assumptie bevestigd. Ik respecteer dat vervolgens.

Gek he?

Wij kijken toch allemaal vanuit een ideologische bril hiernaar? Wat is dat nu? Is dat zo sinister? Als jij daarin wil lezen dat ik je beschuldig van racisme, dan vertelt dat meer over hoe jij jezelf ziet dan hoe ik jou zie hoor.

Het is toch niet toevallig dat de breuklijn tussen wie vindt dat huidskleur (of gender of seksuele voorkeur) de belangrijkste factor voor het bepalen of een adaptatie trouw/respectvol is aan het origineel (waar die zaken bijna tot helemaal geen enkele invloed hebben op de essentie van de personages of op het algemene plot), en voor wie dat minder of niet van tel is quasi volledig gelijkloopt met o.a. de breuklijn conservatief/progressief hier op dit forum?

Het feit dat jij, Mini en anderen doen alsof jullie mening wars is van enige ideologische beïnvloeding, dat die neutraal is, dat jullie visie de visie is die trouw blijft aan die van de auteur (terwijl jullie dingen die, mijn inzien, meer impact hebben op de visie van de auteur wél geruisloos laten passeren), dat is wat ik aanklaag bij jullie.

Je blijft ook beweren dat er amper wordt gepraat over de kern van de zaak, maar daarmee maak je vooral duidelijk dat we het al niet eens zijn over wat de kern van de zaak precies is.
Iedereen heeft een ideologie, dat klopt. Maar jij zegt mij toch dat het bij mij een bepaalde ideologische inval is die ik niet eens aan mezelf durf toegeven? Daar maak jij toch een heel erg grote assumptie en de implicatie van die uitspraak is voor wat mij betreft redelijk duidelijk. Doorgaans is zo een ideologie die je niet durft toegeven ook wel een stoute hé? Dat terwijl ik exact zeg waarom ik bepaalde dingen begrijp en ervaar.Want jij kan niet voorbij het feit dat ik zeg dat elven gewoon steeds wit waren en dat het dan wel normaal is dat het zo wordt voorgesteld. Die baggage duw jij zomaar in mijn klauwen. Je geeft zo een steekje onderwater, je loopt giechelend weg en je zegt dat het niet zo bedoeld was.

En dat bevestig je trouwens ook in de volgende alinea imo. En je doet alweer alsof huidskleur/gender/seksuele voorkeur het struikelpunt op zich is voor mij. Compleet fout. Wie ben jij om aan te nemen dat ik elke andere verandering goedkeur?

Ik zeg tevens nergens dat ik het baken van de neutraliteit of iets dergelijks ben en ik spreek me ook totaal niet uit over Mini. Ik vertrok vanuit een objectief feit, dat wel. En ik sta open voor nieuwe impulsen. Maar ik ben absoluut een voorstander van original content om zaken zoals diversiteit te bevorderen.

Again : ik wacht op de serie alvorens mij uit te spreken over het feit of het geslaagd is al dan niet...

Ik kan het niet veel duidelijker verwoorden dan dat.

Oké, we gaan het niet eens worden, en je leest mijn berichten telkens maar half. Nu ga je weer zeggen dat ik je beschuldig van racisme door het te hebben over die ideologische bril. Moet ik nu mijn post als antwoord op Marsu dan opnieuw typen naar jou voor je die ook gaat lezen? Net zoals ik de vorige twee keer moest schrijven voor je hem las?

"Ideologische bril" Wat is dat dan, als het geen racisme is.
je bedoelt toch daarmee hoe ik naar huidskleur kijk? En is naar huidskleur kijken geen racisme?

If not, leg dabn maar eens haarfijn uit wat je er mee bedoeld
Je bent er om een of andere doelbewust blind voor ja. Ik heb er al talloze gegeven maar je negeert ze gewoon

Focus anders op deze; Nergens heeft Tolkien geschreven dat elfen niet zwart kunnen zijn. Wel heeft hij geschreven over hoe liefde tussen elfen en mensen heelder bloedlijnen half elven hebben voortgebracht. Mensen met donkere huid bestaan in midden aarde... Waarom kan een zwarte elf dan niet?
Elfen zijn expliciet omschreven als fair-skinned. Dat staat letterlijk in de boek appendix.
Dat jij dat blijft negeren omwille van uw persoonlijk wensbeeld id echte wereld, is niet mijn probleem.
Ik vind het persoonlijk vrij absurd dat je zo een justificatie nodig hebt en dat ze niet gewoon zwart mogen zijn. In een fantasy wereld waar trollen in steen veranderen, bomen kunnen praten, waarvan de map nog niet half gekend is en avontuur, mysterie en ontdekking achter elke hoek loert, kan alles behalve een zwarte elf.
idd, er zijn trollen, sprekende bomen etc. Laten we er ook ineens space shuttles insteken!
Alsof een fictieve wereld niet opgemaakt is met een bepaalde logica. Zeker van auteurs die uitblinken in worldbuilding. lol
Vindt gij uzelf echt oprecht geen racist Mini? Meneer ik woon in de stille kempen en ik zal ook stemmen om ze stil te houden? Oprechte vraag hoor. Voor mij is dat persoonlijk klaar en duidelijk en ik vind het ook geen enkel probleem om in die 'hoedanigheid' met u te discussiëren maar het lijkt mij gewoon nogal onnozel om te doen alsof het niet zo zou zijn. Natuurlijk is 'racist' een vrij beladen term die ook een heel spectrum aan dingen omvat maar volgens mijn woordenboek valt gij daar wel degelijk onder hoor.
Toont maar weer eens aan wie juist de mensen zijn die graag andere in vakjes steken.
Niet dat ik dat erg vind hoor, je doet maar :)
Ik beschuldig u noch omfloerst noch letterlijk van racisme, wel van hypocrisie. Ik "beschuldig" u van het feit dat je huidskleur als dé belangrijkste (en bijna enige) toetssteen beschouwt voor een waarheidsgetrouwe adaptatie, en dat je doet alsof dat een neutrale visie is.
Wat is dan racisme, als het geen focus op huidskleur is?
Nogmaals, jij en loser draaien rond de hete brij met vage woorden maar au fond is dat wel het vakje waar ge mensen zoals ik en marsu insteekt.
Hetzelfde met Dumbledore: wie is er het meest trouw aan hoe Rowling hem beschreven heeft? Hem casten als blanke man, maar hem als een agressieve zot Harry aanvallen wanneer diens naam uit de Goblet of Fire komt (de films) of hem casten met een andere huidskleur (iets wat verhaaltechnisch geen enkel doel of nut had), maar hem zoals in het boek op een kalme manier aan Harry vragen of hij zijn naam in de Goblet heeft gedaan?
Daar is dan toch ook heel veel terechte kritiek rond gekomen? Das ook de reden waarom die scene een meme is.
Ik begrijp niet dat je dit aanhaalt als argument. Wie heeft gezegd dat dit ok is? Ik alvast niet. Sterk staaltje nietsterzakedoend whattaboutism
De keuze voor zwarte elfen en dwergen, kan voor jou géén enkele andere reden hebben dan een politieke boodschap opdringen. Hoe kan je zoiets zeggen en in één beweging beweren dat je je posts schrijft vanuit een neutrale blik?
Ik wacht nog altijd op die vele redenen van Loser, los van diversiteit/inclusiviteits redenen, die opwegen tegen het ingaan van de expliciete lore.
Als je iemand zijn punt letterlijk en expliciet afwijst zonder argumentatie en dan op eigen houtje zaken gaat zeggen zoals 'jij denkt zo vanwege een bepaalde ideologie die je zelf weigert te erkennen'... Dan moet je niet flauw doen en toegeven wat je echt wilt zeggen.
Ze bedoelen zeker niet dat je racist bent hoor :unsure:
ik heb niet alle posts van Mini in detail gelezen, maar persoonlijk heb ik niemand zijn mening verworpen of aangevallen.
Ik val ook niemand aan. Ik twijfel er ni aan dat sir Killalot een even grote WoT en LOTR fan is als ik.
En dat hij geen graten ziet in een zwarte elf, is voor mij ok.

Maar wanneer ge hier zegt dat ge er wel graten in ziet, ho ho.
Dan zijde blijkbaar een racist

Ale.. "dan kijk je met een bepaalde ideologische bril naar die zwarte elf

-

Wij kijken toch allemaal vanuit een ideologische bril hiernaar?
Nee hoor.
ik kijk hier naar als: Tolkien schreef dat ze wit zijn. Dus ik heb mij die wereld ingebeeld dat ze wit zijn. En nu ineens zijn ze zwart, zonder reden met toegevoegde waarde. Dat vind ik onzin.

Welke is dan de ideologische bril?

Ik herhaal voor de 100ste keer:
Als Tolkien ze zwart had geschreven. En ik had ten tijde van de jackson films gezeikt over orlando bloom als legolas.
Is dat dan ook een "ideologische bril"?

Nogmaals, als het mij te doen zou zijn omwille van dat ik conservatief (alweer zo'n woord dat men graag associeert met racist), hoe zit dat dan met het feit dat ik dezelfde smack zou geven als de elfen zwart zouden moeten zijn en ik witte acteurs krijg?
(terwijl jullie dingen die, mijn inzien, meer impact hebben op de visie van de auteur wél geruisloos laten passeren), dat is wat ik aanklaag bij jullie.
Ten eerste, jij gaat er vanuit dat wij dingen laten passeren. Welke dan?
Ten tweede, als dat aanpassingen zijn die de vertaling naar het scherm ten goede komen dan slikken wij dat. Dat is nog iets anders dan goedkeuren.
Arbitraire skin colour changes die niets van toegevoegde waarde hebben, zijn dat niet.

Heb jij een andere versie van Caitlyn Stark in de serie gezien dan ik? Er was één interactie tussen die twee (Cat & Jon), en die was niet van die aard dat hij in de serie plots haar favorietje was. Rob kan je niet vergelijken met de boeken want die was nooit een POV character en werd plots een hoofdrol. Voor het overige is het wel duidelijk dat hoe meer GOT vorderde, hoe minder getrouw het als adaptatie was: in de laatste seizoenen was er geen bronmateriaal meer en crashte de kwaliteit van de serie duidelijk. In de eerdere hebben ze personages moeten samenvoegen, en dan kan je resultaten krijgen zoals verschillende, diverse clans van Wildlings tot één of enkele reduceren.
Dat is ook waarom ik mijn appreciate van GoT beperk tot de eerste seizoen(en).
net zoals de boeken zelf gaat de kwaliteit per boek/seizoen achteruit.

Maar genoeg over GOT. Bepaalde kenmerken kan je inderdaad gemakkelijker veranderen dan anderen. Biologische kenmerken als huidskleur hebben overigens ook "logische" implicaties, zelfs in fantasy-settings. Bij mensen is de huidskleur een adaptatie aan de hoeveelheid licht die beschikbaar is. Een fantasy-setting in een tijdperk vergelijkbaar met de Middeleeuwen zonder globaal transport? Dan verwacht je geen "grote mix" van zaken als huidskleur. Dat stukje negeer je natuurlijk weer.
ja maar het is een fictieve wereld KoC, mss zijn er achter de schermen of onderegronds wel hypermoderne transportsystemen!
om dafreak te quoten: de auteur heeft dit immers nooit uitgesloten!
Maar goed, het past in de woke-agenda om biologie ook als een fictief narratief te zien dat je probleemloos kan herschrijven natuurlijk.
social construct eh ;)

Het zou net zo goed een fantasy setting kunnen zijn waar variaties in huidskleur op dezelfde distributieschaal voorkomen als variaties in lichaamslengte, haarkleur of oogkleur. In Noord-Europa was vroeger ook niet iedereen die geboren werd blond met blauwe ogen. Bij de Romeinen was donker haar de standaard maar ook hier werden mensen met rood of blond haar geboren. Allesbehalve een grote leap of logic die je moet maken.

Kijk bv. naar de orcs in Lord of the Rings, daar heb je ook allerlei huidskleuren gaande van zwart, groen en geel tot wit. Waarom is deze mix dan wel geloofwaardig maar bij elven niet?

"Ideologische bril" Wat is dat dan, als het geen racisme is.
je bedoelt toch daarmee hoe ik naar huidskleur kijk? En is naar huidskleur kijken geen racisme?

If not, leg dabn maar eens haarfijn uit wat je er mee bedoeld
Echt, man... Hoe kun je nu fatsoenlijk spreken met elkaar als je niet eens de dingen van de ander leest.
Het staat er al 4x. Maar goed:

Ik weet niet waarom ik moeite doe van een onderbouwde post. Je hakt ze in zinnetjes en schrijft zonder te lezen. Maar zet maar weer oogkleppen op en begin over een ander stuk van de discussie, zodat je zeker de slachtofferrol van het racisme niet moet opgeven.

Maar dus: je kijkt er met een ideologische bril naar. Dat kan van alles zijn en kan me niks schelen wat. Maar het is wel net zo ideologisch en niet-neutraal als de fervente voorvechters van een zwarte elf.

Iedereen heeft een ideologie, dat klopt. Maar jij zegt mij toch dat het bij mij een bepaalde ideologische inval is die ik niet eens aan mezelf durf toegeven? Daar maak jij toch een heel erg grote assumptie en de implicatie van die uitspraak is voor wat mij betreft redelijk duidelijk. Doorgaans is zo een ideologie die je niet durft toegeven ook wel een stoute hé?
Die implicatie is voor je eigen rekening. Het enige dat ik zeg is dat je uitspraken niet neutraal zijn, en dat het me stoort dat je doet alsof ze dat wel zijn.

En ja @Mini, ook als Tolkien ze geschreven had als zijnde zwart, bekijk je het vanuit een ideologische bril. Welke huidskleur Tolkien ze nu gegeven heeft, je kan er toch niet tussen uit dat voor jou het allerbelangrijkste criterium om een adaptatie naar brontrouwheid en respect naar de auteur te schatten huidskleur is? Alle andere aanpassingen kan je wegnuanceren. Maar huidskleur is onbespreekbaar. Het veranderen van huidskleur kan voor jou enkel en alleen voortkomen uit een politieke agenda. En dan blijf je beweren dat je niet vanuit een bepaalde bril daarnaar kijkt? Ja, dan stopt het hoor.

Die implicatie is voor je eigen rekening. Het enige dat ik zeg is dat je uitspraken niet neutraal zijn, en dat het me stoort dat je doet alsof ze dat wel zijn.

En ja @Mini, ook als Tolkien ze geschreven had als zijnde zwart, bekijk je het vanuit een ideologische bril. Welke huidskleur Tolkien ze nu gegeven heeft, je kan er toch niet tussen uit dat voor jou het allerbelangrijkste criterium om een adaptatie naar brontrouwheid en respect naar de auteur te schatten huidskleur is? Alle andere aanpassingen kan je wegnuanceren. Maar huidskleur is onbespreekbaar. Het veranderen van huidskleur kan voor jou enkel en alleen voortkomen uit een politieke agenda. En dan blijf je beweren dat je niet vanuit een bepaalde bril daarnaar kijkt? Ja, dan stopt het hoor.
Welke ideologie is dat dan.

Het zou net zo goed een fantasy setting kunnen zijn waar variaties in huidskleur op dezelfde distributieschaal voorkomen als variaties in lichaamslengte, haarkleur of oogkleur. In Noord-Europa was vroeger ook niet iedereen die geboren werd blond met blauwe ogen. Bij de Romeinen was donker haar de standaard maar ook hier werden mensen met rood of blond haar geboren. Allesbehalve een grote leap of logic die je moet maken.

Dat is andermaal een voorbeeld van een uitzondering tot norm verheffen. Uiteraard zal niet elke Noord-Europeaan vroeger blond, blank en met blauwe ogen zijn geweest, maar er zullen er quasi géén geweest zijn met een huidskleur zo zwart als de nacht.
Roodharigen zullen bij de oude Romeinen ook zeldzamer geweest zijn dan bij de Kelten, nogmaals: logica.

Dit is ook opnieuw, de biologie doelbewust negeren omwille van politieke motivatie. Voor verschillen in huidskleur heb je oorzaken nodig, recent gescheiden en terug samengevoegde populaties in gebieden met meer of minder zonlicht (vitamine D). In fantasy settings kan die oorzaak uiteraard compleet verschillen (bv. magie)... Idem voor lichaamslengte: de reden waarom wij nu als mensen gemiddeld een stukje groter zijn dan onze voorouders: beter eten.

Er is op zich niets mis met een fantasy setting waarin er meer diversiteit is qua huidskleuren, genoeg voorbeelden van Dark Elves bijvoorbeeld, maar het is niet wat mensen logischerwijs verwachten van Middle-Earth, een fictieve mythologie voor Engeland/Noord-Europa pre-globalisatie.

Het zou Amazon of anderen vrij staan om zelf een origineel verhaal te verzinnen, waarin dat wél past, maar men kiest er natuurlijk doelbewust voor te teren op bestaand werk en daar gewoon de gewenste politiek in te injecteren op een ongepaste manier: vandaar geforceerde diversiteit.

Kijk bv. naar de orcs in Lord of the Rings, daar heb je ook allerlei huidskleuren gaande van zwart, groen en geel tot wit. Waarom is deze mix dan wel geloofwaardig maar bij elven niet?

Volgens het bronmateriaal van LOTR dat ik terugvind is het eerder bruinig geel tot donker bruin.
Groen is eerder afkomstig van Spider-Man/Warhammer/Warcraft.

Maar goed Orcs in LOTR zijn monsters, gecorrumpeerd door en/of in dienst van Morgoth, niet echt een referentie denk ik dan.

Terug
Bovenaan