Het punt van Sir.Killalot is ook niet wat Tolkien waarschijnlijk in gedachten had toen hij over de elven schreef. Het punt is dat bij een filmadaptatie er dikwijls 101 dingen worden aangepast tov van het script, ook bij de "goeie" adaptaties zoals die hierboven werden gegeven. GOT bijvoorbeeld, of de originele LOTR (waar zijn de Dunedain? Tom Bombadil? De Palantir van Denethor? Noem maar op!). Maar dat zijn goeie adaptaties, en daar is "lore" en "correct" niet zo belangrijk.
Komt er echter een zwarte elf in, dan is "lore" en "correct" het enige wat telt, hoewel er verschillende filmtechnische redenen kunnen zijn om het op die manier te doen. Zoals een breder publiek aanspreken door bredere representatie, waardoor de serie meer opbrengt (wow, zou dat de bedoeling kunnen zijn?), gratis reclame, of om bijvoorbeeld een "vreemde eend in de bijt", shockeffect, underdogverhaal... zo veel mogelijke redenen om aanpassingen te doen, zoals alle andere boekverfilmingen hebben gedaan. Alleen mag het niét in dit geval, en wel in alle andere gevallen.
Ja, dan mag je toch spreken van een ideologische bril, als je geen probleem hebt met andere aanpassingen aan wat "correct" is, maar wel als het gaat om huidskleur. (hier gebruik ik "je" algemeen, want ik heb geen flauw idee wat
jij daarvan vindt, maar dat is wel waar de discussie over ging)
En om daar even op door te gaan, in verband met wat
@Mini zei over die keuze. De verfilming van 2022 kiest ervoor om geen eigen politiek erin te brengen en een verfilming te maken van wat Tolkien schreef, en deze zou ervoor kiezen om er wel eigen politiek in te stoppen. Als je huidskleur politiek vindt, is dat wel opnieuw een ideologische bril wat mij betreft, maar kom. Tolkien z'n boek was gegroeid uit een kinderverhaal, en de reden waarom het groot is geworden, is omdat er veel allegorieën te trekken vallen. Tolkien was daarop tegen, maar dat is nu eenmaal wat er gebeurt met kunstwerken. Dat heb je niet in de hand. Als je die "correct" wilt verfilmen, is er evenzeer iets te zeggen om die allegorieën te updaten.