Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Weinig teksten waar ik het zo akkoord mee kan zijn.

Wanneer diversiteitquota’s in beeld komen haalt de conservatievere kant van de maatschappij het statement aan ‘dat de beste persoon voor de job nu eenmaal de job moet krijgen, ongeacht quota’s’. Waarom zouden we er vanuit gaan dat hier niet misschien hetzelfde wordt gedaan? Misschien was Ismael Cruz Córdova gewoon de allerbeste op de casting? En zeiden ze dan: héy fuck-it. Laat ons het maar doen. Waarom is dat scenario ondenkbaar?
Goh, ik zou dat nu niet als louter iets van conservatieven gaan zien. Het is imo toch gewoon vrij algemeen dat men verwacht "the best man or women for the job" te nemen.

Maar daarbij mag of moet men wel rekening houden imo met heel veel factoren. En bij een internationale productie, met dergelijke draagkracht én in dergelijke fantasysetting, kan de nodige diversiteit daar zeker gewoon één van zijn.

Dus soms is diversiteit idd gewoon een gevolg van het nemen van de beste persoon voor de job, zoals volgens velen Idris Elba een goede en charismatische Bond zou zijn, los van zijn huidskleur. Maar soms is diversiteit wel degelijk een extra troef of criterium bij de selectie van de acteurs, en dat mag.

Is dat niet toepasbaar op elke adaptatie? Dus ook bv de Peter Jackson trilogie? Ik denk niet dat dat zo gespamd geweest zou zijn onder die trailer moesten een hoop mensen niet enkel een probleem hebben met de diversiteit in cast dus ik zou onderstaande:

Adaptaties zullen vaak gedoemd zijn om in de ogen van veel fans inferieur te zijn aan het origineel. Een boek vertalen naar een film vereist onvermijdelijk ook aanpassingen, alleen al omwille van het medium. Desondanks was de Peter Jackson trilogie een énorm getrouwe aanpassing waarvan een LOTR-fan alleen maar kon dromen. Bovendien zijn er zelfs ook adaptaties die beter zijn dan het origineel, ik denk dan o.a. aan Jurassic Park, Blade Runner, etc.

In dit geval: de Silmarillion bevat niet eens een verfilmbaar verhaal, dus veel meer dan de Peter Jackson films zal het hier staan of vallen met de schrijvers (een aanbeveling door J.J. Abrams vind ik na de laatste Star Wars films niet meer positief), dus alleen al op dat vlak vrees ik er al voor, dus een trailer is al meer bepalend voor m'n verwachtingen...

En wat zegt deze trailer? Dat ze zoveel mogelijk vinkjes op hun diversiteitschecklist hebben kunnen zetten, dat ze duidelijk teren op de merknaam van LOTRO, dat ze bij Numenor vooral willen dat je terugdenkt aan Argonath, etc. maar qua verhaal om uit te kijken naar de serie? Niets, nada, noppes. Ik zie niets dat mij aanspreekt, i.t.t. bijvoorbeeld de laatste trailers van "The Batman" of Doctor Strange 2.

Laten we ook maar stoppen met te doen alsof je tegenwoordig per se nog moet afwachten of het misschien toch iets wordt, vooraleer je een voorlopig oordeel mag vellen. Ik zal de serie een kans geven, maar mijn verwachtingen staan onder nul, na hoe geforceerde diversiteit in een recent verleden reeds een rol speelde in gefaalde adaptaties zoals die van The Wheel of Time of in de laatste reeksen van mijn voorheen favoriete tv-serie (Doctor Who) verpest heeft (al is het zeer moeilijk onderscheid te maken met de ***-schrijver die Chibnall in het algemeen is).

Gewoon als waarheid aannemen hoor.

Ik ben trouwens ook fan, ik doe niet mee aan die anti-diversiteit mob-mentaliteit en ik ben er zeker van dat er nog vele anderen zijn. Dus het gaat niet om 'de fans' maar om een bepaalde groep anti-diversiteits puristen. Dat maakt je geen 'echtere' fan hoor.

Dat riedeltje van "racisme/seksisme/etc." ben ik ook beu gehoord, ik heb al voorbeelden gegeven van hoe het wél goed kan, de slinger is echter op dit moment te ver doorgeslagen: de politieke boodschap krijgt voorrang op het verhaal en wordt er zelfs in gedwongen wanneer die er geen plaats in heeft.

Ik zal ondertussen wel uitkijken naar andere leuke films zoals de nieuwe "The Batman" of "Doctor Strange in the Multiverse of Madness"... oh, en ik zal je moeten teleurstellen, ik vind het absoluut niet erg dat Catwoman niet blank is, integendeel, zéér geslaagde casting (heeft ook al de stem gedaan in LEGO Batman). Ook Doctor Strange 2 zal overigens wat meer "diversiteit" aan de dag leggen blijkbaar, met o.a. America Chavez, daar kan ik minder over zeggen want ik ken dat personage totaal niet, dus daar wordt het afwachten, op papier lijkt dat echter wel alvast een passend personage, dus no worries there.

Wanneer diversiteitquota’s in beeld komen haalt de conservatievere kant van de maatschappij het statement aan ‘dat de beste persoon voor de job nu eenmaal de job moet krijgen, ongeacht quota’s’. Waarom zouden we er vanuit gaan dat hier niet misschien hetzelfde wordt gedaan? Misschien was Ismael Cruz Córdova gewoon de allerbeste op de casting? En zeiden ze dan: héy fuck-it. Laat ons het maar doen. Waarom is dat scenario ondenkbaar?
Kom kom, los van de mogelijke kwaliteiten van de huidige cast, je weet goed genoeg dat ook hier op voorhand vaststond dat er quota in etniciteit en geslacht vaststonden. Net zoals dat met quasi alles is op TV tegenwoordig. Of dat goed of slecht is ga ik niet over uitweiden, want je zal daar altijd 2 kampen hebben die elkaar nooit zullen overtuigen. Maar zeggen dat dat niet het geval is, da's moedwillig blind zijn.

Alles komt neer op de perceptie van geforceerde diversiteit. En voor de ene persoon zal dat nu eenmaal anders liggen dan voor de andere. Valt daar een harde grens in te trekken, wie gelijk heeft en wie niet? Ik zou denken van niet.

Als Dumbledore na het overlijden van Richard Harris, werd gecast door een niet-blanke man, zonder dat er in het verhaal dan ook een verwijzing is waarom Dumbledore er anders uit ziet, dan zou dat voor mij ook als opgelegde quota aanvoelen.
Het personage in de verhaallijn werd nu eenmaal geschreven als blanke oudere man.
Sterft Dumbledore ook in het verhaal dan en komt er een nieuwe professor in het verhaal? Dan kunt ge casten wie ge wilt

Het probleem is natuurlijk dat je een zwarte elf interpreteert als een geforceerde politieke boodschap. Misschien Arondir eerst leren kennen alvorens hem af te schieten enkel op basis van zijn huidskleur?

Het probleem is natuurlijk dat je een zwarte elf interpreteert als een geforceerde politieke boodschap. Misschien Arondir eerst leren kennen alvorens hem af te schieten enkel op basis van zijn huidskleur?
Als de elven expliciet omschreven worden als fair skinned in het bronmateriaal, is een zwarte elf idd een politieke boodschap worst case, en best case een DEI checklist toevoeging om quorum te halen.

Fair is niet noodzakelijk wit maar kan ook betekenen gaaf en onbeschadigd. Je hebt ook grey elves waarrond twijfel bestaat. Het idee dat alle elfen lang blond haar hebben is alvast iets van Peter Jackson want in de boeken heb je wel elfen met zwart haar, bruin haar, rood haar, zilver haar, ... Tolkien heeft ook lang niet alle elfen volkeren beschreven, hij kende ze niet eens allemaal. Niet dat dat er toe doet. Hij zelf zou hier voorstander van zijn.

Vergeet ook niet dat er heel wat drama werd gemaakt over Peter Jackson die vrouwelijke rollen in LOTR serieus had uitvergroot. Zoveel jaar later ligt niemand daar nog wakker van.

Kom kom, los van de mogelijke kwaliteiten van de huidige cast, je weet goed genoeg dat ook hier op voorhand vaststond dat er quota in etniciteit en geslacht vaststonden. Net zoals dat met quasi alles is op TV tegenwoordig. Of dat goed of slecht is ga ik niet over uitweiden, want je zal daar altijd 2 kampen hebben die elkaar nooit zullen overtuigen. Maar zeggen dat dat niet het geval is, da's moedwillig blind zijn.
Sorry, maar de enige mensen die ik quota voor etniciteit zie opleggen, zijn degenen die stellen dat de volledige cast blank moet zijn.

In het verleden werden Elven in boeken, videogames en films toch altijd voorgesteld werden als blanken?
En nu moet dat precies helemaal omgegooid worden?
Tja, dan voelt dat inderdaad zeer geforceerd aan.

En wat zegt deze trailer? Dat ze zoveel mogelijk vinkjes op hun diversiteitschecklist hebben kunnen zetten, dat ze duidelijk teren op de merknaam van LOTRO, dat ze bij Numenor vooral willen dat je terugdenkt aan Argonath, etc. maar qua verhaal om uit te kijken naar de serie? Niets, nada, noppes. Ik zie niets dat mij aanspreekt, i.t.t. bijvoorbeeld de laatste trailers van "The Batman" of Doctor Strange 2.

Laten we ook maar stoppen met te doen alsof je tegenwoordig per se nog moet afwachten of het misschien toch iets wordt, vooraleer je een voorlopig oordeel mag vellen. Ik zal de serie een kans geven, maar mijn verwachtingen staan onder nul, na hoe geforceerde diversiteit in een recent verleden reeds een rol speelde in gefaalde adaptaties zoals die van The Wheel of Time of in de laatste reeksen van mijn voorheen favoriete tv-serie (Doctor Who) verpest heeft (al is het zeer moeilijk onderscheid te maken met de ***-schrijver die Chibnall in het algemeen is).
Het is een teaser, geen trailer. Hoeveel teasers ken je waar je heel duidelijk zicht krijgt op het verhaal? We zien een paar frames van een zwarte elf, en dat is voor jou "zoveel mogelijk vinkjes op hun diversiteitschecklist zetten"? Of reken je beelden van vrouwelijke personages ook bij die vinkjes? Zo'n opmerking zegt toch opnieuw meer over je eigen politieke, ideologische wereldbeeld dan dat van de serie zelf.

In het verleden werden Elven in boeken, videogames en films toch altijd voorgesteld werden als blanken?

In het verleden werden praktisch alle personages van eender wat als blank voorgesteld. Dat wordt nu bijgestuurd maar niet omgegooid. 95% van de LOTR cast is nog steeds blank. Er mag tegenwoordig precies niemand van kleur meer in beeld komen of het is "woke" en geforceerd.

Uhu.
Het beeld dat wij nu trouwens hebben van de Elves is ook compleet bepaald door hoe Jackson ze heeft gebracht in zijn films.

Vergelijk bijvoorbeeld Thranduil in Peter Jacksons The Hobbit met de gelijknamige animatiefilm uit 1977.

bab32b04de27f120ef5bbc971fcef10cafbc00ca_00.jpg

045fb998-507c-45ee-a0b4-88457070f334.jpg

En nog wat meer Elves uit Mirkwood:

Hobbit77-06.jpg
.

Sorry, maar de enige mensen die ik quota voor etniciteit zie opleggen, zijn degenen die stellen dat de volledige cast blank moet zijn.
Ik heb het hier al meermaals gezegd, telkens met uitgebreide uitleg, ook in discussies waar jij mee in zat. Dit is dus kop in het zand steken.
En om die reden ga ik ook niet meer moeite doen dan het gewoon te posten zonder uitleg, als je de uitleg wilt, zoek dan in deze thread.

& de inclusion standards:

Ik heb het hier al meermaals gezegd, telkens met uitgebreide uitleg, ook in discussies waar jij mee in zat. Dit is dus kop in het zand steken.
En om die reden ga ik ook niet meer moeite doen dan het gewoon te posten zonder uitleg, als je de uitleg wilt, zoek dan in deze thread.

& de inclusion standards:
Ik heb het dan ook helemaal niet over quota in Hollywood maar over de discussie in deze thread. Ik zie mensen klagen over etnische quota maar ondertussen wel argumenteren dat elven enkel door blanke acteurs gespeeld mogen worden. Dan leg je zelf ook etnische quota op in plaats van te kiezen voor de meest talentvolle acteurs.

Wat mij betreft een volledig onnodige restrictie in een setting waar huidskleur quasi geen enkele rol speelt.

Ik heb het dan ook helemaal niet over quota in Hollywood maar over de discussie in deze thread. Ik zie mensen klagen over etnische quota maar ondertussen wel argumenteren dat elven enkel door blanke acteurs gespeeld mogen worden. Dan leg je zelf ook etnische quota op in plaats van te kiezen voor de meest talentvolle acteurs.

Wat mij betreft een volledig onnodige restrictie in een setting waar huidskleur quasi geen enkele rol speelt.
Als de creator van de wereld in kwestie, het ras in kwestie expliciet omschrijft als fair-skinned.
Ja dan wil ik blanke acteurs

Als Tolkien had geschreven dat alle elfen dark-skinned hadden geweest, wil ik ook geen rosse elfen met sproeten.
Dan wil ik dark skinned elfen.

Als ze ooit een film maken over Drizzt Do'Urden, dan wil ik niet dat die gespeeld wordt door Mark Wahlberg

Mjah eerlijk is eerlijk: Vraag aan eender wie welke huidskleur een elf heeft 10 jaar geleden en die antwoorden allemaal 'wit'. Het is niet dat het uiterlijk van elven ambigu is gelaten.

De vraag waar dan steeds over wordt getwist is : "Waarom niet?"

En dan vraag ik mij af: "Waarom wel?" Want een verandering in 'de omgekeerde richting' zou op een heel ander manier gezien worden. In het geval van iets zoals LotR te adaperen ben je gewoon bezig met iemand zijn artistieke visie en daar gaat een corporatie vervolgens wat in rommelen door in essentie tokens in het leven te roepen. De meeste fans blijven toch, het zogenaamde 'woke' publiek is blij en er is gratis reclame gemaakt, dus commercieel levert het wat op.

De beste 'veranderingen' van personages zijn m.i. die waarbij original content wordt gemaakt. Een goed recent voorbeeld daarvan is Miles Morales. Moet Peter Parker plots gespeeld worden door Idris Elba? Neen, maar er is een verrijkende manier waarop men diversiteit kan integreren. Je ziet en voelt toch aan alles dat, in het opzicht van de fans, de Netflix-aanpak niet de gewenste resultaten oplevert?

Ik ga er niet van dood, dus zo veel kan het me eigenlijk niet schelen. Maar ik vind het toch veel waardiger voor iedereen als ze gewoon original contant scheppen. In LotR en GoT is er door de spirituele vaders wel degelijk de mogelijkheid tot diversiteit opengelaten. Dus doe daar wat mee in plaats van het te forceren.

Hoe ze dat in House of Dragons lijken aan te pakken voorspelt niet veel goeds op het eerste zicht, maar ik geef het toch steeds een kans. Doorgaans zitten er in die adaptations toch veel gekkere en andere afwijkingen die de kwaliteit nog veel sterker verminderen. In The Witcher was het uiterlijk van Triss en Fringilla bijvoorbeeld minder 'erg' dan andere personages die ze hebben gekortwiekt of net onnodig naar voor hebben gebracht.

Ik heb het gevoel dat men dat ook puur doet om stof te doen opwaaien, omdat de commerciële baten groter zijn dan de nadelen en dat gaat ten nadele van respect voor het bronmateriaal en de trouwste fans. En dat is een beetje sneu.

Mjah eerlijk is eerlijk: Vraag aan eender wie welke huidskleur een elf heeft 10 jaar geleden en die antwoorden allemaal 'wit'. Het is niet dat het uiterlijk van elven ambigu is gelaten.

Dat komt voornamelijk door Peter Jackson. Het is overigens geen goed idee om eender wie zomaar eender wat te laten beslissen. Als je 50 jaar terug gaat had je wel andere vragen kunnen stellen ivm huidskleur en vreemde antwoorden terug gekregen.

En dan vraag ik mij af: "Waarom wel?" Want een verandering in 'de omgekeerde richting' zou op een heel ander manier gezien worden. In het geval van iets zoals LotR te adaperen ben je gewoon bezig met iemand zijn artistieke visie en daar gaat een corporatie vervolgens wat in rommelen door in essentie tokens in het leven te roepen.
Ale het is weeral de token black guy nog voor we hem één lijn hebben horen uiten. En een zwarte als elf casten is rommelen met artistieke visie. Ken jij de artistieke visie van Tolkien? Weet je dat hij er een opening voor gelaten heeft? Weet je dat hij een voorvechter was van diversiteit, antifa en antirascistisch?

De meeste fans blijven toch, het zogenaamde 'woke' publiek is blij en er is gratis reclame gemaakt, dus commercieel levert het wat op.
Het is enkel de anti woke crowd die hier een drama van maakt, voor de rest ligt hier absoluut niemand wakker van.

dat gaat ten nadele van respect voor het bronmateriaal en de trouwste fans. En dat is een beetje sneu.
Weer iemand die komt zeggen dat wij geen trouwe fans zijn gewoon omdat we het casten van een zwart iemand niet als een afrond zien. Ik durf te wedden dat de overgrote meerderheid die hier op zit te vitten nooit LOTR gelezen heeft maar eerder naar rechtse youtube kanalen zit te kijken en zich laat meesleuren in deze heksenjacht.

Laatst bewerkt:
Dat komt voornamelijk door Peter Jackson.
Neen, de elven zijn expliciet geschreven als fair skinned
Het is overigens geen goed idee om eender wie zomaar eender wat te laten beslissen.
Eens, laten we de schrijver laten beslissen -> Fair-skinned
Ken jij de artistieke visie van Tolkien?
Ja, die staat letterlijk beschreven. En meer bepaald dat elven fair-skinned zijn
Het is enkel de anti woke crowd die hier een drama van maakt, voor de rest ligt hier absoluut niemand wakker van.
Als ze zwart hadden geweest, zou ik zwarte acteurs gewild hebben.
Ben ik dan ook anti woke? Of ben ik dan net woke?
Weer iemand die komt zeggen dat wij geen trouwe fans zijn gewoon omdat we het casten van een zwart iemand niet als een afrond zien.
Ik heb nog niemand hier weten zeggen, dat mensen die dat allemaal ok geen "echte" fans zijn.
ik weet dat @Sir.Killalot minstens een even die hard fan van WoT is als ik er een ben.
En hij vind dat ok, ik niet.
Daarom vind ik hem geen mindere fan.

integendeel, het zijn de mensen die liever zo puur mogelijk leanen op de originele lore, die constant van alle kanten moeten horen dat ze racisten zijn, homofoben en mysogynisten zijn. Hier op het forum, in de pers, en door hollywood.
Ik durf te wedden dat de overgrote meerderheid die hier op zit te vitten nooit LOTR gelezen heeft maar eerder naar rechtse youtube kanalen zit te kijken en zich laat meesleuren in deze heksenjacht.
Ik heb LOTR gelezen voor er movies waren.

Terug
Bovenaan