Is dat niet toepasbaar op elke adaptatie? Dus ook bv de Peter Jackson trilogie? Ik denk niet dat dat zo gespamd geweest zou zijn onder die trailer moesten een hoop mensen niet enkel een probleem hebben met de diversiteit in cast dus ik zou onderstaande:
Adaptaties zullen vaak gedoemd zijn om in de ogen van veel fans inferieur te zijn aan het origineel. Een boek vertalen naar een film vereist onvermijdelijk ook aanpassingen, alleen al omwille van het medium. Desondanks was de Peter Jackson trilogie een énorm getrouwe aanpassing waarvan een LOTR-fan alleen maar kon dromen. Bovendien zijn er zelfs ook adaptaties die beter zijn dan het origineel, ik denk dan o.a. aan Jurassic Park, Blade Runner, etc.
In dit geval: de Silmarillion bevat niet eens een verfilmbaar verhaal, dus veel meer dan de Peter Jackson films zal het hier staan of vallen met de schrijvers (een aanbeveling door J.J. Abrams vind ik na de laatste Star Wars films niet meer positief), dus alleen al op dat vlak vrees ik er al voor, dus een trailer is al meer bepalend voor m'n verwachtingen...
En wat zegt deze trailer? Dat ze zoveel mogelijk vinkjes op hun diversiteitschecklist hebben kunnen zetten, dat ze duidelijk teren op de merknaam van LOTRO, dat ze bij Numenor vooral willen dat je terugdenkt aan Argonath, etc. maar qua verhaal om uit te kijken naar de serie? Niets, nada, noppes. Ik zie niets dat mij aanspreekt, i.t.t. bijvoorbeeld de laatste trailers van "The Batman" of Doctor Strange 2.
Laten we ook maar stoppen met te doen alsof je tegenwoordig per se nog moet afwachten of het misschien toch iets wordt, vooraleer je een voorlopig oordeel mag vellen. Ik zal de serie een kans geven, maar mijn verwachtingen staan onder nul, na hoe geforceerde diversiteit in een recent verleden reeds een rol speelde in gefaalde adaptaties zoals die van The Wheel of Time of in de laatste reeksen van mijn voorheen favoriete tv-serie (Doctor Who) verpest heeft (al is het zeer moeilijk onderscheid te maken met de ***-schrijver die Chibnall in het algemeen is).
Gewoon als waarheid aannemen hoor.
Ik ben trouwens ook fan, ik doe niet mee aan die anti-diversiteit mob-mentaliteit en ik ben er zeker van dat er nog vele anderen zijn. Dus het gaat niet om 'de fans' maar om een bepaalde groep anti-diversiteits puristen. Dat maakt je geen 'echtere' fan hoor.
Dat riedeltje van "racisme/seksisme/etc." ben ik ook beu gehoord, ik heb al voorbeelden gegeven van hoe het wél goed kan, de slinger is echter op dit moment te ver doorgeslagen: de politieke boodschap krijgt voorrang op het verhaal en wordt er zelfs in gedwongen wanneer die er geen plaats in heeft.
Ik zal ondertussen wel uitkijken naar andere leuke films zoals de nieuwe "The Batman" of "Doctor Strange in the Multiverse of Madness"... oh, en ik zal je moeten teleurstellen, ik vind het absoluut niet erg dat Catwoman niet blank is, integendeel, zéér geslaagde casting (heeft ook al de stem gedaan in LEGO Batman). Ook Doctor Strange 2 zal overigens wat meer "diversiteit" aan de dag leggen blijkbaar, met o.a. America Chavez, daar kan ik minder over zeggen want ik ken dat personage totaal niet, dus daar wordt het afwachten, op papier lijkt dat echter wel alvast een passend personage, dus no worries there.