Lees de posts dan ook. Ik zeg nergens dat er geen problemen zijn. Ik zeg zelfs LETTERLIJK dat ik niet tegen de opgelegde regels in non-fictie ben, als deze geen impact hebben op de kwaliteit.
Ik antwoorde ook op dit hé:
Wat (inderdaad enkel bij acteur, ik ken alle cijfers ook niet, ik heb de eerste de beste opgezocht) niet zo is de laatste 20jaar. Wat wel wat meer is dan de laatste 5 jaar.
En in de andere post heb ik ook al aangetoond dat de opgelegde regel (specifiek A1, wat slaat op hoofdrollen) pre-2000 ook niet representatief is voor de bevolking. Dus logisch dat het toen niet van toepassing zou zijn. Maar dat het sinds 2000 al van toepassing is voor leading actor zelfs voor de opgelegde regel er was.
Dus nu stellen dat het 20j geleden een wit bastion was, terwijl 70% van de bevolking blank was is een beetje stating the obvious.
En ja, er zijn meer categorieën bij de oscars. Dit was dan ook een voorbeeld. Ik stel nergens dat dit bij andere categorieën hetzelfde zal zijn. Als je dit cherry-picken vindt, post dan de volledige analyses hé. Want gewoon op die manier reageren heeft 0.0 inhoud, dus dat zegt idd genoeg over het niveau van de discussie.
[edit]typo
Maar ik heb je post gelezen! De eerste keer, de tweede keer en de derde keer toen je het zei

Ik ben het er gewoon niet mee eens.
Ik snap dat je niet tegen opgelegde regels bent. En dat je het er dus waarschijnlijk wel mee eens bent dat er iets aan gedaan moet worden en er problemen zijn.
Maar in je antwoord doe je -waarschijnlijk onbewust, daarom noemde ik het ook niet netjes van mezelf- aan cherrypicking. En gebruik je het argument dat veel anderen gebruiken om aan te geven dat er geen probleem is: Ze willen het zelf niet anders zaten ze wel op die posities (want het is een meritocratie, zie hoger), of een variatie daarop. Met die laatste post kan ik het dus onmogelijk eens zijn, ook al zijn we het over de grond van de stelling wel eens.
Zélfs als je nog kijkt naar 20 jaar geleden, waar de VS 70% blank was (de VS, niet LA) dan is het nog altijd een ernstige onderrepresentatie. En zeggen dat ik cijfers moet geven om jouw stelling te ontkrachten omdat ik anders zorg voor een laag niveau van discussie is wel een beetje iffy... Maar omdat ik er anders toch mee in mij hoofd blijf:
Een paar citaten:
"In fact, in
an Insider study, we found that in the top categories at the Academy Awards over the last 10 years, 89% of all nominations went to white people and 71.1% went to men." (en meer dan 29% van de bevolking is vrouwelijk)
"Only five women have ever been nominated for the best-director Oscar, with just one winning"
Ze hebben gekeken naar: "best picture, best director, the top four acting categories, and the two writing categories (original screenplay and adapted screenplay),"
"Only 6.3% of nominations went to Black creatives, while 2.6% went to Latinx people and 1.4% went to Asian people."
"Over the past decade, it gave 74 total nominations to people of color. In 2011 alone, it gave 72 nominations to white creatives."
Dat is gelukkig wel aan het keren. Sinds 2020 is daar een merkbare kentering gekomen en zaken die daarvoor veel trager gaan, lijken tegenwoordig iets sneller te draaien. In verschillende sectoren, en dat is alleen maar mooi.
Voor het verschil tussen mannen en vrouwen ziet het er ook niet zo heel goed uit. Daar merkt dit artikel al op dat er categorieën zijn waar alleen mannen en alleen vrouwen kunnen winnen (leading male, leading female...) Dus die vervormen de cijfers een beetje. Die cijfers staan hierboven. Als hij er neemt waarbij dat niet het geval is, zie je hoe het er misschien uit zou zien als ze niet "gedwongen" waren om een female te kiezen:
https://www.insider.com/oscars-diversity-problem-race-gender-numbers-academy-awards-2021-2
https://apps.bostonglobe.com/arts/graphics/2018/01/oscar/
glamourmagazine.co.uk/article/oscars-diversity
Maar dan komt wat mij betreft het mooie: In 2015 is hen de spiegel voorgehouden. En toen hebben ze er iets aan gedaan. Zoals dat hoort te gaan. Iemand merkt op dat een gedrag misschien onbewust discriminerend was, en de reactie is: even kijken, want dat willen we niet.