Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Dus het zat er al ingebakken van in't begin.
En John Conner was al van zijn conceptie gepland om de zoon te zijn van Sarah Conner en Kyle Reese. Agenda, complot! Of gewoon een idee hebben van het verhaal dat je gaat vertellen alvorens het te gaan filmen?

Overigens; Critical Drinker is praktisch eerder een identity politics politiek kanaal dan een film kanaal. Die zit er misschien boenk op als je reeds een bepaalde visie hebt.

Dat zijn wel héél gemakkelijke conclusies die je daar trekt, hè.

Het enige wat je weet, is dat de kijkcijfers voor de Oscars al jaren dalende zijn. En jouw conclusie is dat dat komt doordat mensen de identity politics in films beu zijn. Als dat zou kloppen, zouden er ook minder en minder mensen naar die films gaan (en zouden die films ook niet gemaakt worden, want Hollywood wil winst maken). Het tegendeel is waar.
Een andere conclusie op basis van dezelfde cijfers zou kunnen zijn dat mensen minder waarde hechten aan wat een bende oude, blanke mannen onderling belissen over een stel andere iets minder oude blanke mannen en vrouwen uit hetzelfde clubje van altijd. Dan zou je conclusie zijn dat er net meer aandacht moet komen voor diversiteit. De omgekeerde conclusie als de jouwe, en even waarschijnlijk.

Nog een andere conclusie op basis van dezelfde cijfers zou kunnen zijn dat het nu ook digitaal wordt uitgezonden, en alle normale tv-zenders kijkers verliezen left and right. Streams, YouTube, podcasts, TikToks van de winnaars... allemaal manieren waarop het toch bekeken/beluisterd wordt, zonder dat het in die kijkcijfers terechtkomt. En dus eigenlijk totaal niet wordt "afgestraft".

Kortom: veel redenen mogelijk, maar het feit dat je er die ene conclusie aan koppelt als enige mogelijke waarheid, zegt me dat je niet echt zonder agenda dat nieuws aan het bekijken was, maar al op voorhand wist wat je ervan ging vinden.
Nergens heb ik geschreven dat wokeness de enige mogelijke verklaring is.
Het is trouwens het artikel zelf (en vele andere) dat wokeness naar voor schuift als 1 van de mogelijke verklaringen.

Als er nu 1 verklaring die het minste steek houdt, dan is dat toch wel dat de oscars 'te blank, oud en mannelijk' zijn, aangezien dat:

1. in de voorbije 40 jaar geen enkel probleem vormde om 40-50 miljoen kijkers te trekken
2. De downtrend perfect correleert met de start van het politieke gezeur over wage gaps, politiegeweld, vrouwen, minderheden, het klimaat en het Meryl Streep die in 2017 op de Golden Globe Awards andere vormen van entertainment aanviel als 'geen echte kunst'

106390093-158162621136420200213awardshowaudiencedeclines.png

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag me af of gij wel leest wat ik schrijf.

De conclusies die gij trekt, staan echt nergens.
Dit is idd onrealistisch, maar dat heeft niets met de sexe van het personage te maken, toch?
Dat is gwn even unplausible voor man als vrouw.

En op zich moet dat idd kunnen in een actiefilm gebaseerd op een videogame
Maar het is niet dat ik het NOG MEER onrealistisch zou vinden moest het een vrouw geweest zijn.
Hier lees ik in dat onrealistische zaken die niet gerelateerd zijn aan het geslacht van het personage u minder storen.

Het punt is niet dat er vrouwen gekozen worden.
Het punt is dat er vrouwen gekozen worden, om die dan vervolgens dingen te laten doen zoals een man dat zou doen, terwijl dat gwn niet plausibel is.
Hier lees ik in dat onrealistische zaken die wel gerelateerd zijn aan het geslacht van het personage u wel storen.

En dat de grens van uw 'suspension of disbelief' dus hoger ligt als het over geslachtsgerelateerde zaken gaat (bv. een vrouw die een man in elkaar timmert) dan over bv. geslachtsneutrale zaken (bv. ridicule stuntscenes van Tom Holland).

Mijn punt is eigenlijk dat onrealistische scenes zeer frequent zijn in actiefilms. De meeste mensen zoeken daar verder niets achter want het is een actiefilm en realisme moet dan al eens plaats ruimen voor entertainment. Maar als er dan plots een vrouw een man verslaat in gevechtskunst, dan wordt realisme plots wel cruciaal en spreken we over 'woke' en 'agenda'. Ik snap dat niet.

ps: als ik uw uitspraken verkeerd interpreteer, zeg het gerust he ;-)

Laatst bewerkt:
Ja het was een bewuste keuze van in het begin om hem een man te geven ipv een vrouw. Maar dat betekent toch niet dat ze het idee dat hij dankzij zijn familie terug een link vond met de mensheid er énkel in gestoken hebben om die same-sex relatie te kunnen tonen?

Er is niets mis met bewust kiezen om iemand een minderheid of LGBTQ te maken, zonder dat dat daarom iets extra betekent in het verhaal. Als ge dat niet bewust doet gaat ge gewoon naar uw default personage. Dus ik ben helemaal niet mee in het idee om dàt als een probleem te bestempelen
En waar zeg ik dat het een probleem is?
Ik heb nog maar 5 keer letterlijk gezegd dat het gewoon iets is dat opvalt voor mij... Daarom ga ik er ook niet mee akkoord dat anderen er een probleem van maken, maar het is niet dat het er zonder agenda ingestoken is zoals sommigen beweren.

Nergens heb ik geschreven dat wokeness de enige mogelijke verklaring is. Wel wordt dit in het artikel (en vele andere) weldegelijk als 1 van de mogelijke verklaringen aangehaald:

Als er nu 1 verklaring die het minste steek houdt, dan is dat toch wel dat de oscars 'te blank, oud en mannelijk' zijn, aangezien dat:

1. in die 35 jaar daarvoor geen enkel probleem vormde om 40-50 miljoen kijkers te trekken

2. De downtrend wel correleert met de start van het politieke gezeur over wage gaps, politiegeweld, vrouwen en minderheden

1. De tijden veranderen.
2. Correleert ook met deze decline:

Dus de conclusie kan nog altijd zijn dat zenders sinds 2015 kijkers aan het verliezen zijn via gewone reguliere tv. Want dat is gewoon een feit. Of is Nickelodeon ook aan het boeten voor hun diversiteit?

En om het helemaal af te maken: De daling correleert ook met de overduidelijke drop in iPhone 5 sales. Maar ik zou dat nooit proberen aan te voeren als het bewijs van iets.

ja dat is een gegeven. ik bedoelde dat ik denk dat suspension of disbelief voor dezelfde groep mensen op een andere plek ligt voor een mannelijke vs. vrouwelijke acteur.
Kan wel eens een leuke research zijn ja! Go for it non :)
Maar het zijn andere personages. Ze hebben het bronmateriaal genomen en aangepast. Er zijn uiteraard overeenkomsten (ge kunt moeilijk een yoga-instructrice en HR-persoon opeens op geesten laten jagen). Dat is zelfs nog een stap verder dan een gekend personage gewoon aanpassen (zie je eigen voorbeeld van nick fury).

Is uw probleem dan niet eerder gewoon dat ze een reboot deden? Dat gij vindt dat de origine van ghostbusters enkel en alleen mag liggen bij die eerste 4 (en hun originele naam/beroep/achtergrond)?

Ik herinner mij eerlijk gezegd weinig van de film (ligt niet aan de film, ik herinner mij ook weinig van de originele ghostbusters etc) dus misschien is het verhaal zwak (maar dat vond ik dus ook van de afterlife ghostbusters). die van 2016 krijgt trouwens 6.9 op imdb, en afterlife 7.3. Ik vind dat precies niet zo'n spectaculair verschil (of slechte score tout court) voor zo'n grote flop van een film?
Ik heb die afterlife nog niet gezien eigenlijk. Ik durf niet meer na die reboot van 2016 :p
Ik kan mij de eerste twee nog goed herinneren. Ik heb die dan ook redelijk vaak gezien haha.

Verschil, naast de kwaliteit van het script/verhaal, zit hem wss ook wel in de kwaliteit van de cast.
I mean, Bill fucking Murray!
Rick Moranis! Welke films zou die nog geschitterd hebben als hij niet -begrijpelijk- voor zijn zieke vrouw zou zijn beginnen zorgen
Dan Akroyd was ook wel een klepper in comedies
Harold Ramis was ook steengoed (Stripes, anyone?)

Terwijl die cast van in 2016 toch wel van een ander kaliber zijn (IMO)
(ik ben sowieso niet zo fan van zo'n komische noten, zie ook dikke thor in avengers kweetnietmeerwat, tenzij heel goed gedaan)
Agreed
Er mag zeker gezegd worden dat er een beter verhaal mocht uitgewerkt worden, maar de teneur lijkt (hier) vaak te zijn dat het verhaal beter zou zijn moesten ze geen vrouwelijke cast gewild hebben. Dat zijn aparte dingen voor mij. Er zijn zo vaak films die veel slechter onthaald worden dan gedacht maar het idee dat men geen/minder aandacht gaf aan het verhaal net omdat ze vrouwen wouden op de voorgrond zetten; dat lijkt mij nogal tegenintuitief als ge net heel bewust vrouwen in uw verhaal schrijft.
Echt niemand zegt hier dat een film slecht is omdat de cast uit vrouwen bestaat. Niemand.
Mja, jij wijt alles wat je niet goed vindt aan woke-invloeden, dat weten we nu wel al, terwijl ik het wijt aan compleet incompetent schrijverschap van een scenarist die naast zijn schoenen is beginnen lopen.
Ik ga gewoon een stap verder dan jij, das al.
Jij zegt dat die schrijver incompetent is.
Ik ga akkoord, ik zeg alleen dat de reden waarom die incompetente schrijver aangenomen werd, is dat hij de juiste meningen erop nahoudt.

Als je ziet naar de demographics van dat publiek dan komt die dropoff er gewoon omdat het publiek aan het uitsterven is.

1. De tijden veranderen.

Dus de conclusie kan nog altijd zijn dat zenders sinds 2015 kijkers aan het verliezen zijn via gewone reguliere tv. Want dat is gewoon een feit. Of is Nickelodeon ook aan het boeten voor hun diversiteit?

En om het helemaal af te maken: De daling correleert ook met de overduidelijke drop in iPhone 5 sales. Maar ik zou dat nooit proberen aan te voeren als het bewijs van iets.
Het is duidelijk dat de sluiting van 9lives een enorme impact heeft gehad op de kijkcijfers :tongue:

1. De tijden veranderen.

Als filmfans en -critici massaal en wereldwijd de awards afkraken voor het wokeness gehalte , dan heb je meer dan alleen maar een 'correlatie in de tijd' om een oorzakelijk verband te leggen.

Op een gegeven moment komt blijven ontkennen dat de wokeness mensen doet afknappen over als het niet willen aanvaarden dat het dit doet.

Hier lees ik in dat onrealistische zaken die niet gerelateerd zijn aan het geslacht van het personage u minder storen.
Dat staat er toch niet?

Daar staat dat tom holland die zich omhoog klimt mid air aan een paar dozen, inderdaad onrealistisch is.
En dat ik het niet meer of niet minder onrealistisch zou vinden wanneer een vrouw dat zou doen.

En het mij ook niet meer zou storen wanneer het een vrouw zou zijn.
En dat de grens van uw 'suspension of disbelief' dus hoger ligt als het over geslachtsgerelateerde zaken gaat (bv. een vrouw die een man in elkaar timmert) dan over bv. geslachtsneutrale zaken (bv. ridicule stuntscenes van Tom Holland).
Ten eerste: afhankelijk van het genre. Captain marvel die zon shit doet is no problem
Maar een action movie die gewoon uitgaat van een normale wereld, nee dan geloof ik het niet wanneer poppemiekes van anderhalve meter en 50kg kleerkasten in elkaar meppen op een manier alsof de fysieke verschillen niet bestaan.

Ik blijf het ook frappant vinden hoe gij altijd schijnt te negeren op het WAAROM ik dat niet kan geloven.
Gij blijft altijd hameren op: GIJ VINDT DAT NIET KUNNEN OMDAT DAT VROUWEN ZIJN
Nee dat komt omdat men die vrouwen laat vechten alsof het zelf kleerkasten zijn.

Ik blijf zo verwijzen naar voorbeelden waar men dit wel kan, vrouwen die geloofwaardig in handgevechten verzeild geraken met mannen.
En dat het dus niet mijn latente vrouwenhaat is.

Redelijk vermoeiend.
Mijn punt is eigenlijk dat onrealistische scenes zeer frequent zijn in actiefilms. De meeste mensen zoeken daar verder niets achter want het is een actiefilm en realisme moet dan al eens plaats ruimen voor entertainment. Maar als er dan plots een vrouw een man verslaat in gevechtskunst, dan wordt realisme plots wel cruciaal en spreken we over 'woke' en 'agenda'. Ik snap dat niet.
Ge snapt dat niet, omdat ge niet verder kijkt dan GIJ VINDT DAT NIET KUNNEN DAT HET VROUWEN ZIJN
of dat van niet willen is of niet, laat ik dan maar in het midden.

Als filmfans en -critici massaal en wereldwijd de awards afkraken voor het wokeness gehalte , dan heb je meer dan alleen maar een 'correlatie in de tijd' om een oorzakelijk verband te leggen.

Op een gegeven moment komt blijven ontkennen dat de wokeness mensen doet afknappen over als het niet willen aanvaarden.
Voor elke link die je kunt voorleggen van iemand die de Oscars afkraakt voor de wokeness, kan ik er
1. Eén vinden van iemand die de Oscars afkraakt omdat ze te blank zijn en te weinig mee zijn met die veranderende tijd. Te weinig voeling hebben met de realiteit (Ricky Gervais?)
2. Eén vinden van iemand die de Oscars lauwert om hun recente inspanningen om een beetje verder te kijken dan hun vaste groepje zichzelf-feliciterende mensen.

Opnieuw: Dat zegt niks. Noppes. Nul. Je hebt niks meer dan iets wat je wilt zien, en dan oogkleppen voor al de rest. Je wìlt zien dat ze worden afgestraft voor hun wokeness, en er zijn nog mensen die dat willen zien. Oké. Maar er zijn evenveel mensen die het omgekeerde willen zien, en er zijn evenveel correlaties in de andere richting te bedenken.

Feit is dat in de VS alle zenders kijkers verliezen, omdat alleen kabelkijkers worden meegeteld, en tegenwoordig evenveel gestreamd wordt (al dan niet illegaal) en bekeken op TikTok/Insta.

Op een gegeven moment komt blijven ontkennen dat de wokeness mensen doet afknappen over als het niet willen aanvaarden dat het dit doet.

Je beseft dat je die logica perfect ook zou kunnen gebruiken om aan te tonen dat de kijkcijfers van de awards kelderen omdat filmfans en -critici massaal en wereldwijd de awards afkraken omdat ze niet woke genoeg zijn?

Verschil, naast de kwaliteit van het script/verhaal, zit hem wss ook wel in de kwaliteit van de cast.
I mean, Bill fucking Murray!
Rick Moranis! Welke films zou die nog geschitterd hebben als hij niet -begrijpelijk- voor zijn zieke vrouw zou zijn beginnen zorgen
Dan Akroyd was ook wel een klepper in comedies
Harold Ramis was ook steengoed (Stripes, anyone?)

Terwijl die cast van in 2016 toch wel van een ander kaliber zijn (IMO)

Ernie Hudson? :geek:

Of gij die uwe kop in het zand steekt :)
Ik ben niet degene die hier zijn standpunten baseert op fake news he. Jij blijft je wereldbeeld baseren op fabeltjes en totaal opgeklopte en uit de context gerukte zaken als Captain Marvel is not for men en force is female.

Ik vind die suspension of disbelief een vreemd argument, omdat het al van persoon tot persoon afhangt. Ik stoor me meer aan dingen die de wetten van de fysica niet volgen, daar kan je dan "poppemiekes van 50 kg die mensen meters ver schoppen" onder plaatsen maar ook hopen onnodige explosies en dergelijke.

Op vlak van mannen <> vrouwen is het evengoed een beetje vreemd dat de gemiddelde mannelijke actieheld, of het nu een special forces veteraan is of een everyman, meestal meer spiermassa meedraagt dan de gemiddelde sprinter op de 100 meter, en dat aan een laag vetpercentage. Daar is ook niets realistisch aan uiteindelijk, maar dat lijkt vaak te worden vergeten. Wat me dan brengt bij het idee dat die suspension of disbelief misschien eerder afhangt van wat je gewoon bent, oftewel met welk type films je opgroeit, en door je eigen kennis.

Dat je suspension of disbelief aan diggelen ligt door relaties tussen mensen met een andere huiskleur zonder reden zou ik ook zo verklaren.

Laatst bewerkt:
Dat hangt er vanaf, meerdere facetten beinvloeden dit.

Het grote voordeel van de John Wick choreografien is de focus op BJJ, JJ en standing Judo. Vechtstijlen die focussen op grepen en houdingen die an sich, mits de juiste technieken, je enig fysiek nadeel kan overkomen. Maar dat gaat ook maar zover.

Dus, om op uw vraag te antwoorden:
Als je de exacte choreo behoudt, en Reeves vervangt door een smurf van anderhalve meter en 50kg, neen.
Moest ge nu Carano nemen als vervanger, dan zou ik daarentegen zeggen dat er zelfs wat minder grepen in mogen en wat meer meppen.
Hare Muay Thai zou dit zeker geloofwaardig houden, voor haren tijd zeker up to level. Voor meer duiding rond haar muay thai niveau verwijs ik naar de expert @kay-gell

Neem je een meer poppemieke als actrice, dan wordt het toch al een pak minder.
Let wel, dit is dan wel voor de hand to hand combat eh

Als het gaat over de gedeeltes met pistolen, kan je gerust Reeves vervangen door eender wie (mits deze dezelfde intense training ondergaat in de actual CQC techniques als Reeves gedaan heeft en nog altijd doet, om dit geloofwaardig te brengen) imo.

Fair enough. Ik kan er gewoon echt niet inkomen om zo'n strikte standaarden voor fictie hanteren though :P zolang alles in-universe logisch is, is het voor mij okay dat het niet realistisch in de echte wereld.

Dat staat er toch niet?

Daar staat dat tom holland die zich omhoog klimt mid air aan een paar dozen, inderdaad onrealistisch is.
En dat ik het niet meer of niet minder onrealistisch zou vinden wanneer een vrouw dat zou doen.

En het mij ook niet meer zou storen wanneer het een vrouw zou zijn.

Ten eerste: afhankelijk van het genre. Captain marvel die zon shit doet is no problem
Maar een action movie die gewoon uitgaat van een normale wereld, nee dan geloof ik het niet wanneer poppemiekes van anderhalve meter en 50kg kleerkasten in elkaar meppen op een manier alsof de fysieke verschillen niet bestaan.

Ik blijf het ook frappant vinden hoe gij altijd schijnt te negeren op het WAAROM ik dat niet kan geloven.
Gij blijft altijd hameren op: GIJ VINDT DAT NIET KUNNEN OMDAT DAT VROUWEN ZIJN
Nee dat komt omdat men die vrouwen laat vechten alsof het zelf kleerkasten zijn.

Ik blijf zo verwijzen naar voorbeelden waar men dit wel kan, vrouwen die geloofwaardig in handgevechten verzeild geraken met mannen.
En dat het dus niet mijn latente vrouwenhaat is.

Redelijk vermoeiend.

Ge snapt dat niet, omdat ge niet verder kijkt dan GIJ VINDT DAT NIET KUNNEN DAT HET VROUWEN ZIJN
of dat van niet willen is of niet, laat ik dan maar in het midden.
Dan heb je mijn posts niet goed begrepen, denk ik. Ik zeg dat ik veel mensen enkel actiefilms zie bekritiseren op realisme als het gaat om de fysieke mogelijkheden van vrouwen. Maar de protagonist die met zijn zonnenbril op weg stapt van een explosie, die aan de buitenkant van een vliegtuig hangt of die in z'n eentje ongeschonden dertig bad guys neerschiet, is dan weer geen probleem. Of alleszins toch geen even groot probleem om een topic over te maken dat 23 pagina's lang is. Tja, er gebeuren zoveel absurde zaken in actiefilms dat een vrouw die een man verslaat in hand-to-hand combat wel het minste is waar je over zou moeten struikelen.

PS: In de context van de film The 355 (of wat de naam ook moge zijn) zijn de desbetreffende vrouwen internationale spionnen met expertise in martial arts. Ik dacht dat het hier over een gewone huisvrouw ging.

Ernie Hudson?
zie, de originele ghostbusters waren al woke, ne zwarte acteur in de jaren 80!
ik dacht dat die niet bestonden in dien tijd!
en force is female.
gij blijft ook zo negeren dat die slogan ook gwn gebruikt werd door KK op een filmfestival ter promo van de film, om te benadrukken hoe fantastisch het wel niet is dat er eindelijk een female lead was. (alsof er nog nooit female leads waren)
maar ik neem aan dat ge het gewoon niet wilt lezen. Dus ik ga het ook niet meer herhalen.
Ik vind die suspension of disbelief een vreemd argument, omdat het al van persoon tot persoon afhangt. Ik stoor me meer aan dingen die de wetten van de fysica niet volgen, daar kan je dan "poppemiekes van 50 kg die mensen meters ver schoppen" onder plaatsen maar ook hopen onnodige explosies en dergelijke.
Niet voor niets dat Michael Bay explosies een meme zijn, dat is idd ook bs.
Dat ontkent toch ook niemand?
Op vlak van mannen <> vrouwen is het evengoed een beetje vreemd dat de gemiddelde mannelijke actieheld, of het nu een special forces veteraan is of een everyman, meestal meer spiermassa meedraagt dan de gemiddelde sprinter op de 100 meter, en dat aan een laag vetpercentage. Daar is ook niets realistisch aan uiteindelijk, maar dat lijkt vaak te worden vergeten. Wat me dan brengt bij het idee dat die suspension of disbelief misschien eerder afhangt van wat je gewoon bent, oftewel met welk type films je opgroeit, en door je eigen kennis.
Toch normaal? Net omdat anders al die actie scenes compleet belachelijk zouden lijken als ge daar een acteur zou zetten die ne magere schlemiel is of een lazy fat neckbeard.

het verbaast me dat ze die logica inzien voor mannen, maar niet voor vrouwen.

ofwel past ge de manier waarop ge de vrouwen laat vechten aan aan de actrice(s)
ofwel past ge de actrices die ge cast aan naar gelang hoe ge de gevechten in beeld wil brengen
Dat je suspension of disbelief aan diggelen ligt door relaties tussen mensen met een andere huiskleur zonder reden zou ik ook zo verklaren.
eh? Waar komt dit nu weer vandaan?...
Fair enough. Ik kan er gewoon echt niet inkomen om zo'n strikte standaarden voor fictie hanteren though :p zolang alles in-universe logisch is, is het voor mij okay dat het niet realistisch in de echte wereld.
Ik hanteer die standaard niet voor alle fictie, dat heb ik toch al ettelijke keren gezegd?
Superheldenfilms, films gebaseerd op games, etc, dat is zoals gij zegt, in-universe allemaal ok

Maar de gemiddelde actie film/spy film etc, die zich afspeelt in de normale wereld, ligt dat voor mij anders

Terug
Bovenaan