Ras en gender: Representatie in de filmwereld

In films zijn 90% van de mensen ook superknap en atletisch, terwijl die in werkelijkheid ook een kleine minderheid zijn. Dat is nochtans niet tenenkrullend.
Dat komt omdat het dan ook niet de mate van representativiteit van de samenleving is die mij stoort maar juist het feit dat studio's dit opleggen.
Ik sta net zo goed niet te springen voor quota voor lelijke of dikke mensen hoor, ook al is 42% van de Amerikaanse bevolking zwaarlijvig.

Representativiteit is helemaal niet wat het doelpubliek vraagt. De filmstudio's verzinnen dit zelf.

Dat komt omdat het dan ook niet de mate van representativiteit van de samenleving is die mij stoort maar juist het feit dat studio's dit opleggen.
Ik sta net zo goed niet te springen voor quota voor lelijke of dikke mensen hoor, ook al is 42% van de Amerikaanse bevolking zwaarlijvig.

Representativiteit is helemaal niet wat het doelpubliek vraagt. De filmstudio's verzinnen dit zelf.
De studio's leggen ook op dat het sterren moeten zijn die rollen spelen. Vaak ligt de ster al onder contract nog voor het script is gekozen.
Alleen de bevolkingsgroep is verschillend.

De studio's leggen ook op dat het sterren moeten zijn die rollen spelen. Vaak ligt de ster al onder contract nog voor het script is gekozen.
Alleen de bevolkingsgroep is verschillend.
Dat studio's voor hun producten kwaliteitseisen hanteren is logisch want meritocratie is een eerlijk en effectief sorteersysteem voor het reilen en zeilen van een samenleving of bedrijf.
Sorteren op bevolkingsgroepen daarintegen is geen van beiden.

Het systematisch onderpresteren van systemen gebaseerd op identiteit in plaats van kwaliteit zal op lange termijn de naïviteit bewijzen van het idee dat geen impact heeft op kwaliteit. Op alle mogelijke vlakken waar men dit toepast, moet de lat uiteindelijk verlaagd worden ...

Dat studio's voor hun producten kwaliteitseisen hanteren is logisch want meritocratie is een eerlijk en effectief sorteersysteem voor het reilen en zeilen van een samenleving of bedrijf.
Het systematisch onderpresteren van systemen gebaseerd op identiteit in plaats van kwaliteit zal op lange termijn de naïviteit bewijzen van het idee dat geen impact heeft op kwaliteit.
Maar enfin... dus een overrepresentatie van gespierde mensen mag wel, want dat is meritocratie (?) ook al is het niet realistisch. Maar een overrepresentatie van homo's niet, want dat is niet realistisch, want dan is het tenenkrullend (terwijl je niet weet of het een meritocratie is, omdat ze gewoon verdienden om die rol te spelen).

Dat is helemaal geen meritocratie. Alsof atletische/knappe/gespierde mensen beter kunnen acteren dan "gewone" mensen!

Je ziet toch ook dat je totaal andere standaarden hanteert voor het ene, dan voor het andere? Je vindt het erg dat studio's overrepresentatie bepalen, behalve als ze bepalen dat het atletische mensen moeten zijn. Dan is een lukraak uiterlijk kenmerk dat niks met acteerprestaties te maken heeft en alles met verkoopscijfers opeens 'meritocratie'.

Het systematisch onderpresteren van systemen gebaseerd op identiteit in plaats van kwaliteit zal op lange termijn de naïviteit bewijzen van het idee dat geen impact heeft op kwaliteit. Op alle mogelijke vlakken waar men dit toepast, moet de lat uiteindelijk verlaagd worden ...

We zijn het op zich eens dat in een volmaakte meritocratie het al dan niet behoren tot deze of gene bevolkingsgroep geen criterium zou mogen zijn voor het verkrijgen van een functie.

Alleen ga jij er van uit dat we reeds leven/leefden in zo'n meritocratisch systeem, en dat woke/links/progressief/andere "vijanden" van jouw wereldbeeld dat systeem nu proberen te verstoren.

In de realiteit hebben we natuurlijk nooit in zo'n systeem geleefd, en zien we integendeel in de praktijk dat het al dan niet behoren tot bepaalde bevolkingsgroepen (en hoe die zich horen te gedragen) net een zeer belangrijk criterium was en vaak nog steeds is. We leven al heel ons leven in een systeem dat gebaseerd is op hoe we er uitzien of ons gedragen boven kwaliteit (of misschien beter: kwaliteit binnen een bepaalde identiteit).

We zien nu eindelijk correcties op een waanzinnig scheefgetrokken en discriminatoire situatie. Ik ben geen fan van quotas, want dat is een beetje van het principe two wrongs don't make a right, maar het is duidelijk dat er niet veel andere opties zijn om de historische situatie te doorbreken. En zo wel degelijk het pad te plaveien richting die meritocratie waar je zogezegd fan van bent. Maar dan ga je natuurlijk wel moeten accepteren dat de koek even groot blijft, terwijl er nu meer gekwalificeerde kandidaten zijn.

Laatst bewerkt:
Maar enfin... dus een overrepresentatie van gespierde mensen mag wel, want dat is meritocratie (?) ook al is het niet realistisch. Maar een overrepresentatie van homo's niet, want dat is niet realistisch, want dan is het tenenkrullend (terwijl je niet weet of het een meritocratie is, omdat ze gewoon verdienden om die rol te spelen).

Dat is helemaal geen meritocratie. Alsof atletische/knappe/gespierde mensen beter kunnen acteren dan "gewone" mensen!

Je ziet toch ook dat je totaal andere standaarden hanteert voor het ene, dan voor het andere? Je vindt het erg dat studio's overrepresentatie bepalen, behalve als ze bepalen dat het atletische mensen moeten zijn. Dan is een lukraak uiterlijk kenmerk dat niks met acteerprestaties te maken heeft en alles met verkoopscijfers opeens 'meritocratie'.
Alsof iemand hier spiermassa gekoppeld heeft aan acteertalent ...
Mag niet / mag wel -> Let ook op hoe ik nergens het woord 'mogen' in de mond neem. Je insinueert hiermee dat ik iets wil verbieden terwijl ik net vóór artistieke vrijheid en tégen opgelegde representativiteit pleit.

Of we houden deze discussie met dergelijke knotsgekke stropoppen langer gaande dan nodig is.

Of we geven in alle eerlijkheid toe dat de aantrekkelijkheid van een individu een talent/kwaliteit op zichzelf vormt die - naast acteertalent - mensen naar het scherm trekt, films beter doet verkopen en ook positiever doet beoordelen.

Ja, films zijn ook commerciële producten. Dat betekent dat de aantrekkelijkheid van de acteurs behoort tot 1 van de factoren die het succes ervan bepalen. Dit in tegenstelling tot hun seksuele geaardheid van de acteur of hun lidmaatschap van een of andere minderheidsgroep. En daarom is het eerste genoemde wel en het laatst genoemde geen toepassing van meritocratie.

En jij ziet geen probleem met die opgelegde regels? Voor mij moet gewoon de beste (film/acteur/...) winnen.
Zoals aangegeven zijn de Oscars in zowat alle vorige jaren, buiten de laatste 5 ofzo, een overwegend wit bastion.
Dat wil dus impliceren, jouw logica volgende, dat daar nooit een betere zwarte/diverse persoon geweest is dan de winnaars. Quasi nooit.

Ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat de beste altijd heeft gewonnen. Dus hoe los je zoiets op?

We zijn het op zich eens dat in een volmaakte meritocratie het al dan niet behoren tot deze of gene bevolkingsgroep geen criterium zou mogen zijn voor het verkrijgen van een functie.

Alleen ga jij er van uit dat we reeds leven/leefden in zo'n meritocratisch systeem, en dat woke/links/progressief/andere "vijanden" van jouw wereldbeeld dat systeem nu proberen te verstoren.

In de realiteit hebben we natuurlijk nooit in zo'n systeem geleefd, en zien we integendeel in de praktijk dat het al dan niet behoren tot bepaalde bevolkingsgroepen (en hoe die zich horen te gedragen) net een zeer belangrijk criterium was en vaak nog steeds is. We leven al heel ons leven in een systeem dat gebaseerd is op hoe we er uitzien of ons gedragen boven kwaliteit (of misschien beter: kwaliteit binnen een bepaalde identiteit).

We zien nu eindelijk correcties op een waanzinnig scheefgetrokken en discriminatoire situatie. Ik ben geen fan van quotas, want dat is een beetje van het principe two wrongs don't make a right, maar het is duidelijk dat er niet veel andere opties zijn om de historische situatie te doorbreken. En zo wel degelijk het pad te plaveien richting die meritocratie waar je zogezegd fan van bent. Maar dan ga je natuurlijk wel moeten accepteren dat de koek even groot blijft, terwijl er nu meer gekwalificeerde kandidaten zijn.
Maar de koek blijft niet helemaal groot.
De gekwalificeerde acteur-kandidaten die nu eenmaal de pech hebben dat ze op basis van hun ras, geaardheid of geslacht niet binnen de gepriviligeerde minderheidsgroep vallen, alhoewel ze binnen hun sector wel overmatig aanwezig zijn (wat de basis van het verwijt is), geraken in overmaat niet meer aan de bak omdat de negatieve selectiedruk maakt dat deze rollen naar personen van een andere bevolkingsgroep gaan.

Stel dat je 10 gekwalificeerde zwarte acteurs hebt en 100 blanke, en studio's worden verplicht om 30% quota's voor zwarten te hanteren --> dan kunnen er dus 80 blanken bij de McDonalds beginnen werken? 😬

Jouw beeld is net zo goed gebaseerd op een wankel geloof dat de sortering in onze samenleving momenteel gebaseerd is op systemisch racisme, wat dan weer jouw systemische discriminatie van statisch overgerepresenteerde personen in de andere richting moet rechtvaardigen.

Echter, als jouw beeld niet klopt (en dat van meritocratie wel) dan betekent dat:
1. ofwel een uitstroom van talent en kwaliteit ten voordele van ondergekwalificeerd personeel: nadat de lat verlaagd moest worden om rollen gevuld te krijgen. Dit is nu al aan de gang aan universiteiten want men moet ingangsexamen vereenvoudigen of afschaffen om aan minderheden quota's te geraken omdat niemand over die lat geraakt.
2. ofwel een industrie die krimpt: nadat men tot de vaststelling gekomen is dat die gepriviligeerde bevolkingsgroepen helemaal niet ondergerepresenteerd waren 'omdat ze geen kansen kregen' maar simpelweg omdat er gewoon 'niet genoeg talent of interesse in die poel zat om te acteren' waardoor er minder films gemaakt kunnen worden.

Het idee dat onze samenleving niet 'grotendeels' meritocratisch zou zijn, is even makkelijk te doorprikken als dat van de zogenaamde wage gap bij vrouwen. Als alle bedrijven systematisch vrouwen zouden onderbetalen voor hetzelfde werk als mannen -> wel, dan moet er maar 1 bedrijf opduiken om de situatie te doorbreken door alle vrouwen als goedkope werkkrachten aan te werven voor een gigantisch concurrentieel voordeel.

Zoals aangegeven zijn de Oscars in zowat alle vorige jaren, buiten de laatste 5 ofzo, een overwegend wit bastion.
Dat wil dus impliceren, jouw logica volgende, dat daar nooit een betere zwarte/diverse persoon geweest is dan de winnaars. Quasi nooit.

Ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat de beste altijd heeft gewonnen. Dus hoe los je zoiets op?
Om het crû te zeggen, de bevolking in de VS was ook een "overwegend wit bastion".
En als we voor de kijkers gewoon al eens volgende cijfers kijken van MPA:
Cinema cijfers 2019 (pre-corona genomen)
EGZ1sDk.png

Cijfers voor 2020 voor thuisconsumptie
5V4wKgN.png

Kan het misschien ook zijn dat er om te beginnen een kleinere bevolkings-poel is om acteurs uit voort te brengen, en er ook minder intresse is in film/tv bij de demografie?

Allez, eerder was. Want is dat ook niet eigen aan de veranderende demografie van de VS, waardoor deze evolutie ook natuurlijk gebeurt? Deze voorspelling is gebaseerd op werkelijke cijfers in het verleden en projectie naar de toekomst toe:
nBbmGvs.png

(bron)

Als je die evolutie bekijkt, is het dan ook niet normaal dat het aandeel blanken in cinema, net zoals in het land, in het verleden zo groot was?

En nog een fun fact. Ik heb eens de winnaars voor beste acteur bekeken van de laatste 21 oscars, sinds 2000 dus:

Russell Crowe - Blanke Nieuw Zeelander
Denzel Washington - Afro-Amerikaan
Adrien Brody - Blanke, joodse Amerikaan
Sean Penn (2* gewonnen) - Blanke Amerikaan
Jamie Foxx - Afro-Amerikaan
Philip Seymour Hoffman - Blanke Amerikaan
Forest Whitaker - Afro-Amerikaan
Daniel Day-Lewis (2* gewonnen) - Blanke, joodse Brit/Ier
Jeff Bridges - Blanke Amerikaan
Colin Firth - Blanke Brit
Jean Dujardin - Blanke Fransman
Matthew McConaughey - Blanke Amerikaan
Eddie Redmayne - Blanke Brit
Leonardo DiCaprio - Blanke Amerikaan
Casey Affleck - Blanke Amerikaan
Gary Oldman - Blanke Brit
Rami Malek - Mixed-colour Amerikaan (2 egyptische ouders)
Joaquin Phoenix - Blanke, joodse Amerikaan
Anthony Hopkins - Blanke brit

Als we joods bij de minderheids-etniciteiten rekenen (wat ik nog altijd niet weet of ze het doen, ze hebben enkel een niet-specifiek segment genoemd "Other underrepresented race or ethnicity"), zit dat wel snor.

En nog een fun fact. Ik heb eens de winnaars voor beste acteur bekeken van de laatste 21 oscars, sinds 2000 dus:

Russell Crowe - Blanke Nieuw Zeelander
Denzel Washington - Afro-Amerikaan
Adrien Brody - Blanke, joodse Amerikaan
Sean Penn (2* gewonnen) - Blanke Amerikaan
Jamie Foxx - Afro-Amerikaan
Philip Seymour Hoffman - Blanke Amerikaan
Forest Whitaker - Afro-Amerikaan
Daniel Day-Lewis (2* gewonnen) - Blanke, joodse Brit/Ier
Jeff Bridges - Blanke Amerikaan
Colin Firth - Blanke Brit
Jean Dujardin - Blanke Fransman
Matthew McConaughey - Blanke Amerikaan
Eddie Redmayne - Blanke Brit
Leonardo DiCaprio - Blanke Amerikaan
Casey Affleck - Blanke Amerikaan
Gary Oldman - Blanke Brit
Rami Malek - Mixed-colour Amerikaan (2 egyptische ouders)
Joaquin Phoenix - Blanke, joodse Amerikaan
Anthony Hopkins - Blanke brit

Als we joods bij de minderheids-etniciteiten rekenen (wat ik nog altijd niet weet of ze het doen, ze hebben enkel een niet-specifiek segment genoemd "Other underrepresented race or ethnicity"), zit dat wel snor.
Allee, ik ben blij dat we hebben kunnen uitklaren dat er eigenlijk geen probleem is en dat we naar niks hoeven te kijken…

Nee, da’s natuurlijk niet netjes van me. Maar het gaat om wel meer dan alleen ‘beste mannelijke hoofdrol’ alleen, en daar zijn echt al redelijk wat analyses van. Er is wel degelijk een probleem van onderrepresentatie op die vlakken en op vlak van kansen in die wereld. En vooral: representatie is belangrijk.

Allee, ik ben blij dat we hebben kunnen uitklaren dat er eigenlijk geen probleem is en dat we naar niks hoeven te kijken…

Nee, da’s natuurlijk niet netjes van me. Maar het gaat om wel meer dan alleen ‘beste mannelijke hoofdrol’ alleen, en daar zijn echt al redelijk wat analyses van. Er is wel degelijk een probleem van onderrepresentatie op die vlakken en op vlak van kansen in die wereld. En vooral: representatie is belangrijk.
Lees misschien mijn vorige 2 posts voor de context:
En jij ziet geen probleem met die opgelegde regels? Voor mij moet gewoon de beste (film/acteur/...) winnen.

Ik vind dit onacceptabel dat dit ook van toepassing is op films in een historisch kader. Hiermee zeggen ze infeite "Kies een ander verhaal of misrepresenteer de geschiedenis, anders mag je niet meedoen.". Wat (voor mij) begint te nijgen naar censuur.

En voor de volledigheid: met fictie mogen ze het van mij gerust opleggen. Maar dan hoop ik dat de kwaliteit er niet verder onder gaat lijden. Wat nu soms al het geval is. Mij maakt het persoonlijk niet uit van welke ondergerepresenteerde groep de acteurs/crew zijn, zolang het maar goed is. Maar dat betekent dus ook dat omgekeerd ook moet kunnen.
Daarom dat ik hiervoor ook hier al een probleem van maakte:

Goede zaken zelfs geen kans geven omdat het bepaalde checkboxes niet afvinkt is gewoon fout. In gelijk welk opzicht.

Om het crû te zeggen, de bevolking in de VS was ook een "overwegend wit bastion".
En als we voor de kijkers gewoon al eens volgende cijfers kijken van MPA:
Cinema cijfers 2019 (pre-corona genomen)
EGZ1sDk.png

Cijfers voor 2020 voor thuisconsumptie
5V4wKgN.png

Kan het misschien ook zijn dat er om te beginnen een kleinere bevolkings-poel is om acteurs uit voort te brengen, en er ook minder intresse is in film/tv bij de demografie?

Allez, eerder was. Want is dat ook niet eigen aan de veranderende demografie van de VS, waardoor deze evolutie ook natuurlijk gebeurt? Deze voorspelling is gebaseerd op werkelijke cijfers in het verleden en projectie naar de toekomst toe:
nBbmGvs.png

(bron)

Als je die evolutie bekijkt, is het dan ook niet normaal dat het aandeel blanken in cinema, net zoals in het land, in het verleden zo groot was?

Want zo 1 post eruit pikken of 1 zin uit een post, uit context en dan zo reageren zegt veel over het niveau van de discussies hier...

Lees misschien mijn vorige 2 posts voor de context:

Want zo 1 post eruit pikken of 1 zin uit een post, uit context en dan zo reageren zegt veel over het niveau van de discussies hier...
Ja, maar die zin en die post staan er nog altijd wel. En ik ga je niet kunnen overtuigen, maar dat hoeft ook niet. Ik zeg alleen dat je met cherry-picking van gegevens geen problemen oplost. Problemen waarvan veel mensen aangeven dat ze er wel zijn.

Natuurlijk zitten er ook goeie punten in die posts. Maar die stak er gewoon uit.

De gekwalificeerde acteur-kandidaten die nu eenmaal de pech hebben dat ze op basis van hun ras, geaardheid of geslacht niet binnen de gepriviligeerde minderheidsgroep vallen, alhoewel ze binnen hun sector wel overmatig aanwezig zijn (wat de basis van het verwijt is), geraken in overmaat niet meer aan de bak omdat de negatieve selectiedruk maakt dat deze rollen naar personen van een andere bevolkingsgroep gaan.

Ik heb al gezegd dat ik niet achter het concept van quota sta. Dat is discriminatie bestrijden met discriminatie. Maar ik zou je vragen welke andere oplossingen je op korte termijn ziet om fundamenteel het probleem aan te pakken van discriminatie en onderrepresentatie op de arbeidsmarkt (in het algemeen, dan wel in het acteersgild) van minderheidsgroepen, ware het niet dat je ontkent dat dit probleem überhaupt bestaat of dat we dit zelfs als probleem moeten beschouwen. Dat maakt het best moeilijk om te discussiëren natuurlijk.

Ik vind het overigens wel ironisch dat je enerzijds het concept representatie in vraag stelt, maar anderzijds wel klaagt over een vermeende (!) overrepresentatie van minderheidsgroepen. Is representatie enkel belangrijk voor de groep waar jij toe behoort dan? Of hoe moet ik dat interpreteren?

Jouw beeld is net zo goed gebaseerd op een wankel geloof dat de sortering in onze samenleving momenteel gebaseerd is op systemisch racisme, wat dan weer jouw systemische discriminatie van statisch overgerepresenteerde personen in de andere richting moet rechtvaardigen.
Dat is geen "wankel" "geloof". Het is gewoon de realiteit. En ik rechtvaardig geen systemische of andere discriminatie van blanke, hetero mannen. Ik rechtvaardig het afbreken van de systemische of andere discriminatie richting iedereen die niet blank, hetero of man is.

Het idee dat onze samenleving niet 'grotendeels' meritocratisch zou zijn, is even makkelijk te doorprikken als dat van de zogenaamde wage gap bij vrouwen. Als alle bedrijven systematisch vrouwen zouden onderbetalen voor hetzelfde werk als mannen -> wel, dan moet er maar 1 bedrijf opduiken om de situatie te doorbreken door alle vrouwen als goedkope werkkrachten aan te werven voor een gigantisch concurrentieel voordeel.
Maar uw meritocratische samenleving heeft nooit bestaan. Da's een utopie. We hebben altijd al in een samenleving geleefd waar je afkomst, relaties, opleiding, uiterlijk, rijkdom, geslacht, ... minstens even belangrijk, zo niet belangrijker, zijn als je zuivere verdiensten.

Ja, maar die zin en die post staan er nog altijd wel. En ik ga je niet kunnen overtuigen, maar dat hoeft ook niet. Ik zeg alleen dat je met cherry-picking van gegevens geen problemen oplost. Problemen waarvan veel mensen aangeven dat ze er wel zijn.
Lees de posts dan ook. Ik zeg nergens dat er geen problemen zijn. Ik zeg zelfs LETTERLIJK dat ik niet tegen de opgelegde regels in non-fictie ben, als deze geen impact hebben op de kwaliteit.

Ik antwoorde ook op dit hé:
Wat (inderdaad enkel bij acteur, ik ken alle cijfers ook niet, ik heb de eerste de beste opgezocht) niet zo is de laatste 20jaar. Wat wel wat meer is dan de laatste 5 jaar.
En in de andere post heb ik ook al aangetoond dat de opgelegde regel (specifiek A1, wat slaat op hoofdrollen) pre-2000 ook niet representatief is voor de bevolking. Dus logisch dat het toen niet van toepassing zou zijn. Maar dat het sinds 2000 al van toepassing is voor leading actor zelfs voor de opgelegde regel er was.

Dus nu stellen dat het 20j geleden een wit bastion was, terwijl 70% van de bevolking blank was is een beetje stating the obvious.

En ja, er zijn meer categorieën bij de oscars. Dit was dan ook een voorbeeld. Ik stel nergens dat dit bij andere categorieën hetzelfde zal zijn. Als je dit cherry-picken vindt, post dan de volledige analyses hé. Want gewoon op die manier reageren heeft 0.0 inhoud, dus dat zegt idd genoeg over het niveau van de discussie.

[edit]typo

Laatst bewerkt:
In het 100 jarig bestaan van de oscars hebben 4 zwarte acteurs en 1 zwarte actrice een beeldje gewonnen voor lead. In vele andere categorien inclusief misschien wel de belangrijkste; regisseur. Nog nooit. Hollywood was nu eenmaal inderdaad een wit bastion en de top is dat vandaag nog steeds maar het betert en die evolutie vergt tijd. Ik snap niet goed waar je met je analyse heen wil want dat de oscars eindelijk wat diverser geworden zijn hebben wij toch juist aangehaald als iets positiefs?

Lees de posts dan ook. Ik zeg nergens dat er geen problemen zijn. Ik zeg zelfs LETTERLIJK dat ik niet tegen de opgelegde regels in non-fictie ben, als deze geen impact hebben op de kwaliteit.

Ik antwoorde ook op dit hé:

Wat (inderdaad enkel bij acteur, ik ken alle cijfers ook niet, ik heb de eerste de beste opgezocht) niet zo is de laatste 20jaar. Wat wel wat meer is dan de laatste 5 jaar.
En in de andere post heb ik ook al aangetoond dat de opgelegde regel (specifiek A1, wat slaat op hoofdrollen) pre-2000 ook niet representatief is voor de bevolking. Dus logisch dat het toen niet van toepassing zou zijn. Maar dat het sinds 2000 al van toepassing is voor leading actor zelfs voor de opgelegde regel er was.

Dus nu stellen dat het 20j geleden een wit bastion was, terwijl 70% van de bevolking blank was is een beetje stating the obvious.

En ja, er zijn meer categorieën bij de oscars. Dit was dan ook een voorbeeld. Ik stel nergens dat dit bij andere categorieën hetzelfde zal zijn. Als je dit cherry-picken vindt, post dan de volledige analyses hé. Want gewoon op die manier reageren heeft 0.0 inhoud, dus dat zegt idd genoeg over het niveau van de discussie.

[edit]typo
Maar ik heb je post gelezen! De eerste keer, de tweede keer en de derde keer toen je het zei :D Ik ben het er gewoon niet mee eens.
Ik snap dat je niet tegen opgelegde regels bent. En dat je het er dus waarschijnlijk wel mee eens bent dat er iets aan gedaan moet worden en er problemen zijn.

Maar in je antwoord doe je -waarschijnlijk onbewust, daarom noemde ik het ook niet netjes van mezelf- aan cherrypicking. En gebruik je het argument dat veel anderen gebruiken om aan te geven dat er geen probleem is: Ze willen het zelf niet anders zaten ze wel op die posities (want het is een meritocratie, zie hoger), of een variatie daarop. Met die laatste post kan ik het dus onmogelijk eens zijn, ook al zijn we het over de grond van de stelling wel eens.

Zélfs als je nog kijkt naar 20 jaar geleden, waar de VS 70% blank was (de VS, niet LA) dan is het nog altijd een ernstige onderrepresentatie. En zeggen dat ik cijfers moet geven om jouw stelling te ontkrachten omdat ik anders zorg voor een laag niveau van discussie is wel een beetje iffy... Maar omdat ik er anders toch mee in mij hoofd blijf:

Een paar citaten:
"In fact, in an Insider study, we found that in the top categories at the Academy Awards over the last 10 years, 89% of all nominations went to white people and 71.1% went to men." (en meer dan 29% van de bevolking is vrouwelijk)

"Only five women have ever been nominated for the best-director Oscar, with just one winning"

Ze hebben gekeken naar: "best picture, best director, the top four acting categories, and the two writing categories (original screenplay and adapted screenplay),"

1643861645769.png

"Only 6.3% of nominations went to Black creatives, while 2.6% went to Latinx people and 1.4% went to Asian people."

"Over the past decade, it gave 74 total nominations to people of color. In 2011 alone, it gave 72 nominations to white creatives."

Dat is gelukkig wel aan het keren. Sinds 2020 is daar een merkbare kentering gekomen en zaken die daarvoor veel trager gaan, lijken tegenwoordig iets sneller te draaien. In verschillende sectoren, en dat is alleen maar mooi.

Voor het verschil tussen mannen en vrouwen ziet het er ook niet zo heel goed uit. Daar merkt dit artikel al op dat er categorieën zijn waar alleen mannen en alleen vrouwen kunnen winnen (leading male, leading female...) Dus die vervormen de cijfers een beetje. Die cijfers staan hierboven. Als hij er neemt waarbij dat niet het geval is, zie je hoe het er misschien uit zou zien als ze niet "gedwongen" waren om een female te kiezen:

1643861979354.png

https://www.insider.com/oscars-diversity-problem-race-gender-numbers-academy-awards-2021-2
https://apps.bostonglobe.com/arts/graphics/2018/01/oscar/
glamourmagazine.co.uk/article/oscars-diversity

Maar dan komt wat mij betreft het mooie: In 2015 is hen de spiegel voorgehouden. En toen hebben ze er iets aan gedaan. Zoals dat hoort te gaan. Iemand merkt op dat een gedrag misschien onbewust discriminerend was, en de reactie is: even kijken, want dat willen we niet.

Je kijkt maar naar één van werd facetten van de cijfers en vergeet twee dingen:
- het gaat niet enkel om zwart/wit;
- de bevolking wordt niet genomineerd, mensen in de filmwereld worden genomineerd en ik ben er zeker van dat de verhoudingen daar anders liggen dan de algemene bevolking;

De grafieken van @Loser en de onderbouwing van @DaFreak maken het gigantisch duidelijk dat er een overrepresentatie is. Dus opnieuw kan ik alleen maar concluderen dat over de ganse loop van de Oscars, de laatste vijf jaar buiten beschouwing gelaten, we niet echt zeker kunnen zijn dat de beste gewonnen heeft. Anders had daar, vanzelf, meer diversiteit moeten zitten bij de winnaars over alle categorieën.

Ik begrijp de weerstand tegen opgelegde regels en quota, dat lijkt mij ook nooit een langdurige optie. Maar wat is jouw visie dan om op korte termijn objectiviteit te garanderen bij deze verkiezing?

Je kijkt maar naar één van werd facetten van de cijfers en vergeet twee dingen:
- het gaat niet enkel om zwart/wit;
- de bevolking wordt niet genomineerd, mensen in de filmwereld worden genomineerd en ik ben er zeker van dat de verhoudingen daar anders liggen dan de algemene bevolking;

De grafieken van @Loser en de onderbouwing van @DaFreak maken het gigantisch duidelijk dat er een overrepresentatie is. Dus opnieuw kan ik alleen maar concluderen dat over de ganse loop van de Oscars, de laatste vijf jaar buiten beschouwing gelaten, we niet echt zeker kunnen zijn dat de beste gewonnen heeft. Anders had daar, vanzelf, meer diversiteit moeten zitten bij de winnaars over alle categorieën.

Ik begrijp de weerstand tegen opgelegde regels en quota, dat lijkt mij ook nooit een langdurige optie. Maar wat is jouw visie dan om op korte termijn objectiviteit te garanderen bij deze verkiezing?
www.zippia.com/actor-jobs/demographics/
  • There are over 19,730 Actors currently employed in the United States.
  • 32.1% of all Actors are women, while 63.9% are men.
  • The average age of an employed Actor is 37 years old.
  • The most common ethnicity of Actors is White (59.5%), followed by Hispanic or Latino (15.6%) and Black or African American (13.9%).
  • The majority of Actors are located in NY, New York and CA, Los Angeles.
  • Actors are paid an average annual salary of $65,311.
  • Actors average starting salary is $27,000.
  • In 2021, women earned 94% of what men earned.
  • The top 10% of highest-paid Actors earn as much as $156,000 or more.
  • 23% of all Actors are LGBT.
  • Actors are more likely to work at Private companies in comparison to Public companies.
Het aantal acteurs de laatste tien jaar.
YEAR White black asian latinx
201959.53%13.90%6.03%15.59%
201861.92%10.65%8.08%14.40%
201764.86%11.05%5.07%14.77%
201665.77%11.59%5.63%14.00%
201562.74%10.05%6.98%15.64%
201464.14%10.58%6.43%15.08%
201363.08%12.59%5.02%15.87%
201266.55%10.23%4.63%13.36%
201163.56%12.68%4.85%14.91%
201065.23%11.13%3.56%14.73%

7% van de zwarte acteurs geraakt genomineerd terwijl hun aantal in de totale acteurspool tussen de 10-13% schommelt.
Deze cijfers lijken me toch niet 'gigantisch'? Ja, er is onderrepresentatie bij de zwarte acteurs maar echt 'extreem' is deze nu ook niet te noemen.
Wat me hier wel meer opvalt is de serieuze onderrepresentatie van de latinx acteurs vergeleken met de black counterpart. Er zijn twee keer zoveel zwarte genomineerd dan latinx terwijl hun acteurpool constant een paar procenten boven die van de zwarte acteurs blijft.
Ook in de wage gaps zijn aziatische acteurs schromelijk onderbetaald.

Laatst bewerkt:
www.zippia.com/actor-jobs/demographics/

Het aantal acteurs de laatste tien jaar.

7% van de zwarte acteurs geraakt genomineerd terwijl hun aantal in de totale acteurspool tussen de 10-13% schommelt.
Maar wat me hier wel meer opvalt is de serieuze onderrepresentatie van de latinx acteurs vergeleken met de black counterpart.
Ook in de wage gaps zijn aziatische acteurs schromelijk onderbetaald.

Deze cijfers lijken me toch niet 'gigantisch' Ja er is onderrepresentatie maar echt extreem is deze nu ook niet te noemen.
Opnieuw kies je één facet uit. Opnieuw is het cherrypicking, nadat er al verschillende posts op gewezen wordt.
7% van de zwarte acteurs raakt genomineerd en ze maken 10-13% uit van de totale groep. Daar kan ik drie dingen op zeggen:
1. Dat is nog altijd bijna de helft minder dan wat een eerlijke representatie zou zijn. 13% vs 7%. Omdat het over kleinere percentages gaat, lijkt dat minder groot.
2. Het gaat om acteurs, maar de Oscars gaan om veel meer dan dat. Voeg daar schrijvers, scenaristen, regisseurs en componisten aan toe, en kom je dan nog aan dezelfde cijfers? Het "wereldje" gaat om veel meer dan dat.
3. Je hebt het over zwarten. Echter zijn er nog heel veel andere minderheidsgroepen die ook ondergerepresenteerd zijn.
4. Slechts 10 tot 13% van de acteurs zijn zwarten. Dat wil zeggen dat er in het wereldje nog een heel pak werk is ook. Want ik denk niet dat het genetisch zo is dat zwart = minder geïnteresseerd in een leven in Hollywood. En zorgen dat er dààr al een iets normaler percentage te zien is, doe je onder andere door ook meer zwarte sterren te pushen tot supersterren in plaats van overwegend blanke.

Terug
Bovenaan