Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Het probleem bij historische films is dat het nog altijd Europese settings hoofdzakelijk gaat. Oost-Azie zal misschien dat soms eens doen met Oost-Aziatische historie, maar hetgeen wat terugkomt, films uit "de nieuwe wereld", uit Afrika enzovoort worden zelden gemaakt. Ken jij een film die in de nieuwe wereld afspeelt of in Afrika. Ik ken er 2: Gods of Egypt en Apocalypto. Die laatste was zeer inaccuraat rond het vertellen van de gebeurtenissen en mixt maya's met azteken. Maar in Gods of Egypt zijn de hoofdrollen voor blanke mensen, terwijl de Egyptenaren in het oude Egypte donkerbruine mensen waren. Tijdens de Ptolemaische overheersing (Grieken) was er al sprake van racisme en door repressie van de oorspronkelijke bevolking door de blanke Griek. Misschien niet per se racistisch maar wel etnisch conflict.

...
Je kunt het natuurlijk anders bekijken: de meerderheid van de films is gebaseerd op de geschiedenis die het best gedocumenteerd en bewaard gebleven is.

Als je naar meer recentere geschiedenis kijkt, zijn er tal van voorbeelden te vinden. Top of my head:
Hotel Rwanda
War Dance
The Last King of Scotland
Tears of the Sun
Mandela: Long Walk to Freedom
Virunga
Cidade de Deus (al is deze natuurlijk maar heel losjes gebaseerd op waargebeurde feiten)

Dat zijn historische films en/of gebaseerd op waargebeurde feiten. En dat zijn enkel nog maar de blockbusters, er zijn er nog veeeeeel meer goeie films (zoals bv The First Grader). Ik zou ook nog Blood Diamond enzo kunnen aanhalen, maar dat valt niet echt onder historisch ;)

En ik vermoed dat je films zoals 1492: Conquest of Paradise van Ridley Scott ook niet bedoelt, sinds de insteek daar natuurlijk Colombus is. Maar wederom, dat is omdat dit zo gedocumenteerd en bewaard gebleven is.

Ik beweer dat de films slecht zijn omdat het een herkauwd verhaal is, anderen hier, zoals jij beweren dat ze slecht zijn want all female cast. Als je echt niet inziet dat een film slecht noemen omdat de hoofdrollen door vrouwen gedragen worden pure mysoginie is weet ik niet juist hoe ik dat verder kan verduidelijken.
Niemand zegt dat hier eigenlijk. Jij verdraaithet zo :D

Dan moet je de posts van onder andere zwarten, mini en moonblade nog maar is nalezen. Die herhalen keer op keer dat ze een probleem hebben met een all female cast. Zelfs over vrouwen in actiefilms wordt gestruikeld.

Laatst bewerkt:
Dan moet je de posts van onder andere zwarten, mini en moonblade nog maar is nalezen. Die herhalen keer op keer dat ze een probleem hebben met een all female cast. Zelfs over vrouwen in actiefilms wordt gestruikeld.
oh please....
Ik heb issues met herwerkte verhalen met zero creativiteit waar gewoon aan minderheidsquota moet voldaan worden. Kzou de posts anders zelf nog eens te goe nalezen.

Mini heeft iets in die trend gezegd ja. Leek me eerder dat het gewoon gaat rond het slecht schrijven van personages om alle boxes af te ticken.

Beetje zoals de troep die supergirl is.

oh please....
Ik heb issues met herwerkte verhalen met zero creativiteit waar gewoon aan minderheidsquota moet voldaan worden. Kzou de posts anders zelf nog eens te goe nalezen.
Jij kan niet weten of er sprake is van "quota", jij kan alleen zien dat er in een film rollen/castings uit minderheidsgroepen (voor zover je vrouwen dusdanig kan benoemen) voorkomen. Van zodra je de film vervolgens (maar zoals we in deze topic al zagen, zelfs al lang voor er nog maar een trailer is vrijgegeven) niet goed vindt, is dat dan volgens jou zuiver te wijten aan die rollen/castings uit minderheidsgroepen en de "agenda" die daar zogezegd achter zit. Dat is logica die enkel kan werken door waanzinnige vooroordelen.

oh please....

Het probleem zijn de herwerkte verhalen met zero creativiteit niet de toevoeging van minderheden. Je kan gerust kritiek uiten op slecht geschreven personages maar op een all female cast hameren alsof dat het probleem is komt heel slecht over.

Jij kan niet weten of er sprake is van "quota", jij kan alleen zien dat er in een film rollen/castings uit minderheidsgroepen (voor zover je vrouwen dusdanig kan benoemen) voorkomen. Van zodra je de film vervolgens (maar zoals we in deze topic al zagen, zelfs al lang voor er nog maar een trailer is vrijgegeven) niet goed vindt, is dat dan volgens jou zuiver te wijten aan die rollen/castings uit minderheidsgroepen en de "agenda" die daar zogezegd achter zit. Dat is logica die enkel kan werken door waanzinnige vooroordelen.
waar zeg ik dat? Toon mij de post?

Het probleem zijn de herwerkte verhalen met zero creativiteit niet de toevoeging van minderheden. Je kan gerust kritiek uiten op slecht geschreven personages maar op een all female cast hameren alsof dat het probleem is komt heel slecht over.
Goh het wordt een probleem als ze haast meta-gewijs de kijker beginnen te wijzen op het hebben van die minderheden. Dat soort van shitty storytelling is echt wel om u ogen bij te rollen.

De homo in de groep zit bij wijze van spreken soms letterlijk te zeggen "HALLO IK BEN HOMO" ipv gewoon hem ff 3 seconden aan de telefoon te laten hangen met zijn partner of ne foto op zijn bureau waarin ze elkaar vasthouden of zo...

Das hier ook al meermaals aan bod gekomen en hoe hard dat stoort hangt vooral af van de kijker. Het ene personage is het andere niet en er moet ruimte zijn voor alle soorten persoonlijkheden, ook heel extravagante.

Das hier ook al meermaals aan bod gekomen en hoe hard dat stoort hangt vooral af van de kijker. Het ene personage is het andere niet en er moet ruimte zijn voor alle soorten persoonlijkheden, ook heel extravagante.
Lol, als ge die manier storytelling al begint goed te praten....

Nu is een oceans 8 en Ghostbusters wel overduidelijk er énkel om een all-female cast te hebben, en dat draait gewoon slecht uit voor die films omdat het zo'n overduidelijke "keuze" is.

Niemand struikelt over het aantal zwarte acteurs in Black Panther. Niemand vindt dat bvb Zendaya niet mee mag doen in een actiefilm. Waarom? Goeie casting voor de film, los van de boodschap die ze extra willen geven.

@SithCloud ; Je hebt het toch eerder over karakterisatie dan storytelling en dan nog beiden zijn subjectief.

Nu is een oceans 8 en Ghostbusters wel overduidelijk er énkel om een all-female cast te hebben, en dat draait gewoon slecht uit voor die films omdat het zo'n overduidelijke "keuze" is.

Niemand struikelt over het aantal zwarte acteurs in Black Panther. Niemand vindt dat bvb Zendaya niet mee mag doen in een actiefilm. Waarom? Goeie casting voor de film, los van de boodschap die ze extra willen geven.

Er struikelen wel veel mensen over Black Panther en je kan er zeker van zijn dat moest Black Panther slecht geweest zijn dat het wel diezelfde zever over zich had gekregen als ghostbusters. Dat hij slecht was omdat hij te zwart was.

Je hebt het toch eerder over karakterisatie dan storytelling en dan nog beiden zijn subjectief.

Er struikelen wel veel mensen over Black Panther en je kan er zeker van zijn dat moest Black Panther slecht geweest zijn dat het wel diezelfde zever over zich had gekregen als ghostbusters.
Wat heeft dat met karaktereigenschappen te maken van de personages ? oO

Lol, als ge die manier storytelling al begint goed te praten....
Dat is toch subjectief? Het ging erover dat bv. Moonblade bij Horizon Zero Dawn vond dat het een zeer woke spel was met een geforceerde vrouwelijke protagonist terwijl ik dat totaal niet zo ervaarde.

Misschien dat uw punt beter zou overkomen aan de hand van een voorbeeld want zoals ik al zei, de lijn tussen 'goede' en 'geforceerde' diversiteit is voor mij in de praktijk allesbehalve duidelijk. Het is blijkbaar een wijdverspreid probleem maar ik zie telkens dezelfde voorbeelden naar voren komen.

->
waar zeg ik dat? Toon mij de post?
Seconded.

Nergens in heel deze discussie heb ik ook maar 1 uitspraak gedaan over 'all female casts'.
Verdere discussie heeft weinig zijn als hier ter plekke dingen verzonnen of uitspraken in het absolute getrokken worden.

@SithCloud ; Je hebt het toch eerder over karakterisatie dan storytelling en dan nog beiden zijn subjectief.

Er struikelen wel veel mensen over Black Panther en je kan er zeker van zijn dat moest Black Panther slecht geweest zijn dat het wel diezelfde zever over zich had gekregen als ghostbusters. Dat hij slecht was omdat hij te zwart was.
Valse dichotomie... Black panther is in 1966 creatief ontsproten en situeert zich nu eenmaal in Afrika.. Moest black panther slecht geweest zijn had dat nu geen iota te maken met het feit dat het personage van afrikaanse origine is....

Terug
Bovenaan