Is dit nu echt een goedkope poging om te zeggen dat ik het filmpje niet goed heb begrepen?Ge hebt het filmpje niet gekeken dan?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Is dit nu echt een goedkope poging om te zeggen dat ik het filmpje niet goed heb begrepen?Ge hebt het filmpje niet gekeken dan?
Is dit nu echt een goedkope poging om te zeggen dat ik het filmpje niet goed heb begrepen?
Weet ge wat? Ga dan eens inhoudelijk in op mijn post, zoals de regels van Pol en Actua het voorschrijven, ipv deze 2 onzinnige oneliners en een simpele "wow".Nee, ik dacht echt dat ge het niet gekeken had als dàt uw takeaway was .. Wow.
Weet ge wat? Ga dan eens inhoudelijk in op mijn post, zoals de regels van Pol en Actua het voorschrijven, ipv deze 2 onzinnige oneliners en een simpele "wow".
Wel, dat is nu echt helemaal hoe ik haar uitleg in het filmpje ook had begrepen. Ik ben dus niet zo lomp als je denkt blijkbaar.Okay fair enough.
Er wordt/werd vanuit feministische hoek gevraagd voor sterkere vrouwelijke personages maar de invulling die Disney daaraan geeft is om elk vrouwelijk personage een girlboss te maken. Zo reduceer je 'sterk vrouwelijk personage' tot een soort van karikatuur van vrouwen met een grote bek. Dan heb je een soort van oppervlakkig 'feminisme' maar geen echte vrouwelijke empowerment waarbij je een sterk vrouwelijk hoofdpersonage hebt met interessante karakter eigenschappen. Een bijvoorbeeld waar dat (naar mijn mening) veel beter is gedaan is Mirabel in de onlangs uitgekomen film Encanto: dat is een sterk vrouwelijk personage, maar zij is geen sterotiepe girlboss die iedereen eens goed zegt waar het op staat, alsof dat is wat het betekent om een sterke vrouw te zijn. Zij is onmiskenbaar vrouwelijk en sterk, maar dat sterk is niet gewoon 'stoer' zoals bv Jasmine bij de Alladin remake. Ze is sterk omdat ze sterke overtuigingen heeft, gedreven is etc.
Ik vind dat een mooi genuanceerde kritiek en dat afdoen als goedkoop en 'ze zijn toch nooit tevreden he seg' vind ik dan nogal goedkoop van jou kant uit dan.
Dus, laten we de volgende gewoon ff vergeten want de "andere setting" die je aankaart gebeurt nog maar in de laatste films:Mwah met de laatste films zet Disney al goede stappen. Ook qua setting v/d verhalen gebruiken ze eens een andere setting, bij Raya and the Last Dragon was dat Zuid-Oost Azie, nu dus Latijns-Amerika en vooral Colombia. Bij Pixar heb je met Coco Mexico en met Soul ook een muziekstijl die soms wat onderbelicht is die in de kijker komen te staan. Dat zijn allemaal goede evoluties. Ook is er wat meer kleur in de personages te zien, en dat is goed om te zien.

Ik zeg niet dat Disney dat nog nooit gedaan heeft. Ik vind het wel een positieve evolutie. Ik heb verder 2 films gezien van jouw lijst van voorbeelden: Jungle Book en Aladdin. Moana kan je daar misschien ook bijrekenen maar dat is ook een vrij recente film. Maar The Jungle Book telt ook niet helemaal omdat het minder over "een cultuur" gaat. Het is toch meer een dierenwereldfilm met de jungle als setting en Mowgli is volgens mij het enige menselijke personage. Maar ja, je hebt wel gelijk dat ze het al eerder hebben gedaan, maar het gebeurt frequenter. Het is ook wel zo dat de Latijns-Amerikaanse wereld in latere jaren commercieel interessanter is geworden, dus dat speelt ook mee natuurlijk.je post
Maar dan kan je moeilijk over een evolutie spreken natuurlijk, dit was hiervoor ook al.Ik zeg niet dat Disney dat nog nooit gedaan heeft. Ik vind het wel een positieve evolutie. Ik heb verder 2 films gezien van jouw lijst van voorbeelden: Jungle Book en Aladdin. Moana kan je daar misschien ook bijrekenen maar dat is ook een vrij recente film. Maar The Jungle Book telt ook niet helemaal omdat het minder over "een cultuur" gaat. Het is toch meer een dierenwereldfilm met de jungle als setting en Mowgli is volgens mij het enige menselijke personage. Maar ja, je hebt wel gelijk dat ze het al eerder hebben gedaan, maar het gebeurt frequenter. Het is ook wel zo dat de Latijns-Amerikaanse wereld in latere jaren commercieel interessanter is geworden, dus dat speelt ook mee natuurlijk.
In Mulan was er volgens mij ook wat kritiek over hoe de wereld was opgebouwd als ik me niet vergis, of wie het speelde (al denk ik dat dat over de live-action film ging).
Ik heb mijn post even bewerkt. Het is niet het baanbrekende aan Encanto. Maar ik vind het wel nog steeds een originele setting, en Disney zet wel gedurende zijn bestaan meer in op dat soort verhalen. Misschien moet je dan eerder spreken over een trend dan over een evolutie. Maar het baanbrekende van Encanto is volgens mij eerder de stijl van de film, maar het past binnen de trend die het zet. Ik vind het verder ook een moderne film, met minder een gepolariseerde goede en slechte kant van de karakters en ook geen "annoying sidekick" etc. Ik vind het eigenlijk wel een intelligente film, maar misschien heeft dat minder met de discussie te maken en meer met film. Dus excuses maar het punt gewoon: ik vind dat er een goede stap gezet wordt richting diversiteit bij Disney. Ik denk niet dat daar veel over valt te zeggen.Maar dan kan je moeilijk over een evolutie spreken natuurlijk, dit was hiervoor ook al.
En ja, de kritiek ging over de live-action Mulan uit 2020.
EDIT: Bij The Lion King is het gebaseerd dacht ik op een Japanse verhaal. Even opzoeken op een Japanse anime: Kimba and the White Lion, maar blijkbaar heeft Disney dat nooit erkend. Kan zijn dat het toeval is, gebeurt soms (Suzanne Collins heeft ook de wereld van de Hunger Games geschreven nadat de film Battle Royale al bestond, maar ik kan geloven dat je als Britse schrijver die Japanse film - hoewel commercieel succesvol daar - nooit gezien hebt, en dat er meer dan één iemand is die op dat soort concept uitkomt. Ook wordt dat verder totaal anders uitgewerkt, dus is er sowieso geen sprake van gelijkaardigheid. Verder heb je het concept van de https://en.wikipedia.org/wiki/Twin_films , en soms is dat ook gewoon toeval.

Ook daar weer: de verhaallijnen werden in het algemeen minder (net zoals al de andere Arrowverse series).
Artistieke restricties beknotten artistieke vrijheid. Zo moeilijk is dat niet om te begrijpen.Het idee dat meer inclusiviteit en diversiteit in rollen zou leiden tot (creatieve) eenheidsworst, dat begrijp ik inderdaad totaal niet.
Dit soort op identiteitspolitiek gebaseerde ‘social justice’ heeft geen fluit te maken met de kwaliteiten van een film en kunnen mij geen moer schelen. Het is gewoon het pamperen van minderheden.Je kan pas over diversiteit praten als je niet over elke rol of casting van een minderheidsgroep een grotere verantwoording moet afleggen of de keuze er voor in vraag wordt gesteld.
Wanneer media niet meteen afgebrand worden nog voor er een seconde beeld te zien is, louter en alleen omwille van de identiteit/casting van een personage.
Wanneer er geen nood meer is om te rapporteren over minderheidsgroepen in films, series en games omdat hun aanwezigheid genormaliseerd is in plaats van grote uitzonderingen.
Wanneer media met minderheidsgroepen niet aan arbitraire hogere kwaliteitseisen worden afgetoetst.
Dat klinkt allemaal heel mooi, alleen is dat historisch gezien natuurlijk absolute quatsch. Had Picasso in zijn tijd een mainstreamfilm proberen te maken met zwarte lgbtq hoofdpersonages, dan had hij geen enkele filmstudio bereid gevonden om die film te draaien. Kans is reëel dat hij er zelfs voor in de cel gegooid zou zijn.Artistieke restricties beknotten artistieke vrijheid. Zo moeilijk is dat niet om te begrijpen.
Stel je voor dat Picasso ooit gedicteerd werd wat hij wel en niet mocht schilderen of hoe ieder schilderij een representatie van de samenleving hoort te zijn om 'inclusief' genoeg te zijn. Iedereen zou daar mee lachen, maar voor sommigen is dit dus het nieuwe 'normaal' voor de filmindustrie.
Heeft niets te maken met woke (voor zover het al zou kloppen dat het aanbod schraler en eentoniger is dan vroeger), enkel en alleen met $$$. De ene na de andere superheldenfilm wordt gemaakt, omdat die dingen waanzinnig veel geld opbrengen en razend populair zijn. En door streamingdiensten als Netflix voor wie het belangrijker is om zoveel mogelijke nieuwe content hun platform binnen te pompen, dan om originele, kwaliteitsvolle content te maken.Die eenheidsworst is nu al zichtbaar. Terwijl Hollywood zich op de borst klopt met diversiteitsrapporten, is het aanbod aan films nog nooit zo schraal en ééntoning geweest met de ene na de andere woke superhelden film van inspireerloze karakters die telkens slechter is dan de vorige.
Tja, dat trek je ook weer gewoon uit je gat he. In theorie zou er net kwaliteitswinst moeten zijn, want Hollywood vist nu in een veel ruimere vijver van acteurs en ander personeel dan twintig jaar terug. In de praktijk kunnen noch jij noch ik daar over oordelen.Het tweede probleem is het kwaliteitsverlies door het moeten aanwerven van ondergekwalificeerde personeel om aan diversiteitsquota’s te geraken en anderszijds de uitstroom door het ontslaan van toptalent op basis van huidskleur en gender.
Heeft niets te maken met identiteitspolitiek. Maar ik ben heel blij dat je het eens bent met het feit dat de aanwezigheid van rollen/castings van minderheden op zich niets te maken hebben met de intrinsieke kwaliteit van een filmDit soort op identiteitspolitiek gebaseerde ‘social justice’ heeft geen fluit te maken met de kwaliteiten van een film en kunnen mij geen moer schelen. Het is gewoon het pamperen van minderheden.
.Wel, dat is nu echt helemaal hoe ik haar uitleg in het filmpje ook had begrepen. Ik ben dus niet zo lomp als je denkt blijkbaar.
Maar, ik ben het er gewoon niet mee eens. Simpelweg omdat ze gewoon te ver overanalyseert en een beetje de woke ziekte van deze tijd heeft, nl in vaak goede bedoelingen, die voortkomen als reactie op de kritiek die ze zelf geeft of heeft, dan toch iets slechts zoeken of zien. En ik besef heel goed dat die "goede bedoelingen" er grotendeels zijn vanuit commercieel oogpunt, dus het zijn goede bedoeling met een kantje aan, dat uiteraard.
Maar nemen we toch eens de laatste Disney films, zowel animatie als live action. Dan zijn de vrouwelijke hoofdrollen daarin toch net heel divers, zowel qua stijl als karakter? Je kan toch echt niet al die vrouwelijke rollen gaan reduceren tot "ze maken er stereotyperende girlbosses van"? Akkoord dat er opnieuw wat prinsessen in mooie kastelen rondlopen, maar hey, het blijft natuurlijk wel Disney. Maar pakweg Belle en Jasmine uit de live action remakes, Vanellope, de 2 zussen uit Frozen, Vaiana, Mirabel,... ja zelfs Jolie in Maleficent als "slechte" lead, kan je die echt quasi allemaal, behalve dan Mirabel volgens jou, onder diezelfde noemer gaan plaatsen? Karikaturale girlbosses als oppervlakkig feminisme? Daar ben ik het dus absoluut, helemaal niet mee eens. En dus vind ik het vnl spijkers op laag water zoeken.
Ik vind diversiteit belangrijk maar ik erger mij wel aan het plaatsen van bepaalde personages in plaatsen waar je ze echt niet zou tegenkomen. In de film Munich: the edge of war (Netflix, eerder meh) zie je op een heel hooggeplaatst onderhoud met Chamberlain een man die daar echt nooit zou gezeten hebben. Voor mijn gevoel is dat geen representatie zoals het hoort. Anne Boleyn met Jodie Turner Smith, prachtige vrouw maar waarom niet een van de véle zwarte koninginnen die echt bestaan hebben. Ik snap ook wel dat het ‘film’ is maar ik snap niet wat voor goed je daar mee doet. Breng verhalen op film die geschreven en/of beleefd zijn voor/door je doelgroep.
Maar als ik mij bovenstaande bedenking maak, vraag ik mij af of ik fout zit? Moet een Afrikaans persoon zich kunnen zien als vrouw van Henry VIII? Als hooggeplaatst collega van een notoir racistische PM? Ik weet het niet meer.