Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Een goed voorbeeld in de filmwereld zijn Star Trek Discovery en The Expanse.
In The Expanse hebt ge een heel diverse cast. Waarbij relaties van dezelfde sekse aan bod komen. Relaties tussen verschillende klassen en kleuren.
Een thema dat ook zwaar speelt is de strijd van een onderdrukte klasse. Sterke vrouwlijke rollen net als (ja ook blanke) mannen. Prachtige serie.
In Star Trek Discovery is het gewoon een woke checklist. Geen blank hetero mannen (mensen) op de voorgrond. Een stereotype drama homokoppel. Een stereotype drama non-binary koppel, vrouwen staan centraal en hebben alle leidinggevende functies (buiten 1 niet-blanke man)
Waarbij in the Expanse hun seksualiteit, kleur, etc op de achtergrond blijft en niet maakt wie ze zijn. Voelt het alsof het bij STD op de voorgrond moet komen te staan op een zeer geforceerde manier.

Ach wat een onzin. Als The Expanse slecht geschreven was dan was dezelfde kliek hier aan het zeuren dat dat forced diversity was want de minority vrouw zegeviert tov de incompetente Secretary General Gillis en achterbakse Undersecretary Errinwright. etc etc

Maar The Expanse is goed geschreven dus niemand zaagt erover.

Ahja trouwens, van de schrijvers zelf:

Maar The Expanse is volgens jullie niet woke hé? :laugh:

Al die 'het is slecht want woke' is gewoon luie kritiek van mensen die wat teveel in culture war zever hebben gemarineerd en een easy scapegoat nodig hebben.

Ach wat een onzin. Als The Expanse slecht geschreven was dan was dezelfde kliek hier aan het zeuren dat dat forced diversity was want de minority vrouw zegeviert tov de incompetente Secretary General Gillis en achterbakse Undersecretary Errinwright. etc etc

Al die 'het is slecht want woke' is gewoon luie kritiek van mensen die wat teveel in culture war zever hebben gemarineerd en een easy scapegoat nodig hebben.
Nee maar stel u eens voor dat er binnen tien jaar een reboot komt van de expanse en ze maken elke acteur blank.
Het mag nog goed geschreven zijn.... dat werkt gewoon niet.

Maar daar zit het probleem. Iets wat een aantal mensen (waaronder ik) hier al duidelijk gemaakt hebben dat het hun stoort.

Ik heb geen problemen met die "woke" elementen als het goed geschreven is. Als je hier zelfs naar ongerveer het begin van het forum teruggaat en zelfs op het archief zoekt, zal je dezelfde soort reacties telkens terugvinden:
Als een karakter goed geschreven is en/of de serie/film goed geschreven is en die thema's komen aan bod: geen probleem.
Als de enige karaktereigenschap van een karakter is dat hij tot een bepaalde minderheidsgroep hoort en ze proberen dat (geforceerd) op de voorgrond te zetten, daar hebben sommige mensen een probleem mee.

Ja, dat hangt samen met gewoon "slecht geschreven" maar als het enkel slecht geschreven is omdat ze een agenda willen pushen of omdat die rollen er in moeten zitten om aan hun inclusiviteits/diversiteitsquota te geraken; dan ligt het probleem bij de onderliggende motivatie en niet enkel het slecht schrijven.

Dat is al iets beter verwoord want dan ligt de schuld gewoon bij de schrijvers die één dimensionale karakters geschreven hebben, een zwak verhaal, hamfisted, prekerige dialogen, ... Dat klinkt al veel beter dan gewoon de film is slecht want de cast is te divers of alle hoofdrollen zijn vrouwen.

Maar daar zit het probleem. Iets wat een aantal mensen (waaronder ik) hier al duidelijk gemaakt hebben dat het hun stoort.

Ik heb geen problemen met die "woke" elementen als het goed geschreven is. Als je hier zelfs naar ongerveer het begin van het forum teruggaat en zelfs op het archief zoekt, zal je dezelfde soort reacties telkens terugvinden:
Als een karakter goed geschreven is en/of de serie/film goed geschreven is en die thema's komen aan bod: geen probleem.
Als de enige karaktereigenschap van een karakter is dat hij tot een bepaalde minderheidsgroep hoort en ze proberen dat (geforceerd) op de voorgrond te zetten, daar hebben sommige mensen een probleem mee.

Ja, dat hangt samen met gewoon "slecht geschreven" maar als het enkel slecht geschreven is omdat ze een agenda willen pushen of omdat die rollen er in moeten zitten om aan hun inclusiviteits/diversiteitsquota te geraken; dan ligt het probleem bij de onderliggende motivatie en niet enkel het slecht schrijven.
Dan denk ik dat het probleem is dat de lijn tussen wat 'goede diversiteit' en 'opgelegde diversiteit' is, niet zo duidelijk is voor mij. Alleszins toch niet in de praktijk. Ik ben zelf ook geen fan van prekende media maar dan zijn die ofwel schaars in aantal (en wordt er misschien teveel op gefocust) ofwel pik ik er steeds de goede games en TV series uit.

Bij Spiderman Miles Morales heeft de ontwikkelaar zeer duidelijk gekozen voor een zwarte protagonist om zo de gemeenschap in Haarlem in de spotlight te zetten. Daar kan je ook zeggen dat ze een diversiteitsagenda willen pushen en toch is dat qua verhaal en personages een zeer goed spel.

Bij Tell Me Why is een van de twee hoofdpersonages een transgender man. Hij wordt nooit gereduceerd tot enkel een transgender man maar zijn transitie (en de gevolgen daarvan) is wel een belangrijk thema in het spel. Ook daar kan je zeggen dat de ontwikkelaars diversiteit willen promoten. En ook hier vond ik dit zeer smaakvol en volwassen gepresenteerd.

En dan heb je talloze geweldige shows als The Wire, The Expanse, Superstore, Brooklyn 99, The Good Place, Sex Education, The Witcher, Master of None, ... waar men bewust kiest voor een diverse cast met verschillende etniciteiten en seksuele voorkeuren. Soms speelt de etniciteit een grote rol, soms niet. Ik heb dan ook de indruk dat in het overgrote merendeel van de shows die ik kijk de aanwezige diversiteit een pluspunt is voor de show. Of geen impact heeft daarop. Dan denk ik bv. aan The Witcher, waar discriminatie zich vnl. uit tussen humans en non-humans. Of The Expanse, waar de discriminatie interplanetair is. Dat zgn. fenomeen van opgelegde diversiteit, ervaar ik dus totaal niet.

Om af te sluiten nog een gloeiende (pun intended) aanbeveling voor GLOW. Ook een TV show met een grotendeels vrouwelijke cast met een sterk feministische ondertoon die wat minder oppervlakkig is dan allegedly cookie cutter films zoals Ghostbusters of Ocean's 8 (ik heb ze zelf niet gezien wegens geen interesse).

Laatst bewerkt:

Het grootste probleem dat ik hier evenwel zie is dat er, als het slecht geschreven is, er automatisch van uit wordt gegaan wordt dat de onderliggende motivatie het "pushen van een agenda" is. Sterker nog, er wordt zelfs al van uit gegaan nog voor er een seconde beeld te zien is geweest. Louter de aankondiging van een personage of casting van een acteur is al voldoende om een film of serie af te branden als zijnde woke.

Ik zou trouwens durven zeggen dat in films en series waar er een token eendimensionele minority rol in zit, dat die allesbehalve een agenda pushen buiten vinkjes zetten. En dat je op dat soort rollen nog veel meer kritiek ziet vanuit woke-middens (voor zover die bestaan), dan er buiten.

Dus er zijn geen goeie actrices?
Natuurlijk zijn die er, er zijn legio goede actrices. Maar dit verhaal van Ghostbusters leende zich (naar mijn bescheiding mening) niet goed voor een uitsluitend vrouwelijke cast. Als ze morgen Reservoir Dogs zouden namaken met enkel maar vrouwen, vrees ik dat ze het moeilijk gaan hebben om het succes van de eerste film te evenaren. Niet omdat vrouwen niet kunnen acteren, maar omdat dat gewoon moeilijk te rijmen valt met het scenario en het filmverhaal.

Dan denk ik dat het probleem is dat de lijn tussen wat 'goede diversiteit' en 'opgelegde diversiteit' is, niet zo duidelijk is voor mij. Alleszins toch niet in de praktijk. Ik ben zelf ook geen fan van prekende media maar dan zijn die ofwel schaars in aantal (en wordt er misschien teveel op gefocust) ofwel pik ik er steeds de goede games en TV series uit.
Mogelijks, en mogelijks wordt het beeld ook versterkt door bepaalde media kanalen.
Het zal er ook vanaf hangen wat je van media coverage, PR en voorafgaande campagnes ziet. Soms is het ook achteraf natuurlijk duidelijk zoals de reflectie van Feig die ik hier een paar pagina's geleden gezet heb.

Maar het onderscheid, voor mij, is duidelijk. Het staat zelfs letterlijk in de post die je gequote hebt. Als een karakter als enige belangrijke eigenschap heeft dat hij tot een bepaalde minderheidsgroep hoort, is het toch overduidelijk dat die er enkel voor die reden inzit?

Ik zal het kaderen met enkele voorbeelden. Over Ghostbusters heb ik al genoeg getypt, ga gewoon wat terug in de thread om te lezen.

De eerste is een combinatie met wat de discussie hier opnieuw opgestart heeft: A Wrinkle in Time (2018):
Voordat de film uitkwam, lag de nadruk in de media op de diversiteit van de cast & crew. Dit zal deels aan de interviewer liggen, maar als je dan naar het red carpet interview kijkt, zie je dat de regisseur ook de nadruk op legt als het belangrijkste. Niet het verhaal (wat de verfilming van een boek uit 1962 is, met in het algemeen goede reviews.
To be fair, kinderboeken reviewen is hit or miss. Genoeg die ook falen. Maar hierbij zat het probleem dieper. Alles aan de film was flets. De dialogen, de cinematografie, de CGI, ...
En dan helpt het natuurlijk niet dat er achteraf zo'n uitspraken gedaan worden als door Brie Larson erover: "I don't need a 40-year-old white dude to tell me what didn't work about A Wrinkle in Time. It wasn't made for him! I want to know what it meant to women of colour, biracial women, to teen women of colour.".

Dan is er eentje die eigenlijk niet nieuw is, maar gewoon spijtig is dat het nog steeds bestaat en op bepaalde plekken meer en meer opduikt. Tokenism.
Als voorbeeld daarvan kan ik eigenlijk een heel netwerk gebruiken want zowat al hun shows lijden eronder: The CW.
Ik heb van de meeste shows maar een paar afleveringen of 1 seizoen max gezien, dus ik weet ook niet hoe de evolutie ervan is. Laten we Supergirl nemen. Haar zus heeft een relatie met de zus van Jimmy Olsen (die in de serie zwart is). Mooi, wordt verteld. Maar daar blijft het ook bij, wordt naar verteld en naar verwezen. Terwijl ze genoeg screentime samen hebben, zijn er geen scenes waar ze zich als koppel gedragen. Dat is erin steken, nekeer over vertellen en dan niks mee doen...
En dan ga ik niet beginnen over 4400, de reboot van The 4400 op The CW. Ik heb het nog niet gezien, omdat ik er zoveel slecht over hoor. Als ik het bekijk, kan ik mijn mening geven. Maar ik denk dat het in het lijstje kan komen.

Dan een heel recent voorbeeld, 1 specifieke scene uit Eternals. Ik zeg het zo omdat ik ook niet akkoord ga met de kritiek dat die slecht was omwille van het erin steken van diversity. Dit was een aaneenschakeling van slechte keuzes en teveel in 1 film willen steken.
Maar toch viel het op bij Phastos. Daar was zoveel mogelijkheid voor backstory en character development, maar dat negeren ze allemaal om er toch maar een scene met zijn partner en kind in te steken. Het intressante wordt dan vervangen door 1 zin en hem een minuut laten wenen. Geen uitleg hoe het zo gekomen, geen uitleg hoe hij van geen hoop in de mensheid teruggekeerd is naar een relatie en vader zijn. Was in mijn ogen een heel opvallende keuze die de film er niet beter op maakte.

Het grootste probleem dat ik hier evenwel zie is dat er, als het slecht geschreven is, er automatisch van uit wordt gegaan wordt dat de onderliggende motivatie het "pushen van een agenda" is. Sterker nog, er wordt zelfs al van uit gegaan nog voor er een seconde beeld te zien is geweest. Louter de aankondiging van een personage of casting van een acteur is al voldoende om een film of serie af te branden als zijnde woke.

Ik zou trouwens durven zeggen dat in films en series waar er een token eendimensionele minority rol in zit, dat die allesbehalve een agenda pushen buiten vinkjes zetten. En dat je op dat soort rollen nog veel meer kritiek ziet vanuit woke-middens (voor zover die bestaan), dan er buiten.
Zie uitleg hierboven, dan snap je hopelijk dat ik het niet zozeer/enkel over tokenism heb (al zit het er soms wel bij) of er vanuitgaan dat het pushen van een agendie niet gegrond is (wat velen bij Eternals deden). In vele gevallen is het overduidelijk als je ook interviews of PR errond ziet.

Dan een heel recent voorbeeld, 1 specifieke scene uit Eternals. Ik zeg het zo omdat ik ook niet akkoord ga met de kritiek dat die slecht was omwille van het erin steken van diversity. Dit was een aaneenschakeling van slechte keuzes en teveel in 1 film willen steken.
Maar toch viel het op bij Phastos. Daar was zoveel mogelijkheid voor backstory en character development, maar dat negeren ze allemaal om er toch maar een scene met zijn partner en kind in te steken. Het intressante wordt dan vervangen door 1 zin en hem een minuut laten wenen. Geen uitleg hoe het zo gekomen, geen uitleg hoe hij van geen hoop in de mensheid teruggekeerd is naar een relatie en vader zijn. Was in mijn ogen een heel opvallende keuze die de film er niet beter op maakte.
Dat duidt imo mooi wat StevenFm zei; dat de lijn tussen goeie en geforceerde diversiteit meer te maken heeft met de kijker dan de film.
Neem nu bijvoorbeeld Phastos uit Eternals, een film die ik ook niet ga verdedigen, maar "toch viel het op bij Phastos". Is wat opviel niet eerder gewoon dat hij een man als partner had? Natuurlijk hebben ze daar expliciet voor gekozen maar de keuze voor een vrouw had dat evengoed geweest en die was je gewoon minder opgevallen. Hun relatie heeft meer screentime gekregen dan die van Sersi en John Snow en dat viel niet op right? Het is ook een beetje dubbel als je vraagt voor heel hun ontmoeting en achtergrond te willen zien want dan ga je hem net weer meer reduceren tot "de homo" ipv zoals nu dat hij de engineer van de groep is die worstelt met het geven van zulke macht aan de mensheid. Hun relatie had zelfs meer diepgang dan die van Sersi en Ikarus en daar heb je dan wel wat meer achtergrond van gezien. Die van Thena en Gilgamesh was ook ééndimensionaal, draaiende rond haar dementie die geen dementie was maar meer hoeft dat in zo'n film imo ook niet te zijn.

Ik bedoel maar; we hebben in mainstream film nog praktisch nooit twee mannen zien kussen op het grote scherm dus dat gaat nog wel een tijdje blijven opvallen. Elke kus op het scherm is een keuze en ja een same sex kus is dat zeker maar hoort daarom niet aan zwaardere standaard onderworpen te worden.

Laatst bewerkt:
Ik heb die uitleg al heelder pagina's gelezen hoor, ik ben het er nog altijd niet mee eens.

De filmwereld zit vol met eendimensionale rollen, dat is blijkbaar enkel een probleem als die dimensie een minderheidsgroep is. Nu, ook geen fan van, maar opnieuw, naar mijn gevoel zijn veel van die rollen die door een bepaalde groep zo worden gepercipieerd helemaal niet zo. Maar kijkt die groep al van voor een film uitkomt door een bepaalde bril en zien ze enkel nog de zaken die hun vooroordelen bevestigen. Zie bijvoorbeeld Captain Marvel die door een bepaalde groep afgebrand wordt, niet omwille van de film, maar omdat Brie Larson over een andere film (al weten ze dat vaak zelfs niet) iets gezegd heeft dat zij -alweer door hun bril - als "mannenhatend" interpreteerden. En over Larson haar uitspraak heb ik eerder al uitgelegd waarom er mijn inziens niets mis was met die uitspraak. De film is gemaakt met primair een bepaalde doelgroep in gedachten, en deed het daar wél goed.

De series van The CW pushen inderdaad duidelijk een diversiteitsagenda, maar opnieuw die bril hoor. Jij ziet in Supergirl tokenism, ik totaal niet. Ik vind dat het verhaal wel degelijk primeert daar.

Daarnaast is het ook zo dat zolang het includeren van bepaalde minderheidsgroepen in zowel personages als castings nog steeds uitzonderlijk is, pr, marketing en media daar uiteraard aandacht voor zullen hebben. Ik zie niet in wat daar zo verkeerd mee is, buiten dat ik hoop dat het snel niet meer nodig is.

Uiteindelijk blijft heel je relaas, imo, neerkomen op: is een film/serie naar jouw mening niet succesvol, en zitten er minderheidspersonages/castings in? Dan is het niet succesvol omwille daarvan. Ik kan u garanderen dat er meer films geflopt zijn waar er geen diversiteit in zit. Oké, dat zal dan geen pr talking point geweest zijn, maar het status quo is zelden een interessante usp. Maar zijn die films dan geflopt omdat er geen diversiteit in zat, of kunnen we het dan wel eens zijn dat het is omwille van het slechte script?

Ik blijf er bij: er worden meer eisen gesteld aan films of series met minderheidsrollen dan aan films of series zonder. Waarom moet de keuze voor een transgender sidekick naast Batwoman (of Girl, ben het al vergeten) uitgelegd worden, wanneer dat niet verwacht wordt van een sisgender personage? Waarom is het ene het pushen van een agenda, en het andere keuze om te focussen op inhoud? Daar heb ik nog steeds geen deftig antwoord op gekregen imo.

Ik heb die uitleg al heelder pagina's gelezen hoor, ik ben het er nog altijd niet mee eens.

De filmwereld zit vol met eendimensionale rollen, dat is blijkbaar enkel een probleem als die dimensie een minderheidsgroep is. Nu, ook geen fan van, maar opnieuw, naar mijn gevoel zijn veel van die rollen die door een bepaalde groep zo worden gepercipieerd helemaal niet zo. Maar kijkt die groep al van voor een film uitkomt door een bepaalde bril en zien ze enkel nog de zaken die hun vooroordelen bevestigen. Zie bijvoorbeeld Captain Marvel die door een bepaalde groep afgebrand wordt, niet omwille van de film, maar omdat Brie Larson over een andere film (al weten ze dat vaak zelfs niet) iets gezegd heeft dat zij -alweer door hun bril - als "mannenhatend" interpreteerden. En over Larson haar uitspraak heb ik eerder al uitgelegd waarom er mijn inziens niets mis was met die uitspraak. De film is gemaakt met primair een bepaalde doelgroep in gedachten, en deed het daar wél goed.

De series van The CW pushen inderdaad duidelijk een diversiteitsagenda, maar opnieuw die bril hoor. Jij ziet in Supergirl tokenism, ik totaal niet. Ik vind dat het verhaal wel degelijk primeert daar.

Daarnaast is het ook zo dat zolang het includeren van bepaalde minderheidsgroepen in zowel personages als castings nog steeds uitzonderlijk is, pr, marketing en media daar uiteraard aandacht voor zullen hebben. Ik zie niet in wat daar zo verkeerd mee is, buiten dat ik hoop dat het snel niet meer nodig is.

Uiteindelijk blijft heel je relaas, imo, neerkomen op: is een film/serie naar jouw mening niet succesvol, en zitten er minderheidspersonages/castings in? Dan is het niet succesvol omwille daarvan. Ik kan u garanderen dat er meer films geflopt zijn waar er geen diversiteit in zit. Oké, dat zal dan geen pr talking point geweest zijn, maar het status quo is zelden een interessante usp. Maar zijn die films dan geflopt omdat er geen diversiteit in zat, of kunnen we het dan wel eens zijn dat het is omwille van het slechte script?

Ik blijf er bij: er worden meer eisen gesteld aan films of series met minderheidsrollen dan aan films of series zonder. Waarom moet de keuze voor een transgender sidekick naast Batwoman (of Girl, ben het al vergeten) uitgelegd worden, wanneer dat niet verwacht wordt van een sisgender personage? Waarom is het ene het pushen van een agenda, en het andere keuze om te focussen op inhoud? Daar heb ik nog steeds geen deftig antwoord op gekregen imo.

Supergirl is imo een heel slecht voorbeeld. De eerste 2.5 seizoenen ofzo vond ik ook dat het verhaal primeerde op het "tokenism", maar ergens tijdens het 3de seizoen is die balans zodanig fout gelopen dat het duidelijk werd (en dit speelt overigens ook in LGBTQ middens als ik mijn ex-vriendin-turned-lesbian-en-woont-nu-al-enkele-jaren-in-wereldsteden-temidden-van-grote-LGBTQ-scenes-die-overigens-aan-CW-series-werkt moet geloven) dat ze jaar na jaar eenzelfde thema pakte om te verpakken in steeds slechter wordende verhalen. Batwoman krijgt idd dat verwijt ook, maar voorlopig (heb maar een half seizoen gezien) vind ik dat echt nog wel meevallen.

Jongens, als ge echt iets wilt zien waar men all in is gegaan na de kritiek dat het niet divers en inclusief genoeg was: And Just like That, die spin-off van Sex and the City. Mijn vrouw kijkt daarnaar, ik volg dat soms met een half oog, maar mannekes toch, hoe dik het er daar op ligt.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat de kritiek bij pakweg Ghostbusters 3 te makkelijk is. Dat is gewoon een slechte film en ligt echt niet aan het feit dat men een all female cast zou hebben gewild. Pas op, het kan best gekunsteld en overdreven overkomen, de drang naar teveel inclusie, en als dan de film zelf nog eens dik tegenvalt is dat natuurlijk een (te) makkelijk target, maar er zijn meestal gewoon veel andere factoren waarom een film of serie gewoon slecht is.

Of misschien moet je gewoon aanmoedigen dat games diverser en inclusiever worden ipv je tenen te krullen? Dat er nu meer vrouwen wat jij noemt "mannengames" spelen is toch een positieve evolutie? Daar zullen sterke vrouwelijke karakters als Aloy sowieso een rol inspelen.

Niet alle actie games moeten macho bakens van bro frat culture zijn want dat is ook veel veel mannen gewoon te platvloers en afgezaagd. Gatekeepen in de hoop dat men enkel zulke games blijft maken en niets anders is onzinnig.
De evolutie waarin games die draaien om robot dino's battles en nazi's vol lood pompen met machinegeweren female protagonisten krijgen 'om die games inclusiever te maken voor vrouwen' is vooral lachwekkend.
Gameplay design dat op maat gemaakt is voor natte dromen van mannen en daardoor succesvol zijn, kan vrouwelijke gamers om te beginnen niets schelen en daar gaat een cover poster met een vrouwelijke soldaat geen moer aan veranderen. Qua gameplay blijven dit een mannenhobby, net zoals een potje fifa of rugby spelen.

Je hebt ook geen enkel punt waarom dit 'diverser' en inclusiverer' gemaakt moet zijn want eerder aangehaalde cijfers bevestigen dat er eigenlijk geen probleem: Vrouwelijke gamers maken al bijna de helft uitmaken van het gamerpubliek.
Net zoals Lego doet kan je perfect werken met gescheiden product- en genrelijnen waarbij de jongens met hun riddertjes en Ninja's kunnen spelen, terwijl de meisjes zich dan weer met 'Lego friends' kunnen plezieren met een shopping mall waarin je ijsjes en kleren kan kopen. Dit allemaal unisex proberen te maken is alleen maar gebaseerd op woke fantasietjes dat verschillen tussen jongens en meisjes louter cultureel zouden zijn in plaats van biologisch en moeten verdwijnen.

Met opgelegde woke diversiteits- en inclusiviteitsquota wordt de creativiteit van films en videogames onder de bus gegooid en zijn het niet langer de directors maar de 'diversiteitsmanagers' van de marketing afdelingen die als de nieuwe religieuze klerken de scepter zwaaien en dat is een negatieve evolutie.
Dit was voor het woke tijdperk ook al bij sommige franchises een probleem. Voorbeeld hiervan is Final fantasy XII, waarbij de marketing afdeling van Square-enix de geplande hoofdpersonages Basch and Balthier lieten schrappen en vervangen door Vaan omdat het na focus group testing bij tiener meisjes voor de verkoopcijfers beter uitkwam dat een geseksualiseerd androgeen tienerjongetje de wereld zou redden.
Uiteindelijk heeft dat de kwaliteiten van FFXII keihard omlaag getrokken en was Vaan de slechtste main character in de geschiedenis van de Final fantasy serie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Was jij een beetje terug niet bezig over dogma want dit kan wel tellen als een staaltje dogmatisch denken. De riddertjes en winkeltjes bestaan nog altijd alleen bakenen we dat niet zo hard meer af als zijnde voor jongens of meisjes zodat kinderen vrijer zijn in hun keuze. Als je daar al problemen mee hebt ben je echt gewoon in het verleden blijven hangen. Dat is al niet veel anders als vinden dat jongens geen lang haar mogen hebben of dat vrouwen geen broek mogen dragen.

Ook grappig dat jij perse wil gatekeepen door games uitsluitend "mannelijk" te houden en dan beweert dat meer diversiteit zorgt voor minder creativiteit. sorry maar... wat? :wtf:

Geld is waar het allemaal uiteindelijk op neerkomt hé. Diversiteit is niet het uitgangspunt van de veranderingen, het uitgangspunt is zoveel mogelijk geld verdienen en diversiteit is 'gehijackt' om dat te doen. Dan ligt het probleem niet bij diversiteit, dan ligt het probleem bij bedrijven die maatschappelijke discussies (in casu: disversiteit) misbruiken omdat ze denken dat het hen meer geld zal opbrengen.

Kijk, de luie, incompetente versie van diversiteit in films wordt door niemand gesmaakt hoor., ook niet door mensen die pro-diversiteit zijn. Ik ben bv gestopt met STD te kijken omdat ik het gewoon écht niet meer aankon maar ik ben wél pro-diversiteit in films en series an sich, ik vind meer variatie gewoon beter en interessanter. (In een algemene zin, niet alles moet volledig divers zijn, maar ben eerder voor meer diversiteit in media in het algemeen, er mogen zeker films of series zijn waar letterlijk enkel blanke heteromannen aanwezig zijn)

Als iemand een halfuurtje heeft op een zondagmiddag: dit is een goede kritiek over 'woke Disney' van iemand met een meer links, feministisch perspectief die het wat anders kadert da 'woke bad' of 'woke good' maar in het perspectief van cynische winstbejag.

Als iemand een halfuurtje heeft op een zondagmiddag: dit is een goede kritiek over 'woke Disney' van iemand met een meer links, feministisch perspectief die het wat anders kadert da 'woke bad' of 'woke good' maar in het perspectief van cynische winstbejag.

Vind het toch nogal goedkope kritiek.

Feministen: "boeh, de typische Disney prinsessen en leads zijn cliché voorstellingen van de zwakke vrouw die enkel mooi en vrolijk wil zijn in een typische man-vrouw onderdanige relatie".
Disney maakt de prinsessen of vrouwelijke hoofdrollen sterker, intelligenter, meer vrijgevochten, meer equal, diverser...
Feministen: "boeh, het ligt er zo vingerdik op, zo cliché, ze doen het puur voor de winst, het echt probleem zit bij het raciale..."

Ja jongens, enfin, meisjes, zo kunt ge natuurlijk blijvend kritiek hebben hé.

Dat er winstbejag achter zit is gewoon bij elke reactie van een (groot) bedrijf op woke kritiek uiteraard zo, die bedrijven hebben schrik om te worden afgemaakt in of op (social)media en zo irrelevant te worden. Dat is pure marketing. Wat het grote probleem is, is dat het nooit genoeg gaat zijn voor veel criticasters, die zien liever gewoon Disney over de kop gaan en boete doen met een kruis op de rug door Tinseltown lopend.

Was jij een beetje terug niet bezig over dogma want dit kan wel tellen als een staaltje dogmatisch denken. De riddertjes en winkeltjes bestaan nog altijd alleen bakenen we dat niet zo hard meer af als zijnde voor jongens of meisjes zodat kinderen vrijer zijn in hun keuze. Als je daar al problemen mee hebt ben je echt gewoon in het verleden blijven hangen. Dat is al niet veel anders als vinden dat jongens geen lang haar mogen hebben of dat vrouwen geen broek mogen dragen.

Ook grappig dat jij perse wil gatekeepen door games uitsluitend "mannelijk" te houden en dan beweert dat meer diversiteit zorgt voor minder creativiteit. sorry maar... wat? :wtf:
Nergens zeg ik problemen te hebben met het feit dat kinderen productlijnen gericht naar het andere geslacht kopen of spelen.

Nergens geef ik aan dat games 'exclusief mannelijk' moeten blijven. Enkel dat de toevoeging van diversiteit in sommige genres voor de opgegeven motivatie daartoe geen enkele meerwaarde of zelfs een minwaarde geeft.
Het gaat om het bestaansrecht van games die gelabeld worden als niet woke genoeg. En ja, de manier waarop in iedere productie (en zelfs op K3) druk gelegd wordt om daar 'diversiteit' in te moeten steken om politiek correct te zijn, leidt weldegelijk tot eenheidsworst en een gebrek aan diversiteit tussen de verschillende producties. Je kan pas over diversiteit praten wanneer niet iedere productie iedere bevolkingsgroep MOET aanspreken ten straffe van het verwijt niet inclusief genoeg te zijn of 'niet mee te zijn met de tijd'.

Het heeft weinig zin om diepgaande discussies proberen te voeren als je niet begrijpt wat ik zeg, hierop niet reageert en in de plaats daarvan verontwaardigd reageert met 'als/dat jij ...' zaken die ik helemaal niet gezegd heb die ik daarna telkens moet corrigeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als er al eenheidsworst is in gaming, dan is het wel de 30-jarige mannelijke blanke protagonist, idealiter met bruin haar en een norse persoonlijkheid. Dat jij dan begint te klagen over eenheidsworst wanneer er eens een open world game met een exclusief vrouwelijk hoofdpersonage uitkomt, tja...

Vind het toch nogal goedkope kritiek.

Feministen: "boeh, de typische Disney prinsessen en leads zijn cliché voorstellingen van de zwakke vrouw die enkel mooi en vrolijk wil zijn in een typische man-vrouw onderdanige relatie".
Disney maakt de prinsessen of vrouwelijke hoofdrollen sterker, intelligenter, meer vrijgevochten, meer equal, diverser...
Feministen: "boeh, het ligt er zo vingerdik op, zo cliché, ze doen het puur voor de winst, het echt probleem zit bij het raciale..."

Ge hebt het filmpje niet gekeken dan?

Terug
Bovenaan