Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Ik heb vooral de indruk dat als pakweg "Aliens" nu zou uitkomen, er een hoop kwade maagden zouden aanbrengen dat het niet realistisch is hoe een vrouw een hoop aliens overleeft, terwijl getrainde, voornamelijk mannelijke, soldaten bij bosjes sterven. Op het einde verslaat ze dan de koningin door het gebruik van een toestel dat duidelijk vooral door mannelijke (ruimte)dokwerkers wordt gebruikt, wat een onrealistisch toeval dat zij daarmee kan werken :unsure:

Maar het is een film vanuit de jeugd of zelfs ouder voor veel permanent-misnoegden dus is het een klassieker en een bewijs van een sterk vrouwelijk personage.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat Ripley origineel als mannelijk personage was geschreven en Ridley Scott specifiek voor een vrouwelijk hoofdpersonage wilde gaan. :laugh:

Like the rest of the original ensemble, Ripley was written as a male character in the first draft of the screenplay. Writer Dan O'Bannon noted that the genders of the characters were interchangeable, providing more casting options.[7] When Ridley Scott was brought on to direct Alien, he requested that the character be female, in juxtaposition with the Alien and to make her survival surprising.

Gaming is geen 'mannenhobby', de M-F ratio van de gaming populatie is ± 55% - 45%.

En een man zou wel kunnen winnen in een 1-op-1 gevecht van een technologisch hooggeavanceerde robot? Dan vind je het plots niet meer ongeloofwaardig? Aloy is trouwens iemand die meer terugvalt op het gebruik van camouflage, valkuilen en pijl en boog dan op brute kracht. Nee, deze opmerking snap ik echt niet.

Overigens vind ik het toch ook een beetje goedkoop dat je zo'n controversiële claim maakt over de implementatie van vrouwelijke protagonisten in games en dan blijkt dat je de meeste ervan niet eens gespeeld hebt.

Je beseft toch hopelijk dat vrouwelijke soldaten ook in het echte leven bestaan? En wat zijn volgens jou dan die 'male power fantasy' games gemaakt voor mannen waarbij de ontwikkelaar de man heeft vervangen door een vrouw?

Verder wil ik ook even zeggen dat er heel wat mannen zijn, inclusief ik, die soms ook graag met een vrouwelijk personage spelen dat niet ingegeven wordt door hun libido. Kassandra is daar inderdaad een goed voorbeeld van alsook Emily in Dishonored 2.

Je zou misschien een punt hebben gehad als Battlefield V een historisch accurate depictie van de periode nastreefde, in het genre van games zoals Kingdom Come: Deliverance, Expeditions: Rome of de Brothers in Arms reeks. Maar Battlefield V is absoluut niet zo'n spel.

Het voornaamste dat ik uit jouw post haal is dat jij een zeer reactionair beeld hebt van vrouwen.
'Gaming is geen mannenhoby'
-> Dat heb ik nooit gezegd maar maak jij ervan. Ik had het enkel over het genre actiegames zoals competitieve shooters. Als je kijkt naar de miezerige procenten van vrouwelijke gamers binnen die genres dan zijn dat gewoon mannenhobbies.
Het heeft weinig zin dat je dat cijfermatig op 1 hoop te gooit met games zoals the sims of singstar waar de ratio's omgekeerd zijn en er niet eens sprake is van een protagonist, waar heel deze discussie over ging.

genre-gender-percentages.png

'en dan blijkt dat je de meeste ervan niet eens gespeeld hebt'
-> Ik ben helemaal niet verplicht om jouw oplijsting van games gespeeld te hebben. Het staat mij vrij om te spreken over de games zoals Horizon of Tombraider die ik wel gespeeld heb en de 'toegevoegde waarde' van een female protagonist daarin. Je kan altijd wel punten aanhalen waarin Horizon nog een beetje realisme aanhoudt, maar net zo goed is heel het 'supervrouw moet post-apocalyptische wereld met matriarchale samenlevingen redden nadat domme mannen het verkloot hebben' thema gewoon woke ten top.

Je zou misschien een punt hebben gehad als Battlefield V een historisch accurate depictie van de periode nastreefde
-> Zelfs al zou battlefield geen poging zijn om historische wereldoorlogen te simuleren (dat realisme is voor vele fans wel belangrijk), dan blijft mijn punt nog steeds staan dat het tenenkrullend is hoe bedrijven hedendaagse woke idealen zoals diversiteit en inclusiviteit erbij 'fantaseren' in historische events.

' dat jij een zeer reactionair beeld hebt van vrouwen'
-> Geen flauw idee wat je daarmee bedoelt

Of misschien moet je gewoon aanmoedigen dat games diverser en inclusiever worden ipv je tenen te krullen? Dat er nu meer vrouwen wat jij noemt "mannengames" spelen is toch een positieve evolutie? Daar zullen sterke vrouwelijke karakters als Aloy sowieso een rol inspelen.

Niet alle actie games moeten macho bakens van bro frat culture zijn want dat is ook veel veel mannen gewoon te platvloers en afgezaagd. Gatekeepen in de hoop dat men enkel zulke games blijft maken en niets anders is onzinnig.

Maar dan komen we terug bij solides punt; Mensen willen inderdaad gewoon goeie films zien. Een slechte film is gewoon slecht maar als er een zwarte of een vrouw de hoofdrol speelt in een slechte film dan is die slecht want "woke". Een vreemde dubbele standaard imo.
Niet persé, maar in sommige films ligt het er gewoon te dik op dat ze er een vrouw of een zwarte (of een trans of holebi's) in steken, just because. Pak nu Ghostbusters deel II, een flop van jewelste omdat ze absoluut voor een full female cast zijn gegaan die niet gekozen zijn omwille van hun acting skills, maar wel omdat ze een volledige vrouwelijke cast wilden hebben. Zo zijn er nog veel voorbeelden.

Nogmaals die is geflopt omdat het gewoon een slechte film was, niet omdat het een all female cast was. Beweren dat films slecht zijn omdat ze door overwegend vrouwen gedragen worden is gewoon misogynistisch. Mean girls heeft een all female cast en is wel een goeie film. Hoevel films met een all male cast floppen er wel niet? Gaan we dat dan ook op de patriarchie steken en conservatieven?

Waarom beweer je trouwens dat vrouwelijke leads niet gekozen werden voor hun acting skills?? Da's toch absurd? Dat is dan eerder zo in de typische blockbuster waar vrouwen een bijrol hebben als eyecandy.

Je beseft toch hopelijk dat vrouwelijke soldaten ook in het echte leven bestaan?
Och wat een totaal nonargument weer.
Het gaat hier over soldaten in gevechten, op verkenningsmissies met geschut in hun handen. Zoals in videogames.
Niet over soldaten die in de basis medic zijn, radio operator, administratie & intelligence zaken doen.

Vrouwen in actieve combat rollen zijn een absolute zeldzaamheid en worden geweerd.

Soit, jij wist dit waarsschijnlijk ook wel maar het past beter in uw kraam. Niet?

Nogmaals die is geflopt omdat het gewoon een slechte film was, niet omdat het een all female cast was. Beweren dat films slecht zijn omdat ze door overwegend vrouwen gedragen worden is gewoon misogynistisch. Mean girls heeft een all female cast en is wel een goeie film. Hoevel films met een all male cast floppen er wel niet? Gaan we dat dan ook op de patriarchie steken en conservatieven?

Waarom beweer je trouwens dat vrouwelijke leads niet gekozen werden voor hun acting skills?? Da's toch absurd? Dat is dan eerder zo in de typische blockbuster waar vrouwen een bijrol hebben als eyecandy.
Kijk voila... we hebben het...
Als je een film niet kan smaken omdat het een herkauwd verhaal is met een all female cast ben je misogynistisch...

Nogmaals die is geflopt omdat het gewoon een slechte film was, niet omdat het een all female cast was. Beweren dat films slecht zijn omdat ze door overwegend vrouwen gedragen worden is gewoon misogynistisch.
Het ging hier om een remake, waarbij ze absoluut wilden gaan voor een full female cast en de rest moest zich daar maar aan aanpassen. Dan krijg je al snel een formule voor een flop. Ze hadden veel beter gewoon de beste acteurs gezocht voor de rollen, dan hadden ze dat probleem niet gehad. In de eerste film maakte het acteerwerk de film net zo sterk.

Een goed voorbeeld in de filmwereld zijn Star Trek Discovery en The Expanse.
In The Expanse hebt ge een heel diverse cast. Waarbij relaties van dezelfde sekse aan bod komen. Relaties tussen verschillende klassen en kleuren.
Een thema dat ook zwaar speelt is de strijd van een onderdrukte klasse. Sterke vrouwlijke rollen net als (ja ook blanke) mannen. Prachtige serie.
In Star Trek Discovery is het gewoon een woke checklist. Geen blank hetero mannen (mensen) op de voorgrond. Een stereotype drama homokoppel. Een stereotype drama non-binary koppel, vrouwen staan centraal en hebben alle leidinggevende functies (buiten 1 niet-blanke man)
Waarbij in the Expanse hun seksualiteit, kleur, etc op de achtergrond blijft en niet maakt wie ze zijn. Voelt het alsof het bij STD op de voorgrond moet komen te staan op een zeer geforceerde manier.

Het ging hier om een remake, waarbij ze absoluut wilden gaan voor een full female cast en de rest moest zich daar maar aan aanpassen. Dan krijg je al snel een formule voor een flop. Ze hadden veel beter gewoon de beste acteurs gezocht voor de rollen, dan hadden ze dat probleem niet gehad. In de eerste film maakte het acteerwerk de film net zo sterk.
Dus er zijn geen goeie actrices?
AWECT0H.png

Ik vind dat argument alsof er maar 1 juiste keuze is zelfs belachelijk bij CEO aanstelling maar voor een filmrol is dat toch helemaal van de pot gerukt? Melissa Mccarthy zie ik niet graag spelen maar ze ligt wel goed bij het grote publiek. Leslie Jones vond ik ook niet bepaald memorabel
maar het is niet dat haar acteerwerk opviel in negatieve zin. Lag eerder aan het script dan aan haar kunnen. Wat is er mis met Kirsten Wiig en Kate McKinnon? Dat zijn goeie actrices en die deden het ook in die film goed. Het lag niet aan hen dat het verhaal en de screenplay op geen hol trok.

Als je een film niet kan smaken omdat het een herkauwd verhaal is met een all female cast ben je misogynistisch...
Ik kan ook niet wachten op een:

Blackwashing history! Cultural appropriation!

Laten we het zoveelste tudor drama maken maar nu met zwarte mensen!

Ik beweer dat de films slecht zijn omdat het een herkauwd verhaal is, anderen hier, zoals jij beweren dat ze slecht zijn want all female cast. Als je echt niet inziet dat een film slecht noemen omdat de hoofdrollen door vrouwen gedragen worden pure mysoginie is weet ik niet juist hoe ik dat verder kan verduidelijken.

Het probleem is hier overduidelijk en iedereen met een beetje neutraliteit kan zich hier wel in vinden.
De outset, de trend van de laatste jaren is dat de kwaliteit van het verhaal en de dialogen niet primeren. Maar dat er een vrouwlijke of/en meer 'gekleurde' versie moet komen van een franchise. Als een fabriek pompt men die filmen eruit. De kwaliteit lijdt eronder.

Het is dat segment in de filmwereld dat stoort. Niemand is hier mee gediend.

@Legatus ;Het is dan ook Star Trek, da's altijd een voorvechter geweest van diversiteit en inclusiviteit. De eerste interraciale kus in TOS was ook geforceerd en daar was toen ook heel wat outrage over. In the next generation steekt picard elke aflevering wel een moraliserende hippie SJW speech af. Als je antiwoke bent gaat geen enkele star trek reeks iets voor jou zijn.

Precies of de casting department houdt zich bezig met het verhaal. Dat men moet kiezen tussen een goede film of een film met diverse cast is gewoon compleet van de pot gerukt.

Laatst bewerkt:
@Legatus ;Het is dan ook Star Trek, da's altijd een voorvechter geweest van diversiteit en inclusiviteit. De eerste interraciale kus in TOS was ook geforceerd en daar was toen ook heel wat outrage over. In the next generation steekt picard elke aflevering wel een moraliserende hippie SJW speech af. Als je antiwoke bent gaat geen enkele star trek reeks iets voor jou zijn.
Totaal niet mee eens. Het probleem is niet met diversiteit en inclusiviteit. Het probleem is dat bij STD identity politics de characters maakt wie ze zijn. Het voelt aan als een checklist. Bij TNG en DS9 hebt ge dat niet. Daar worden blanke hetero mannen ook niet geweerd. Daar hebt ge ook niet elke episode een bleit-scene over 'mijn emoties'. Sterke verhalen staan centraal vs Identity politics eerst, verhaal is een secundaire.

En ja 'woke' writers schrijven voor de 'woke' producer, dezelfde producer die ook beslist welk script hij/zij wil en welke richting de series uitgaat. Net zoals die persoon ook beslist welke quota hij/zij wil aan mensen met een kleur of niet. En met hoeveel belang er moet geschreven worden voor die characters die specifiek dat 'toevallig' huidskleurtje hebben.

Laatst bewerkt:
Ook totaal niet mee eens.
In TNG had je heelder afleveringen waarin racisme en feminisme centraal stonden. Pike, een blanke cis hetero man overigens; was een van de leads in het 2e seizoen van Discovery en krijgt nu zelfs zijn eigen spinoff met Strange New Worlds. Zo hard worden die blanke hetero mannen dus toch niet onderdrukt. :tongue:

Ook totaal niet mee eens.
In TNG had je heelder afleveringen waarin racisme en feminisme centraal stonden. Pike, een blanke cis hetero man overigens; was een van de leads in het 2e seizoen van Discovery en krijgt nu zelfs zijn eigen spinoff met Strange New Worlds. Zo hard worden die blanke hetero mannen dus toch niet onderdrukt. :tongue:
Ik had het dan ook enkel over STD. We zullen zien hoe woke - identity politics galore New Worlds zal worden.

'Gaming is geen mannenhoby'
-> Dat heb ik nooit gezegd maar maak jij ervan. Ik had het enkel over het genre actiegames zoals competitieve shooters. Als je kijkt naar de miezerige procenten van vrouwelijke gamers binnen die genres dan zijn dat gewoon mannenhobbies.
Het heeft weinig zin dat je dat cijfermatig op 1 hoop te gooit met games zoals the sims of singstar waar de ratio's omgekeerd zijn en er niet eens sprake is van een protagonist, waar heel deze discussie over ging.
Ik denk dat het nuttig zou zijn indien je de high profile actiegames met een vrouwelijke protagonist gespeeld zou hebben voor je inhoudelijke uitspraken wil doen over vrouwelijke personages in actiegames. Daar begon je namelijk over.

Ik heb het artikel opgezocht waar jij je distributie uit haalde. Daar staan ook wel enkele interessante zaken in om die discrepantie per genre te verklaren. Eigenlijk redeneer jij omgekeerd: je stelt dat games die minder door vrouwen gespeeld worden geen vrouwelijke protagonist zouden mogen hebben. Je kan het ook omdraaien: games zonder vrouwelijke protagonist worden minder door vrouwen gespeeld. Factoren zoals ongepast gedrag in onlinegames spelen natuurlijk ook een rol. Soms hoor je wat af...

The data hints at how none of these numbers are set in stone or represent some kind of hard ceiling. Note that variations within the same genre can be much larger than variations between genres. For example, Dragon Age: Inquisition has double the genre average (48% vs. 26%). In fact, this 48% is higher than the next 5 genre averages. This means that the opportunity to attract female gamers may be a lot larger than what the chart is showing, especially if you’re the first ones to figure it out in your genre.

It’s also easy to read the genres in the chart and pin the cause solely on gender differences in gaming motivations–e.g., women simply don’t like X or Y game mechanic, but there may be a lot more going on. For example, games on the bottom of the chart tend to not have female protagonists, tend to involve playing with strangers online, and tend to have a lot of rapid 3D movement which can lead to motion sickness (which women are more susceptible to). Low female gamer participation in certain genres may be a historical artifact of how motivations and presentation have been bundled together and marketed.

As we saw in our analysis of Idle Clicker games, established genres are ripe for deconstruction in potentially fruitful ways. The most important takeaway is not to conflate what the numbers currently show with what the numbers could be.
maar net zo goed is heel het 'supervrouw moet post-apocalyptische wereld met matriarchale samenlevingen redden nadat domme mannen het verkloot hebben' thema gewoon woke ten top.
Zo'n cynische interpretatie van het verhaal in Horizon zeg... Competentie en moraliteit zijn allesbehalve gender-exclusief in Horizon, zowel mannen als vrouwen zijn goed vertegenwoordigd in beide uiteindes van deze categorieën en het spel maakt hier ook absoluut geen karikatuur van. Een matriarchale machtsstructuur in fantasy betekent ook helemaal niet meteen woke. Dan denk ik in de eerste plaats aan Wheel of Time.

Ik denk dat je je wokemeter te overvoelig hebt gecalibreerd.

Je zou misschien een punt hebben gehad als Battlefield V een historisch accurate depictie van de periode nastreefde
-> Zelfs al zou battlefield geen poging zijn om historische wereldoorlogen te simuleren (dat realisme is voor vele fans wel belangrijk), dan blijft mijn punt nog steeds staan dat het tenenkrullend is hoe bedrijven hedendaagse woke idealen zoals diversiteit en inclusiviteit erbij 'fantaseren' in historische events.
Ik denk dat zulke mensen zich eerder richten tot games als ARMA, Brothers in Arms of Hearts of Iron. Battlefield is een veel meer gesensationaliseerde interpretatie van WO I. Dan is een vrouwelijke protagonist wel het minst onrealistische in heel dat spel. De argumenten over historische accuraatheid komen op mij dan ook weinig oprecht over.

Een goed voorbeeld in de filmwereld zijn Star Trek Discovery en The Expanse.
In The Expanse hebt ge een heel diverse cast. Waarbij relaties van dezelfde sekse aan bod komen. Relaties tussen verschillende klassen en kleuren.
Een thema dat ook zwaar speelt is de strijd van een onderdrukte klasse. Sterke vrouwlijke rollen net als (ja ook blanke) mannen. Prachtige serie.
In Star Trek Discovery is het gewoon een woke checklist. Geen blank hetero mannen (mensen) op de voorgrond. Een stereotype drama homokoppel. Een stereotype drama non-binary koppel, vrouwen staan centraal en hebben alle leidinggevende functies (buiten 1 niet-blanke man)
Waarbij in the Expanse hun seksualiteit, kleur, etc op de achtergrond blijft en niet maakt wie ze zijn. Voelt het alsof het bij STD op de voorgrond moet komen te staan op een zeer geforceerde manier.
Kijk soms zijn we het zowaar eens, ik vond ST D bij momenten ook geforceerd overkomen. Het is gewoon niet zo goed geschreven en probeerde van in het begin gewoon te hard om het warm water opnieuw uit te vinden.
The Expanse kon zich natuurlijk wel op deftig bronmateriaal baseren.

Maar welk van die twee is het grootste commerciële succes eigenlijk? Want The Expanse heeft trouwe fans, maar ik heb de indruk dat meer mensen ST D kennen. En daar draait het uiteindelijk om.
Het probleem is hier overduidelijk en iedereen met een beetje neutraliteit kan zich hier wel in vinden.
De outset, de trend van de laatste jaren is dat de kwaliteit van het verhaal en de dialogen niet primeren. Maar dat er een vrouwlijke of/en meer 'gekleurde' versie moet komen van een franchise. Als een fabriek pompt men die filmen eruit. De kwaliteit lijdt eronder.

Het is dat segment in de filmwereld dat stoort. Niemand is hier mee gediend.
Eerlijk gezegd lijkt me dat van alle jaren te zijn, we kennen gewoon enkel de overblijvers van jaren terug die nu als klassiekers gelden. Bij bepaalde mensen is het bon ton om tegen al dat woke gedoe te zijn, want bv. niet realistisch, maar soldaten of middeleeuwse krijgers aan het front met het lijf van Stallone of Schwarzenegger zijn dat ook niet, en die trend is iets dat ook al jaren bestaat en zelfs erger wordt.

Terug
Bovenaan