Wallfish
Member
Natuurlijk is dat wel van tel, alleen kan je dat niet toegeven omdat het dan opvalt dat je enkel protesteert wanneer het gaat om huidskleur. Ik heb nog altijd in 92 pagina's discussie geen enkel zinnig argument gelezen waarom jij en anderen voor eender welke andere aanpassing aan een verhaal wél redenen kunnen vinden waarom die aanpassingen niet problematisch zijn (artistiek, praktisch, financieel, marketing, medium, 'opzichtigheid', ...), maar het enkel en alleen bij huidskleur is dat er een groot probleem van wordt gemaakt en de makers verweten worden van niet authentiek of trouw aan het bronmateriaal te zijn.
Dan denk ik dat je die 92 pagina's eens moet herlezen. Er is al meer dan genoeg aangehaald dat mensen zich (kunnen) storen aan eender welke aanpassing. Maar de ene aanpassing wordt al sneller gedetecteerd dan de andere door de gemiddelde kijker die niet de historische kennis heeft om te weten dat men verkeerde harnassen gebruikt. En dat is overigens geen reden om die kijker belachelijk te maken alsof het een achterlijke hillbilly is (niet dat jij dit hier doet maar die toon merk je hier en daar wel op in de comments).
Huidskleur is nu eenmaal iets dat zeer snel opvalt dus sowieso logisch dat hier meer commentaar op komt. Dat betekent niet dat je hier een politieke motivatie in moet zien. Ironisch genoeg zijn jullie het die, vanuit politieke vooringenomenheid, de anderen ervan beschuldigen politiek vooringenomen te zijn wat niet noodzakelijk het geval is.
Nu, huidskleur IS een politiek zeer gevoelig onderwerp, dus het is logisch dat velen hier wel politiek naar kijken en dat hier meer over gepraat wordt. De gemiddelde kijker ziet nu eenmaal niet graag een belerend vingertje opduiken middenin zijn entertainment. Dat vind men doorgaans een pak irritanter dan een soldaat met een verkeerd harnas, dat is nu eenmaal zo. Velen hier blijven steeds maar verwijzen naar het feit dat men meer kritiek geeft over de politiek getinte dingen dan de andere maar ik snap het punt echt niet hoor - is dat niet normaal misschien?
Mag men enkel iets zeggen over de huidkleur als men eerst 92 pagina's heeft gezeverd over het feit dat men verkeerde harnassen gebruikt?
Weeral ironisch: wanneer de media meer praat over bv corruptie of leugens van rechtse politici staan jullie te springen dat dit nu eenmaal is omdat er meer van zulke zaken zijn aan rechtse kant en hierin een 50/50 verhouding links/rechts aanhouden belachelijk is. Maar hier willen jullie precies wel een soort gelijke verdeling in verontwaardiging over elke historische fout in deze film, anders is de kritiek ongegrond?
De historische accuraatheid wordt aangehaald 1) omdat elke historische fout te vermijden is en 2) om te argumenteren dat de casting politiek getint is. Moest Helena in de geschiedenis altijd al als zwart omschreven zijn was er natuurlijk geen probleem. Men praat toch ook niet over de andere personages die zwart zijn? Men heeft geen probleem met zwart. Wel met gebruik van zwart daar waar de logica zegt dat het wit moet zijn. Toch logisch dat men zich afvraagt wat hiervoor de reden is want dit is een bewuste keuze.
Van alle aanpassingen in het verhaal is de huidskleur van Helena nu inderdaad 1 die moeilijker te verklaren is. Is er enig scenario denkbaar waarin men een zwarte actrice moet gebruiken ipv een blanke wegens budgettaire redenen? Lijkt me niet. Praktische redenen? Neen. Medium redenen? Neen.
Artistieke redenen? Mogelijks, jou aangehaalde verklaring is voor mij een goede verklaring (en ironisch genoeg beter dan het zeer weinige dat Nolan zelf hierover gezegd heeft). Ok, we hebben al 1 valabele reden tussen het hele rijtje.
Marketing redenen? Ja, er zijn marketing redenen om zwart boven wit te verkiezen. Er is nu eenmaal weer een hoop extra aandacht naar deze film gegaan die er niet was geweest met een blanke actrice, dat valt niet te ontkennen. Verder zal de film iets beter liggen in de zwarte gemeenschap. Dus marketing kan zeker een geldige reden zijn. Ok, een 2e mogelijke reden. Maar wel 1 met een politieke kleur.
Diversiteit / oscar redenen? Ja, dit kan zeker spelen. Ok, een 3e mogelijke reden. Ook weer met politieke kleur.
Dus even simpel samengevat: 3 valabele redenen om een zwarte actrice te gebruiken waarvan 2 politiek gekleurd zijn. De resterende niet-politieke reden (artisitiek) kán de enige echte reden zijn maar dan vraag ik me af waarom Nolan hier niet dieper op in gaat.
Voor zover een korte google me brengt is het enige dat Nolan zelf over de casting zei: "He described being “absolutely desperate” for her to take the part, and framed the film’s diverse ensemble as a deliberate artistic statement: “Our cast is representative of the world.” Dat klinkt voor mij zeer plat hoor, wat dan weer de vermoedens versterkt dat het niet zozeer een artistiek gegeven is maar een diversiteitsgegeven en hij dat niet durft zeggen.
Ik kan best geloven dat Nolan volledige artistieke vrijheid krijgt van heel het achterliggende systeem van studio's en producers etc. - maar gelooft iemand écht dat die man niet op zijn minst bewust is van het feit dat zijn keuze een hele media hetze in beweging zou brengen? Of hij zich daar iets van aantrekt is een andere zaak. Maar zelfs in zijn recent voorkomen in the Daily Show liet hij uitschijnen dat hij The Odyssey enkel kon maken door het succes van Oppenheimer, zelfs na al zijn vorige successen. Het gaat natuurlijk nog steeds over ettelijke honderden miljoenen, misschien is hij toch meer gebonden aan marketingzaken en oscarnominaties dan sommigen denken.