Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Ik ben ook geen fan van vergelijkingen, maar dat is hier ook niet om een stropop van te maken. Je zegt dat de keuze afwijkt van het bronmateriaal en _dus_ sowieso een statement is. Maar niet elke afwijking is dan weer een statement? Waarom deze dan wel?
Waarom vraag je dan naar Perseus zijn haarkleur? En wat met keuze x, y, of z? Moet ik telkens duiden, rekening houdend met oneindig veel factoren, waar op het hellend vlak zich dit of ander voorbeeld zich bevindt?

Elke keuze van een regisseur/productiehuis kan als een statement door de kijker ervaren worden en goed of slecht onthaald worden.

Voorbeeld: de Ben Hur versie uit 2016 waar Jezus een veel meer prominente rol krijgt dan in eender welke vertoning en waar bewust in de productie, in het verhaal, en op vlak van marketing een christelijke saus over gegoten werd. En waar het publiek is weggebleven en de film stevig verlies heeft gemaakt.

Je gaat nu toch niet beweren dat tal van Hollywoodfilms neutraal zijn op alle vlakken?

Zowel door financiering, casting, de plot en moraal, symboliek, gebruik van fiters (geel voor latino-settings, grauw blauw voor Sovjet-settings), etc. wordt constant een bepaalde kleur aan een film meegegeven. En die je kan verklaren vanuit een bepaalde maatschappelijke, politieke en/of economische context.

Niet elke afwijking is een statement, dat kan zeker en werd al verklaard door andere posters: bijvoorbeeld door praktische beperkingen of budget:
We gaan gok ik niet klagen over dat de meeste acteurs gemiddeld misschien 20cm groter zijn dan de oude Grieken van meer dan 2000 jaar geleden? Maar als de cycloop ineens lange haarkrullen langs zijn oren en een haakneus heeft, dan zal dat toch wel bekritiseerd worden veronderstel ik?

Het is heel vermoeiend om alsmaar te lezen dat het hele overdreven circus niets met racisme te maken heeft als de grootste extreem rechtse stemmen er het hardst over roepen en het gebruiken voor hun ideologische agenda. Als men tegen homohaat nog maar een regenboog durft etaleren wordt het al "door mensen hun strot geduwt." Twee mannen die hand in hand over straat lopen is homopropaganda. Door dan op de man spelen met een sterk staaltje victim blaming om hun racistische en anti lgbtq gedactegoed te kaderen als slechts een tegenreactie... Dat is pas een smerige debat techniek. Als er iemand overmatig focust op gender en ras is het wel rechts met Trump en MAGA op kop die alles dat anders is demoniseren.

Waar waren al die bros die zo begaan zijn met de historische correctheid en trouwheid aan Homerus toen Clash of the Titans uit kwam in 2010?

Het is heel vermoeiend om alsmaar te lezen dat het hele overdreven circus niets met racisme te maken heeft als de grootste extreem rechtse stemmen er het hardst over roepen en het gebruiken voor hun ideologische agenda. Als men tegen homohaat nog maar een regenboog durft etaleren wordt het al "door mensen hun strot geduwt." Twee mannen die hand in hand over straat lopen is homopropaganda. Door dan op de man spelen met een sterk staaltje victim blaming om hun racistische en anti lgbtq gedactegoed te kaderen als slechts een tegenreactie... Dat is pas een smerige debat techniek. Als er iemand overmatig focust op gender en ras is het wel rechts met Trump en MAGA op kop die alles dat anders is demoniseren.

Waar waren al die bros die zo begaan zijn met de historische correctheid en trouwheid aan Homerus toen Clash of the Titans uit kwam in 2010?
Er is hier eerlijk gezegd maar één iemand die aan het roepen is. Elke vorm van kritiek wordt meteen afgedaan als "MAGA", "Musk", extreemrechts of nog iets in die richting.

Je laatste tien posts hierover zijn eigenlijk één lange litanie over rechts, terwijl veel posters gewoon andere kritiek of een andere mening hebben. over de film. Je moet niet blijven op die nagel slaan.

In welke rabbit hole zit jij zeg?:/ Een boswandeling kan eens deugd doen, ik wens je het beste.
De slechte scores op imdb of rottentomatoes voor deze rotfilm zijn toch duidelijk?

@zwarten ik denk dat Musk of die vele andere rechtse influencers net iets harder kunnen roepen dan mij met ook net iets meer invloed. 😉

Het is ook hun geroep dat de media haalt. Ik weet het zelf ook maar door traditionele media die over hun geroep berichten.

Het kan zijn dat het niet ideologisch was, maar commercieel, of artistiek, of persoonlijk omdat hij met haar wil werken, of omdat zij het overtuigendste was, of omdat...
Ik gok op commerciele gok, want wat controverse kan de mooiste reclame zijn. (Uiteraard met uitzonderingen zoals de Ghostbusters reboot) Wie heeft nog algoritmes nodig als er zelfs hier enkele paginas over gepraat wordt? En hoppa, ik help de Nolan bij deze ook wat!

Want hoewel gebaseerd op een oud verhaal, is deze film nog steeds fictie, met cyclops, sirene, goden… dus op dat vlak kon ze evengoed groen of blauw zijn.

Wat als streamingdiensten wat contracten afsloten met acteurs en actrices, en mensen zelf hun casting kunnen doen voor ze kijken? Dan is ineens iedereen blij. Ook tof om te herbekijken dan, voor de verandering eens met Danny DeVito en Arnold Schwarzenegger die ALLE rollen spelen, een keertje met John Cleese, Jim Carrey, de volledige cast van de Buurtpolitie of FC de Kampioenen, enz… Dan hadden we misschien ook de remake van Ghostbusters kunnen redden.

Laatst bewerkt:
Is Musk trouwens niet rijk genoeg om zijn eigen filmstudio op te richten, of een bestaande over te nemen, en regisseurs en acteurs te kiezen naar zijn behoeftes? Gedaan met dat gezeik altijd.

Is Musk trouwens niet rijk genoeg om zijn eigen filmstudio op te richten, of een bestaande over te nemen, en regisseurs en acteurs te kiezen naar zijn behoeftes? Gedaan met dat gezeik altijd.
Please no, laat het aub zo.

Het is natuurlijk veel leuker om simpel volk te jennen met generieke cultuurstrijd onzin op zijn generieke onzinplatform. Kost hem amper moeite, levert massas aandacht op en zijn fanclub behandelt elke halfbakken shitpost alsof hij opnieuw rocketscience heeft uitgevonden.

Een eigen filmstudio oprichten zou betekenen dat hij effectief iets moet bouwen dat mensen willen zien. Veel riskanter dan eindeloos roepen dat alles “woke” is en vervolgens applaus krijgen van mensen die rijkdom blijkbaar verwarren met genialiteit...

Elke vorm van kritiek wordt meteen afgedaan als "MAGA", "Musk", extreemrechts of nog iets in die richting.

Hm, maar er is eigenlijk altijd maar slechts 1 he : 'Dit is woke en ik vind dat niet ok'. En dat is toch ook exact dezelfde kritiek die gegeven wordt door SAVEVROPA88 en Elon Musk op twitter ?

Ja, hier en daar hoor je soms eens in de verte: 'Hey de schepen en de wapens en de schilden en de haarstijlen en de harnassen en de kleding en de manier van spreken en de architectuur en het schoeisel en de ... zijn historisch niet accuraat.' Maar dat wordt compleet bedolven onder een woedende lawine van 'ZE HEBBEN EEN BLANKE VROUW DOOR EEN ZWARTE VROUW VERVANGEN DIT IS EEN FUCKING SCHANDE ! :angry:'

Er is ook geen policy om meer zwarte mensen aan te nemen ten koste van witte. Je hebt het over politiek, dus vanuit de overheid. Welke diversity quotas zijn er dan?
Ik heb het niet noodzakelijk over de overheid. Politieke beslissingen gebeuren op elk niveau. Maar goede poging om de discussie alweer te doen ontsporen.

Oscar reglement: https://www.oscars.org/awards/representation-and-inclusion-standards
At least one of the lead actors or significant supporting actors submitted for Oscar consideration is from an underrepresented racial or ethnic group in a specific country or territory of production.

This may include:
• African American / Black / African and/or Caribbean descent
• East Asian (including Chinese, Japanese, Korean, and Mongolian)
• Hispanic or Latina/e/o/x
• Indigenous Peoples (including Native American / Alaskan Native)
• Middle Eastern / North African
• Pacific Islander
• South Asian (including Bangladeshi, Bhutanese, Indian, Nepali, Pakistani, and Sri Lankan)
• Southeast Asian (including Burmese, Cambodian, Filipino, Hmong, Indonesian, Laotian, Malaysian, Mien, Singaporean, Thai, and Vietnamese)

En als je per se de overheid wil:

Titled SB 485, the program became active on July 1, 2023, and will be “broadly reflective of California’s population in terms of race, ethnicity and gender.” In a model that California hopes will be adopted by many other states, all film and television productions must submit a diversity report that details the race and gender of its crew or future hiring goals. If the production meets its diversity goals or has provably made a “good faith effort” to achieve them, it will be eligible for an additional 4% tax credit on top of the 20% or 25% credit allowed under current law.

Eigen zaak opstarten? Hopelijk ben je zwart, krijg je makkelijker financiering (Canadees, maar veel Amerikaanse films filmen ook in Canada):

Artikel over afschaffing van de quotas (vermoedelijk door Trump 2) https://www.governing.com/urban/lap...declines-as-diversity-programs-get-dismantled
Wat dus wel aangeeft dat ze bestaan, ongeacht of ze effectief volledig gehaald werden.

Ik heb het niet noodzakelijk over de overheid. Politieke beslissingen gebeuren op elk niveau. Maar goede poging om de discussie alweer te doen ontsporen.

Oscar reglement: https://www.oscars.org/awards/representation-and-inclusion-standards

En als je per se de overheid wil:

Eigen zaak opstarten? Hopelijk ben je zwart, krijg je makkelijker financiering (Canadees, maar veel Amerikaanse films filmen ook in Canada):

Artikel over afschaffing van de quotas (vermoedelijk door Trump 2) https://www.governing.com/urban/lap...declines-as-diversity-programs-get-dismantled
Wat dus wel aangeeft dat ze bestaan, ongeacht of ze effectief volledig gehaald werden.
Een diversity program is niet hetzelfde als een quotum. En aannemen "ten koste van" is de gekleurde versie van iets wat niet gekleurd hoeft te zijn.
Dat staat dan los van of het de overheid is of niet. Je hebt nog altijd geen voorbeeld gegeven van quota, wat je zelf aangaf als reden waarom een zwarte actrice zogenaamd meer een politiek statement is dan een rosharige.

Je negeert wel de hele rest van m'n post, waar eigenlijk de conclusie in stond. Dat je inderdaad veel over Craig kunt lezen, maar niet over die rechtse politiek die je door de strot wordt geduwd van het blondharige ideaal. Waarom telt het daar niet? En maak je het niet zélf politiek door er zo naar te kijken, net datgene waartegen je protesteert?

Een diversity program is niet hetzelfde als een quotum. En aannemen "ten koste van" is de gekleurde versie van iets wat niet gekleurd hoeft te zijn.
Dat staat dan los van of het de overheid is of niet. Je hebt nog altijd geen voorbeeld gegeven van quota, wat je zelf aangaf als reden waarom een zwarte actrice zogenaamd meer een politiek statement is dan een rosharige.
??

De links en quotes van hierboven geven je letterlijk opties om aan die quota te voldoen. "30%" "1 van ...". Hoe zijn dat geen quota?

Je negeert wel de hele rest van m'n post, waar eigenlijk de conclusie in stond. Dat je inderdaad veel over Craig kunt lezen, maar niet over die rechtse politiek die je door de strot wordt geduwd van het blondharige ideaal. Waarom telt het daar niet?
Ik ben niet volledig mee met de manier waarop je het hier verwoordt, maar nogmaals, het grote verschil is dat er nergens quota/financiering/prijzen gekoppeld zijn aan het aantal blondharigen in je crew/set/film. Blonce Craig kan je oprecht als een artistieke keuze beschouwen.
En maak je het niet zélf politiek door er zo naar te kijken, net datgene waartegen je protesteert?
Wat is het alternatief? Niet reageren als politieke beslissingen je entertainment binnen sluipen? Uiteraard kan een reactie op politieke beslissingen altijd beschouwd worden als politiek.

Het casten van Nyong'o kan perfect een oprechte artistieke keuze zijn. Of een financiele, een commerciele, een verhaal gedreven, een filosofische, beste auditie, een culturele, een esthetische,... Jij beslist om het als iets puur politieks te zien en maakt dan bijkomend nog is de keuze om dat als iets negatiefs ipv positiefs te zien. Nolan is zo'n grote naam dat het nog één van de weinige regisseurs is die praktisch carte blanche krijgt om volledig zijn eigen ding te doen. Via echte politieke inmenging dan druk proberen zetten of zelfs boycotten om zijn visie te willen inperken is nefast voor vrije meningsuiting en artistieke vrijheid.

Hier nu niet echt aan de orde maar men lijkt ineens te denken dat een regisseur die met zijn film een politiek statement maakt iets negatiefs is... Toch niets is minder waar? Die overstijgen vaak entertainment en hebben juist meer diepgang en grotere culture relevantie. Van The Odyssey verwacht ik dat niet, wel spectaculair fantasy entertainment, hopelijk van de bovenste plank.

Het casten van Nyong'o kan perfect een oprechte artistieke keuze zijn. Of een financiele, een commerciele, een verhaal gedreven, een filosofische, beste auditie, een culturele, een esthetische,... Jij beslist om het als iets puur politieks te zien en maakt dan bijkomend nog is de keuze om dat als iets negatiefs ipv positiefs te zien. Nolan is zo'n grote naam dat het nog één van de weinige regisseurs is die praktisch carte blanche krijgt om volledig zijn eigen ding te doen. Via echte politieke inmenging dan druk proberen zetten of zelfs boycotten om zijn visie te willen inperken is nefast voor vrije meningsuiting en artistieke vrijheid.
Het is theoretisch mogelijk dat het een oprechte artistieke keuze is. Ik betwijfel het ten zeerste. Gebaseerd op de Oscar vereisten, hoe kan hij anders een oscar ambieren? Of denk je dat hij geen interesse heeft om een Oscar te winnen?
Hier nu niet echt aan de orde maar men lijkt ineens te denken dat een regisseur die met zijn film een politiek statement maakt iets negatiefs is... Toch niets is minder waar? Die overstijgen vaak entertainment en hebben juist meer diepgang en grotere culture relevantie. Van The Odyssey verwacht ik dat niet, wel spectaculair fantasy entertainment, hopelijk van de bovenste plank.
Het verhaal heeft vaak een boodschap die eventueel politiek kan zijn. Dat vind ik veel minder storend dan een politiek element toevoegen dat afbreuk doet aan het verhaal. In dit geval niet strookt met de rest van de context van de film.

Mja ivm oscar kwalificatie; da's ook weer zoiets dat je door ragebait rechtse influencers non stop voorgeschoteld krijgt maar in de realiteit stelt ook dat natuurlijk weer niets voor.

Nolan won met zijn vorige ook best picture en toen waren de nieuwe kwalificatie regels ook al in voege.
1000014032.jpg

...

Mja ivm oscar kwalificatie; da's ook weer zoiets dat je door ragebait rechtse influencers non stop voorgeschoteld krijgt maar in de realiteit stelt ook dat natuurlijk weer niets voor.

Nolan won met zijn vorige ook best picture en toen waren de nieuwe kwalificatie regels ook al in voege.
Bekijk bijlage 51606
...
Misschien. Zou je als regisseur/producer van een multi million dollar onderneming het risico nemen dat ze de regels wel strikt gaan toepassen, of zou je -om het risico te beperken- er toch voor zorgen dat het duidelijk is dat je aan alle Oscar voorwaarden voldoet?

Heeft hij vorige keer dus ook niet van wakker gelegen. De regels zijn ook gebalanceerd, makkelijk haalbaar en helemaal niet zo scherp als ze in rechtse kringen worden voorgesteld.

Waarom vraag je dan naar Perseus zijn haarkleur? En wat met keuze x, y, of z? Moet ik telkens duiden, rekening houdend met oneindig veel factoren, waar op het hellend vlak zich dit of ander voorbeeld zich bevindt?

Voorbeeld: de Ben Hur versie uit 2016 waar Jezus een veel meer prominente rol krijgt dan in eender welke vertoning en waar bewust in de productie, in het verhaal, en op vlak van marketing een christelijke saus over gegoten werd. En waar het publiek is weggebleven en de film stevig verlies heeft gemaakt.

Je gaat nu toch niet beweren dat tal van Hollywoodfilms neutraal zijn op alle vlakken?

Zowel door financiering, casting, de plot en moraal, symboliek, gebruik van fiters (geel voor latino-settings, grauw blauw voor Sovjet-settings), etc. wordt constant een bepaalde kleur aan een film meegegeven. En die je kan verklaren vanuit een bepaalde maatschappelijke, politieke en/of economische context.

Niet elke afwijking is een statement, dat kan zeker en werd al verklaard door andere posters: bijvoorbeeld door praktische beperkingen of budget:
We gaan gok ik niet klagen over dat de meeste acteurs gemiddeld misschien 20cm groter zijn dan de oude Grieken van meer dan 2000 jaar geleden? Maar als de cycloop ineens lange haarkrullen langs zijn oren en een haakneus heeft, dan zal dat toch wel bekritiseerd worden veronderstel ik?
Nu laat ik met opzet de vergelijking eruit, omdat je daarover struikelt, nu begin je er zelf weer over?
Nee, je hoeft niet alles te duiden, ik stelde gewoon een vraag. Je zegt in jouw post dat dit sowieso een politiek statement is van de regisseur, dat dat buiten kijf staat. Mag ik dan vragen waarom dìt een politiek statement is en iets anders niet?

Natuurlijk denk ik niet dat Hollywoodfilms neutraal zijn op alle vlakken. Dat zou pas slechte films opleveren. Maar hier schrijf je al dat niet elke afwijking een statement is, ik kan echt niet volgen waarom het dat wel moét zijn.

Misschien. Zou je als regisseur/producer van een multi million dollar onderneming het risico nemen dat ze de regels wel strikt gaan toepassen, of zou je -om het risico te beperken- er toch voor zorgen dat het duidelijk is dat je aan alle Oscar voorwaarden voldoet?
En toch moeten alle misschiens weg, en moét dit een politieke beslissing zijn. Wat als morgen blijkt dat Nolan op Trump stemt en dit puur commercieel was? Wordt de film dan beter?

En toch moeten alle misschiens weg, en moét dit een politieke beslissing zijn. Wat als morgen blijkt dat Nolan op Trump stemt en dit puur commercieel was? Wordt de film dan beter?
Neen, maar het zou wel iets minder boycot veroorzaken (voor zover dat nu aan het gebeuren is, is waarschijnlijk een minderheid), omdat het politieke element dan toch gedeeltelijk wegvalt. Al blijft het 'strookt niet met het bronmateriaal' element nog steeds van kracht, en dat kan nog altijd mensen tegenhouden.

Terug
Bovenaan