CanadeseITer
Member
Er zijn 2 factoren die mij hier belangrijk lijken:Ben je dit aan het vergelijken met een zwarte Helena van Troje, want dat is toch een pak ingrijpender?
1)
Ik gaf het aan als een voorbeeld waarom het argument van 'hij past het verhaal aan' niet ongelimiteerd kan gebruikt worden.
Mijn Daens vergelijking gaat verder dan de zwarte Helena. Het is een spectrum. Voor mij is een zwarte Helena waarschijnlijk genoeg om mij uit de magie van de film te halen, omdat het net niet genoeg klopt. Ik had dat ook bij de zwarte vrouwelijke Moriarty in de Enola Holmes films. Ook hier is het een welgekend personage in een film die het verhaal serieus probeert te vertellen. Dan past dat niet.
Als Hitler zwart zou geweest zijn in inglorious bastards, of een andere SS officier, dan zou dat wel passen, omdat dit niet opgevat is als een serieuse vertelling van WO II.
Als er plotseling pinguins verschijnen in de middellandse zee, dan zou mij dat ook uit het verhaal sleuren, ook al vind ik pinguins bijzonder leuke dieren. Het moet passen in de context.
2)
Ik hou niet van de politieke castings. Ik geloof niet dat de keuze artistiek was. Dan gaat het element van 'hij past het verhaal aan voor artistieke redenen' ook niet meer op.
Niet als men probeert om de essentie van het verhaal te behouden. En daar zit je aan de essentie: de Oddyssee werd niet verplaatst. Het speelet zich af (veronderstel ik?) op de originele locatie. En dus verwacht ik daar geen Japanse of Vlaamse elementen, wel Griekse. En dus Griekse godinnen.Wat als men Daens in het Japans zou uitbrengen en de locatie verplaatst naar Tokio naast nog een resem andere aanpassingen die het verhaal in Japanse elementen gronden ipv Vlaamse?
Gaan we die boycotten?
Ik ken het bronmateriaal niet. Dus ik kan daar niet op antwoorden. Wat een andere reden is waarom hier misschien iets heviger opgereageerd wordt: veel mensen kennen *iets* van Homerus zijn verhaal, dus zo'n duidelijke aanpassingen worden meer beoordeeld.Wat als men, ik zeg maar iets, Starship Troopers zou verfilmen terwijl je het boek haat en de kern juist respectloos ombuigt van een liefdesbrief aan fascistisch militarisme naar een satirische kritiek daarop? Exact wat Verhoeven deed met zijn adaptatie van Heinlein's boek? Kan dat niet? Gaan we die boycotten?
Zwarte Snape zou ook niet zo'n reactie teweeg gebracht hebben als de boeken van Harry Potter niet bekend waren, of als er al geen hele film geschiedenis aanwezig is waar het personage van Snape zeer gedetailleerd wordt gedefinieerd.