Ras en gender: Representatie in de filmwereld

@zarathustra jij maakt er al meteen van 'de job geven omdat ze toevallig lgbtq zijn'. Dat zei ik niet.
Ok mss kort door de bocht, het punt is dat het geen factor zou mogen zijn. Al vind ik persoonlijk uiterlijke kenmerken WEL een factor. Een kleine tengere chinese batman, een keniaanse Mulan of een blanke Rosa Parks met een brits accent zijn geen zaken waar ik naar zou gaan kijken.

Wil niet zeggen dat ze niet mogen gemaakt worden natuurlijk.

Dat is ook, als dat een essentieel onderdeel uitmaakt van het personage. Maar het is niet nodig om iemand een voetje voor te geven die nergens een voetje achter krijgt natuurlijk... dat is het punt net van de minderheden.
Maar dan heb je het meer over positieve discriminatie. Dat is iets anders als de gedachte dat een lid van een bepaalde groep beter in staat zou zijn om een rol uit diezelfde groep te spelen, of om ideologische redenen enkel een rol uit diezelfde groep zou mogen spelen.

Ok mss kort door de bocht, het punt is dat het geen factor zou mogen zijn. Al vind ik persoonlijk uiterlijke kenmerken WEL een factor. Een kleine tengere chinese batman, een keniaanse Mulan of een blanke Rosa Parks met een brits accent zijn geen zaken waar ik naar zou gaan kijken.

Wil niet zeggen dat ze niet mogen gemaakt worden natuurlijk.
En da's prima hé. Er wordt heel veel gemaakt waar ik niet naar zou gaan kijken, maar daarom ga ik anderen hun artistieke vrijheid niet gaan inperken of een cultuuroorlog starten. Ik ben nog altijd diep teleurgesteld in de WoT-adaptatie, en dat mag, maar ik ga daar geen politiek gaan bijsleuren.

Over Batman gesproken, de 1966 Batman zouden we nu ook niet meer bekijken :p.

Waarom is het belangrijk dat 'trouw' gebleven wordt aan hoe iemands uiterlijk in een eerdere versie (boeken, ...) beschreven is? Maakt het echt uit dat het uiterlijk van Snape zal afwijken van hoe het in boeken beschreven is? Het is fictie, het is een ander verhaal. Een mooiere oplossing was misschien om hem niet 'Snape' te noemen, maar ook daar zou dan weer commentaar op gekomen zijn.

Het is rekening houdende met acteurs die willen werken mijns inziens ook raar om tot in de eeuwigheid acteurs met een andere huidskleur te blijven uitsluiten in films die gebaseerd zijn op verhalen die stammen uit een andere tijd terwijl huidskleur niet relevant is in die verhalen. Dan blijf je in veel grote reeksen en verfilmingen van oudere boeken beperkt tot blanke acteurs ook wanneer de huidskleur er absoluut niet toe doet. Is dat fair?

Waarom is het belangrijk dat 'trouw' gebleven wordt aan hoe iemands uiterlijk in een eerdere versie (boeken, ...) beschreven is? Maakt het echt uit dat het uiterlijk van Snape zal afwijken van hoe het in boeken beschreven is? Het is fictie, het is een ander verhaal. Een mooiere oplossing was misschien om hem niet 'Snape' te noemen, maar ook daar zou dan weer commentaar op gekomen zijn.
Voor mij persoonlijk? Omdat ik voor zaken als (bijvoorbeeld) Wheel of Time iets wil zien dat zich bevindt dicht in de buurt van mijn fantasie. En die is gebaseerd op hoe het beschreven is in de boeken.
Het is rekening houdende met acteurs die willen werken mijns inziens ook raar om tot in de eeuwigheid acteurs met een andere huidskleur te blijven uitsluiten in films die gebaseerd zijn op verhalen die stammen uit een andere tijd terwijl huidskleur niet relevant is in die verhalen. Dan blijf je in veel grote reeksen en verfilmingen van oudere boeken beperkt tot blanke acteurs ook wanneer de huidskleur er absoluut niet toe doet. Is dat fair?

Dat is imo een geweldig neo-koloniaal standpunt. Precies alsof de enige verhalen die het waard zijn te verfilmen uit (west) europa komen. We zijn een kleine factie van de wereld bevolking, ik vermoed dat de rest van de wereld ook mensen hadden die een verhaal konden verzinnen.

Voor mij persoonlijk? Omdat ik voor zaken als (bijvoorbeeld) Wheel of Time iets wil zien dat zich bevindt dicht in de buurt van mijn fantasie. En die is gebaseerd op hoe het beschreven is in de boeken.
En dat kan ik nog steeds moeilijk vatten. Bon, jij jouw mening. Als dat een reden is om een film niet te zien, moet je vooral niet kijken. :p Ik heb zelf niks met reeksen waar tot in het oneindige spin-offs van gemaakt worden, dus ik blijf er ook van weg hoor.
Dat is imo een geweldig neo-koloniaal standpunt. Precies alsof de enige verhalen die het waard zijn te verfilmen uit (west) europa komen. We zijn een kleine factie van de wereld bevolking, ik vermoed dat de rest van de wereld ook mensen hadden die een verhaal konden verzinnen.
Reeksen met reeds naam en faam in het westen zijn relatief gemakkelijke en veilige melkkoeën. Wat denk je dat de meeste kijkers zal trekken in het westen, een verfilming van een hier onbekend oorspronkelijk Nigeriaans verhaal of een variant van Harry Potter? In onze westerse wereld wordt veel geld verdiend met het uitmelken van bekende reeksen. De naam van een heel bekende reeks die ergens aan verbonden is, genereert al meer reclame voor een film dan je met een normaal reclamebudget kan bereiken voor eender welk hier onbekend verhaal.

Linkin Park verkoopt dit jaar alles uit waar het komt en mag zelfs optreden voorafgaand aan de finale van Champions League. Als die band was voortgegaan onder een andere naam nu ze met een nieuwe frontvrouw zitten, was dat nooit gelukt. Duidelijk?

Reeksen met reeds naam en faam in het westen zijn relatief gemakkelijke en veilige melkkoeën. Wat denk je dat de meeste kijkers zal trekken in het westen, een verfilming van een hier onbekend oorspronkelijk Nigeriaans verhaal of een variant van Harry Potter? In onze westerse wereld wordt veel geld verdiend met het uitmelken van bekende reeksen. De naam van een heel bekende reeks die ergens aan verbonden is, genereert al meer reclame voor een film dan je met een normaal reclamebudget kan bereiken voor eender welk hier onbekend verhaal.
Want er moeten enkel films in Hollywood gemaakt worden voor die < 1 miljard westerse kijkers?
Linkin Park verkoopt dit jaar alles uit waar het komt en mag zelfs optreden voorafgaand aan de finale van Champions League. Als die band was voortgegaan onder een andere naam nu ze met een nieuwe frontvrouw zitten, was dat nooit gelukt. Duidelijk?
Mja maar dan kom je terug naar mijn punt hier wat vroeger in het topic. Gaat het over "dat acteurs de kans moeten krijgen om te werken" of dat "acteurs multi-miljonair moeten kunnen worden". Want ik heb de indruk dat in tegenstelling tot de meeste andere jobs het blijkbaar een probleem is als je niet de top job kan doen.

Ik vind het ironisch dat het net vaak bij Fantasy-toestanden (verhalen waarin iemand zijn/haar verbeelding de vrije loop laat om een denkbeeldige wereld te creëren) dat fans vaak willen vasthouden aan een hele enge (en imo dus vrij fantasieloze) interpretatie van dat boek.

Ik kan wel begrijpen dat zo een fantasie-universum zoals dat van Tolkien op zichzelf ook wel vaak onderworpen aan een aantal wetten en lore die er voor zorgen dat het a la base steek houdt en bij velen dus ook in de eerste plaats tot de verbeelding spreekt, maar toch.

Ik denk ook dat we niet mogen vergeten dat men in de eerste plaats wilt dat het product een commercieel succes is. Zeker bij film, waar de productie kosten volgens mij, hoger liggen dan een boek.

Een schrijver van een boek vertrekt vanuit zijn eigen beleving (achtergrond), daarom niet altijd gericht op een wereldwijd doelpubliek.

Bij film lijkt me dit toch anders te zijn en 1 van de dingen die een film dan weer succesvol maakt, is als je als kijker je kunt inleven in een personage of gelijkenissen herkent met jezelf en andere personen in je omgeving. Vanuit dat standpunt is het belangrijk dat elke kijker zich met iemand kan identificeren op een bepaald gebied. Aangezien er een grote gemeenschap is die daar voor gevoelig is, is het uit commercieel inzicht een no brainer om de gemeenschap te bedienen door iemand in de film steken die kenmerken heeft van de gemeenschap.

In veel gevallen is dat toch net de kritiek? Dat bepaalde rollen zo ingevuld worden om alle checkboxes af te kunnen vinken op vlak van diversiteit. En dat het vooral een commercieel succes moet worden.

Terwijl je ook gewoon een kwalitatieve serie of film kan maken zonder dat te doen? Shogun bijvoorbeeld? (al heb ik die serie niet gezien).
Maar ik heb wel andere Aziatische films en series gezien, met gewoon enkel Aziatische acteurs en actrices. Gewoon een goede film/serie maken en mensen kijken ernaar. Ik hoef geen rosbleke reus met sproeten te zien om me te kunnen identificeren met een acteur/actrice. Hoe oppervlakkig kan je zijn? DAN ben je vooral bezig met iemands huidskleur of uitzicht, en dat is toch wat we net niet willen?

In veel gevallen is dat toch net de kritiek? Dat bepaalde rollen zo ingevuld worden om alle checkboxes af te kunnen vinken op vlak van diversiteit. En dat het vooral een commercieel succes moet worden.

Terwijl je ook gewoon een kwalitatieve serie of film kan maken zonder dat te doen? Shogun bijvoorbeeld? (al heb ik die serie niet gezien).
Maar ik heb wel andere Aziatische films en series gezien, met gewoon enkel Aziatische acteurs en actrices. Gewoon een goede film/serie maken en mensen kijken ernaar. Ik hoef geen rosbleke reus met sproeten te zien om me te kunnen identificeren met een acteur/actrice. Hoe oppervlakkig kan je zijn? DAN ben je vooral bezig met iemands huidskleur of uitzicht, en dat is toch wat we net niet willen?
Ja, dat kan natuurlijk wel zijn, maar als je een boel witte mannen ziet rondlopen, gaat dat toch gewoon minder aanspreken bij een diverse jeugd. Dan is het meer iets waar jij niets mee te maken hebt als je bij die diverse jeugd hoort. Ook al omdat het een veruiterlijking is van iets dieperliggends, dat er waarschijnlijk in de hele vertelling ook heel weinig specifiek uit jouw leefwereld in zal zitten.

Ja, dat kan natuurlijk wel zijn, maar als je een boel witte mannen ziet rondlopen, gaat dat toch gewoon minder aanspreken bij een diverse jeugd. Dan is het meer iets waar jij niets mee te maken hebt als je bij die diverse jeugd hoort. Ook al omdat het een veruiterlijking is van iets dieperliggends, dat er waarschijnlijk in de hele vertelling ook heel weinig specifiek uit jouw leefwereld in zal zitten.
Die diverse jeugd zal misschien wel aangesproken worden door bijvoorbeeld: Putain, Black, of zelfs Patsers vermoed ik. Films die vertrekken vanuit een verhaal en leefwereld en daar ook gepast naar casten.

De kritiek van heel wat fantasy-lovers is dat zij door de boeken te lezen ook met een bepaalde leefwereld in hun hoofd zitten. Als je dan bij de casting daar geen aandacht aan besteedt, dan verlies je de fans.

Ikzelf kende bijvoorbeeld maar erg weinig over de wereld van The Witcher, en vond het een sterk 1e seizoen. Maar blijkbaar sloeg de klepel qua casting en afwijking van de leefwereld en het verhaal zo hard af van het bronmateriaal, dat ze de steracteur Henry Cavill verliezen. En heel wat fans die mede daarom ook afhaken. Ik vond de daaropvolgende seizoenen ook minder helaas. Ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat de serie afgevoerd wordt.
Maak dan een andere serie als je toch zo nodig wil afwijken van het bronmateriaal. Of wees voorbereid op kritiek.

Er zijn televisiezenders groot geworden met docuseries over hoe de piramides gebouwd zijn door aliens.

Fijn dat je erkent op welk niveau veel van deze dwangmatig gediversifieerde adaptaties zich situeren denk ik dan.

Opnieuw: de gemiddelde historische film staat bol van de historische fouten, die een veel inaccurater beeld tonen van die tijdsperiode dan de aanwezigheid van diversiteit. Het is niet omdat andere huidskleuren maar beperkt aanwezig waren, dat ze er niet waren. De bullshit die Ridley Scott verkoopt in zijn "historische" films is vaak van een veel groter kaliber dan de aanwezigheid van een zwarte man of een sterke vrouw hoor. En opnieuw, alles hangt af van het doel van de film of serie toch? Pretenderen ze een feitelijk correcte weergave van de geschiedenis te tonen, dan strookt een zwarte Bolleyn uiteraard niet. Maar daarmee is dan alles toch gezegd? Ga je hier ook een cultuuroorlog starten en pleiten voor censuur en het afschaffen van creatieve vrijheid ten opzichte van al de shit van Discovery Channel? Er is geen enkele rationele reden om zo in uw gat gebeten te zijn over huidskleur.

Hier gaat het trouwens over het Engeland van de jaren 90 hé, als de tijdsperiode van de boeken gevolgd wordt. Als het gaat over Engeland in de 1253 valt er al meer een lans voor te breken dat de aanwezigheid van diverse huidskleuren niet courant was, maar if anything weerspiegelde het Zweinstein van Rowling toen ze het schreef al niet de toenmalige Britse samenleving, met maar 1 zwart personage.

Je hebt gewoon geen goeie argumenten, zeker niet in deze case. Het verandert niets aan het plot, voor de essentie van het personage maakt het geen verschil, en geografisch en historisch is een zwarte leerkracht in het jaren 90 van Engeland allesbehalve een rariteit. Het enige argument dat je kan maken is een puriteinse, zeer strikte vertaling van hoe Rowling hem beschreven heeft. Maar dat argument verliest alle waarde als zowat alle andere soorten aanpassingen behalve huidskleur wél acceptabel zijn. Dan is de enige motivatie simpelweg een ongezonde focus op huidskleur.

Als de beschrijving in de boeken al iets puriteins wordt, heeft discussie weinig zin. Je kan discussiëren in welke mate bepaalde kenmerken essentieel zijn voor een personage en welke niet, een verfilming gaat altijd voor een visueel mooiere versie gaan bijvoorbeeld, en ik ga overigens ook niet Ridley Scott's Gladiator II gaan verdedigen mocht je dat willen.
Je kan echter niet ontkennen dat er achter de diversificatie qua huidskleur evenzeer een ideologische agenda schuilgaat, één die niet zo triviaal is als groene versus blauwe ogen.
Bij een fictieve, toverende leerkracht uit de jaren '90, is dat inderdaad niet zo van tel. Bij andere voorbeelden wel. Schermen dat zolang men niet beweert dat om een historisch correcte weergave gaat, dit niet belangrijk is, is at best een zwaktebod, at worst gewoon intellectueel oneerlijk, want uit de context, zelfs al zijn er andere anachronismen of onnauwkeurigheden in de film/serie, pretendeert men van wel.

Opnieuw een zwak argument. Er is een cultuuroorlog aan de gang, eentje waarvan jijzelf vaandeldrager bent op dit forum en die bewust bezig is met het boycotten en verspreiden van desinformatie over wat niet in het ideologisch kader past. Er wordt hier nu ook alweer een serie afgebroken zonder een seconde footage gezien te hebben louter en alleen omwille van "diversiteit". Dat zagen we ook al bij zoveel andere series en films de laatste jaren. En we zien dat die oorlog in heel de maatschappij succesvol is, helaas. Dat toont zich ook in de entertainmentsector. Ze zeggen wel eens dat er niet zoiets is als bad publicity, maar da's bullshit natuurlijk. De continue focus op diversiteit, dat gelijkstellen met een laag productieniveau en alles wat niet direct in jouw wereldbeeld past beschouwen als een politieke daad van de makers, dat wordt een self-fulfilling prophecy hé. En in die negativiteit sleur je mensen mee die zelf niet eens zo radicaal in jouw gedachtegoed zitten.

Je kan de kritiek op Jackson indertijd minimaliseren en ridiculiseren, de realiteit is dat jij nu die mensen bent.

Jij gebruik veel te graag het woordje desinformatie voor iemand die zelf graag halve waarheden schrijft over anderen, I.c. over mij. Geen self-fulfilling prophecies hier, ik heb meerdere van de series/films/franchises wiens teloorgang in moderne adaptaties ik bekritiseer en betreur een eerlijke kans gegeven. De nieuwe afleveringen van Doctor Who bekeken tot het pijnlijk werd hoe belabberd het niveau geworden was.

Van de laatste Star Wars series (inclusief zelfs een stukje van The Acolyte) van Doctor Who tot zelfs het eerste seizoen van Rings of Power. Ik ben echter niet selectief blind voor trends en patronen.

Vergeef me dat ik inderdaad geef om m'n favoriete SciFi serie uit het verleden en/of spaarzaam met m'n budget voor de cinéma en/of streaming omga.

Ik kan ook genoeg voorbeelden geven van zaken die ik recent wel goed vond en waarbij diversiteit overigens niet eens een issue is als ze wel aanwezig is: House of the Dragon, Severance, FallOut...

Laatst bewerkt:
Als de beschrijving in de boeken al iets puriteins wordt, heeft discussie weinig zin. Je kan discussiëren in welke mate bepaalde kenmerken essentieel zijn voor een personage en welke niet, een verfilming gaat altijd voor een visueel mooiere versie gaan bijvoorbeeld, en ik ga overigens ook niet Ridley Scott's Gladiator II gaan verdedigen mocht je dat willen.
Als je mordicus wil blijven vasthouden aan details als uiterlijke beschrijvingen van personages, ook wanneer die niet relevant zijn voor hun karakterontwikkeling of het bredere plot, dan is dat puriteins ja. En daar is op zich niets mis mee, ik kan daardoor ook niet kijken naar WoT bijvoorbeeld. Maar als je énkel puriteins bent in het vasthouden aan de letterlijke woorden van de auteur wanneer het gaat om huidskleur, dan moeten we echt niet meer om de pot draaien hé, dan ben je met een racistische bril aan het kijken.

Je kan echter niet ontkennen dat er achter de diversificatie qua huidskleur evenzeer een ideologische agenda schuilgaat, één die niet zo triviaal is als groene versus blauwe ogen.
Bij een fictieve, toverende leerkracht uit de jaren '90, is dat inderdaad niet zo van tel. Bij andere voorbeelden wel. Schermen dat zolang men niet beweert dat om een historisch correcte weergave gaat, dit niet belangrijk is, is at best een zwaktebod, at worst gewoon intellectueel oneerlijk, want uit de context, zelfs al zijn er andere anachronismen of onnauwkeurigheden in de film/serie, pretendeert men van wel.
Voor mij is huidskleur triviaal, dat jij problemen hebt met andere huidskleuren is vooral jouw probleem. Maar goed.

Als de context louter is "onze film speelt zich af in het verleden" zonder dat ze pretenderen historisch accuraat te zijn, dan is huidskleur inderdaad niet relevant. Dan zijn de andere regelrechte fouten en onwaarschijnlijkheden ook niet van tel. Dat valt allemaal onder artistieke vrijheid. Gaan ze beweren dat ze een historisch correcte weergave brengen, dan zal ik ook de eerste zijn om die historische desinformatie aan te kaarten.

Maar nogmaals, de aanwezigheid van diversiteit in historische films is vaak veel minder onwaarschijnlijk dan wat jij als leek beseft, terwijl die films vol zitten met zaken die veel onwaarschijnlijker zijn, of met zaken waarvan we uit historisch onderzoek perfect weten dat ze compleet foute voorstellingen zijn van die periode en die de mythevorming en broodje-aap verhalen in stand houden. Maar toch is alleen huidskleur een majeur probleem voor jou. Dat is hypocriet, maar dat verraadt ook weer die racistische bril waarmee je naar media kijkt.

Jij gebruik veel te graag het woordje desinformatie voor iemand die zelf graag halve waarheden en hele leugens verkoopt.
In dit topic is al herhaaldelijk met bronnen en feiten aangetoond hoe alt-right en anti-woke in hun cultuuroorlog gebruik maken van desinformatie om organisaties en acteurs zwart te maken en te boycotten. Zie de hetze rond Kathleen Kennedy, zie die rond Brie Larson.

Ik gebruik die term wanneer ze terecht is, en wanneer ik het kan aantonen. Als je mij wil beschuldigen van het herhaaldelijk verspreiden van halve waarheden en hele leugens, kan je dat maar beter hard maken, anders ben je gewoon op de man aan het spelen.

Geen self-fulfilling prophecies hier, ik heb meerdere van de series/films/franchises wiens teloorgang in moderne adaptaties ik bekritiseer en betreur een eerlijke kans gegeven.

Van de laatste seizoenen van Doctor Who tot zelfs het eerste seizoen van Rings of Power. Ik ben echter niet selectief blind voor trends en patronen.

Vergeef me dat ik inderdaad geef om m'n favoriete SciFi serie uit het verleden en/of spaarzaam met m'n budget voor de cinéma omga.
Je gelooft toch zelf niet dat je na maanden aan rants voorafgaande de release van een film of serie effectief onbevangen voor het scherm gaat zitten?

Naar mijn aanvoelen ben je net wel heel erg duidelijk selectief blind. Ja, er is meer diversiteit in multimedia. Proficiat, goed opgemerkt. Niemand die dat ontkent hé. Maar jij gaat vervolgens het lagere niveau van die media quasi volledig dáár aan gaan wijten. Terwijl bij quasi alle voorbeelden die je kan noemen de toevoeging van diversiteit nauwelijks een druppel in de oceaan in verandering is ten opzichte van het bronmateriaal, en dat er meestal gewoon een algemeen probleem is met de kwaliteit van de scripts, dialogen of productiekwaliteit. Ik vond de nieuwe SW-trilogie ook absolute bagger, maar Rey was daar wel het minste probleem. Rings of Power gaat als een razende olifant door Tolkiens porseleinwinkel, en lijkt net als WoT meer op slechte fanfictie (al evolueren beiden nu wel naar acceptabele fantasyseries voor wie het bronmateriaal kan vergeten). Om dan toch steevast diversiteit als grote boosdoener op te werpen, tja, dan ben je gewoon van kwade zin en ben je gewoon bezig met je politieke agenda te pushen.

Ook bij Dr. Who hé, het kan zijn dat de productielevels niet meer zijn wat ze ooit geweest zijn, maar die show krijgt al haar hele bestaansgeschiedenis de kritiek die jij nu hebt. The Spectator klaagde in 1973 al over de politieke boodschappen in de show: https://archive.spectator.co.uk/article/26th-may-1973/4/dr-whos-politics

Met Star Trek hetzelfde, al quasi van de start progressief en moraliserend. Ik heb de eerste seizoenen van Discovery gezien, en daar is het toegegeven heel on the nose, maar subtiliteit en realistische dialogen of geloofwaardige plotlijnen ontbreken daar in het algemeen. Maar als we het internet mogen geloven is het toch echt woke waarom de serie niet het niveau van de vorige in het universum niet haalt. Terwijl die evengoed in hun tijd het predikaat van politiek correct kregen.

Je kan eerlijk gezegd toch niet verwachten dat ik op dergelijke ongegronde verwijten van racisme, claims dat je het pleit gewonnen hebt en mist spuien met krantenknipsels achter een paywall, die ik dus niet kan lezen, ...

Ik heb niets tegen mensen met een andere huidskleur, niet op beeld, niet in het echte leven, ergo géén racist.

Ik stel me wel principiële vragen bij het doelbewust diverser casten van bepaalde rollen - meer dan je kan rechtvaardigen op basis van zelfs de populatie nu - en een fictieve professor in het Harry Potter universum is daarbij op zich niet eens het grootste probleem, maar het is gewoon wéér een zoveelste teken... Je kan je kop in het zand steken zoveel je wilt maar daar zit evenzeer een soms héél commerciële maar soms evengoed een politieke ideologie achter, waarbij men bijvoorbeeld het V.K. in zowel het verleden (cfr. zwarte Anne Boleyn) voorstelt als eeuwig "divers", maar omgekeerd: waar zijn de blanke inwoners van Wakanda? Waar zijn de verfilmde Afrikaanse verhalen met zwarte personages gespeeld door blanken? Juist ja.

Rings of Power is wat mij betreft wél het typevoorbeeld van hoe het niet zou moeten, en néén de diversiteit is daar heus niet het enige probleem, maar het hangt allemaal met elkaar samen.

Ik geef ook niet bij alles de schuld aan huidskleur. Je gaf zelf het voorbeeld van Rey in Star Wars? Tja, euhm, misschien eens wat kritischer kijken naar véél dingen die onder Kathleen Kennedy geproduceerd zijn, de self-insert brunette zonder enige fouten of leerervaringen is wel degelijk déél van het probleem (heeft ze bij Indiana Jones ook gelapt), maar toegegeven verre van het enige.

Je kan gerust wijzen op het feit dat Star Trek of Doctor Who in het verleden overigens ook politieke boodschappen hadden, maar toen ging de kwaliteit niet ten onder aan de politieke boodschap - je moet zelf erkennen dat het bij STD het al heel erg on the nose is, in het laatste seizoen van Doctor Who dat ik heb proberen om te kijken was het gewoon "dwangvoeding" - én je kan misschien ook eens stil staan bij het feit dat soms slingers ook gewoon te ver doorslaan. Oh, de slechterik mag niet meer in een rolstoel zitten, want dat geeft een fout beeld van mensen met een handicap, wait what? Yep, dat was serieus.

De meeste mensen die nu moeite hebben met een zwarte Snape, inclusief mezelf, hebben geen probleem dat de *acteur* zwart is, maar dat -vermoedelijk- het *personage* zwart zal zijn. Als de acteur volledig wit geschminkt wordt, of met CGI wit gemaakt wordt, dan zou dat allemaal zo erg niet zijn.

Mensen houden niet van verandering. Een nieuwe Harry Potter serie kan fantastisch zijn. Idealiter zou ik die willen zien met dezelfde acteurs van de films, want daar ben ik mee opgegroeid. En als dat niet kan, dan liefst met acteurs die er voor zorgen dat de personages er zo identiek mogelijk uitzien als de personages waar ik mee opgegroeid ben.

Om dat doel te bereiken, zie ik geen enkel voordeel aan een zwarte Snape. Ik ben er vrij zeker van dat de enige reden om een zwarte snape te kiezen de politieke correctheid en/of de gratis reclame was door de discussie over die keuzes. En dat is een kwalijke ontwikkeling. En dat mag eigenlijk wel eens stoppen. Er zijn genoeg boeken en verhalen die kunnen verfilmd worden met zwarte acteurs. Je moet daarom niet aan bestaande franchises sleutelen om dat er toch maar in te persen.

De volgende stap is dat de mensen die hun geliefkoosde serie zien misbruikt worden voor politieke doeleinden en daar over klagen, dan worden afgeschilderd als *voeg_uw_favoriete_belediging_hier_in*, waardoor de maatschappij weer wat meer polariseert en de MAGA beweging weer wat groeit.

Je kan eerlijk gezegd toch niet verwachten dat ik op dergelijke ongegronde verwijten van racisme, claims dat je het pleit gewonnen hebt en mist spuien met krantenknipsels achter een paywall, die ik dus niet kan lezen, ...

Ik heb niets tegen mensen met een andere huidskleur, niet op beeld, niet in het echte leven, ergo géén racist.
Wanneer je hier elke paar maanden steeds opnieuw valt over andere huidskleuren in films en series, en andere vormen van diversiteit, en je enige argument is "respect voor het bronmateriaal" waarbij dan blijkt dat je alle aanpassingen aan het bronmateriaal acceptabel vindt behalve huidskleur ... tja, dan moet je niet de calimero uithangen als mensen je vervolgens wijzen op je ongezonde focus op huidskleur.

Ik stel me wel principiële vragen bij het doelbewust diverser casten van bepaalde rollen - meer dan je kan rechtvaardigen op basis van zelfs de populatie nu - en een fictieve professor in het Harry Potter universum is daarbij op zich niet eens het grootste probleem, maar het is gewoon wéér een zoveelste teken... Je kan je kop in het zand steken zoveel je wilt maar daar zit evenzeer een soms héél commerciële maar soms evengoed een politieke ideologie achter, waarbij men bijvoorbeeld het V.K. in zowel het verleden (cfr. zwarte Anne Boleyn) voorstelt als eeuwig "divers", maar omgekeerd: waar zijn de blanke inwoners van Wakanda? Waar zijn de verfilmde Afrikaanse verhalen met zwarte personages gespeeld door blanken? Juist ja.

Rings of Power is wat mij betreft wél het typevoorbeeld van hoe het niet zou moeten, en néén de diversiteit is daar heus niet het enige probleem, maar het hangt allemaal met elkaar samen.

Ik geef ook niet bij alles de schuld aan huidskleur. Je gaf zelf het voorbeeld van Rey in Star Wars? Tja, euhm, misschien eens wat kritischer kijken naar véél dingen die onder Kathleen Kennedy geproduceerd zijn, de self-insert brunette zonder enige fouten of leerervaringen is wel degelijk déél van het probleem (heeft ze bij Indiana Jones ook gelapt), maar toegegeven verre van het enige.

Voor mij toon je hier gewoon weer hoe je het jezelf onmogelijk maakt om nog van media te genieten door in alles een aanval op jouw wereldbeeld te zien. Alle producties waar we het in dit topic al over hebben gehad zijn hypercommerciële producties, en in zowat alles zit altijd iets van politieke boodschap, of gaan ideologische ideeën van de makers doorsijpelen. Voor mij is dat enerzijds niet noodzakelijk problematisch, en anderzijds heb ik nog altijd geen enkel deftig argument gezien waarom een slecht of minder goed productieniveau zou samenhangen met ideologische voorkeuren of boodschappen.

Je kan gerust wijzen op het feit dat Star Trek of Doctor Who in het verleden overigens ook politieke boodschappen hadden, maar toen ging de kwaliteit niet ten onder aan de politieke boodschap - je moet zelf erkennen dat het bij STD het al heel erg on the nose is, in het laatste seizoen van Doctor Who dat ik heb proberen om te kijken was het gewoon "dwangvoeding" - én je kan misschien ook eens stil staan bij het feit dat soms slingers ook gewoon te ver doorslaan. Oh, de slechterik mag niet meer in een rolstoel zitten, want dat geeft een fout beeld van mensen met een handicap, wait what? Yep, dat was serieus.
Ik blijf het absurd vinden om, wanneer er zoveel schort aan een serie of film, dat allemaal te reduceren tot de kwaliteit die ondergeschikt wordt gemaakt aan de boodschap. Het is niet de aanwezigheid van zwarte elfen in Rings of Power dat er voor zorgt dat de hele tijdslijn van Tolkien om zeep is geholpen. Het is niet omwille van die heel on the nose scène rond transgenders dat de dialogen en plotlijnen in élke aflevering van een laag niveau zijn. Je verwart oorzaak en gevolg.

Het ding is ook dat wanneer je vergelijkt met wat je in je kinder- of tienertijd hebt gezien, dat enerzijds allemaal nostalgisch gekleurd is - het was toen ook allemaal nog nieuw -, en anderzijds dat je toen nog niet zo'n hyperfocus had op al dan niet vermeende politieke boodschappen.

Wanneer je hier elke paar maanden steeds opnieuw valt over andere huidskleuren in films en series, en andere vormen van diversiteit, en je enige argument is "respect voor het bronmateriaal" waarbij dan blijkt dat je alle aanpassingen aan het bronmateriaal acceptabel vindt behalve huidskleur ... tja, dan moet je niet de calimero uithangen als mensen je vervolgens wijzen op je ongezonde focus op huidskleur.

Ik hang niet de calimero uit. Jij bouwt jouw argumenten op met met modder gooien en je tegenstanders framen als racisten, etc.
Als ik kritiek zou leveren op het gender aspect, ik zeg maar iets: de onrealistische voorstelling van Taskmaster in het MCU, dan zou het seksist verwijt al snel opduiken. Moest ik hier op dezelfde manier lopen verwijten/schelden als jij, ik zou er niet mee wegkomen.

Voor mij toon je hier gewoon weer hoe je het jezelf onmogelijk maakt om nog van media te genieten door in alles een aanval op jouw wereldbeeld te zien. Alle producties waar we het in dit topic al over hebben gehad zijn hypercommerciële producties, en in zowat alles zit altijd iets van politieke boodschap, of gaan ideologische ideeën van de makers doorsijpelen. Voor mij is dat enerzijds niet noodzakelijk problematisch, en anderzijds heb ik nog altijd geen enkel deftig argument gezien waarom een slecht of minder goed productieniveau zou samenhangen met ideologische voorkeuren of boodschappen.

Zo onmogelijk dat ik al voorbeelden heb gegeven van series waarvan ik wél genoten heb. Ik kijk echt niet naar alles met een ideologisch gekleurde bril. Ik ben alleen niet zo selectief blind om wanneer overduidelijk wordt dat de doorgeslagen ideologische slinger de kwaliteit van bepaalde series/films/games kapot slaat, dat ik dat ga negeren omdat het toevallig in 'mijn' (i.c. jouw) wereldbeeld past.
Recent nog Firefly opnieuw bekeken, enorm van genoten en ben zelf desondanks geen libertariër.

Het hangt samen omdat je duidelijk ziet, bijvoorbeeld bij Chris Chibnall in Doctor Who, of de cast-interviews/promo rond Rings of Power, dat de politieke ideologie/"representatie" primeert op het schrijven van goede verhalen.

Ik blijf het absurd vinden om, wanneer er zoveel schort aan een serie of film, dat allemaal te reduceren tot de kwaliteit die ondergeschikt wordt gemaakt aan de boodschap. Het is niet de aanwezigheid van zwarte elfen in Rings of Power dat er voor zorgt dat de hele tijdslijn van Tolkien om zeep is geholpen. Het is niet omwille van die heel on the nose scène rond transgenders dat de dialogen en plotlijnen in élke aflevering van een laag niveau zijn. Je verwart oorzaak en gevolg.

Zie hoger: belabberde schrijvers die hun eigen ideologie (en Amazon's commerciële logica) laten primeren op passie en respect voor het bronmateriaal. Hangt wel degelijk samen, jij kiest ervoor om het te negeren.

Het ding is ook dat wanneer je vergelijkt met wat je in je kinder- of tienertijd hebt gezien, dat enerzijds allemaal nostalgisch gekleurd is - het was toen ook allemaal nog nieuw -, en anderzijds dat je toen nog niet zo'n hyperfocus had op al dan niet vermeende politieke boodschappen.

Opnieuw zie hoger. Kan meerdere zaken uit mijn jeugd herbekijken, en de nostalgiebril afzetten. We hebben het hier ook niet over Power Rangers toen ik 6 was hé. Ik zat aan de unief toen ik naar de reboot van Doctor Who keek...

Het blijft een ongezonde ideologische kijk met een vuil kantje. Moest James Cameron vandaag Aliens maken en dezelfde interviews geven als destijds zou die vandaag neergesabeld worden voor zijn "woke". Als een slechte film of serie een hoop witte mannen opvoert kraait niemand ernaar maar oh wee als een film of serie een minderheid of vrouw als lead opvoert want dan staat het gebruikelijk leger toxische strijders reeds klaar met getrokken messen om deze koste wat kost neer te steken. Als de film of serie in kwestie dan ook nog eens echt slecht is dan ligt het natuurlijk aan de zwarten, vrouwen en homos want die mensen casten is "ideologie" die men laat "primeren" waardoor schrijvers voor een of andere reden ineens hun job niet meer kunnen of hoeven te doen.

Het blijft een ongezonde ideologische kijk met een vuil kantje. Moest James Cameron vandaag Aliens maken en dezelfde interviews geven als destijds zou die vandaag neergesabeld worden voor zijn "woke". Als een slechte film of serie een hoop witte mannen opvoert kraait niemand ernaar maar oh wee als een film of serie een minderheid of vrouw als lead opvoert want dan staat het gebruikelijk leger toxische strijders reeds klaar met getrokken messen om deze koste wat kost neer te steken. Als de film of serie in kwestie dan ook nog eens echt slecht is dan ligt het natuurlijk aan de zwarten, vrouwen en homos want die mensen casten is "ideologie" die men laat "primeren" waardoor schrijvers voor een of andere reden ineens hun job niet meer kunnen of hoeven te doen.
Om even advocaat van de duivel te spelen: projecten met te weinig diversiteit krijgen toch ook geregeld kritiek? Zelfs een serie van vroeger zoals Friends heeft al commentaar gekregen omdat ze te "wit" was.

Terug
Bovenaan