Hier mag een slotje op.
Classic artist speed run?

ik ben al een grote fan maar ga alle platen nog eens herbeluisteren. Voorlopige rangschikking:
1. Kid A
2. In Rainbows
3. OK Computer
4. A Moon Shaped Pool
5. Amnesiac
6. The King of Limbs
7. Hail To The Thief
8. The Bends
9. Pablo Honey

Heb ze ook al 3 keer live gezien, telkens behoorlijk geweldig. Chronologisch alles beluisteren is sowieso de beste optie!
 
Inderdaad fantastische band. In Rainbows hun beste werk wat mij betreft. Dynamiek, variatie, durf, het komt allemaal op een toppunt op dat album.

Dat gezegd zijnde zoeken ze imo soms te veel het randje op waardoor er soms ook gewoon (voor hun doe ) bagger op de markt komt. Voorbeelden daarvan zijn uiteraard King of Limbs en redelijk wat nummer op Amnesiac, ik geloof op volgorde vanaf dollar and cents. Die geven allen hetzelfde gevoel: onafgewerkt en een samenraapsel van ideeën dat ze hadden.

Vind het alleszins heel jammer dat ik ze nog niet live heb gezien, aangezien ik daar toch al van mijn 13 (dus 15jaar) grote fan van ben. Een heel unieke band alleszins, zeker gezien de evolutie die ze doorgemaakt hebben!
 
Ik ken echt niks van Radiohead, en alles dat ik er van heb gehoord, vind ik enorme emo zaag muziek.
Ik laat echter mijn vooroordelen achter, en spring er positief in.

Aan de fans (@clercqie @utred @FlyingHorseman): Ik wil beginnen met 3 albums die mij gaan "grijpen". De "evolutie van hun sound" beluister ik erna wel chronologisch, ALS ik mee ben.
Welke 3 albums neem ik dan?
Wat @clercqie aanraadt "Amnesiac, In Rainbows en A Moon Shaped Pool" ?
 
Ik vind The King of Limbs veel beter dan de meeste mensen, denk ik. Geen topplaat, maar muzikaal toch vrij avontuurlijk en het vormt een goed geheel.

Ik heb het hier nog al eens gezegd, maar voor wie die plaat niet echt klikt, is misschien de From The Basement sessie van dit album een aanrader. Alles klinkt wat losser en organischer, de albumversie klinkt soms wat afstandelijk en koel maar het doet veel om te zién hoe deze muziek gemaakt wordt. De tracklist is ook wat anders én aangevuld met twee zeer goede B-sides.


@Lint ik zou voor OK Computer, Kid A en In Rainbows gaan, in die volgorde. Dan heb je meteen ook de grote omschakeling tussen die twee eerste platen gehoord.
 
Ben bij Kid A begonnen want over die eerste 3 moet ge mij niet overtuigen. Kid A is gewoon weeral diezelfde ongemakkelijkheid en dat chaotische waar ik echt niks bij voel.

Ik vind het zelfs vermoeiend om naar te luisteren
 
Laatst bewerkt:
Voila The King oF Limb zit er al op, eigenlijk is dat instrumentaal best wel goed, zeer goed zelfs maar, een zeer grote maar.

Thom Yorke is nen even grote zageman als Bono, there I said it, sue me ...
 
Zou dat niet door het contrast met Tom Waits komen? :unsure:
Ik probeer Thom Yorke te beschouwen als de grondlegger en inspiratiebron van de Matt Bellamy's van deze wereld. Het hangt wat af van mijn humeur, maar meestal vind ik zijn stem absoluut een meerwaarde.
 
Zou dat niet door het contrast met Tom Waits komen? :unsure:
Ik probeer Thom Yorke te beschouwen als de grondlegger en inspiratiebron van de Matt Bellamy's van deze wereld. Het hangt wat af van mijn humeur, maar meestal vind ik zijn stem absoluut een meerwaarde.
Nee niet echt. Op die eerste 3 vind Yorke echt nog doenbaar tis pas vanaf Kid A dat dat mij echt tegesteekt. En geen grote muse fan hier ma Bellamy waagt zich nog aan andere dingen. Man gaat nekeer hoog,ne keer laag of haalt nekeer fors uit. Yorke is steeds datzelfde abstract gebrabbel.

Bellamy > Yorke
 
Yorke heeft zeker wat zagerigheid, maar het is de klasse van de andere bandleden die Radiohead Radiohead maakt. Dat wordt helemaal duidelijk als je Radiohead met het Yorke solowerk vergelijkt.

Lint: voor de duidelijkheid, ik vind alles goed wat ze hebben gemaakt (behalve Pablo Honey), maar over OK Computer en Kid A is ongeveer alles al gezegd over de jaren. Vandaar mijn voorstel voor met die 3 albums al iets meer in the deep end te springen. In Rainbows is sowieso een must en is in internet kringen (zelfs bij de "haters") het meest gerespecteerde album heb ik de indruk.

Dikke second voor die In The Basement sessies trouwens!
 
Begonnen door op de spotify artist page op play te klikken.
Top 5 zaagnummers, dan komt de REMASTERED OK Computer LP en die begint al veel interessanter.
Stem blijf tegensteken, daar zit precies geen kracht in?

Van de `classic artist`s die ik beluisterd heb (Rammstein; Tom Wats; Beatles) is er geen enkele die mij echt bij het scrotum pakt, maar ook geen enkele slechte. Rammstein was daarvan nog de slechtste, gewoon niet mijn ding. Radio Head gaat ook nooit meer opgezet worden na vandaag, al ga ik nog 2 albums luisteren.

Nog mensen hier die wel zeggen dat ze het ok vinden, maar nadien zelfs niet eens meer aan denk van op te zetten?
Dat is toch een groot verschil tussen het ECHT goed vinden.
 
Yorke heeft zeker wat zagerigheid, maar het is de klasse van de andere bandleden die Radiohead Radiohead maakt. Dat wordt helemaal duidelijk als je Radiohead met het Yorke solowerk vergelijkt.

Lint: voor de duidelijkheid, ik vind alles goed wat ze hebben gemaakt (behalve Pablo Honey), maar over OK Computer en Kid A is ongeveer alles al gezegd over de jaren. Vandaar mijn voorstel voor met die 3 albums al iets meer in the deep end te springen. In Rainbows is sowieso een must en is in internet kringen (zelfs bij de "haters") het meest gerespecteerde album heb ik de indruk.

Dikke second voor die In The Basement sessies trouwens!
Je bedoelt dan "Amnesiac, In Rainbows en A Moon Shaped Pool"? Want ik denk inderdaad dat ik hiermee ga beginnen, maar Amnesiac door Kid A vervangen, zoals (euh) Kid C zei.

En agreed hoor, Radiohead zijn (van wat ik er van ken) top muzikanten. Maar het geheel + de zang irriteert mij vooral. Ma bon, vanavond eens op het gemak beluisteren.
 
Tom zijn stem is een muur waar je door moet maar eenmaal je erdoor bent zie je het paradijs :bow:
Ik ben nog niet immens lang fan van Radiohead, was zo'n band die ik op één of andere manier als tiener altijd gemist heb.
Dat gezegd zijnde is Radiohead een Top 5 band voor mij en eentje die ik hoop ooit live mee te maken.
 
Luister de albums chronologisch met in het achterhoofd dat het eerste album niet per se geliefd is bij fans en ze op het tweede naar een sound aan het zoeken zijn.

Dat gezegd zijnde vind ik Pablo Honey niet slecht, het is een kind van zijn tijd. The Bends bevat enkele sublieme nummers (Fake Plastic Trees, Street Spirit), maar heeft ook nummers die minder met mij doen.

Vanaf OKC was ik compleet verkocht. Kid A en Amnesiac drongen niet zomaar binnen, maar na een paar keer luisteren vond ik die ook geweldig. Bij Hail to the Thief duurde het ook even, terwijl In Rainbows vanaf de eerste seconde raak was. The King of Limbs is voor mij hun minste album, maar ik zet er wel af en toe wat nummers los van op. A Moon Shaped Pool kwam uit toen ik Radiohead aan het ontdekken was, en dat was ook meteen raak.

Wil je na dit alles B-sides een kans geven, begin dan met het tweede deel van OKNOTOK, de 20 anniversary van OK Computer.
 
Tom zijn stem is een muur waar je door moet maar eenmaal je erdoor bent zie je het paradijs :bow:
Ik ben nog niet immens lang fan van Radiohead, was zo'n band die ik op één of andere manier als tiener altijd gemist heb.
Dat gezegd zijnde is Radiohead een Top 5 band voor mij en eentje die ik hoop ooit live mee te maken.
Tom (Waits) of Thom (Yorke)?
 
Ik snap de aversie voor Radiohead niet. Ik vind dat die goeie muziek maken. Ze hebben toch echt enkele absolute klassiekers.
De aversie die velen voor Radiohead hebben heb ik voor Oasis. Fucking one hit wonder.
 
Tom zijn stem is een muur waar je door moet maar eenmaal je erdoor bent zie je het paradijs :bow:
Ik ben nog niet immens lang fan van Radiohead, was zo'n band die ik op één of andere manier als tiener altijd gemist heb.
Dat gezegd zijnde is Radiohead een Top 5 band voor mij en eentje die ik hoop ooit live mee te maken.

Same here, vroeger kon ik er niet naar luisteren, op een bepaald moment is er iets geklikt, en sindsdien, Heb ze 3x live gezien én Thom Yorke in de AB, wat een beleving.
 
Terug
Bovenaan