Radicalisering en polarisering op school

Potentieel tot 15 tot 18% in 2050, hoe je dat wel of niet wilt noemen dat laat ik aan jullie.

Ik noem het vooral veel, zeker als je een eerlijker nulpunt neemt dan 2000 of 1980, maar gewoonweg naar de generatie van mijn ouders en grootouders kijkt en beseft dat het merendeel hiervan ofwel migratnen ofwel afstammelingen van migraten zijn en dus geen autochtone bekeerlingen. Dat is bijna één vijfde van je samenleving dat drastisch wijzigt op religieus/ideologisch vlak in nog geen honderd jaar.

Dan te bedenken dat je nu reeds bij slechts 7 à 8% al problemen hebt met radicalisering, wat gaat dat geven als dat meer dan verdubbelt? Of zijn dit "groeipijnen"?
 
Om de thread niet te laten verzanden in dezelfde bredere migratiediscussie die ook al op andere plaatsen is gevoerd, en om niet nodeloos een grote groep kwetsbare mensen in een hokje te duwen, willen we vragen het hier bij het onderwerp van de thread te houden: radicalisering en polarisering op school.

Een startpunt voor verdere discussie: hoe kunnen scholen hier (preventief) mee omgaan? Er is trouwens wel wat documentatie hierover te vinden op de website van de Vlaamse overheid: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/...ering/hulp-en-leermiddelen-bij-radicalisering
 
Terug
Bovenaan