Ik zou toch waakzaam zijn om pre-koloniaal Afrika te omschrijven als het walhalla van vrede en vooruitgang. Slavernij (door vnl. Arabieren aan de oostkust) en stammengeweld was er altijd al bon ton, en het is nu eenmaal een feit dat die wirwar aan kleine koninkrijkjes/republieken op economisch en militair vlak zeer ondergeschikt waren aan de westerse grootmachten.
Dat die (militair) zo ver achter stonden op ons (en zij niet alleen, ook China bv.) is ook de grote reden waarom wij daar binnenwandelden en iedereen zonder veel slag of stoot onderworpen. Het Congobassin is letterlijk ingepalmd door 7 huurlingen met wat geweren ondersteund door naïeve locals die voor een habbekrats hun eigen volk hielpen uitmoorden. De Zoeloes (wat toch als één van de meest ontwikkelde Afrikaanse bevolkingsgroep werd beschouwd) vochten zelfs eind 19e eeuw nog meer speren.
Dus de vergelijkingen met zeer vooruitstrevende samenlevingen zoals Carthago (die in hun tijd écht wel de supreme waren op alle vlakken) gaan totaal niet op.
Appelen en peren de chinezen hebben niet congo half uitgemoord en geplunderd gedurende generaties.
ALs congo liever samenwerkt met China zie ik daar geen probleem in, veranderd niks aan wat België gedaan heeft in haar geschiedenis. Laat staan dat iets van dit iets te maken heeft met het nog steeds bestaanden grote probleem van racisme in België.
Ik zou dat toch niet zo heel verschillend noemen. Ja, in barbaarse toestanden à la handen afhakken als je de rubberquota niet haalt, daar blonken de Europeanen in uit, maar we kunnen China moeilijk als een liefdadig land beschouwen eh. Dat die zich massaal aan het inkopen zijn in quasi alle economisch zwakke landen (gaande van Congo tot Cambodia) is alleen maar om daar (economisch en politiek) voet aan wal te krijgen.
Vroeger was het de blanke chef local die u afsloeg met de zweep, nu is het de 60-jarige Xi Wang - die in Zimbabwe wat de fabriek in de gaten moet houden - die trouwt met een 19-jarig lokale schone omdat de ouders letterlijk nog niet de maniok voor hun 4 kinderen verdienen.
Nu zijn het nog 'maar' de Oeigoeren, maar we zullen nog eens lachen wanneer de CCP z'n klauwen ook in het buitenland gaat laten zien.