Racisme

Ach hou toch op k995.
In het midden-oosten waren ze al aan het vechten voor de eerste Romein een kijkje kwam nemen.
En in Afrika plegen stammen al eeuwen genocides op elkaar, lang voor ze daar eens ne witte man gezien hebben.
De notie dat pre-kolonisatie Afrika een chaotisch gebied was vol genocidale woestelingen is nog zo'n sprookje dat imperialisten vaak bovenhalen om hun wangedrag goed te praten.

Ten dele wel dat is gewoon een feit. België ging niet naar daar voor het goede weer he, dat was een wingewest tot 1960 en lang daarna.

Grappig dat je Duitsers niet vermeld, ach ja omdat die wel degelijk herstelbetaling betaald hebben.
En denk je nu echt dat 2000 jaar geleden vergelijkbaar is met mensen die nog onder die kolonisatie geleden hebben die nu nog leven? Misschien enige nuance in acht nemen?

En?

Oorlogen veelal gepushed door het westen, nogmaals als je een regio dermate verpruts is het normaal dat deze een knoeiboel blijft gedurende ene heel lange periode . "Het westen" is nooit gestopt met zich te moeien en dus hebben die landen nooit de kans gehad zich te herstellen.
zoals nahrtent al zegt: de chinezen zitten nu toch ook al lang in afrika. wanneer kunnen we de stok overhandigen en mogen zij de lasten op zich nemen?

De notie dat pre-kolonisatie Afrika een chaotisch gebied was vol genocidale woestelingen is nog zo'n sprookje dat imperialisten vaak bovenhalen om hun wangedrag goed te praten.
De notie dat pre-kolonisatie Afrika een hippie commune gebied was vol vredelievende geitenwollensokken is nog zo’n sprookje dat oikofibisten vaak bovenhalen om hun waanideeën goed te praten.

Wakanda is een fictief land eh makker.

De notie dat pre-kolonisatie Afrika een hippie commune gebied was vol vredelievende geitenwollensokken is nog zo’n sprookje dat oikofibisten vaak bovenhalen om hun waanideeën goed te praten.

Wakanda is een fictief land eh makker.
Afrika was een enorm divers gebied (zoals je van zulk een groot continent kan verwachten) met gecentraliseerde koninkrijken, republikeinse stadstaten en nomadische volkeren. Dat jij het volledige continent als woestelingen met speren in strooien rokjes wil voorstellen zegt veel over uw onwetendheid en uw achteloze opstelling betreffende dit onderwerp.

The Civilizations of Africa: A History to 1800. By Christopher Ehret is een aanrader als je iets bij wil leren.

In die republikeinse stadstaten ben ik wel geinteresseerd. Heb je daar wat voorbeelden van?

Denk niet dat iemand hier gaat ontkennen dat er beschaving aanwezig was in Afrika, maar in enorme variatie tussen gebieden (bv. koninkrijk Kongo te vergelijken met verderop langs de rivier). Maar ontkennen dat al die koninkrijken ook hun eigen tribale oorlogen uitvochten klopt ook niet.

In die republikeinse stadstaten ben ik wel geinteresseerd. Heb je daar wat voorbeelden van?

Denk niet dat iemand hier gaat ontkennen dat er beschaving aanwezig was in Afrika, maar in enorme variatie tussen gebieden (bv. koninkrijk Kongo te vergelijken met verderop langs de rivier). Maar ontkennen dat al die koninkrijken ook hun eigen tribale oorlogen uitvochten klopt ook niet.
Ik ontken dan ook nergens dat er oorlog was in Afrika, het omgekeerde zou me juist verbazen. Maar in dat opzicht verschilt Afrika niet per se van andere continenten.

Afrika was een enorm divers gebied (zoals je van zulk een groot continent kan verwachten) met gecentraliseerde koninkrijken, republikeinse stadstaten en nomadische volkeren. Dat jij het volledige continent als woestelingen met speren in strooien rokjes wil voorstellen zegt veel over uw onwetendheid en uw achteloze opstelling betreffende dit onderwerp.

The Civilizations of Africa: A History to 1800. By Christopher Ehret is een aanrader als je iets bij wil leren.
Want gecentraliseerde koninkrijken, republikeinse stadstaten, dat zijn per definitie pure vreedzame entiteiten? Die vochten geen veldslagen uit met hun buren om land, goud/geld, slaven etc?

Ik beweer toch nergens dat het allemaal apen waren die enkel met stront slingerden....

Steek een beetje moeite in je posts aub.
Ik ontken dan ook nergens dat er oorlog was in Afrika, het omgekeerde zou me juist verbazen. Maar in dat opzicht verschilt Afrika niet per se van andere continenten.

Want gecentraliseerde koninkrijken, republikeinse stadstaten, dat zijn per definitie pure vreedzame entiteiten? Die vochten geen veldslagen uit met hun buren om land, goud/geld, slaven etc?

Ik beweer toch nergens dat het allemaal apen waren die enkel met stront slingerden....
...

Carthago is natuurlijk het meest bekende voorbeeld en kende op politiek vlak een vrij gelijkaardige structuur als Rome, met als verschil dat afkomst minder belangrijk was dan geld inzake macht.

Op de Afrikaanse oostkust bijvoorbeeld had je heel wat mercantiele stadstaten (bv. Kilwa) die handel voerden met Arabië, Indië en China tot Portugal omstreeks de 16de eeuw ter tonele verscheen op de Swahili Coast.

Ah juist Kilwa.

Cartago zou ik nu niet echt een Afrikaanse beschaving noemen als Fenisische kolonie. Allé, we waren duidelijk bezig (in mijn ogen toch) over subsaharaans Afrika en dan eerder ten tijde vanaf de eerste kolonisatiegolven. Net zoals je Egypte niet in dat rijtje kan laten passen

Lees de convo eens jongen.
Hij citeert mij en maakt een punt naast de kwestie, nuanceert daarna dat punt en gij gaat mij dan de drie puntjes geven.

Goe bezig.
Het persoonlijke mag je achterwege laten. Je stelt een vraag die 5 minuten eerder gewoon beantwoord is.

Elk rijk op deze aardbol in de laatste 6000 jaar heeft altijd zijn buur trachten te overmeesteren. Slavernij is niet uitgevonden door de Europeaan. Noch is kolonisatie. Het enige verschil waar dat Europese naties dat op zo een grote schaal konden doen is geografische ligging en de industriele revolutie. Dat niet-Europese rijken/naties dat niet op zo een schaal deden is niet van niet willen, maar van niet kunnen.

Laatst bewerkt:
Ah juist Kilwa.

Cartago zou ik nu niet echt een Afrikaanse beschaving noemen als Fenisische kolonie. Allé, we waren duidelijk bezig (in mijn ogen toch) over subsaharaans Afrika en dan eerder ten tijde vanaf de eerste kolonisatiegolven. Net zoals je Egypte niet in dat rijtje kan laten passen
Als we het enkel over Subsahara hebben dan heb je historisch gezien denk ik ook Ethiopië en Kush (oost) en Mali (west) als voorbeelden van wat wij, volgens Europese normen, als technologisch geavanceerd zouden beschouwen.

Het Carthago ten tijde van de Punic Wars had toch een sterke Afrikaanse tint en was een mengelmoes van Feniciërs en lokale Berberse volkeren met o.a. Numidiërs, Libiërs en Mauri. Maar dat is inderdaad een vrij uniek geval. Egypte is een beetje een ander verhaal denk ik, daar was het grootste deel van de populatie wel degelijk Afrikaans maar zij werden post-Alexander bestuurd door de Hellenistische Ptolemies dynastie.

Ik weet eigenlijk ook niet hoe zinnig het is dat ik hier over een Afrikaanse identiteit spreek terwijl die toen helemaal niet bestond. En zelfs vandaag is dat niet echt het geval.

Carthago is natuurlijk het meest bekende voorbeeld en kende op politiek vlak een vrij gelijkaardige structuur als Rome, met als verschil dat afkomst minder belangrijk was dan geld inzake macht.

Op de Afrikaanse oostkust bijvoorbeeld had je heel wat mercantiele stadstaten (bv. Kilwa) die handel voerden met Arabië, Indië en China tot Portugal omstreeks de 16de eeuw ter tonele verscheen op de Swahili Coast.

Het is ergens wel ironisch dat je twee grootste voorbeelden kolonies, of afstammelingen van kolonisten waren.

Maar deze hele zijsprong is nutteloos, want Mini heeft helemaal niet geschreven dat ze daar continue aan het oorlog voeren waren gelijk onbeschaafde wilden. Wel dat ze reeds duizenden jaren oorlog voerden voor de Europeanen er arriveerden. Oorlog is van alle tijden en van alle volkeren, in Europa heb je doorheen gans de Middeleeuwen elke dag wel ergens een oorlog gehad. In Afrika heb je ook de ene oorlog na de andere gehad.

Stellen dat zonder onze aanwezigheid er geen oorlogen zouden zijn (cfr. het Westen pushed oorlogen), is bijgevolg belachelijk.

Neen.

Overheersers in vlaanderen zijn inbegrepen:
Romeinen. Franken (niet den Theo). Habsurgers. Fransen. Spanjaarden. Bourgondiers. Hollanders. Oostenrijkers.
Ben er mss nog wel wa vergeten.
Kan ik nu als vlaming ook reperaties eisen van al die landen? Die hebben ons hier wel bezet he, zware taxaties enzo. Hell, een van mijn voorvaderen was een grootgrondbezitter tot koning x van bezetter y alles heeft afgepakt. WE WERE KINGZZZZ

Mijn (over)grootvader is nix in de congo gaan pikken. Die zat te ploeteren in de mijnen gelijk alle andere sukkelaars hier, terwijl vrouw en kinderen tapijten moesten weven in de nieuwe fabrieken. Voor appel en eieren.

Waar verdienen wij geld op kap van een ander, behalve dan het gebruikelijke kapitalisme? Ik zie dat niet binnen komen op mijn loonbrief hoor.
En aan de staatsschuld te zien, verdienen we als land ook zeker geen fortuinen.

De gewone mens hier heeft ook voor zijn welvaart moeten knokken. Eeuwen afgezien onder koningen, kerk, adel en bourgeoisie.
Hell 100 jaar geleden mocht ge als gewone mens nog gaan creperen in de loopgrachten.
De arbeidersbeweging heeft een eeuw lang bloed moeten vergieten om arbeiders stap voor stap de rechten te geven die we nu als vanzelfsprekend vinden.
Toen den Duits hier binnenviel, trokken wij ook niet de halve wereld over. Als we al gingen lopen, was het nederland of engeland.
En waar werden we opgevangen? in kampen, aan de grens. Hoogstnodige voorzieningen. Moest je niet gaan mekkeren over asiel, leefloon, gratis huis en 70 neven en nichten laten overkomen.
En in engeland stampten ze ons al buiten na de eerste jaren van oorlog. Rhaus zei den engelsman in zijn beste Duits.En nadien is er de handen uit de mouwen moeten gestoken worden om alles op te bouwen.
De enige reden waarom dat gelukt is, is omdat men na 2 wereldoorlogen er hier toch eindelijk eens genoeg van had, en men gestopt is met elkaar de kop af te hakken.
Ipv geld toe te stoppen, moet ge die mensen aanleren van hun religie buiten te stampen, hun eeuwigdurend tribalisme overboord te gooien en vervolgens leren hoe ze hun land moeten heropbouwen. En bij deze laatste stap, kan je eventueel financieel bijspringen.

Het enige wat wij al decennia doen, is geld smijten in lege putten en tribale oorlogen financieren met ons "ontwikkelingshulp".
met andere woorden zeggen tegen andere dat onze manier van leven de beste is en ofwel volgt ge ofwel crepeert ge maar? Daar zullen de kinderen die dagelijks van de honger omkomen iets aan hebben. Maar ja niet ons probleem he, dat er nog altijd mensen honger hebben op de wereld, terwijl wij eten moeten vernietigen door overconsumptie.

Er profijt uit halen =! onze welvaart aan hun te danken.
Onze welvaart bestaat uit al de inkomsten die België al gemaakt heeft en congo heeft daar toch aanzienlijk aan bijgedragen. Jij doet alsof de bewering was dat AL onze welvaart van daar komt maar dat lijkt me een stroman.

Ach hou toch op k995.
In het midden-oosten waren ze al aan het vechten voor de eerste Romein een kijkje kwam nemen.
En in Afrika plegen stammen al eeuwen genocides op elkaar, lang voor ze daar eens ne witte man gezien hebben.
Hou op inderdaad als jij wil beweren dat de conflicten in en rond congo niet ook ten dele door België en het westen zijn zou ik eens wat geschiedenis en geo-politiek gaan bestuderen. Wat midden oosten jaar 0 met congo 1960 te maken heeft snap ik niet hoort, lijkt mij een enorme whataboutism.

met andere woorden zeggen tegen andere dat onze manier van leven de beste is en ofwel volgt ge ofwel crepeert ge maar?
basically? Ja.
Ze moeten daarvoor niet als ons gaan leven.

maar religie en tribalisme overboord gooien schakelt in elk geval al een groot deel vd problemen uit. Dat zijn immers 2 heel grote boosdoeners die leiden naar oorlogen en doden.
wanneer men stopt elkaar de kop af te hakken omdat uw versie van Allah verschilt van de mijne, of Allah vs Jezus, of omda gij ne Hittentit zijt en ik nen hottentot, kunnen we zaken aanpakken zoals onderwijs en armoede.

Terug
Bovenaan