Neen.
Overheersers in vlaanderen zijn inbegrepen:
Romeinen. Franken (niet den Theo). Habsurgers. Fransen. Spanjaarden. Bourgondiers. Hollanders. Oostenrijkers.
Ben er mss nog wel wa vergeten.
Kan ik nu als vlaming ook reperaties eisen van al die landen? Die hebben ons hier wel bezet he, zware taxaties enzo. Hell, een van mijn voorvaderen was een grootgrondbezitter tot koning x van bezetter y alles heeft afgepakt. WE WERE KINGZZZZ
Mijn (over)grootvader is nix in de congo gaan pikken. Die zat te ploeteren in de mijnen gelijk alle andere sukkelaars hier, terwijl vrouw en kinderen tapijten moesten weven in de nieuwe fabrieken. Voor appel en eieren.
Waar verdienen wij geld op kap van een ander, behalve dan het gebruikelijke kapitalisme? Ik zie dat niet binnen komen op mijn loonbrief hoor.
En aan de staatsschuld te zien, verdienen we als land ook zeker geen fortuinen.
De gewone mens hier heeft ook voor zijn welvaart moeten knokken. Eeuwen afgezien onder koningen, kerk, adel en bourgeoisie.
Hell 100 jaar geleden mocht ge als gewone mens nog gaan creperen in de loopgrachten.
De arbeidersbeweging heeft een eeuw lang bloed moeten vergieten om arbeiders stap voor stap de rechten te geven die we nu als vanzelfsprekend vinden.
Toen den Duits hier binnenviel, trokken wij ook niet de halve wereld over. Als we al gingen lopen, was het nederland of engeland.
En waar werden we opgevangen? in kampen, aan de grens. Hoogstnodige voorzieningen. Moest je niet gaan mekkeren over asiel, leefloon, gratis huis en 70 neven en nichten laten overkomen.
En in engeland stampten ze ons al buiten na de eerste jaren van oorlog. Rhaus zei den engelsman in zijn beste Duits.En nadien is er de handen uit de mouwen moeten gestoken worden om alles op te bouwen.
De enige reden waarom dat gelukt is, is omdat men na 2 wereldoorlogen er hier toch eindelijk eens genoeg van had, en men gestopt is met elkaar de kop af te hakken.
Ipv geld toe te stoppen, moet ge die mensen aanleren van hun religie buiten te stampen, hun eeuwigdurend tribalisme overboord te gooien en vervolgens leren hoe ze hun land moeten heropbouwen. En bij deze laatste stap, kan je eventueel financieel bijspringen.
Het enige wat wij al decennia doen, is geld smijten in lege putten en tribale oorlogen financieren met ons "ontwikkelingshulp".