Racisme

Ik denk toch ook niet dat iemand beweert dat het "de verantwoordelijkheid is van de modale Belg."
Alsook spreek ik niet over 'boeten voor de zonden van je voorvaders'.

Ik wil gewoon aangeven dat dit een moeilijkere kwestie is dan "Het is niet mijn schuld dat mijn voorvaders dit veroorzaakt hebben." Terwijl je er alle profijt van hebt.

Kan je zo'n dooddoeners ook met effectieve argumenten staven? Jij een @k995 beiden komen om de haverklap af met die veralgemeningen. "het Westen moeit zich nog altijd en onderdrukt Afrika nog altijd" of in jouw geval "jouw voorvaders hebben dit veroorzaakt en je hebt er nog altijd alle profijt van".
Op welke manier hebben wij specifiek er nog ALLE profijt van, nu, 60 jaar na het einde van de kolonisatie. Belgie heeft in de afgelopen 60 jaar bijna evenveel geld aan Congo/Zaire gegeven als "ontwikkelingshulp", dan wat men er in 50 jaar heeft uitgehaald (met aftrek van het geld dat geinvesteerd werd ginds). Dat geld is ons (nuja, tegenwoordig jullie) belastingsgeld.

Ik kan mij gerust inbeelden dat er een aantal Belgische bedrijven/vennootschappen dingen uitvoer(d)en in Congo die allesbehalve bijdragen tot een welvaartsverhoging, maar op welke manier hebben wij er nu nog specifiek ALLE profijt aan?

Kan je zo'n dooddoeners ook met effectieve argumenten staven? Jij een @k995 beiden komen om de haverklap af met die veralgemeningen. "het Westen moeit zich nog altijd en onderdrukt Afrika nog altijd" of in jouw geval "jouw voorvaders hebben dit veroorzaakt en je hebt er nog altijd alle profijt van".
Op welke manier hebben wij specifiek er nog ALLE profijt van, nu, 60 jaar na het einde van de kolonisatie. Belgie heeft in de afgelopen 60 jaar bijna evenveel geld aan Congo/Zaire gegeven als "ontwikkelingshulp", dan wat men er in 50 jaar heeft uitgehaald (met aftrek van het geld dat geinvesteerd werd ginds). Dat geld is ons (nuja, tegenwoordig jullie) belastingsgeld.

Ik kan mij gerust inbeelden dat er een aantal Belgische bedrijven/vennootschappen dingen uitvoer(d)en in Congo die allesbehalve bijdragen tot een welvaartsverhoging, maar op welke manier hebben wij er nu nog specifiek ALLE profijt aan?
Ik had het woord "alle" niet moeten gebruiken. Hoe de vraag naar nuance een veralgemening is, ontgaat me wel.

Ik ben wel benieuwd naar jouw cijfers.

Ik had het woord "alle" niet moeten gebruiken. Hoe de vraag naar nuance een veralgemening is, ontgaat me wel.

Ik ben wel benieuwd naar jouw cijfers.

Kan je eerst nog even verklaren op welke manier wij tegenwoordig als individuele Belgische burgers nog altijd profijt hebben aan die kolonisatie die 60 jaar geleden stopgezet is geweest?

Ik denk toch ook niet dat iemand beweert dat het "de verantwoordelijkheid is van de modale Belg."
Alsook spreek ik niet over 'boeten voor de zonden van je voorvaders'.

Ik wil gewoon aangeven dat dit een moeilijkere kwestie is dan "Het is niet mijn schuld dat mijn voorvaders dit veroorzaakt hebben." Terwijl je er alle profijt van hebt.
Zelfs dan, ooit is er voldoende tijd over gegaan dat het inderdaad mijn schuld niet meer is. Laat staan dat de Belgen er profijt van hebben.
En als er ooit over herstelbetalingen gepraat wordt is het zeer relevant.

Kan je eerst nog even verklaren op welke manier wij tegenwoordig als individuele Belgische burgers nog altijd profijt hebben aan die kolonisatie die 60 jaar geleden stopgezet is geweest?
Waar spreek ik van individuele Belgische burgers? Waarom moet jij het zo extremiseren? En zoek het zelf wat op he. Waarom moet ik nu een concreet voorbeeld gaan geven van de uitbuiting van congo waar België zich op verrijkt heeft zodat jij dit weer op een detail kunt gaan afbreken?

@Conradus, het is nooit uw schuld geweest.

En waarom is tijd zo'n enorme factor? Misschien de impact veel belangrijker?
Als we even een land zouden binnenvallen, volledig platgooien op een week, de vrouwen verkrachten, een significant aandeel van de mannelijke bevolking vermoorden, ... En dan twee weken later gaan zeggen, alé nu, ist nu nog niet in orde? Wij zijn toch maar één week daar geweest?
Goh. Waar eindigt het hé. Elk land heeft ooit zijn buurland wel proberen binnen te vallen. Dat is in Afrika niet veel anders geweest.

Goh. Waar eindigt het hé. Elk land heeft ooit zijn buurland wel proberen binnen te vallen. Dat is in Afrika niet veel anders geweest.
Correct, daarmee ook de complexiteit die ik hierboven aan haal. Maar er zijn gewoon heel veel factoren die de uitkomsten op lange termijn bepaald hebben. Zo is hier de EU ontstaan in de nasleep van de 2de wereldoorlog, met de ECSC, omdat landen samen beter wouden doen.

Of bv. het gehele marshall-plan na deze oorlog. Een enorme hoeveelheid steun voor het gehele Europa. Waarbij ook de verliezende partijen niet werden uitgesloten hier van.

Dit staat toch in sterk contrast met de kolonies. Die zeker niet op gelijke voet behandeld zijn als je het zo bekijkt. Waarbij ook na het beëindigen van de kolonies er vaak handelscontracten werden bedwongen in het nadeel van deze landen.

Dus, ik val in herhaling : Een dergelijk complexe materie valt niet samen te vatten met enkele simplistische zaken als "Er is toch genoeg tijd over gegaan."
Als je dat vaagheid noemt, tja... Het is ook gewoon erkennen dat ik niet alle informatie heb/weet en de complexiteit erkennen in plaats van ze te ontkennen.

Edit: Laat me er ook aan toevoegen, dat je zelf in Duitsland nog duidelijk het verschil ziet tussen Oost en West, terwijl het hetzelfde land is. Daar is toch ook al veel tijd over heen gegaan? Laat staan dat het moet gaan om zaken over landsgrenzen heen. Infrastructuur bepaalt ook gewoon heel veel, dat krijg je niet op één-twee-drie gefixt.

Waar spreek ik van individuele Belgische burgers? Waarom moet jij het zo extremiseren? En zoek het zelf wat op he. Waarom moet ik nu een concreet voorbeeld gaan geven van de uitbuiting van congo waar België zich op verrijkt heeft zodat jij dit weer op een detail kunt gaan afbreken?

Jij bent diegene die afkomt met de stelling: "Ik wil gewoon aangeven dat dit een moeilijkere kwestie is dan "Het is niet mijn schuld dat mijn voorvaders dit veroorzaakt hebben." Terwijl je er alle profijt van hebt."

Als ik je dan vraagt om argumenten, geef je eerst toe dat je het woord "alle" niet had moeten gebruiken. Maar dan zeg je nog altijd dat Conradus (en bij uitbreiding de Belgische burger, tenzij jij iets weet van Conradus dat wij niet weten?) er profijt van heeft, aan die kolonisatie. Ik vraag om dat even toe te lichten, want zoals ik eerder zei, dit is anders gewoon een dooddoener.

Wat betreft mijn stelling dat onze Ontwikkelingshulp bijna overstijgt wat er destijds is uitgehaald:
Heel veel info te vinden op: https://www.glo-be.be/nl/articles/50-jaar-belgisch-congolese-samenwerking
11 miljard euro aan directe financiele steun tussen 1960 en 2009.
Duizenden ontwikkelingswerkers, leerkrachten, medisch personeel van 1960 tot 1990 (die moeten ook betaald worden natuurlijk).
Miljoenen/Miljarden euro's steun aan NGO's actief in de regio.
Miljoenen aan schuldkredieten werden kwijtgescholden (650 miljoen euro in 2003).
Volgens https://rdcongo.diplomatie.belgium.be/sites/default/files/content/pic_rdc_2010-2013.pdf 400 miljoen euro directe financiele steun in 2010-2013.
Volgens https://rdcongo.diplomatie.belgium.be/nl/ontwikkelingssamenwerking in 2017 en 2018 elks 103 miljoen euro aan directe financiele steun.

Dat begint wel op te lopen he. En ondanks dat de kolonisatie verder en verder achter ons ligt, stijgen onze jaarlijkse bijdragen.

Let op, ik tel Kongo Vrijstaat niet mee omdat de Belgische bevolking daar an sich niet zoveel profijt uit puurde en achteraf zelfs goed gesjareld werd omdat de Belgische overheid Kongo heeft overgekocht van Leopold voor een dikke 300 miljoen BEFerkes (bron: King Leopold's Ghost). Serieus bedrag in de vroege 1900den. Dat was natuurlijk belastingsgeld van de gewone bevolking.

Eerste voorbeeld waar ik op kom (ter illustratie, niet als doel om de discussie weer te verengen): kobalt. Noodzakelijk voor de productie van batterijen, 70% ervan wordt ontgonnen in Congo omdat een aantal multinationals de overheid in hun zak hebben zodat milieu- en arbeidswetten vrijwel onbestaande zijn. Dit is een voorbeeld van tekstboek neokolonialisme. Individueel voordeel voor Belgische burgers: goedkope smartphones, laptops,... Die multinationals gaan natuurlijk met het grootste deel van de koek lopen, maar zolang wij die toestellen blijven kopen, kun je als burger uw handen ook niet wassen in onschuld.

En dit toont ook de complexiteit van de problematiek aan: hoe kun je als gewone burger hier iets aan doen? Geen gsm/computer gebruiken? Good luck in de huidige samenleving. Stemmen voor de juiste politici? Hoe gaan die druk uit oefenen op een multinational om in Afrika iets te veranderen, als ze het nog niet kunnen in België zelf?
Echter, wat we wel kunnen doen is onze kop uit het zand halen en ons hier tenminste van bewust zijn: onze levensstandaard in het Westen kan enkel hoog gehouden worden door deze elders in de wereld laag te houden.

Eerste voorbeeld waar ik op kom (ter illustratie, niet als doel om de discussie weer te verengen): kobalt. Noodzakelijk voor de productie van batterijen, 70% ervan wordt ontgonnen in Congo omdat een aantal multinationals de overheid in hun zak hebben zodat milieu- en arbeidswetten vrijwel onbestaande zijn. Dit is een voorbeeld van tekstboek neokolonialisme. Individueel voordeel voor Belgische burgers: goedkope smartphones, laptops,... Die multinationals gaan natuurlijk met het grootste deel van de koek lopen, maar zolang wij die toestellen blijven kopen, kun je als burger uw handen ook niet wassen in onschuld.

En dit toont ook de complexiteit van de problematiek aan: hoe kun je als gewone burger hier iets aan doen? Geen gsm/computer gebruiken? Good luck in de huidige samenleving. Stemmen voor de juiste politici? Hoe gaan die druk uit oefenen op een multinational om in Afrika iets te veranderen, als ze het nog niet kunnen in België zelf?
Echter, wat we wel kunnen doen is onze kop uit het zand halen en ons hier tenminste van bewust zijn: onze levensstandaard in het Westen kan enkel hoog gehouden worden door deze elders in de wereld laag te houden.

Dank je. Maar laat ons eerlijk zijn, dat is waar iedereen wereldwijd met een GSM en laptop profijt uit haalt, niet enkel Belgie. En afgaande op het gedrag van multinationals (zoals ik al eerder aanhaalde) in andere landen, is dat ook weinig Belgisch. Dat is kapitalisme, en daar waren wij evenzeer slachtoffer van een eeuw terug.

Als gewone burger kunnen we daar geen hol aan veranderen. Net zoals we niets aan de situatie in Qatar kunnen veranderen. Net zoals we niets aan de situatie in China met de Oeigoeren kunnen veranderen. Het gaat toch echt van de mensen ginds moeten komen. Wij kunnen als Westerlingen ons uiteraard niet moeien met de inlandse politiek in Afrika en Azie :) Anders zijn we imperalistische zwijnen.

Laat ons niet hypocriet doen dat het allemaal onze schuld is en dat de blanke als enige er profijt uit haalt.

Jij bent diegene die afkomt met de stelling: "Ik wil gewoon aangeven dat dit een moeilijkere kwestie is dan "Het is niet mijn schuld dat mijn voorvaders dit veroorzaakt hebben." Terwijl je er alle profijt van hebt."

Als ik je dan vraagt om argumenten, geef je eerst toe dat je het woord "alle" niet had moeten gebruiken. Maar dan zeg je nog altijd dat Conradus (en bij uitbreiding de Belgische burger, tenzij jij iets weet van Conradus dat wij niet weten?) er profijt van heeft, aan die kolonisatie. Ik vraag om dat even toe te lichten, want zoals ik eerder zei, dit is anders gewoon een dooddoener.

Wat betreft mijn stelling dat onze Ontwikkelingshulp bijna overstijgt wat er destijds is uitgehaald:
Heel veel info te vinden op: https://www.glo-be.be/nl/articles/50-jaar-belgisch-congolese-samenwerking
11 miljard euro aan directe financiele steun tussen 1960 en 2009.
Duizenden ontwikkelingswerkers, leerkrachten, medisch personeel van 1960 tot 1990 (die moeten ook betaald worden natuurlijk).
Miljoenen/Miljarden euro's steun aan NGO's actief in de regio.
Miljoenen aan schuldkredieten werden kwijtgescholden (650 miljoen euro in 2003).
Volgens https://rdcongo.diplomatie.belgium.be/sites/default/files/content/pic_rdc_2010-2013.pdf 400 miljoen euro directe financiele steun in 2010-2013.
Volgens https://rdcongo.diplomatie.belgium.be/nl/ontwikkelingssamenwerking in 2017 en 2018 elks 103 miljoen euro aan directe financiele steun.

Dat begint wel op te lopen he. En ondanks dat de kolonisatie verder en verder achter ons ligt, stijgen onze jaarlijkse bijdragen.

Let op, ik tel Kongo Vrijstaat niet mee omdat de Belgische bevolking daar an sich niet zoveel profijt uit puurde en achteraf zelfs goed gesjareld werd omdat de Belgische overheid Kongo heeft overgekocht van Leopold voor een dikke 300 miljoen BEFerkes (bron: King Leopold's Ghost). Serieus bedrag in de vroege 1900den. Dat was natuurlijk belastingsgeld van de gewone bevolking.
Bedankt voor de bronnen. Als ik meer tijd heb zal ik er zeker eens dieper op in gaan.

En inderdaad, ik heb het fout verwoord, kan gebeuren he, daarmee dat ik dat ook direct aangeef. Als men eigen fouten toegeven al een "dooddoener" is? Of wat is het precies, sorry, maar ik ben niet mee hoor.

Zoals ik hierboven ook al gezegd heb, is het een complexe materie, tegen de zaken die jij opsomt staan ook grote voordelen die behaald zijn. Waarvan vele vaak moeilijk in cijfers zijn uit te drukken. Hoeveel voordeel is er door een wurg-handelscontract om het cru te zeggen? Er is, vooral in het verleden, vaker een handelscontract afgedwongen onder het mom dat er anders geen/minder ontwikkelingssteun zou komen.

Ook is er door "goed te willen doen" ook vaak ontwikkelingssteun slecht besteed. Kleren uitdelen haalt de lokale kleding-markt onderuit bv. Zo zijn er veel voorbeelden van mismanagement. Nu, hieraan heeft België dan inderdaad ook geen voordeel, maar wel een bepaalde mate aan "schuld". Wat de gevolgen van die "schuld" zijn of moeten zijn voor België, daar spreek ik me niet over uit. Fouten kunnen gemaakt worden. Dat erken ik ook.

En waarom is tijd zo'n enorme factor? Misschien de impact veel belangrijker?
Als we even een land zouden binnenvallen, volledig platgooien op een week, de vrouwen verkrachten, een significant aandeel van de mannelijke bevolking vermoorden, ... En dan twee weken later gaan zeggen, alé nu, ist nu nog niet in orde? Wij zijn toch maar één week daar geweest?

Mijn standpunt heb ik hierboven al gezegd : Het is veel complexer dan de simplistische visie die hierboven neergepend werd.

Jawadde, van een simplistische stereotiepe visie gesproken.

Congo is intussen al langer onafhankelijk dan dat het een Belgische kolonie is geweest. Binnen een paar jaar gaat het ook langer onafhankelijk zijn dan dat het ooit bezet is geweest door het Westen (onze Leopold incluis). Ooit moet dat excuus ook stoppen hè.
Korea is overigens nooit gekoloniseerd geweest door het Westen, hoewel het wel vaak een speelbal van China en Japan was.
Duitslang is al veel langer nazivrij dan dat Dolf de Verschrikkelijke daar de plak zwaaide, en toch zie je bij veel Duitsers die pas decennia daarna geboren zijn nog altijd dat anti-oorlog en het soms overdreven pro-mensenrechten sentiment. Veel meer dan in andere landen zoals Frankrijk of Italië.
Vlaams Belang is hier al jaren bon ton, in Duitsland heeft men nog altijd een panische angst voor alles wat rechtser is dan de katholieke conservatieven van Merkel. Ooit moet dat excuus stoppen hè.

Ooit al eens afgevraagd dat de impact belangrijker is dan hoelang iets duurt? Ik mag u 20 lichte kletsen geven en ge gaat da volgende week al vergeten zijn, ik mag uw knie overstampen en ge gaat het nooit vergeten.

De huidige generatie Belgen heeft in de verste verte geen enkele verantwoordelijkheid meer mbt ons koloniaal verleden, dus zo van die zaken als herstelbetalingen (wat je deze zomer in de hele BLM-hetze meermaals zag verschijnen) dat is voor mij17 bruggen te ver. Maar je moet een kat een kat noemen, die impact die de kolonisatie had op sub-sahara Afrika is énorm. Dus Afrikanen alsof die aggregaat vormen omschrijven als bende domme lamzakken getuigt van heel weinig inzicht, gewoon kwade wil of een combinatie.

Dank je. Maar laat ons eerlijk zijn, dat is waar iedereen wereldwijd met een GSM en laptop profijt uit haalt, niet enkel Belgie. En afgaande op het gedrag van multinationals (zoals ik al eerder aanhaalde) in andere landen, is dat ook weinig Belgisch. Dat is kapitalisme, en daar waren wij evenzeer slachtoffer van een eeuw terug.

Als gewone burger kunnen we daar geen hol aan veranderen. Net zoals we niets aan de situatie in Qatar kunnen veranderen. Net zoals we niets aan de situatie in China met de Oeigoeren kunnen veranderen. Het gaat toch echt van de mensen ginds moeten komen. Wij kunnen als Westerlingen ons uiteraard niet moeien met de inlandse politiek in Afrika en Azie :) Anders zijn we imperalistische zwijnen.

Laat ons niet hypocriet doen dat het allemaal onze schuld is en dat de blanke als enige er profijt uit haalt.
Wij, het Westen, hebben wel een aandeel gehad in de binnenlandse politiek van een aantal landen in het verleden, waar we nu de gevolgen nog altijd van zien.

Dit zorgt ervoor dat wij ook een verantwoordelijkheid hebben om deze landen verder te helpen. Bijvoorbeeld Haïti, beste voorbeeld van een mislukte staat en dit vooral te danken, doordat men hen aan hun lot heeft overgelaten, met een machtsstrijd tot gevolg.

Als gewone burger kunnen wij niets veranderen in de toestand van Haïti, nee maar de bevolking daar nog veel minder. Die hebben geen tijd/energie om in opstand te komen, als ze in armoede leven en geen eten hebben.

Hebben wij als het Westen dan geen verantwoordelijkheid om hulp te bieden aan deze bevolking of telt hun leven niet mee en hebben ze pech gehad om daar geboren te worden?

Inderdaad, dit is niet enkel België, net zoals wij niet langer enkel van Congo als kolonie profiteren (Lithium komt bv. Chili, Australië, Tibet,...). Het kolonialisme is verschoven van uitbuiting door naties, naar uitbuiting door bedrijven, onder het mom van kapitalisme.
Oh, maar dat zijn we, of worden het merendeel van die bedrijven niet gerund door overheersend Westerlingen, met hoofdkwartieren in de Westerse wereld?
Laat ons evenzeer niet hypocriet doen dat wij er niets aan kunnen veranderen. Als de Westerse consument z'n kop uit het zand haalt en verandering eist, dan zullen ze uiteindelijk wel volgen. En dat brengt ons terug bij stap 1: discriminatie en racisme zichtbaar maken, zodat die kop uit het zand raakt.

Inderdaad, dit is niet enkel België, net zoals wij niet langer enkel van Congo als kolonie profiteren (Lithium komt bv. Chili, Australië, Tibet,...). Het kolonialisme is verschoven van uitbuiting door naties, naar uitbuiting door bedrijven, onder het mom van kapitalisme.

Oh, maar dat zijn we, of worden het merendeel van die bedrijven niet gerund door overheersend Westerlingen, met hoofdkwartieren in de Westerse wereld?

Laat ons evenzeer niet hypocriet doen dat wij er niets aan kunnen veranderen. Als de Westerse consument z'n kop uit het zand haalt en verandering eist, dan zullen ze uiteindelijk wel volgen. En dat brengt ons terug bij stap 1: discriminatie en racisme zichtbaar maken, zodat die kop uit het zand raakt.

Westerlingen staan aan het hoofd van vele van de bedrijven, net zoals er Afrikanen aan het hoofd van enkele van die bedrijven staan. Ik dacht dat er hier ondertussen toch een consensus was gekomen dat er evenzeer of nog meer een verschil is tussen de 99% en de 1%, dan tussen zwart en blank?

En neen, je bent heel naief als je denkt dat wij er iets aan kunnen veranderen. Hoeveel Bangladeeshkes zijn er al gestorven sinds men een paar decennia geleden al aankondigde de werkomstandigheden ginds te verbeteren? Veel lullen maar niks klaarmaken, en de 99% trapt er gewoon in (of sluit moedwillig de ogen).

@pardal Als gewone burger kunnen wij niets veranderen in de toestand van Haïti, nee maar de bevolking daar nog veel minder. Die hebben geen tijd/energie om in opstand te komen, als ze in armoede leven en geen eten hebben.

Heel slecht argument, het is net als je geen geld en geen eten hebt, dat je in opstand komt. Lees anders even wat geschiedenisboeken of luister naar wat podcasts over historische revoluties.
Zijn ze tijdens de tijd van Daens hier op straat getrokken omdat ze hun buikje rond konden eten en na het werk 's avonds lekker konden relaxen, en die overvloedige energie konden spenderen aan een opstand?
De enige groep die een teveel aan energie en tijd omzet in rellen, woont in Borgerhout en Molenbeek.

Terug
Bovenaan