Général Zantas
Well-known member
Ik denk toch ook niet dat iemand beweert dat het "de verantwoordelijkheid is van de modale Belg."
Alsook spreek ik niet over 'boeten voor de zonden van je voorvaders'.
Ik wil gewoon aangeven dat dit een moeilijkere kwestie is dan "Het is niet mijn schuld dat mijn voorvaders dit veroorzaakt hebben." Terwijl je er alle profijt van hebt.
Kan je zo'n dooddoeners ook met effectieve argumenten staven? Jij een @k995 beiden komen om de haverklap af met die veralgemeningen. "het Westen moeit zich nog altijd en onderdrukt Afrika nog altijd" of in jouw geval "jouw voorvaders hebben dit veroorzaakt en je hebt er nog altijd alle profijt van".
Op welke manier hebben wij specifiek er nog ALLE profijt van, nu, 60 jaar na het einde van de kolonisatie. Belgie heeft in de afgelopen 60 jaar bijna evenveel geld aan Congo/Zaire gegeven als "ontwikkelingshulp", dan wat men er in 50 jaar heeft uitgehaald (met aftrek van het geld dat geinvesteerd werd ginds). Dat geld is ons (nuja, tegenwoordig jullie) belastingsgeld.
Ik kan mij gerust inbeelden dat er een aantal Belgische bedrijven/vennootschappen dingen uitvoer(d)en in Congo die allesbehalve bijdragen tot een welvaartsverhoging, maar op welke manier hebben wij er nu nog specifiek ALLE profijt aan?
Anders zijn we imperalistische zwijnen.