Racisme

En als uw huidskleur een rol speelt dan is dat een privilege.
Ze staan daarin vrij om dat te doen en terecht. Maar je moet het ook gewoon benoemen zoals het is.
Zij is gekozen voor andere, hardwerkenden mede omdat ze gekleurd is.
En veel andere politici zijn gekozen voor "andere hardwerkenden" omdat ze het juiste profiel hadden: links met het middenveld, BV, ondernemers, ...

Echt, ik dacht dat we moesten oppassen met alles racisme te noemen omdat die term wordt uitgehold, maar dat gaat kennelijk enkel op voor allochtonen?

Draai of keer hoe ge het wilt, de enige kwalificatie om op een kieslijst te geraken is een partijbestuur er van overtuigen dat meer mensen op u gaan stemmen dan op iemand anders.

Dat is simpelweg geen racisme, je moet die definitie eens goed lezen.
En veel andere politici zijn gekozen voor "andere hardwerkenden" omdat ze het juiste profiel hadden: links met het middenveld, BV, ondernemers, ...

Echt, ik dacht dat we moesten oppassen met alles racisme te noemen omdat die term wordt uitgehold, maar dat gaat kennelijk enkel op voor allochtonen?

Ik vraag mij af waar ik ergens het woord "racisme" heb gebruikt?
Ik zeg dat in deze positie haar huidskleur een privilege is en ik zeg nog letterlijk 2 (!) keer dat ik het open VLD niet kwalijk kan nemen.

Ik praat niet goed wat daar gebeurd is, maaaaaar laat mij hier één kanttekening bij maken.

Als er nu één 'sector' is waarin huidskleur/afkomst voor mij terecht de doorslag mag geven, is het dit wel. Als partij wil je bij verkiezingen stemmen krijgen. Wie verkozen wordt, is een vertegenwoordiger van het volk. Mensen lijken te stemmen op personen met wie ze voeling hebben. Vrouwen stemmen gemakkelijker op vrouwen, mannen stemmen eerder op mannen, je stemt gemakkelijker op mensen met dezelfde achtergrond, geaardheid, ... Ik vind het niet zo gek dat je stemt op een kandidaat die ook jou vertegenwoordigt.

Een lijst met 24 hoogopgeleide hetero mannen van 40+ zal negen kansen op tien minder stemmen krijgen dan een gediversifieerde lijst, en dat neem ik de stemmer niet kwalijk. Stemmen op een partij die geen spreekbuis heeft voor 'jouw groep', gebeurt volgens mij niet zo vaak. Je wilt op je lijst daarom van elke grote groep minstens één 'vertegenwoordiger'. Een sterke/bekende vrouw op je lijst, zal je zeker geen windeieren leggen.

Heel het achterliggende verhaal hier is natuurlijk een ander paar mouwen en dat mag imo nooit gebeuren.

Over dat privilege hier wordt trouwens serieus overdreven. Zoek eens cijfers op over afkomst van Belgen en leg die naast een foto met een hoop hoge politici en durf die uitspraak nog eens te doen. Om een kleine steekproef als voorbeeld te nemen: in de huidige regering zitten van de 20 ministers/staatssecretarissen 3 mensen met een allochtone achtergrond. Dat is al geen overrepresentatie van de maatschappij, want dan zou je er minstens 4 van de 20 moeten hebben.

(Ofwel wat hier in de post voor mij met veel minder woorden gezegd is.)

Laatst bewerkt:
Ik zeg dat in deze positie haar huidskleur een privilege is en ik zeg nog letterlijk 2 (!) keer dat ik het open VLD niet kwalijk kan nemen.
Je gaat akkoord met iemand die het racisme noemt hé zeg, en gaat dan voort op dat elan om het een privilege te noemen.

In beide gevallen vind ik het vergezocht.

Je ging akkoord dat dit racisme was, nogmaals dat is het niet.

Het is ook geen privilege omdat dit iets maatschappelijk is en niet op basis per persoon. Het is niet omdat er een persoon is die valt op kale mannen dat die plots "privilege" hebben.

White privilege is de culture de facto standaard in onze maatschappij waar blanke mensen als normaal en dikwijls beter aanschouwd worden tov de anderen. Het is niet omdat OVLD hier voor iemand niet blank gaat dat deze groep plots een cultureel privilege zou hebben.

Je ging akkoord dat dit racisme was, nogmaals dat is het niet.

Het is ook geen privilege omdat dit iets maatschappelijk is en niet op basis per persoon. Het is niet omdat er een persoon is die valt op kale mannen dat die plots "privilege" hebben.

White privilege is de culture de facto standaard in onze maatschappij waar blanke mensen als normaal en dikwijls beter aanschouwd worden tov de anderen. Het is niet omdat OVLD hier voor iemand niet blank gaat dat deze groep plots een cultureel privilege zou hebben.
Je gaat akkoord met iemand die het racisme noemt hé zeg, en gaat dan voort op dat elan om het een privilege te noemen.

In beide gevallen vind ik het vergezocht.

Nee, het was al van dag één duidelijk dat ze aangetrokken werd omwille van haar huidskleur was mijn punt. Niet dat het racisme was, note: dat heb ik later ook nergens gezegd. Ik ben altijd blijven zeggen dat ze een geprivilegieerde keuze had mede door haar huidskleur.

Nee, het was al van dag één duidelijk dat ze aangetrokken werd omwille van haar huidskleur was mijn punt. Niet dat het racisme was, note: dat heb ik later ook nergens gezegd. Ik ben altijd blijven zeggen dat ze een geprivilegieerde keuze had mede door haar huidskleur.
Moest ze gewoon "bruin" zijn en verder niets, was er ook geen privilege hoor. Je kan niet zeggen "was ik maar wat bruiner, dan had ik meer kans om voor oVLD in het parlement te zitten".

Moest ze gewoon "bruin" zijn en verder niets, was er ook geen privilege hoor. Je kan niet zeggen "was ik maar wat bruiner, dan had ik meer kans om voor oVLD in het parlement te zitten".

Dat kan je van alle privileges zeggen hé.

Ik merk gewoon in de maatschappij/media/... dat er meer en meer gefocust worden om bepaalde zaken toe te kennen aan privileges, vooral als iemand blank is natuurlijk.
Maar ik ben akkoord hoor dat we dat privilege-gedoe voor alles gewoon schrappen hoor.

Ik versta die post van kay-gell precies anders dan jullie. Ik zeg dat we niet 100% zeker mogen aannemen dat de huidskleur hier de voor de beslissing heeft gezorgd. Eens je dat wel doet (zoals kay-gell) mag je het van mij in deze situatie een doorslaggevende factor noemen. Dat kay-gell het een privilege noemt en je hem daarop probeert te pakken omdat je het woord niet graag hoort in deze context, is voor mij kommaneuken.

Letterlijk elke partij zoekt actief naar mensen uit allochtone gemeenschappen om op kieslijsten te gaan staan. Zeker bij lokale verkiezingen. Is toch niets bijzonders?
Die 50k (en dan nog vooral de manier waarop), dat is bijzonder!

Ik vind dat geen komma-neuken, want privilege is een belangrijk aspect om bepaalde verhoudingen in een maatschappij te begrijpen. Je hebt blank-privilege, maar ook rijk-privilege, schoonheids-privilege, afkomst-privilege, .. Een privilege is een categorie die een bepaald voordeel geeft.

Als je er knap uitziet, maak je meer kans om op TV te komen: dat is een privilege dat te danken is aan je uiterlijk. Als ze nu toevallig eens een acteur zoeken met een heel lelijk gezicht en jij krijgt daarom een hoofdrol in een nieuwe serie, dan wil dat niet zeggen dat jij geprivilegieerd bent met je lelijke gezicht tov knappe mensen, snap je.

Je kan zeggen dat Kaouakibi voor haar huidskleur is aangenomen, zonder dat je daarbij een term als 'pivilege' gebruikt omdat je dan de discussie rond échte privileges vertroebelt. En ik heb een beetje het gevoel dat dit vaak gedaan wordt door mensen die niet overtuigd zijn van bv blank maatschappelijk privilege om dat concept een beetje in diskrediet te brengen.

Dat is dan brown/black privilige of hoe je het wil noemen maar daar kraait geen haan naar.

Dit lijkt mij dan ook eerder een poging om zonder het te zeggen te zeggen: "blank privilege is onzin". En ik vind dat het concept van privilege belangrijk is om te begrijpen waarom bepaalde situaties in de maatschappij ontstaan/zich blijven voortzetten.

Ik vind dat geen komma-neuken, want privilege is een belangrijk aspect om bepaalde verhoudingen in een maatschappij te begrijpen. Je hebt blank-privilege, maar ook rijk-privilege, schoonheids-privilege, afkomst-privilege, .. Een privilege is een categorie die een bepaald voordeel geeft.

Als je er knap uitziet, maak je meer kans om op TV te komen: dat is een privilege dat te danken is aan je uiterlijk. Als ze nu toevallig eens een acteur zoeken met een heel lelijk gezicht en jij krijgt daarom een hoofdrol in een nieuwe serie, dan wil dat niet zeggen dat jij geprivilegieerd bent met je lelijke gezicht tov knappe mensen, snap je.

Je kan zeggen dat Kaouakibi voor haar huidskleur is aangenomen, zonder dat je daarbij een term als 'pivilege' gebruikt omdat je dan de discussie rond échte privileges vertroebelt. En ik heb een beetje het gevoel dat dit vaak gedaan wordt door mensen die niet overtuigd zijn van bv blank maatschappelijk privilege om dat concept een beetje in diskrediet te brengen.

Dit lijkt mij dan ook eerder een poging om zonder het te zeggen te zeggen: "blank privilege is onzin". En ik vind dat het concept van privilege belangrijk is om te begrijpen waarom bepaalde situaties in de maatschappij ontstaan/zich blijven voortzetten.
Dit bedoelde ik met 'het woord privilege niet graag horen'. Je maakt er een semantische discussie van omdat voor jou het woord privilege deze connotatie heeft. Voor mij bijvoorbeeld heeft het woord privilege de betekenis 'voorrecht in een bepaalde situatie'.

White privilege vind ik verre van onzin voor de duidelijkheid (ook al was dat gedeelte niet aan mij gericht).

Ik denk gewoon dat je dat woord per opzet gebruikt om te proberen aan te tonen dat "white privilege" niet de enige "privilege" is en dat zowat iedereen dat heeft.
Nogmaals dat is iets overheersend cultureel niet voor 1 specifiek geval (zelfs al zou hier de keuze louter over haar huidskleur gaan en niet omdat ze een ondernemer is)

Ik denk gewoon dat je dat woord per opzet gebruikt om te proberen aan te tonen dat "white privilege" niet de enige "privilege" is en dat zowat iedereen dat heeft.
Nogmaals dat is iets overheersend cultureel niet voor 1 specifiek geval (zelfs al zou hier de keuze louter over haar huidskleur gaan en niet omdat ze een ondernemer is)

Tuurlijk gebruik ik dat woord bewust, maar daarom maakt het dat ook niet minder waar hé.
Van mij had heel dat privilege-gedoe gerust in de states mogen blijven hoor.

Ik denk dat je white privilege toch wat onderschat.

Ik ga hier (anekdotisch) het verhaal geven van een vriend die een keiharde werker is, nooit een vlieg kwaad zal doen, maar de pech heeft om niet Piet De Bakker te heten en een 'maffioos' uiterlijk te hebben. Die kerel wordt veel vaker dan ik onderworpen aan politiecontroles. Hij is goed met woorden maar heeft toch 50 sollicitaties gedaan voor hij aan de slag kon in een sector waar altijd werk is. Hij geraakte met moeite aan een huis om te huren en toevallig waren de uiteindelijke huurders in 9 op de 10 gevallen blank, ... Daar word je echt niet vrolijk van. En dat blijft niet bij 1 kerel. Het is niet omdat je op papier dezelfde rechten en kansen hebt, dat dat in de praktijk ook zo is.

20% van de mensen stemt op Vlaams Belang. Dat ik mezelf niet keer op keer moet bewijzen tegenover mensen die Vlaanderen van de Vlamingen willen houden en van hen alles mag, vind ik wel een privilege.

Tja, dat was al van dag één duidelijk.
Dat is dan brown/black privilige of hoe je het wil noemen maar daar kraait geen haan naar.

Ondertussen zie je dan een blank meisje op het nieuws van Jong-VLD uitleggen hoe anderen zich al jaren inzetten voor de VLD, zelf hun eigen centen er in steken om dat te zien hoe zij met 50k gaat lopen.

Mooi privilege noem ik dat dan.
Nu, mij niet gelaten van mij mag de Open VLD dat en ik versta er de logica achter hoor maar hoe dubbel dat allemaal behandeld wordt is gewoon frappant (as always)
Ik noem dat het gepercipieerde-behorende-tot-een-onderdrukte-groep privilege. Dan krijg je voorrang of vaak zelfs exclusief kans op een bepaalde job. Dat is vooral in media & TV zo.

Ik denk dat je white privilege toch wat onderschat.

Ik ga hier (anekdotisch) het verhaal geven van een vriend die een keiharde werker is, nooit een vlieg kwaad zal doen, maar de pech heeft om niet Piet De Bakker te heten en een 'maffioos' uiterlijk te hebben. Die kerel wordt veel vaker dan ik onderworpen aan politiecontroles. Hij is goed met woorden maar heeft toch 50 sollicitaties gedaan voor hij aan de slag kon in een sector waar altijd werk is. Hij geraakte met moeite aan een huis om te huren en toevallig waren de uiteindelijke huurders in 9 op de 10 gevallen blank, ... Daar word je echt niet vrolijk van. En dat blijft niet bij 1 kerel. Het is niet omdat je op papier dezelfde rechten en kansen hebt, dat dat in de praktijk ook zo is.

20% van de mensen stemt op Vlaams Belang. Dat ik mezelf niet keer op keer moet bewijzen tegenover mensen die Vlaanderen van de Vlamingen willen houden en van hen alles mag, vind ik wel een privilege.

Ik ontken ook niet dat mensen privileges hebben hoor. Maar er zijn 1000-den privileges.
Als je als blanke met een getunede golf met technomuziek en een petje op rondrijdt krijg je ook vaak politie-controles.
Ben je knap heb je in alles voordelen, heb je een hoog IQ ook. Dat zijn allemaal aangeboren kenmerken waar je helaas weinig aan kan doen. En dat zijn er net 2 die in zowat alles in je voordeel werken.

Ivm de huurmarkt is een apart topic over.

Terug
Bovenaan