Ik vind dat geen komma-neuken, want privilege is een belangrijk aspect om bepaalde verhoudingen in een maatschappij te begrijpen. Je hebt blank-privilege, maar ook rijk-privilege, schoonheids-privilege, afkomst-privilege, .. Een privilege is een categorie die een bepaald voordeel geeft.
Als je er knap uitziet, maak je meer kans om op TV te komen: dat is een privilege dat te danken is aan je uiterlijk. Als ze nu toevallig eens een acteur zoeken met een heel lelijk gezicht en jij krijgt daarom een hoofdrol in een nieuwe serie, dan wil dat niet zeggen dat jij geprivilegieerd bent met je lelijke gezicht tov knappe mensen, snap je.
Je kan zeggen dat Kaouakibi voor haar huidskleur is aangenomen, zonder dat je daarbij een term als 'pivilege' gebruikt omdat je dan de discussie rond échte privileges vertroebelt. En ik heb een beetje het gevoel dat dit vaak gedaan wordt door mensen die niet overtuigd zijn van bv blank maatschappelijk privilege om dat concept een beetje in diskrediet te brengen.
Dit lijkt mij dan ook eerder een poging om zonder het te zeggen te zeggen: "blank privilege is onzin". En ik vind dat het concept van privilege belangrijk is om te begrijpen waarom bepaalde situaties in de maatschappij ontstaan/zich blijven voortzetten.