Dat is de meest positieve draai aan iets trachten te geven, zoals jij wel vaker de neiging hebt om te doen, wars van de feitelijkheden.
Adolf is ook afgeleid van "edel" en "wolf", ook niets mis mee als je enkel naar etymologie gaat kijken. De (bij)betekenis van die naam situeert zich intussen op een ander niveau dan de oorsprong.
Bovendien gaat het bij jihad duidelijk om een extremer voorbeeld dat bovendien nog actueel is ook.
Ik vermoed dat je met "mijn probleem" daarbij verwijst naar naar die video waarbij enkele geweldenaars uit Oudenaarde een jongen in elkaar sloegen en een regenboogvlag in de Schelde wierpen, terwijl ze onder meer "Allahu akbar" riepen?
Wel allereerst de feiten: "Allahu Akbar" betekent overigens niet zomaar "OMG", dat betekent "Allah/God is de grootste", en kan ook gezien worden in de context van "mijn god is groter dan de jouwe". De meest positieve spin die je daar nog aan kan geven is dat die Allah dezelfde god is als de christelijke/joodse. De meest negatieve dat het effectief ook een
strijdkreet is.
In welke mate je "Allahu akbar" nog kan zien als een gewone Arabische uitdrukking, en of het ongepast is dat eerder te zien als een strijdkreet is die onrechtmatig is toegeëigend door extremisten, daar kan je ongetwijfeld een boeiend debat over voeren.
Maar samengevat: neen, dat gaat dus niet zomaar alleen over de taal. Maar ja: de taal stoort me ook.
Dat je in België na 3/4 generaties nog steeds met mensen met migratieroots zit die thuis Arabisch spreken en dat beter beheersen dan Nederlands/Frans of zelfs andere Europese talen, dat is nog een ander probleem op zich, en tekenend voor een gefaalde integratie.
Los van theoretische debatten ben ik overigens ook een pragmaticus dus ik zou zeggen als je denkt dat "Allahu akbar" een volkomen onschuldige "OMG" is, doe de lakmoesproef: ga naar de luchthavenhal van Zaventem of een Brussels Metrostation, en roep eerst luidop "Oh My God" en roep daarna eens "Allahu Akbar", eens benieuwd hoe de mensen reageren...