PS5 reeds 13,4 miljoen keer over de toonbank

Hoe verder we in deze generatie komen, hoe meer ik mezelf dezelfde vraag blijf stellen. Hoeveel PS5's zouden er op dit moment verkocht worden als het aanbod ook maar in de buurt van de vraag zou komen?

Een nieuw gegeven dat ons daar weer aan herinnert? Nieuwe cijfers van Sony waaruit blijkt dat de PlayStation 5 het afgelopen kwartaal 3,3 miljoen keer is verscheept (in dit geval staat verscheept natuurlijk zo goed als gelijk aan verkocht), wat het totaal op 13,4 miljoen verkochte exemplaren brengt voor de PS5, net iets minder dan de PS4 in dezelfde periode (13,8 miljoen), hoewel die veel minder problemen had met het aanbod en de vraag duidelijk groter is voor de PS5.

Dit is vrij heftig, aangezien de PS5 een jaar na de lancering nog steeds bijna niet te verkrijgen is. Nieuwe releases zijn online binnen enkele seconden uitverkocht en worden vaak in dure bundels verkocht, waarbij de vraagprijs nog eens honderden euro's hoger is door extra games en controllers. Het is onmogelijk om te weten hoe groot de verkoop van de PS5 zou zijn als er geen wereldwijd tekort aan voorraad was, en hetzelfde geldt voor de Xbox, waardoor de huidige "race" meer gaat over wie de meeste eenheden kan produceren dan wie mensen kan overtuigen om ze te kopen.

De cijfers waren echter niet alleen maar goed nieuws voor Sony. Sony zag de verkoop van software jaar-op-jaar dalen (met 6,6%) en een enorme daling van de verkoop van first-party software ten opzichte van vorig jaar (met 40,6%). Houd in het achterhoofd dat dit alleen in het afgelopen kwartaal is, dus hits eerder in het jaar zoals Returnal of Ratchet and Clank zijn niet meegeteld. Degenen die "launch window" first-party games hebben gekocht, zoals Spider-Man Miles Morales, zijn daar nu waarschijnlijk massaal mee gestopt.

Sony heeft de laatste tijd een beetje een first-party droogte gehad, dus de grote daling is niet onverwacht. Dit hele vakantieseizoen zal een beetje kaal zijn voor hen op het first-party front, gezien het feit dat hun meest opvallende exclusive Deathloop is, wat niet eens een first-party game is, gemaakt door het nu Microsoft-owned Arkane. Hun grootste titel, Horizon Forbidden West, is verschoven naar februari 2022. Ondertussen zou Microsoft zijn twee grote exclusieve games, Forza Horizon en Halo Infinite, rond de feestdagen moeten uitbrengen.

Het is gewoon een heel bizarre tijd in de game-industrie. Dit wordt de meest succesvolle consolegeneratie in de geschiedenis, maar wordt op alle fronten gehinderd door productietekorten, waardoor de verkooptotalen slechts een fractie zijn van wat ze anders zouden zijn. En aan de softwarekant heeft COVID de releasedata door elkaar gegooid en de kalender voor de meeste games volledig in de war gestuurd. Het is onduidelijk hoe dit jaar eruit zou hebben gezien zonder de last van de pandemie, maar het is duidelijk dat consolegaming springlevend is en populairder dan het ooit is geweest. Maar het kan nog jaren duren voor dit allemaal is opgelost, en voor je zoiets ogenschijnlijk eenvoudigs als een PS5 in de winkel kunt zien liggen.

1635445691148.png
 
"waardoor de verkooptotalen slechts een fractie zijn van wat ze anders zouden zijn."

Dat is erg discutabel. Er zou wel meer verkocht zijn maar een fractie? De sterke vraag wordt ook extra aangewakkerd omdat mensen de dag van vandaag EXTREEM gevoelig zijn voor FOMO in al zijn gedaantes. Iets wat schaars is verkoopt zichzelf eigenlijk bijna vanzelf op die manier.
 
Terug
Bovenaan