Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Eerste onderhoud op Mercedes c43, 210 euro. Ik had 4x zoveel verwacht.
Uiteindelijk stelt dat eerste klein onderhoud echt geen bal voor. Nieuwe olie & oliefilter, beknopte check up (na 1 jaar is alles normaal nog in nieuwstaat en dus nog geen minuut werk als auto toch al op de brug staat ...), ruitenwisservloeistof bijvullen en klaar. Voor de tijd dat ze daar effectief aan bezig zijn en de kost van de materialen is dat nog altijd goed doorgerekend hoor. :frown:
 
Uiteindelijk stelt dat eerste klein onderhoud echt geen bal voor. Nieuwe olie & oliefilter, beknopte check up (na 1 jaar is alles normaal nog in nieuwstaat en dus nog geen minuut werk als auto toch al op de brug staat ...), ruitenwisservloeistof bijvullen en klaar. Voor de tijd dat ze daar effectief aan bezig zijn en de kost van de materialen is dat nog altijd goed doorgerekend hoor. :frown:
De olie alleen is 130 euro. Dat “goed doorrekenen” vind ik dan toch nog meevallen 🤷‍♂️
 
Die kosten voor een normale AMG/M-Performance/S enzovoort vallen heel erg mee. Het is pas als er zaken zoals remblokken/schijven moeten vervangen worden enzovoort dat je het een beetje voelt. Maar ook op dat vlak valt het reuze mee. Alleen als je carbon blokken en schijven en van die meuk hebt laten steken, overdreven velgen en daar bij horende banden enzovoort, dan ga je het wat feller voelen. Je voelt die dingen eerder in de taksen en het verbruik. Maar verder?

Maar als iets kapot gaat zonder dat je garantie hebt, dan ga je sneller vloeken. :unsure:
 
De olie alleen is 130 euro. Dat “goed doorrekenen” vind ik dan toch nog meevallen 🤷‍♂️
De olie zelf is pakt 30€ + 15€ (filter) enzovoort, als het online zelf besteld. 't zijn die werkuren en dan die prullekes dat erbij komen.
Ze doen dan overal x2 = 90 + 30 is 120€ kan alvast kloppen. en dan 1 werkuur 75€ en dan covid geprul en klein materiaal en dan hebt ge uwe prijs.
 
Officiële Skoda garage vraagt 510 euro voor remvloeistof, olie en oliefilter. (staan bekend om oplichterij die garage)
Andere VW garage (met een betere reputatie) vraagt 240 euro.

Wat is een goeie prijs als ge die 3 dingen niet zelf wil doen?

Update: andere garage vraagt 160/170 euro
 
Laatst bewerkt:
De olie zelf is pakt 30€ + 15€ (filter) enzovoort, als het online zelf besteld. 't zijn die werkuren en dan die prullekes dat erbij komen.
Ze doen dan overal x2 = 90 + 30 is 120€ kan alvast kloppen. en dan 1 werkuur 75€ en dan covid geprul en klein materiaal en dan hebt ge uwe prijs.
Voor 5-6L olie is het eerder €50-60 online. Kroon, Castrol, etc. ligt allemaal rond die prijs. Liqui Moly ligt zelf tegen de €75 voor een bus van 5l.
 
Officiële Skoda garage vraagt 510 euro voor remvloeistof, olie en oliefilter. (staan bekend om oplichterij die garage)
Andere VW garage (met een betere reputatie) vraagt 240 euro.

Wat is een goeie prijs als ge die 3 dingen niet zelf wil doen?

Update: andere garage vraagt 160/170 euro
Geen idee want ik doe dit zelf.
Maar je bent toch al vlug 80 euro kwijt aan materiaal dus 160 /170 lijkt me niet te overdreven
 
Tja zelf doen... Moest ik een brug hebben zou ik het zelf doen. Maar zonder brug lijkt olie veranderen beetje moeilijk of niet?
Ik gebruik zo'n handpomp met een reservoir van 6 liter en zuig dat er uit via de oliepijlstok buis. Werkt perfect.
Of anders gewoon met een krik gaat dat ook perfect.
 
Tja zelf doen... Moest ik een brug hebben zou ik het zelf doen. Maar zonder brug lijkt olie veranderen beetje moeilijk of niet?
Ik doe alle auto's hier thuis gewoon met krik en as steunen.

Zonet voor 270€ aan gerief gekocht om 3 auto's te onderhouden en 2 schokdempers te vervangen.

Ik heb zo een bus voor +-10L in op te vangen.
Je kan dat plat onder de wagen leggen en eenmaal vol gewoon als bidon gaan ledigen in het containerpark.
 

Bijlagen

  • olie-opvangtank-olielekbak-liter-17184.jpg
    olie-opvangtank-olielekbak-liter-17184.jpg
    23,6 KB · Weergaven: 1
Hoe moeilijk is dat voor een leek die niks van auto's kent? Ik heb geen probleem om wat gerief te kopen om het zelf te doen... Maar ik zou niet weten waar te beginnen.
 
Hoe moeilijk is dat voor een leek die niks van auto's kent? Ik heb geen probleem om wat gerief te kopen om het zelf te doen... Maar ik zou niet weten waar te beginnen.
Leek 2 volgt.
Probleem bij mij is niet zo zeer dat zelf doen maar al die meldingen op de BC weggeschreven krijgen wel.
 
Leek 2 volgt.
Probleem bij mij is niet zo zeer dat zelf doen maar al die meldingen op de BC weggeschreven krijgen wel.
Via ObdEleven of Carly of iets in die trend kan je via je smartphone die service meldingen resetten. Heb zelf Carly en een VCDS (via laptop, dus lastiger om ff snel te resetten) en dat is echt kinderspel. Die laatste is wel een pak duurder en enkel voor VAG wagens. Die Carly heb je voor €100 (€55 voor de OBD module en €45 voor de full software). Die Carly licentie software is niet overdraagbaar van Android naar iOS, btw.

Qua onderhoud zijn er genoeg filmpjes op YT om alles te leren. Is serieus simpel, doe al jaren mijn onderhoud zelf.
 
Hoe moeilijk is dat voor een leek die niks van auto's kent? Ik heb geen probleem om wat gerief te kopen om het zelf te doen... Maar ik zou niet weten waar te beginnen.
Alle begin is "moeilijk"
Maar tegenwoordig vind je zoveel tutorials op internet dat wie een beetje technisch aangelegd is, normaal wel het meest basic onderhoud zelf kan doen zonder problemen.


Ik ben technieker(elektromechanica) van opleiding maar alles van automechanica heb ik zelf geleerd al doende.

En nu herstel en onderhoud ik zo goed als alles zelf.

Dingen die voor mij de 1ste keer zijn, moet ik ook opzoeken en duren 2 tot 3 keer zolang als normaal, maar zo leer je telkens bij en de volgende keer gaat dat vanzelf.

Ik zie het wel ook als een hobby en niet enkel om geld uit te sparen.
 
Ik denk dat ik de goedkoopste garage heb dat je maar kan denken.

Eind vorig jaar starte mijn auto niet meer op mijn oprit:
Takelen naar garage op 1 km van mijn deur: 100 euro excl btw

Vervolgens was het mijn mazoutfilter die verstopt zat. Ik zei dan maar: Geef maar een volledig onderhoud aub. (want dat was al even niet meer gedaan)

Het onderhoud (wel geen lucht of pollenfilter of sproeivloeistof), dus olie verversen, mazout filter + olie filter vervangen + werk : 170 euro excl btw

Mijn baas nu overhaald om al onze auto's naar daar te doen voor onderhoud!

(merk auto was een VW caddy van 2019) Tja what can i say? een typisch ouderwetse familie garage, geen grote mega dealer. Gewoon vader en beide zonen... Top service.
 
Lucht en pollen filter niet vervangen snap ik niet, zou altijd standaard moeten bij een onderhoud vind ik. Is nauwelijks werk en nauwelijks een materiaalkost.
 
Vermogensverlies, max 4000 toeren, EPC brandt oranje, start/stop systeem werkt niet meer.

Enig idee wat zoiets kost als ze dat maken?

Vandaag voertug gesleept naar de garage, mocht niet meer verder rijden.
 
Terug
Bovenaan