Preview: The Dark Pictures Anthology - House of Ashes

Nee, horror zal nooit mijn favoriete genre worden. Horrorfilms sla ik al volledig over, maar bij games durf ik wel eens een uitzondering te maken. Voornamelijk de games van de The Dark Pictures Anthology hebben me hierbij over de streep getrokken. Ik speelde zowel Man of Medan als Little Hope en volgende maand doe ik een poging om House of Ashes uit te spelen. Zover is het echter nog niet, dus moest ik me tevreden stellen met een één uur durende demo voor deze preview.

De games uit de The Dark Pictures Anthology zijn interactieve drama's met flinke brokken survival en horror erin gemengd, waarbij de dood betekent dat het personage in kwestie niet meer terugkomt. Je hebt hier als speler alle invloed over. Zo kan je de game eindigen met alle personages nog in leven, maar kan je ze ook allemaal dood laten gaan, al dan niet bewust. In het verleden verschenen Man of Medan en Little Hope al, volgende maand is House of Ashes aan de beurt en komende jaren moeten er nog vijf games in deze Anthology verschijnen. Gelukkig heb ik altijd een jaar om me hierop mentaal voor te bereiden.

House of Ashes 3.jpg


Trachten te overleven

De reden dat ik de games van de The Dark Pictures Anthology-reeks een kans gegeven heb, is omdat je alle spellen in co-op kunt spelen. Zowel offline met tot vier anderen, als online met één andere medespeler. Bij die laatste optie zie je niet wat de ander beleeft en dit heeft dan ook mijn voorkeur. Nadien, eens je beiden het spel hebt uitgespeeld, kan je de rollen switchen en krijg je de andere kant van het verhaal te zien, waardoor je dubbel genot (en schrik) hebt. Ook bij House of Ashes, die vanaf 22 oktober beschikbaar is, zal ik de game in de coöperatieve modus spelen met vaste medespeler Reaper.

House of Ashes heeft weer alles in huis om ons schrik aan te jagen.


House of Ashes neemt je mee naar het jaar 2003 tijdens de Irakoorlog. Amerikaanse troepen, die op zoek zijn naar massavernietigingswapens in het Midden-Oosten, worden verrast door een aardbeving. Daardoor komen enkele strijders ondergronds terecht, waar een oude Sumerische tempel begraven ligt. Helaas voor de protagonisten wordt deze tempel nog bewoond door monsters die de vastzittende personages als prooi hebben geclaimd. Jij moet als speler diverse personages door die ondergrondse tempel besturen op zoek naar een uitweg. Het is maar te hopen dat alle soldaten waar je controle over hebt er levend vanaf komen, al is de kans bijzonder groot dat je onderweg wel een paar koppen verliest.

House of Ashes 2.jpg


Nieuwe monsters

Voor deze preview kreeg ik een speciale build die ik via Steam moest downloaden. Eerst moest ik de moeilijkheidsgraad kiezen en dit heeft invloed op de quicktime events die uitgevoerd moeten worden in de game. Hoe moeilijker je de game instelt, hoe minder tijd je hebt om die quicktime events correct uit te voeren. Ook koos ik er deze keer voor om alleen aan de slag te gaan. Echter wel op klaarlichte dag en met het geluid op minimaal... Goed, tijd voor het echte werk, dus startte ik de game. In deze build werd de proloog geskipt en dus werd ik onmiddellijk in de actie gesmeten. Het duurde dan ook niet lang vooraleer het eerste monster de revue passeerde.

In de preview build kwamen reeds alle personages aan bod. Zo werd er gestart met soldaten Jason en Nick, waarbij de speler die laatste bestuurt. Hun opdracht was om andere overlevenden te vinden en na enkele minuten was dat gepiept. Ze stootten op Clarice en Merwin, al is de situatie voor die laatste nogal hachelijk. Hij hangt ergens te bengelen terwijl hij een pak bloed verliest. Een morfineshot kalmeert de beste man, maar zijn lot mag nu al duidelijk zijn. Ook Clarice haar lot lijkt al bezegeld te zijn, want zij wordt gegrepen door een van de monsters. Niet veel later volgde wat gameplay met soldaat Salim en ook hij moet op zoek naar de anderen. Onderweg verliest hij echter zijn wapen en stoot hij ook op zo'n vreselijk beest. Op enkele minuten tijd zijn die monsters meermaals in beeld geweest, dus aan griezelelementen alvast geen gebrek. En dan hebben ik het nog niet over Rachel en Eric gehad die ergens anders verscholen zitten...

House of Ashes 1.jpg


Nieuwe elementen maar toch vertrouwde materie

House of Ashes is enerzijds meer van hetzelfde, want ook hier heb je invloed op wat er met de personages gebeurt. Je moet moeilijke keuzes maken die invloed hebben op het verdere verloop van het spel en dus ook op het einde. Zowel de hart- als brein-keuzes zijn weer aanwezig. Laat je je leiden door je verstand? Of speel je het emotioneler en hou je rekening met wat je hart zegt? Moeilijke materie die zowel positief als negatief kan uitdraaien. Ook de relaties tussen de personages onderling komt weer aan bod. Ga je niet akkoord met iemand, dan heeft dat invloed op je relatie met die persoon. Red je aan de andere kant iemand, dan mag je er prat op gaan dat het de relatie ten goede komt. En hoewel je een pak zaken zelf in de hand hebt, zijn er ook zaken waar je amper iets aan kunt doen.

De meeste nieuwe elementen zijn een toegevoegde waarde.


In deze preview build kwamen de aanpassingen aan de gameplay ook naar voren. Zo was al bekend dat de camera geen vaste positie meer heeft, maar dat de speler die zelf kan bewegen. Dit zorgt uiteraard voor een pak meer vrijheid en kan ik enkel maar toejuichen. De personages beschikken nu ook over een zaklamp of aansteker die je als speler zelf aan of uit kunt zetten. Ondergronds is het daar nogal donker, dus is dit een logische stap om toch iéts voor ogen te zien. Een puntje waar ik minder tevreden over ben, is over het weghalen van de optie om iets sneller te stappen. Hoewel soldaten in de meeste gevallen wel rustig de boel verkennen, haalt het toch wel het tempo naar beneden.

Conclusie

The Dark Pictures Anthology - House of Ashes trakteert ons weer op de typische gameplay die ook Man of Medan en Little Hope brachten. Je bestuurt diverse personages, maakt vele keuzes en hebt zo hun lot in handen. Dood betekent in deze spellen dan ook echt dood, zonder uitzondering. De preview build gaf alvast een goed idee van wat er van House of Ashes verwacht kan worden en ik kan maar één ding zeggen: zelfs ik ben er klaar voor!

Over

Beschikbaar vanaf

22 oktober 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Supermassive Games

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan