Preview: The Bloodline

Zelfs de huidige generatie kinderen onder de twaalf jaar speelt tegenwoordig het liefst online. Daar valt niet aan te ontsnappen als ouder. Bijgevolg hebben ze hier geregeld de mond vol van franchises als Roblox, Minecraft en LEGO. Maar beschikte The Bloodline over een online multiplayermodus en kon je het bloed uitzetten (behalve in de titel dan), had hun oog ook wel eens kunnen vallen op deze openwereld RPG. Jammer genoeg ziet het er niet naar uit dat zo'n online functionaliteit binnenkort op de roadmap van het spel komt. Maar toch is er geen reden om te treuren, integendeel.

The Bloodline is namelijk een loepzuivere single player action/strategy RPG, maar tegelijk eentje zoals we er tot dusver nog niet veel zagen. Ja, het is waar dat het spel over exact dezelfde geblokte looks als deze uit de voornoemde franchises beschikt. Toch reiken de ambities van ontwikkelaar Shieldbearer Studios heel wat verder dan gewoon voortwerken aan dat zoveelste kindvriendelijk ogende spel via een knappe art style. Men wil van The Bloodline een titel maken die een van de grootste utopieën in gaming waarmaakt: “Do whatever you want, wherever you want”. Hoorden we nu onder meer Sean Murray en Todd Howard niet eerder iets soortgelijks verkondigen? Wat er ook van moge worden, vanaf 5 oktober komt The Bloodline dus beschikbaar via Early Access op Steam, en zal wellicht nog een poosje in ontwikkeling blijven. Zoals mijn intro echter al wat deed vermoeden, was hetgeen ik tot dusver zag, ronduit veelbelovend.

20231003183409_1.jpg

Soundtrack en camerastandpunten om u tegen te zeggen​

Het begint al met het titelscherm en de bijhorende epische introtune. Deze lijken helemaal gepikt van The Elder Scrolls IV: Oblivion, maar dan op een zodanig sluwe manier dat je die diefstal met plezier zou willen laten klasseren. Alleen al die eerste song klinkt zo oorverdovend imposant, dat je helemaal vergeet dat je een paar muisklikken verder rond zal lopen in het gigantische Eudros met een al even imposant vierkant hoofd tussen die schouders.

Ronduit veelbelovend.


Wat je nu al kan doen in The Bloodline, is eveneens indrukwekkend. Terwijl de Character Creator nog eerder aan de magere kant lijkt, blijkt de rest dat absoluut niet. Maar eerst een belangrijk woordje over de twee bruikbare camerastandpunten. Je hebt vooreerst de gebruikelijke first person view. Deze dient voor wanneer je rondloopt in het Harbinger Stronghold, zeg maar het kasteel en terugvalbasis van jouw bloedlijn, en de combat natuurlijk.

Daarnaast is er een top-down view welke je kunt lanceren door de optie Overworld te kiezen via het snelkeuzemenu. Deze spelweergave doet wat denken aan deze van een RTS-game. Dat is echter geen toeval, want deze camera dient net om efficiënter aan globale exploratie en mining te kunnen doen. Op diverse locaties kun je je kamp opstellen, waarna je kunt omschakelen naar de first person-camera: om gerichter te verkennen, te vechten, iets te bouwen indien je beschikt over de nodige grondstoffen, enzoverder. Handig is ook dat je het reizen met de top-down-weergave kunt versnellen via de spatietoets, waardoor je in een mum van tijd op je bestemming bent.


Absolute vrijheid die spelplezier oplevert​

De quests zelf blijken ook erg leuk om te doen. Magische spreuken leren? Verzamel en lees wat boeken over het thema in de bibliotheek. Progressie maken in je gevechtstechnieken? Oefen eerst wat met de wapenmeester binnen de kasteelmuren, en sla daarna buiten een paar Goblins in elkaar. Liever een Flintlock hanteren in plaats van die ouderwetse boog? Ja, The Bloodline zegt dat het kan en mag. Geen zin om alles te voet te doen? Regel een mount, zoals Ferguson de ezel. Superfun om vanop zijn rug de grotten vrij van Goblins te maken. Liever niet alleen op avontuur gaan? Zoek metgezellen! Onbereikbare hoogten verkennen? Gebruik je Grapple Hook! De infrastructuur van het kasteel of op het ganse grondgebied van je bloedlijn wat verbeteren? Verzamel of koop de duidelijk aangegeven benodigde grondstoffen.

Inderdaad, geen enkele opdracht lijkt abstract, te omslachtig of te overweldigend. Daarnaast schenkt het succesvol afronden van een quest erg veel voldoening, alleen al door de superenthousiaste NPC's. Een positivisme dat de ganse spelwereld overigens uitstraalt, en diezelfde lijn wordt zelfs doorgetrokken tot in de mechanics. Net als in Morrowind en Oblivion kun je namelijk ook in The Bloodline een aantal vaardigheden vanzelf laten verbeteren door gewoon als een gek te lopen of te springen, kortom al huppelend doorheen Eudros dus. Dit spel maakt je gewoon happy, en dat is net waar gaming vaak om draait, niet?

Dit spel maakt je gewoon happy.


Natuurlijk is The Bloodline verre van afgewerkt. De map en de quest markers zijn nog niet altijd even goed bruikbaar. Ook is er grafische flikkering zichtbaar wanneer je op de grond inzoomt. Het beeld begint zelfs wat te schokken als je een van de instellingen rond videokwaliteit hoger dan High durft te zetten. En ondanks dat de soundtrack verbazingwekkend goed klinkt, valt het geregeld voor dat meerdere liedjes door elkaar beginnen te spelen. Maar toch, dat zijn allemaal slechts tijdelijke kritiekpunten die ongetwijfeld verder aangepakt zullen worden. De game is immers nu al uiterst aangenaam om te spelen, en de Early Access-fase moet dan nog beginnen ...

Conclusie

The Bloodline lijkt daadwerkelijk te bouwen aan een utopie, voortgestuwd op het ritme van zijn epische soundtrack. Maar in het geval dat die wensdroom ooit werkelijkheid wordt, dan zou deze RPG wel eens kunnen uitgroeien tot een gigantisch succes, en niet alleen voor de kinderen die tegen een spatje bloed kunnen. Jammer dat de ontwikkelaars voorlopig nog geen online ambities koesteren, maar dat komt er misschien nog wel. De hoeveelheid aan features welke momenteel al beschikbaar blijken in deze vroegtijdige versie van de game en wat voor een spelplezier me deze vervolgens schonken, is in ieder geval ronduit indrukwekkend te noemen. Zeker eentje om verder op te volgen!

Over

Beschikbaar vanaf

5 oktober 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. Shieldbearer Studios

Uitgever

  1. HOOK
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan