Preview: OlliOlli World

Skaten op consoles doen we al sinds de jaren stillekes. Het begon zowat met Tony Hawk's Pro Skater, want die game van uitgever Activision zette het hele gebeuren in de schijnwerpers. De jaren erop verschenen nog tal van games die de sport in de kijker plaatste, waaronder ook OlliOlli en opvolger OlliOlli: Welcome to Olliwood. Volgende maand is het de beurt aan de derde game in de franchise, OlliOlli World, maar wordt het wat? Je komt het te weten in deze preview.

Het eerste wat opvalt als je OlliOlli World voor het eerst opstart, is dat de graphics een heuse make-over hebben gekregen. Geen pixelated stijl meer, daar er deze keer gekozen werd voor een cartoony look met een subtiele toets van cel shading. Dat zorgt er alvast voor dat OlliOlli World er een pak toffer uitziet dan voorheen, al is het voornamelijk de gameplay waarvoor ontwikkelaar Roll7 bekendstaat. Ook op dat vlak werd er het een en ander overboord gegooid. Daar waar de eerder uitgebrachte games te spelen zijn in 2D-perspectief, wordt dat voor OlliOlli World aangepast naar 2.5D. Ook dit aspect zorgt voor een wezenlijke verandering qua beleving.

OOW_PreviewsScreenshot_Gnarvana02.jpg


Skaten maar!

Het belangrijkste in OlliOlli World is het skaten op zich. Om dat te verwezenlijken, reis je van wereld naar wereld en van level naar level om er je beste vaardigheden te tonen. De verschillende levels worden aan elkaar gepraat door diverse personages die in tussenfilmpjes het beste van zichzelf geven, al kan ik hierbij ook reeds vertellen dat ze allen last hebben van irritante rateldrang. Ze spreken geen woord Engels, maar reutelen in een onverstaanbaar taaltje dat snel op de heupen werkt. Het zijn wel die personages die je leren hoe je kunt skaten. In de eerste levels houdt het niet veel meer in dan wat snelheid maken en op het juiste moment over obstakels te springen, terwijl je later ook leert om te grinden of zelfs wallriden.

OlliOlli World is een schoolvoorbeeld van 'easy to learn, hard to master'.


Maar goed, de gameplay dan. In de eerste wereld krijg je strandlevels voor de kiezen, waarbij vooral opblaasbare items voor obstakels zorgen. Het is daarbij zaak die obstakels op het juiste moment te vermijden. Lukt dat niet, dan start je weer vanaf een bepaald punt en kun je opnieuw proberen. Per level krijg je ook een aantal optionele zaken, waarbij je bijvoorbeeld een bepaald aantal keer moet springen of een ster te pakken moet krijgen. Dit zorgt ervoor dat je meer te doen hebt dan enkel het level heelhuids te voltooien en laat me hierbij eerlijk zijn; dat is al een hele opgave op zich. Ik heb voorgaande games nooit gespeeld en moet zeggen dat OlliOlli World zeker geen eenvoudige game is. Het vereist precisie en dat ontbreek ik blijkbaar. Per level ging ik talloze keren met mijn bek tegen de grond, al zorgt dat er wel snel voor dat je weet waarop je moet letten.

OOW_PreviewsScreenshot_SunshineValley02.jpg


Perfectie

Naarmate je vordert in het verhaal, wordt de uitdaging ook steeds groter. Nieuwe elementen worden op tijd en stond geïntroduceerd op precies het juiste tijdstip. Je wordt niet om de oren geslagen met speciale moves in de eerste levels, maar krijgt pas de kans om nieuwe zaken te leren als je de voorgaande dingen reeds onder de knie hebt. Dat zorgt ervoor dat het spel nooit oneerlijk aanvoelt en het dus wel degelijk afhangt van de vaardigheden van de speler op zich. De besturing is dan ook erg responsief te noemen, iets wat broodnodig is in een game als OlliOlli World. Timing is namelijk alles in een game als dit. Net iets te laat op de juiste knop drukken of de stick in de juiste richting duwen, resulteert in een val. Er wordt gestreefd naar perfectie, al voelt het nooit oneerlijk aan.

De preview werd gespeeld op een PlayStation 5 en hierbij is zowel op de graphics als de presentatie niets op aan te merken. Het 4K-beeld spat van het scherm en de zestig frames per seconde zorgen ervoor dat het beeld vloeiend genoeg is om al je vaardigheden te tonen. Daarnaast ziet het boeltje er heel kleurrijk en sfeervol uit. In de finale versie van OlliOlli World zal je ook het multiplayerluik kunnen verkennen, al heb ik dat nu links moeten laten liggen. Dat wordt ongetwijfeld iets voor de review binnen enkele weken.

Conclusie

Ontwikkelaar Roll7 zet met OlliOlli World voort wat het met de vorige twee games had neergezet, al worden er een aantal subtiele en minder subtiele aanpassingen doorgevoerd. Zo ziet de game er nog frisser en kleurrijker uit en spat OlliOlli World werkelijk van je scherm. Qua gameplay mag je meer van hetzelfde verwachten: veel uitdaging, skaten met vallen en opstaan en gestaag progressie boeken waarbij je veel voldoening krijgt. Vanaf 8 februari ligt OlliOlli World in de winkelrekken.

Over

Beschikbaar vanaf

8 februari 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Platformer
  2. Sport

Ontwikkelaar

  1. Roll7

Uitgever

  1. Private Division
 
Terug
Bovenaan