Preview: Matchbox Driving Adventures

Hot Wheels lijkt alvast te genieten van het succes van de twee Unleashed-titels ontwikkeld door Milestone en binnenkort mogen we ook nog aan de slag gaan met Hot Wheels Monster Trucks: Stunt Mayhem. Het lijkt dus niet meer dan logisch dat ook het andere populaire merk van speelgoedautootjes een graantje wil meepikken van dit deels nostalgisch geïnspireerde succes. Ik heb het dan uiteraard over Matchbox, waarbij het merk de naam te danken heeft aan het feit dat de diecast autootjes in een luciferdoosje moesten passen.

Matchbox Driving Adventures is natuurlijk niet de eerste Matchbox-gerelateerde videogame. Het is wel de eerste sinds lang en de meest recente games die ik kon vinden, want de vorige dateren van rond de eeuwwisseling. Maar ook vandaag de dag spelen kinderen nog met deze speelgoedautootjes en Mattel, die intussen eigenaar is van het merk, kondigde twee jaar geleden ook een Matchbox-film aan. Het lijkt dus een ideale samenloop van omstandigheden voor Mattel om de digitale versies van dit speelgoed nieuw leven in te blazen. Hiervoor deden ze een beroep op Outright Games die het spel zal uitgeven, terwijl de ontwikkeling in handen is van het Britse Casual Brothers. Zij brachten ons eerder al ander kindvriendelijk entertainment zoals The Grinch: Christmas Adventures en The Addams Family: Mansion Mayhem.

1200x675 (1).jpg

Op avontuur​

De vergelijking met Hot Wheels Unleashed is op het eerste zich al snel gemaakt natuurlijk, vooral omdat beide spellen arcadegerichte racegames zijn. Maar zoals de titel aangeeft, kiest Matchbox Driving Adventures voor een lichtjes andere aanpak. De hoofdmodus van het spel is namelijk de Adventure-modus, waarbij je op een map tal van missies zal kunnen ontdekken om te voltooien, opgedeeld in verschillende gebieden. Eens je een gebied hebt voltooid, speel je een nieuwe regio op de map vrij en moet je naar daar rijden. Na je eerste ritje kan je vervolgens fast travel gebruiken om te wisselen tussen deze regio's. Tijdens gamescom mocht ik alvast even aan de slag met het spel en kreeg ik de kans om een van de missie te proberen. Hierbij moest ik met een jeep een besneeuwde berg naar beneden rijden terwijl er een lawine achter mij naar beneden donderde. Naast veilig en wel beneden geraken, was er ook een quota van een bepaalde pick-up te behalen.

De hoofdmodus van het spel is namelijk de Adventure-modus, waarbij je op een map tal van missies zal kunnen ontdekken om te voltooien.

Uiteraard zal je ook gewoon kunnen racen, zowel tegen de computer als tegen elkaar. Om te racen krijg je onmiddellijk alle circuits ter beschikking, maar de verschillende wagens zal je moeten vrijspelen via de Adventure-modus. In totaal zijn er twaalf verschillende wagens aanwezig die elk gemodelleerd zijn naar hun diecast modelvariant. Dit lijkt aan de lage kant en ik vrees dat dit voor sommige spelers helaas teleurstellend zal zijn. Gevoelsmatig denk ik dat de aanwezige wagens vooral in functie van de Adventure-modus zijn, want je krijgt wel een grote variatie aan voertuigen, van een jeep en een racewagen tot een brandweerwagen, een ambulance en zelfs een takelwagen. Van de race-modus heb ik ook eventjes mogen proeven en de opbouw van het circuit en het racen zelf voelde alvast vrij klassiek aan voor dit type van racing games. Je zal met andere woorden heel wat driften en boosten, alsook van helli,gen springen en hindernissen ontwijken. Elk circuit zal ook een grote hindernis hebben die een soort van "attractie" is voor het circuit, zoals de roze octopus die je kan zien op de afbeelding hieronder.

1200x675.jpg

Gericht op kinderen​

Hoewel je als volwassene of tiener ook wel plezier zal kunnen halen uit Matchbox Driving Adventures, is het spel duidelijk gericht op jongere kinderen. Zo ontdekte ik tijdens het spelen dat je makkelijk assistentie kan aanzetten voor het sturen en het gasgeven en remmen, net zoals in andere racespellen van Outright Games. Bovendien heb je ook verschillende moeilijkheidsgraden om uit te kiezen. Dit maakt de ervaring ook toegankelijk voor kleuters en zij zijn natuurlijk de doelgroep van dit soort spellen. Vooral de Adventure-mode imiteert duidelijk de fantasie van kinderen die spelen met de autootjes en persoonlijk vond ik dit alvast een originele invalshoek. Het geeft spelers toch net iets meer om te doen dan gewoon races voltooien. Mijn zoontje van zes vindt het bijvoorbeeld geweldig om rond te rijden in Hot Wheels Unleashed of LEGO 2K Drive, maar deze spellen zijn nog net iets te moeilijk voor hem voor de races zelf. Matchbox Driving Adventures lijkt alvast een interessant alternatief te bieden. Wil je samen met je kids spelen, dan is dit ook perfect mogelijk. Het spel bevat namelijk een splitscreen-modus voor vier spelers.

Omdat het spel gericht is op kinderen en ontwikkeld werd met een kleiner budget, mag je je natuurlijk niet verwachten aan een "state of the art" spel. Van wat ik kon zien, is het spel op grafisch vlak vergelijkbaar met bijvoorbeeld PAW Patrol Grand Prix of Gigantosaurus: Dino Kart. Je mag je met andere woorden verwachten aan simpele maar kleurrijke graphics die voor kleine kinderen zeker voldoende zijn. Heel uitgebreid lijkt het spel ook niet te zijn. Zoals aangegeven zijn er slechts twaalf voertuigen aanwezig en hiervan kan je enkel de kleur aanpassen. Het aantal circuits is ook beperkt tot veertien, al hebben ze wel variaties en in de Adventure-modus zijn er zes gebieden met missies om te voltooien. Naast deze modus en de Competition-modus valt er verder ook niet veel te ontdekken. Of dit voldoende zal zijn om genoeg aantrek te vinden zullen we hopelijk binnenkort kunnen ontdekken eens het spel verschijnt op 20 september.

Conclusie

Na het succes van Hot Wheels is het nu de beurt aan Matchbox om de digitale wereld te veroveren met Matchbox Driving Adventure. Dit nieuwe spel gebaseerd op de populaire speelgoedautootjes kiest echter voor een ervaring die zich meer richt op jonge spelers dan ervaren rotten en zet het avontuurlijke aspect meer centraal. Al zal je natuurlijk ook gewoon kunnen racen, al dan niet tegen elkaar in de splitscreen-modus.

Over

Beschikbaar vanaf

20 september 2024

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S