Review: The Addams Family: Mansion Mayhem

Laat me direct met de deur in huis vallen. Zowel mijn kinderen als ik kunnen maar niet genieten van The Addams Family: Mansion Mayhem. Dat heeft een paar redenen die ik graag in deze review uitleg. The Addams Family is nochtans populair en bestaat al sinds eind de jaren dertig. Animatiefilms, cartoons, boeken ... Het passeerde allemaal al de revue. En nu dus ook weer een spel dat snel in de vergeethoek zal belanden.

De griezeligste familie ooit is terug van nooit weggeweest. Het gezin bestaande uit vader en patriarch Gomez, moeder Morticia, zoon Pugsley en dochter Wednesday beleeft doldwaze avonturen in hun bespookt herenhuis. Dat gezin steelt nu niet enkel de show in de nieuwste game die vooral gericht is op de allerjongsten, maar vanaf woensdag zijn de avonturen van het kwartet ook weer te zien in de cinemazalen. Laat me nu al stellen dat ik hoop dat de animatiefilm beter wordt dan deze game ...

Addams 1.jpg


Welkom bij de griezeligste familie!

In The Addams Family: Mansion Mayhem verken je vier gebieden in en rond het herenhuis. De hoofdpersonages zijn om een of andere onnozele reden gekrompen tot de grootte van een muis, waardoor dagdagelijkse voorwerpen zoals bokalen, bestek en dergelijke meer plots groter zijn dan de personages zelf. Starten wordt er gedaan in de eetkamer, wat inhoudt dat de levels aangekleed worden met wat je in een eetkamer vindt. Uiteraard hoort daar ook voedsel bij. De andere gebieden brengen je naar een muziekkamer, een laboratorium en een begraafplaats. De levels zijn tof aangekleed, maar ogen toch nog wat kaal. Toch is de ontwikkelaar erin geslaagd enkele sfeervolle levels naar de speler te brengen.

De minigames zorgen ervoor dat The Addams Family: Mansion Mayhem net geen buis krijgt.


In de levels moet je al stappend, springend en vechtend de uitgang vinden. Het is met andere woorden een platformer in de allersimpelste vorm. Uitdaging komt er zelden aan te pas. Ook de monsters waartegen je het op moet nemen stellen niet veel voor. Het ene moment hak je een tomaat in stukken en een ander moment kap je een deel van een inktvis in nog kleinere stukjes. Welke vijanden je ook tegenkomt, spannend wordt het nooit en qua variatie moet je ook niets nieuws verwachten. Je drukt telkens weer dezelfde knoppen in. Repetitiviteit troef dus.

Addams 2.jpg


Minigames en coöp zijn sterkhouders

In de personages zelf schuilt er wel een vorm van variatie. Zo hebben de gezinsleden elk een uniek wapen. De vader des huizes doet het met een sabel, terwijl mamalief spinnewebben op de vijanden kan afvuren om die vast te binden. Wednesday heeft een inktvis bij de hand die dienst doet als jetpack en zoon Pugsley kan rondstappen op grote bommen om al bowlend vijanden omver te lopen. De coöperatieve multiplayer is dan ook het sterkste punt van The Addams Family: Mansion Mayhem, al kon het spel zowel mijn kinderen als mij amper boeien.

Het tofste element aan de game zijn de minigames. Per wereld heb je er drie, wat het totaal op twaalf spelletjes brengt. Ik moet er echter bij vertellen dat de minigames niets voorstellen als je alleen met The Addams Family aan de slag gaat, maar dat het een stuk plezanter wordt eens je enkele medespelers vindt. In de minigames wordt er gestreden om het hoogste aantal punten, dus er barst elke keer opnieuw een strijd los. Of het nu gaat om het verzamelen van de meeste muntjes of al curlend bommen in de cirkels krijgen met de meeste punten. De minigames zijn met andere woorden het hoogtepunt van The Addams Family: Mansion Mayhem.

Conclusie

The Addams Family: Mansion Mayhem is te eenvoudig, saai, behoorlijk repetitief en ziet er grafisch maar zozo uit. De levels worden afgewisseld met toffe minigames, maar ook hier geldt dat het pas tof wordt eens je in co-op speelt. Speel je alleen, dan is er helaas maar weinig plezier te beleven aan The Addams Family. Zonde.

Pro

  • Coöperatief met tot vier spelers
  • Toffe minigames
  • Sfeervol
  • Veel levels

Con

  • Saai
  • Repetitief
  • Grafisch ondermaats
  • Geen Christina Ricci
5.5

Over

Beschikbaar vanaf

24 september 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. PHL Collective

Uitgever

  1. Outright Games
 
Terug
Bovenaan