Preview: Ghostrunner 2

Op de laatste dag van gamescom werd ik om half tien verwacht bij de booth van uitgever 505 Games. Deze uitgever heeft een resem aan parels van games op zijn repertoire staan. Als ik op de scores af mag gaan, is Ghostrunner daar ook een van. Ik moet eerlijk toegeven, ik ben, naast de demo, er nooit aan toegekomen om het originele spel te spelen. En zelf na deze toegeving werd ik toch met open armen ontvangen door ontwikkelaar One More Level voor een hands-on van Ghostrunner 2.

Ghostrunner 2 belooft een volledige verbetering te zijn van zijn voorganger. De twee levels die ik mocht proberen startten een jaar na de gebeurtenissen van de eerste game. Na de val van de Keymaster is er een nieuwe brutale cyberninja AI cult die voor verderf zorgt. Ditmaal krijgen we de kans om de wereld buiten Dharma Tower te ontdekken.

Ghostrunner-2-Gamescom-3.jpg

Bigger and Better

Spelers die fan zijn van de hoge moeilijkheidsgraad zullen opnieuw aan hun trekken komen. Net zoals de eerste game is Ghostrunner een hardcore first-person slasher waarin één simpele impact het einde van je leven betekent. One More Level hoopt natuurlijk dat dit spel meer spelers aantrekt dan zijn voorganger. Toen ik de vraag stelde of ze dit spel dan meer vergeeflijk gemaakt hebben, kreeg ik een nee als antwoord. Maar, er zijn wel meer opties om deze cyberpunkwereld te overleven. Minder ervaren spelers zullen blij zijn met de toevoeging om een aantal aanvallen te blokkeren, wat niet kon in de voorganger. Ook de frequente controlepunten en instant revive vermijden frustraties of het gevoel alsof spelers gestraft worden.

Op elk vlak proberen ze het met Ghostrunner 2 beter te doen. Zo was Ghostrunner uit te spelen in een zevental uren. Playtesters doen er ongeveer tien tot veertien uur over om deze sequel te voltooien, wat natuurlijk deels ook afhangt van de ervaring van deze speler. Toen ik de booth binnenstapte, hingen er tal van kaartjes aan de muur. Hierop was te zien hoelang andere journalisten over de demo deden en hoeveel keer ze stierven om deze te voltooien. Door mijn prestatiedruk begon ik het al snel een pak warmer te krijgen want als BeyondGaming-representative mocht ik zeker niet onderdoen!

Zo slecht deed ik het blijkbaar nog niet!

Cruisen aan 270 km/u​

In het eerste level dat ik speelde, moest ik mij een weg banen door tientallen vijanden. De game legde de basics van de controls uit en in no time zat ik te wallrunnen, glijden, rennen en met een grapple hook mij een weg te banen door de neonverlichte straten. Het level design is deze keer een pak uitgebreider waardoor je geen lineaire weg moet volgen. Nadat ik meerdere keren doodging in dezelfde omgeving, probeerde ik de confrontatie op een andere manier aan te pakken. Zo vond ik een doorgang waar ik het gevecht langs een andere kant kon benaderen en maakte ik gebruik van de omgeving en mijn shurikens om ze letterlijk een kopje kleiner te maken.

In het tweede deel van de demo mocht ik aan de slag met de motor die in de release trailer werd getoond. Deze past perfect in de Ghostrunner-wereld. De motor dient niet alleen om van locatie naar locatie te rijden maar zorgt ook voor uitdagende combat en extra puzzels om de gameplay afwisselend en uitdagend te houden.

Het level design is deze keer een pak uitgebreider waardoor je geen lineaire weg moet volgen.


Het nieuwe progressiesysteem van Ghostrunner 2 belooft de spelers te belonen voor hun speelstijl en ze nieuwe vaardigheden en upgrades te geven. Hierdoor kunnen ze het opnemen tegen tal van nieuwe vijanden, al blijken deze zich ook anders te gedragen naar gelang de speelstijl van de speler. Ghostrunner 2 speelt snel en vlot. Deze fast-paced gameplay ziet er niet naar uit het ooit langzaamaan te doen, want wanneer je sterft word je met een simpele druk op de knop naar het vorige checkpoint geteleporteerd. Dit zonder loading screen en de bijhorende synthwave soundtrack en beats die ononderbroken blijven spelen.

Conclusie

One More Level lijkt alles uit de kast te halen om zowel trouwe, als nieuwe fans te bekoren. Ghostrunner 2 is op het eerste gezicht een grotere en betere versie van de voorganger. De uitdagende en fast-paced combat krijg je snel onder de knie waardoor je je meteen als een onzichtbare assassin waant in de prachtig weergegeven cyberpunkwereld. Sterven voelde nooit aan als een straf en was zo goed als altijd mijn eigen schuld. Ook de toevoeging van de motor was een aangename afwisseling, maar niet te onderschatten qua uitdaging!

Over

Beschikbaar vanaf

26 oktober 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action

Ontwikkelaar

  1. One More Level

Uitgever

  1. 505 Games
 
Terug
Bovenaan