Ben jij een rollercoasterfan?


  • Totaal aantal stemmers
    152
Morgen voor het eerst ooit naar de Efteling. We gaan maar 1 dag dus om 10u mogen we binnen tot 20u. Het park al eens overlopen en de kinderen (en mezelf) zouden eigenlijk zowat alles willen doen. Tips hoe ik het best aanpak om de langste wachtrijen te voorkomen? Kloppen die minuten op de app een beetje? Als ik redelijk lang blijf dan kunnen we tegen sluitingstijd waarschijnlijk sneller op de meeste 'gegeerde' attracties denk ik?

Loop door naar de achterkant vant park. Veel mensen stoppen direct bij symbolica. Achteraan t park kan je dan vrij snel een paar achtbanen doen zoals DVH, Joris en de draak, Python en Baron. Van daaruit eventueel richting Droomvlucht & villa volta, dan heb je al veel van de drukkere attracties gehad.

Symbolica loopt toch terug qua wachttijd des te later op de dag het is.

toen wij er waren ergens half weg augustus was het ook gezellig druk maar hebben we nooit echt lang moeten aanschuiven. Uitschieter was toen baron voor eerste rij te doen, 40min toen gok ik.
 
Dit weekend dan toch maar eens Plopsa-abonnement aangeschaft.

Plopsa De Panne is voor ons dan wel twee uur rijden, maar door gewoon al eens in de wintermaanden en dan in de zomer te gaan, is die investering al zowat terug verdiend. En met Plopsa Indoor op 20 minuten van hier, dus dat is ook wel ideaal tijdens de wintermaanden.
Gisteren alvast in Indoor geweest, ik was wel geschrokken van de prijs daar: 25,5 euro per persoon. Dat zou voor ons met drie al meer dan 75 euro geweest zijn, en dat is Plopsa Indoor toch écht wel niet waard. Het was al 15 jaar geleden ik daar ben geweest (paar keer als jobstudent gewerkt) en er quasi amper iets vernieuwd of bij gekomen. Mensen die daar de volle pot voor neertellen, komen imo toch wel een beetje bedrogen uit. Maar soit, nu met een abonnement is dat natuurlijk wel ideaal om tussendoor eens paar uur langs te gaan want de kleine amuseert er zich natuurlijk wel.

Iemand trouwens ervaring met Holiday Park in Duitsland? Dat zit ook inbegrepen in een Plopsa abonnement, maar geen idee of het de verre rit waard is...
 
Half juli ergens naar Plopsaland De Panne. Wij 2 met onze toen anderhalf jarige zoon en nog een een ander gezin van 4. Zag er wat tegenop (vooral vrees voor drukte), maar dat is toen supergoed meegevallen. En is echt 1 van de mooiste pretparken waar ik al geweest ben. Voor elke leeftijd is daar wel iets te vinden (zelfs voor onze kleine). Deze 3 staken er voor mij toch met kop en schouder bovenuit:
  • Ride to Happiness: qua theming en intensity echt 1 van de allerbeste coasters die ik al gedaan heb;
  • Anubis The Ride: ook deze vond ik heel sterk qua theming en intensity;
  • Heidi The Ride: ook heel leuk en voor een houten achtbaan ook een smooth ride.
Voor die 3 attracties alleen al zou ik nog eens terug willen gaan naar Plopsland. :) De prijzen in het park (voor bijv. frisdrank) zijn wel helemaal van de pot gerukt. Vijf euro en half voor cola, enzo, maar dat zal wel overal zo zijn tegenwoordig, vrees ik...
Ik vind ook PLOPSA quasi de duurste in mijn directe omgeving.

Maar wij gaan meestal met zo'n bon van kruidvat, 2 producten kopen, en dan 1+1 gratis ingang ticket kopen.
We gaan dan es tijdens de week .

De 3 die je opnoemt zijn idd heel plezierig.
 
Dit weekend 2 dagen Disneyland gedaan met de 2 kindjes. Ondertussen toch wel al een paar keer geweest (ikzelf de 6de keer, mijn vrouw ook een keer of 5/6), ik ben zelfs één van de happy ones die als kind het eerste jaar dat het park open was is geweest, en dan nog in het Disneyland hotel. Moet mijn ouders toen ook een arm en een been gekost hebben.

Ondertussen al in alle hotels geslapen behalve New York en Davy Crockett. Deze keer in Sequioa Lodge, best knappe inkomhall en gemeenschappelijke ruimtes, de kamers wel zoals bij de meeste hotels nogal verouderd en basic.

De eerste 2 keren was dus met mijn ouders als kind, de voorbije 3 keren was telkens in de week vanwege nog geen kinderen of de kindjes nog niet schoolplichtig. Toen vielen de wachttijden mee, soms kon je zelfs 2 of 3 keer naeen in een attractie omdat er letterlijk niemand stond.

Deze keer was het jammer genoeg wel heel druk, vooral in de Studio's dan. Het eerste jaar dat het park open was moest je ook quasi 1,5u aanschuiven aan Big Thunder Mountain, Pirates, Peter Pan of Hounted Mansion. Dit weekend was dat vooral zo in de studio's, Ratatouille was 60min, Crush Coaster was 90min, Big Thunder Mountain ook wel 45min. De app is uiteraard wel handig om dat allemaal te volgen, veel andere attracties waren ook op bepaalde momenten minstens 60 minuten (Peter Pan, Spiderman, Hollywoord Tower,...) maar door ofwel vroeg te gaan ofwel laat te blijven (als hotelgast kan je een uur vroeger in het Disneypark en Avengerspark is tot 22u30 open) hebben we helemaal niet moeten aanschuiven aan Spiderman, Avengers coaster en Hollywood Tower.

In de vakantie ook naar de Efteling geweest en dat is zeker een mooi park met leuke attracties, maar het verschil in afwerking, kwaliteit van de attracties en beleving is er natuurlijk wel.

Wat ik wel een kwalijke evolutie vind is de betalende premium acces ipv een gratis fastpass, dat kostte ofwel 560€ voor 2 dagen voor 4 personen extra, ofwel gemiddeld 60€ à 70€ per attractie voor 4 personen. Dat is toch te gek en gewoon geldklopperij.

En de singleriders werkt ook voor geen meter, daar staan meer koppels en groepen aan te schuiven dan singles, waardoor het ook soms lang aanschuiven is (Crush Coaster was op een bepaald moment 105 minuten voor de gewone lijn en 80 minuten voor single riders).
 
Laatst bewerkt:
Compleet nieuwe attractie hoor.

Het is letterlijk de Aerosmith Rock and Rollercoaster met een Iron Man reskin hoor. Zelfde layout van de track, zelfde snelheid, zelfs de treintjes zijn nog hetzelfde. Het enige wat veranderd is aan de ride is het thema.

Dat is idd gewoon de Aerosmith rollercoaster van vroeger, maar in een Iron Man jasje.

Daarnaast, ik vind die ook leuker dan Space Mountain, maar om nu te zeggen 3x zo goed, dat vind ik overdreven. Vooral de start is leuk, maar voor de rest is de sensatie voor mij vergelijkbaar.
 
Ok, bij nader inzien heb ik wellicht nooit die Aerosmith attractie gedaan, mea culpa dus.
 
Dat is idd gewoon de Aerosmith rollercoaster van vroeger, maar in een Iron Man jasje.

Daarnaast, ik vind die ook leuker dan Space Mountain, maar om nu te zeggen 3x zo goed, dat vind ik overdreven. Vooral de start is leuk, maar voor de rest is de sensatie voor mij vergelijkbaar.
Er zijn blijkbaar geruchten dat ze em weer gaan dichtgooien om meer schermen in de ride zelf te doen.

Ik heb em een aantal keren gedaan de afgelopen dagen, de queue etc is heel cool gedaan. Deze is nu redelijk gelijkaardig aan de Space mountain vond ik.

Spider-Man: Web is wel vet 😀 hypermoderne technologie precies
 
Er zijn blijkbaar geruchten dat ze em weer gaan dichtgooien om meer schermen in de ride zelf te doen.

Ik heb em een aantal keren gedaan de afgelopen dagen, de queue etc is heel cool gedaan. Deze is nu redelijk gelijkaardig aan de Space mountain vond ik.

Spider-Man: Web is wel vet 😀 hypermoderne technologie precies

Spiderman attractie is idd wel cool, alleen heb ik er de helft van gemist. Mijn zoontje was zodanig wild aan het schieten dat hij zijn 3D bril van zijn hoofd uit het karretje had gezwierd, dus heb ik hem mijn bril maar gegeven.

Zonder 3D bril is er maar weinig aan natuurlijk.
 
En de singleriders werkt ook voor geen meter, daar staan meer koppels en groepen aan te schuiven dan singles, waardoor het ook soms lang aanschuiven is (Crush Coaster was op een bepaald moment 105 minuten voor de gewone lijn en 80 minuten voor single riders).
Single riders werkt perfect, onder bepaalde voorwaarden.
Bij Ratatouille werkt dat bv perfect... 10-15 minuten en ge zit binnen VS soms 90 minuten via normal queue.
Bij de Crush Coaster is er inderdaad geen incentieve... daar is het idd vaak 80 vs 100 minuten. Dan wacht ik die 20min extra wel.

Volgens mij zit het probleem in de layout van de karretjes. Ratalouille heeft plaats van 2x3 mensen, Crush Coaster voor 2x2. Volgens mij het debiet van Ratatouille ook hoger dan dat van de Crush Coaster wat ook helpt.

Mijn gevoel is dat er zeer veel mensen als "even aantal" naar het park komen: koppels, gezinnen met 2 kinderen.
Bij de Crush Coaster vullen 2 koppels of 1 zo'n gezin een bakje => geen plaats voor single rider.
Bij Ratatouille is er in dat geval op elke bank altijd een zitje over => single riders schuiven véél sneller.

Single rider is een systeem dat volgens mij vooral goed werkt op attracties waar je niet per 2 of per 4 zit.
 
Vorige week Orlando Universal Studios gedaan, dan maar direct de 'nieuwere' velocicoaster een 6x gedaan. Helaas geen tijd om de andere parken in Orlando te doen, was er ook nog wat voor te werken :)

Anyway, beste coaster in Universal Orlando, by far. Ook Hagrid's en Hulk blijven uiteraard goed, al moet ik toegeven dat de Hulk nu wat van zijn glorie verloren heeft nu de velocicoaster aanwezig is. Begint wat te rammelen, toch wel wat dead zones en beetje eentonig in vergelijking met de velocicoaster. (die heartline roll, de mausosaurus roll, heb ik nog nergens anders meegemaakt). De aankleding, zowel binnen ALS buiten, zijn zeer gedetaileerd en volledig in lijn met jurassic world.

Los daarvan vind ik persoonlijk de Mako in Sea World nog steeds de beste coaster in Orlando. Die heb ik 9x op rij gedaan omdat hij zo geweldig fun was. En boter, boter, boterzacht. Niks rammelt, geen schokkende hoofden, top!
 
Laatst bewerkt:
11 oktober Efteling, 12 oktober Toverland en 13 oktober Movie Park Germany met enkele BeyondGamers. Heb er zin in.

Efteling heb ik al 1 keer gedaan. Toverland en Movie Park zijn nieuw voor mij.
 
In het voorjaar naar Toverland geweest, was positief verrast.

Mooi park, weinig aanschuiven, leuke attracties voor de kleinere kinderen.

Had wel de indruk dat het niet zo gekend is onder de Belgen, vooral Nederlanders (uiteraard) en Duitsers in het park.
 
In het voorjaar naar Toverland geweest, was positief verrast.

Mooi park, weinig aanschuiven, leuke attracties voor de kleinere kinderen.

Had wel de indruk dat het niet zo gekend is onder de Belgen, vooral Nederlanders (uiteraard) en Duitsers in het park.
Dat klopt volgens mij wel, de meeste die het dan wél kennen is ook maar van naam, maar dat is zonde want wij zijn er dit jaar 2 keer geweest en zowel de kleinsten (2 en 4) als de grotere (11/14/15) hebben hun daar enorm kunnen amuseren.
 
Single riders werkt perfect, onder bepaalde voorwaarden.
Bij Ratatouille werkt dat bv perfect... 10-15 minuten en ge zit binnen VS soms 90 minuten via normal queue.
Bij de Crush Coaster is er inderdaad geen incentieve... daar is het idd vaak 80 vs 100 minuten. Dan wacht ik die 20min extra wel.

Volgens mij zit het probleem in de layout van de karretjes. Ratalouille heeft plaats van 2x3 mensen, Crush Coaster voor 2x2. Volgens mij het debiet van Ratatouille ook hoger dan dat van de Crush Coaster wat ook helpt.

Mijn gevoel is dat er zeer veel mensen als "even aantal" naar het park komen: koppels, gezinnen met 2 kinderen.
Bij de Crush Coaster vullen 2 koppels of 1 zo'n gezin een bakje => geen plaats voor single rider.
Bij Ratatouille is er in dat geval op elke bank altijd een zitje over => single riders schuiven véél sneller.

Single rider is een systeem dat volgens mij vooral goed werkt op attracties waar je niet per 2 of per 4 zit.

Wat je zegt klopt natuurlijk, maar het is voor mij eerder het punt dat de single riders rij zijn doel voorbijschiet, omdat daar groepen en koppels staan aan te schuiven die het niet erg vinden om gesplitst te worden. Maar eigenlijk is dat niet de bedoeling van die rij.

Die is er bv voor mensen met kinderen, van wie één of meerdere kinderen te jong zijn voor bepaalde attracties. Die kunnen dan elk om de beurt een attractie op terwijl de andere ouder bij het kind wacht. Of zoals bij ons, mijn vrouw gaat met de oudste op een attractie in de normale wachtlijn, ik doe ondertussen iets anders met de kleinste, en wanneer ze eruitkomen kan ik snel, zonder wachttijd, die attractie via de single riders doen. Maar als je dan toch nog een half uur moet staan wachten in die single riders rij dan heeft het weinig zin natuurlijk.
 
Wat je zegt klopt natuurlijk, maar het is voor mij eerder het punt dat de single riders rij zijn doel voorbijschiet, omdat daar groepen en koppels staan aan te schuiven die het niet erg vinden om gesplitst te worden. Maar eigenlijk is dat niet de bedoeling van die rij.

Die is er bv voor mensen met kinderen, van wie één of meerdere kinderen te jong zijn voor bepaalde attracties. Die kunnen dan elk om de beurt een attractie op terwijl de andere ouder bij het kind wacht. Of zoals bij ons, mijn vrouw gaat met de oudste op een attractie in de normale wachtlijn, ik doe ondertussen iets anders met de kleinste, en wanneer ze eruitkomen kan ik snel, zonder wachttijd, die attractie via de single riders doen. Maar als je dan toch nog een half uur moet staan wachten in die single riders rij dan heeft het weinig zin natuurlijk.
Dat is toch wel een beetje de interpretatie die je er zelf aan geeft om eerlijk te zijn. Ik hoe meer ik je post lees hoe sterker ik mij de vraag stel of je dit echt serieus meent? :tongue: Dit is naar mijn mening namelijk nogal een vrij egocentrische manier om er naar te kijken en eentje die toevallig perfect van toepassing is op je eigen situatie maar niet op het merendeel van de mensen die nu de single riders queue's gebruiken.

Het hoofddoel van de single riders queue lijkt mij toch hoofdzakelijk om de capaciteit van een attractie maximaal te benutten door die gaatjes van 1 die soms vallen snel en efficient te vullen waardoor per dag aanzienlijk meer mensen de attractie kunnen nemen. Voor wie is de single riders queue dan geschikt? Voor mensen die het niet zo belangrijk vinden van naast elkaar te zitten voor die 2 minuten die een attractie duurt.

Nee serieus: hét grote probleem van de Crush Coaster is voornamelijk de capaciteit (960 mensen/uur). Ter vergelijking: Big Thunder Mountain heeft een capaciteit van 2400mensen/uur, das x2.5. De Crush Coaster was nooit voorzien als (een van) dé publiekstrekker van het Studious Park maar is dat nu wel (hoewel de Avenger Campus daar waarschijnlijk wel wat verandering in gebracht heeft).
 
Dat is toch wel een beetje de interpretatie die je er zelf aan geeft om eerlijk te zijn. Ik hoe meer ik je post lees hoe sterker ik mij de vraag stel of je dit echt serieus meent? :tongue: Dit is naar mijn mening namelijk nogal een vrij egocentrische manier om er naar te kijken en eentje die toevallig perfect van toepassing is op je eigen situatie maar niet op het merendeel van de mensen die nu de single riders queue's gebruiken.

Het hoofddoel van de single riders queue lijkt mij toch hoofdzakelijk om de capaciteit van een attractie maximaal te benutten door die gaatjes van 1 die soms vallen snel en efficient te vullen waardoor per dag aanzienlijk meer mensen de attractie kunnen nemen. Voor wie is de single riders queue dan geschikt? Voor mensen die het niet zo belangrijk vinden van naast elkaar te zitten voor die 2 minuten die een attractie duurt.

Nee serieus: hét grote probleem van de Crush Coaster is voornamelijk de capaciteit (960 mensen/uur). Ter vergelijking: Big Thunder Mountain heeft een capaciteit van 2400mensen/uur, das x2.5. De Crush Coaster was nooit voorzien als (een van) dé publiekstrekker van het Studious Park maar is dat nu wel (hoewel de Avenger Campus daar waarschijnlijk wel wat verandering in gebracht heeft).
Uiteraard is dat de oorspronkelijke bedoeling, dat mensen die in de single riders staan aan te schuiven daar effectief alleen staan en dus single zijn. Dat gaven trouwens ook enkele medewerkers van het park mij aan. Maar dat ze jammer genoeg weinig kunnen doen aan groepen die daarin staan aan te schuiven.

Dus nee, dat is echt geen egocentrische houding van mij, ik begrijp niet goed dat jij dat zo denkt?

De single riders is echt wel de bedoeling dat je snel, alleen, omdat je op dat moment niet anders kan, ook een attractie kan doen, vaak terwijl er anderen op jou wachten. Daarvoor is dat dus echt wel in het leven geroepen.

Alléja, nu besluiten slechts een minderheid van de groepen, koppels en families aan te schuiven in de single riders rij, maar stel je nu eens voor dat 50% daarvan daar gaat aanschuiven. Dat heeft dan toch helemaal geen zin? Dan gaat die rij langer duren dan de gewone rij. Dus nee, dat is echt niet de bedoeling daarvan.
 
Zondag nog eens naar Plopsaland, ik HOOP dat de drukte meevalt want met een tweejarige aanschuiven is niet zo evident. Ik ben daar nu al een paar keer geweest en als het niet al te druk is vind ik het nog best aangenaam om daar rond te lopen.
 
Uiteraard is dat de oorspronkelijke bedoeling, dat mensen die in de single riders staan aan te schuiven daar effectief alleen staan en dus single zijn. Dat gaven trouwens ook enkele medewerkers van het park mij aan. Maar dat ze jammer genoeg weinig kunnen doen aan groepen die daarin staan aan te schuiven.

Dus nee, dat is echt geen egocentrische houding van mij, ik begrijp niet goed dat jij dat zo denkt?

De single riders is echt wel de bedoeling dat je snel, alleen, omdat je op dat moment niet anders kan, ook een attractie kan doen, vaak terwijl er anderen op jou wachten. Daarvoor is dat dus echt wel in het leven geroepen.

Alléja, nu besluiten slechts een minderheid van de groepen, koppels en families aan te schuiven in de single riders rij, maar stel je nu eens voor dat 50% daarvan daar gaat aanschuiven. Dat heeft dan toch helemaal geen zin? Dan gaat die rij langer duren dan de gewone rij. Dus nee, dat is echt niet de bedoeling daarvan.
Ik zeg voor alle duidelijkheid niet het bewust egocentrisch is hoor, maar je moet toch toegeven dat u denkwijze zeer toevallig perfect in u kraam past en niet past bij het profiel van vele anderen in die single riders queue => als iedereen volgens u regels speelt ga jij er dus op vooruit en een heel aantal anderen op achteruit. Dit is geen verwijt, hooguit een observatie.

Alles draait om tijd, iedereen probeert zijn tijd in dat park maximaal te benutten. Als je naar Rattatouille kijkt daar spreken we over 10-15min in Single-Rider VS 80-100min in de regular queue. Dat verschil is gewoon veel te groot, ik kan via de single riders queue die attractie 5 keer doen op de tijd dat ik de regular queue doe. Dan ga ik echt niet in de regular aanschuiven gewoon omdat er al dan niet een ongeschreven regel zou bestaan die zogezegd stipuleert dat je enkel de single riders queue mag nemen als er buiten andere mensen op je staan te wachten.
Als ik trouwens ga googlen op voor wie een single riders queue bedoelt is dan zie ik "voor mensen die het niet erg vinden van niet samen te zitten" bijna altijd terugkomen.

En de single rider gaat nooit langer worden dan regular hé. Je gaat daar altijd naar een soort equilibrium tussen de twee waar mensen de afweging gaan maken (tijd gewonnen VS shared experience). Op een bepaald moment wordt de tijd gewonnen gewoon interessanter dan samen zitten.
 
Loop door naar de achterkant vant park. Veel mensen stoppen direct bij symbolica. Achteraan t park kan je dan vrij snel een paar achtbanen doen zoals DVH, Joris en de draak, Python en Baron. Van daaruit eventueel richting Droomvlucht & villa volta, dan heb je al veel van de drukkere attracties gehad.

Symbolica loopt toch terug qua wachttijd des te later op de dag het is.

toen wij er waren ergens half weg augustus was het ook gezellig druk maar hebben we nooit echt lang moeten aanschuiven. Uitschieter was toen baron voor eerste rij te doen, 40min toen gok ik.
Ook zaterdag geweest, holy crap. Hele dag pijpenstelen geregend, maar wel wachtrijen tot ver buiten aan de attracties. Alle populaire attracties hadden wachtrijen van 50 of 60 minuten en meer. (Ook de buitenattracties) Enkel vanaf een uur of 6 's avonds was het rustiger met wachttijden van een 20 a 30 minuten.

KuLeIqa.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan