Als ik jou was zou ik mijn squattechniek met een losse bar inoefenen met een spotter

Bedankt voor de tips. Zoals ik zei doe ik het nu in die smith machine omdat het letterlijk mijn eerste 3 keren waren dat ik dit deed en omdat ik helaas alleen naar de gym ga en er geen spiegels staan bij die squat racks.
Zaterdag neem ik een ervaren crossfitter mee om me eens een initatie te geven in squat/deadlift met lage of geen gewichten en op mijn vorm te letten. Bedankt.

Algemeen is de gouden raad om je techniek eerst in orde te krijgen, en je ego vooral onder controle te houden

Daar probeer ik in alle oefeningen zoveel mogelijk mee bezig te zijn. Neem liever een lager gewicht maar de oefening goed doen dan van die kerels die daar met heel hun lichaam staan te zwieren omdat ze het eigenlijk niet kunnen heffen.

Zoals @Sylverscythe het al aanhaalde het aantal spieren die je extra gebruikt (stabilizing) bij oefeningen met losse gewichten is idd niet te onderschatten en dat ga je niet hebben als compounds op machines probeert na te bootsen. Deze spieren moeten ook mee in de vergelijking om later de oefeningen correct uit te voeren. Het gaat anders confronterend zijn als je met de smith machine meer gaat kunnen benchen of squaten dan met een losse barbell.
Laag beginnen in gewicht, oefenen op correcte vorm is heel belangrijk.
Deze site heeft mij in het begin ook wel wat geholpen naar uitvoering. https://exrx.net/ Maar in een goede gym krijg je normaal gezien ook wel tips van mensen met meer ervaring. Dat was toch bij mij het geval toen ik als een noob aan het benchpressen was met pussy gewichten en daar zo de breedste van de hoop gewoon effe ziet.. die jongen is niet goed bezig laat mij wat tips geven. Polsen recht, de onderrug niet te bank laten raken etc. De ervaren rotten in het vak gaan zeker niet op u neerkijken. Iedereen moet ooit eens beginnen van 0.

Zoals @Sylverscythe het al aanhaalde het aantal spieren die je extra gebruikt (stabilizing) bij oefeningen met losse gewichten is idd niet te onderschatten en dat ga je niet hebben als compounds op machines probeert na te bootsen. Deze spieren moeten ook mee in de vergelijking om later de oefeningen correct uit te voeren. Het gaat anders confronterend zijn als je met de smith machine meer gaat kunnen benchen of squaten dan met een losse barbell.
Laag beginnen in gewicht, oefenen op correcte vorm is heel belangrijk.
Deze site heeft mij in het begin ook wel wat geholpen naar uitvoering. https://exrx.net/ Maar in een goede gym krijg je normaal gezien ook wel tips van mensen met meer ervaring. Dat was toch bij mij het geval toen ik als een noob aan het benchpressen was met pussy gewichten en daar zo de breedste van de hoop gewoon effe ziet.. die jongen is niet goed bezig laat mij wat tips geven. Polsen recht, de onderrug niet te bank laten raken etc. De ervaren rotten in het vak gaan zeker niet op u neerkijken. Iedereen moet ooit eens beginnen van 0.
Zeker, ik denk dat mensen zich nogal snel laten afschrikken door mensen die "meer" heffen na jarenlange training. Die hebben het ook ooit moeten leren, en die zijn meestal wel behulpzaam.

Ik ga weer eens een whey proteine shake kopen. Ik koop nu veelal die shakes (reeds gemaakt) van danone. Maar dat is al snel € 2,5 per brikje.
Vroeger kocht ik die zakken van 4 kg van XXL nutrition, dat kostte toen 55 euro (een jaar of 2 terug).

Nu keek ik voor zo'n zak van 4 kg whey perfection en dat kost ondertussen € 84 euro zeg.

Is dat nog steeds DE whey op de markt? Wat gebruiken jullie?

Ik ga weer eens een whey proteine shake kopen. Ik koop nu veelal die shakes (reeds gemaakt) van danone. Maar dat is al snel € 2,5 per brikje.
Vroeger kocht ik die zakken van 4 kg van XXL nutrition, dat kostte toen 55 euro (een jaar of 2 terug).

Nu keek ik voor zo'n zak van 4 kg whey perfection en dat kost ondertussen € 84 euro zeg.

Is dat nog steeds DE whey op de markt? Wat gebruiken jullie?
Whey is de laatste twee jaar belachelijk hard in prijs gestegen. Persoonlijk bestel ik op Bulk, iets goedkoper vaak dan XXL. Whey is whey uiteindelijk, die verschillen tussen de merken zijn verwaarloosbaar qua macro's. Smaak is iets anders, maar dat is subjectief natuurlijk.

Whey is de laatste twee jaar belachelijk hard in prijs gestegen. Persoonlijk bestel ik op Bulk, iets goedkoper vaak dan XXL. Whey is whey uiteindelijk, die verschillen tussen de merken zijn verwaarloosbaar qua macro's. Smaak is iets anders, maar dat is subjectief natuurlijk.
Zal eens een kijkje nemen op Bulk.

Hoe komt dat eigenlijk die prijsstijgingen op Whey? Of is 't zowat zoals alles die zich achter corona stak en nu den oorlog?

Edit: amai, Bulk heeft een serieus aanbod en wat prijs betreft zitten die ook wel goed.

Toch mee oppassen en onafhankelijke tests checken. Er zijn merken die totaal de aangegeven hoeveelheid eiwitten niet halen.

Bedankt voor de tips. Zoals ik zei doe ik het nu in die smith machine omdat het letterlijk mijn eerste 3 keren waren dat ik dit deed en omdat ik helaas alleen naar de gym ga en er geen spiegels staan bij die squat racks.
Wat je ook kan doen is je gsm gebruiken om je te filmen. Als je die ergens op de grond of ergens tegen kan positioneren zodat je goed in beeld bent. Maar tijdens de drukke uren is dat ook niet altijd evident, plus het voelt soms wat raar.

Irritatie.

Gisteren mijn deadlift work sets aan het doen met 140kg maar was mijn krijt en lifting straps vergeten en het was snikheet (35 graden, Vietnam) en dus veel zweten, gevolg: de "kussentjes" die ik heb gekweekt bij het deadliften opengereten, piekt gelijk ne motherfucker.

Normaal gezien gebruik ik krijt of straps als ik boven 75% van mijn 1RM ga want mijn grip is het zwaktst tijdens deadlift en door het weer hier in Vietnam heb ik constant zweetpollekes, ene keer dan zonder en nu los 2 open wondes aan de binnenkant van mijn hand, heel irritant.

Toch mee oppassen en onafhankelijke tests checken. Er zijn merken die totaal de aangegeven hoeveelheid eiwitten niet halen.
Met tests checken doe je niks fout natuurlijk, maar bij de grote verdelers is dit de laatste tijd normaal wel oké. Het schandaal van B&F heeft op dat vlak wel wat in beweging gezet.

Irritatie.

Gisteren mijn deadlift work sets aan het doen met 140kg maar was mijn krijt en lifting straps vergeten en het was snikheet (35 graden, Vietnam) en dus veel zweten, gevolg: de "kussentjes" die ik heb gekweekt bij het deadliften opengereten, piekt gelijk ne motherfucker.

Normaal gezien gebruik ik krijt of straps als ik boven 75% van mijn 1RM ga want mijn grip is het zwaktst tijdens deadlift en door het weer hier in Vietnam heb ik constant zweetpollekes, ene keer dan zonder en nu los 2 open wondes aan de binnenkant van mijn hand, heel irritant.
Toen ik dat vorger (voor ik straps gebruikte) voor had was dat ook telkens tijdens warme en vochtige zomerdagen. I know the pain :unsure:

Toen ik dat vorger (voor ik straps gebruikte) voor had was dat ook telkens tijdens warme en vochtige zomerdagen. I know the pain :unsure:
Yep, hier ook. Ze scheuren altijd wel weer open, maar blijf gewoon doordoen. Ik merk dat de eelt toch steeds dieper gaat zitten en het minder een probleem begint te worden. Mijn scheenbenen zien meer af van het deadliften nu :')

20220428-192949.jpg
Ja het is wat anders dan het normale scheuren, ben ook gewend dat ze zo wat vervellen enzo maar deze keer was het echt los ne laag vel mee.

20220428-192949.jpg
Ja het is wat anders dan het normale scheuren, ben ook gewend dat ze zo wat vervellen enzo maar deze keer was het echt los ne laag vel mee.
Ja, dat bedoel ik. Soort blaas die eronder vormt door te deadliften en dan scheurt alles af. Ik heb de indruk dat na een tijd trainen dit niet meer zo snel gebeurt, dus ooit wordt het beter.

Exact dat. Nooit overkomen dat het zo hard afscheurde, maar ga het op het weer steken.
Ik ken iemand die vroeger redelijk intensief zeilde, en die kende dat fenomeen ook (altijd nat, veel wrijving met die koorden). Die deed er tijdens wedstrijden naar eigen zeggen secondelijm op om die wonde af te sluiten, wat een beetje pikte, maar dan kon hij verder :unsure:

Na een home gym opkuiske heb ik een Rogue Oly Ohio riem en vers nieuwe Adidas Leistung II's (maat 42) te koop, mocht er hier iemand interesse hebben of iemand weten :) ('t Staat ook in de Buy & Sell)
Gestopt met gewichtheffen, dat je gerief verkoopt, of gewoon andere zaken gekocht?

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan