Twee weken geleden opnieuw beginnen trainen na een stop van 6 jaar.

Het pikt toch om biceps te trainen met 8kg :headshake:

Ach, bicepsoefeningen zijn overrated :unsure:

Maar ik snap het wel, 6 jaar is niet niets. Door spiergeheugen zal je wel sneller vooruitgang maken, dus zeker de motivatie niet verliezen.

Ach, bicepsoefeningen zijn overrated :unsure:

Maar ik snap het wel, 6 jaar is niet niets. Door spiergeheugen zal je wel sneller vooruitgang maken, dus zeker de motivatie niet verliezen.
Toch, toch, ik blijf toch curls doen! Al merk ik zelf dat vooral tricepsoefeningen uw armen breder maken voor het oog.

8kg valt toch goed mee, ik ben ooit begonnen met 4kg denk ik :unsure:, opgewerkt naar 18kg, dan anderhalf jaar fucking Corona en zal nu terug aan 14/16kg zitten gok ik, want doe nu vooral barbell curls.

Belangrijkste DAT je aan het trainen bent he, het is mentaal leuker met meer gewicht, maar vooruitgang is vooruitgang, hoe klein ook.

Toch, toch, ik blijf toch curls doen! Al merk ik zelf dat vooral tricepsoefeningen uw armen breder maken voor het oog.

8kg valt toch goed mee, ik ben ooit begonnen met 4kg denk ik :unsure:, opgewerkt naar 18kg, dan anderhalf jaar fucking Corona en zal nu terug aan 14/16kg zitten gok ik, want doe nu vooral barbell curls.
Ik heb eigenlijk al jaren geen curls meer gedaan. Vroeger wel, ondertussen 10+ jaar geleden, met zo'n EZ-curlbar de twee armen tegelijk (kijk, zelfs toen deed ik liever compounds!)

Wat je zegt klopt wel, een serieuze triceps doet veel voor het uiterlijk. Ik heb van een bodybuildster ook recent de uitleg gehoord dat de bicepsspieren ook sterk reageren op de hormonen van het lichaam, en dus door zware compounds die indirect gestimuleerd worden tot groei. Maar dat kan ook broscience zijn :unsure:

Ik heb eigenlijk al jaren geen curls meer gedaan. Vroeger wel, ondertussen 10+ jaar geleden, met zo'n EZ-curlbar de twee armen tegelijk (kijk, zelfs toen deed ik liever compounds!)

Wat je zegt klopt wel, een serieuze triceps doet veel voor het uiterlijk. Ik heb van een bodybuildster ook recent de uitleg gehoord dat de bicepsspieren ook sterk reageren op de hormonen van het lichaam, en dus door zware compounds die indirect gestimuleerd worden tot groei. Maar dat kan ook broscience zijn :unsure:
Goh, uw training is sowieso anders denk ik he, wegens powerlifter. Doet gij eigenlijk veel andere zaken dan de grote compound lifts, of misschien betere vraag, hoe zien uw standaard trainingen eruit?

Goh, uw training is sowieso anders denk ik he, wegens powerlifter. Doet gij eigenlijk veel andere zaken dan de grote compound lifts, of misschien betere vraag, hoe zien uw standaard trainingen eruit?
Door de jaren heen (vooral minder tijd) ben ik meer en meer naar enkel de grote 3 compounds gegaan*. Vroeger nog biceps, pull up, isolatieoefeningen, enz + squat, bench, deadlift (die eerst uiteraard).
Dan is dat geminderd naar de grote 3 + pull ups, shoulder/military press, dips. Door een kleine blessure deden (enkel) pull ups dan pijn, dus dat een hele tijd niet meer gedaan. Nu heb ik mede door te verzwaren daar een pak meer moeite mee dan vroeger (van sets van 10 naar eerder 5 max).
De laatste tijd is het echt de grote 3 vooral. Nog wat horizontal rows (toestel) af en toe. Ik zou eigenlijk opnieuw willen pull ups erbij nemen en shoulder press of misschien push press maar meestal zit ik nu al aan vrij lange trainingen doordat de trainingen vrij zwaar zijn.

Wat ik al lang niet meer heb gedaan zijn aparte rug of buikspieroefeningen, maar tot nu toe lijkt mijn "core" niet de beperkende factor te zijn.

*er zit wel enige variatie in, ik train 3x per week de grote drie, waarvan ik ook praktisch wekelijks 1x snatch grip deadlift, front squat, en narrow grip bench press doe in plaats van de competitievariant.

Ik heb ook lange tijd enkel de compounds gedaan, met dan een paar supplementary exercises. Dat werkte heel goed om voor kracht te trainen, maar als je "esthetisch" (haat dat woord eigenlijk als het over training gaat) wilt trainen, heb je misschien wat meer aan extra focus op bepaalde lichaamsdelen.
Tegenwoordig train ik op "movements", wat voor mij een beetje een mix is tussen de 2:
Hinge: deadlift, back extensions
Squat: self explanatory maar ook bvb lunges
Press: Shoulder press, arnold press
Pull: Pulldown
Push: Bench press
Row: Barbell row, Db row
Curl: Barbell curl
Extend: cable pushdown, tricep extensions

En dan specifieke extra oefeningen voor bepaalde delen:
Shoulders: lateral raises
Abs: Farmers walk, Pallof press
Calves: Calf raises

Dat dan gegoten in een upper/lower split, 2 dagen upper, 2 dagen lower body.
En dan houd ik eigenlijk rekening met bepaalde movements afwisselen (bvb push en row of push en pull, zijn eigenlijk omgekeerde bewegingen) en dat bepaalde movements belangrijker zijn dan andere.
Movement patternSets
Hinge14
Squat11
Press6
Pull6
Push14
Row6
Shoulders6
Curl6
Extend3
Abs4
Calves2
Total:78

Werkt perfect voor mij, nog steeds een grote nadruk op de compounds, maar met minder intensiteit dan vroeger om de andere oefeningen er ook in te passen. Heeft wonderen voor mijn schouders en lats gedaan. Ik kan altijd een voorbeeld geven van een week als mensen willen.

TLDR: Compounds+supplementary exercises but make it complicated.

Ik probeer full body te doen, oefeningen (en eventuele variaties, bv. incline bench, e.d.) die ik afwissel (niet elke training allemaal he!):

- Deadlift
- Bench Press
- Squat
- Overhead Press
- Lateral Raise
- Dumbell/Barbell Curl
- Cable: triceps pulldown, face pull, bicep curl
- Bent-Over Rows
- Reverse Fly (dumbells)
- Fly (chest, cable) zowel lower als upper
- Sit-ups (decline)
- Back extensions
- Russian Twists
- Pull ups

Dat is zeker geen broscience hoor. Als je rug traint train je ook biceps, zelfde geldt voor borst en triceps.
De meeste mensen hebben eigenlijk zelfs geen directe arm training nodig, mits ze compounds doen en progressive overload toepassen.

Dat is zeker geen broscience hoor. Als je rug traint train je ook biceps, zelfde geldt voor borst en triceps.
De meeste mensen hebben eigenlijk zelfs geen directe arm training nodig, mits ze compounds doen en progressive overload toepassen.
Jij maar wat jij aanhaalt geeft nog een contractie van die spieren hé. Bij squat, bench, deadlift heb je geen echte contractie van de biceps (wel zonder echt in lengte te veranderen een stabiliserende werking, dus ze doen wel iets).

Vanaf je bij de compounds nog een row of pull up doet, ja dan neem je eigenlijk gewoon alles mee, dus zeker akkoord dat echt isolatiewerk niet echt "nodig" is.

Jij maar wat jij aanhaalt geeft nog een contractie van die spieren hé. Bij squat, bench, deadlift heb je geen echte contractie van de biceps (wel zonder echt in lengte te veranderen een stabiliserende werking, dus ze doen wel iets).

Vanaf je bij de compounds nog een row of pull up doet, ja dan neem je eigenlijk gewoon alles mee, dus zeker akkoord dat echt isolatiewerk niet echt "nodig" is.
Een bicepoefening kan zeker geen kwaad. Maar sommige mensen overdrijven gewoon te hard en doen 5 oefeningen biceps per workout. Zie dat vaak gebeuren in de basic fit bij de oude garde 😃

Ik heb een jaar of 2 geleden bijna een jaar met een PT gewerkt en veel progressie geboekt qua bouw en gewichtsverlies.
We zijn dan beginnen verbouwen en heb het laten verslonzen, nu krijg ik mezelf niet regelmatig genoeg gemotiveerd om de loopschoenen aan te trekken dus zit te denken aan een abonnement bij anytime fitness in Stekene.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb een jaar of 2 geleden bijna een jaar met een PT gewerkt en veel progressie geboekt qua bouw en gewichtsverlies.
We zijn dan beginnen verbouwen en heb het laten verslonzen, nu krijg ik mezelf niet regelmatig genoeg gemotiveerd om de loopschoenen aan te trekken dus zit te denken aan een abonnement bij anytime fitness in Stekene.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ervaring met terug beginnen trainen na lang niet getraind te hebben of specifiek ervaring met anytime fitness in Stekene?

Mag allebei, alle tips zijn welkom

Anytime is dichtstbijzijnde voor mij dus
Ik woon 10000 km van Stekene dus dat 2e kan ik niet bij helpen ;) .

Ik ben zelf al een aantal keer "opnieuw moeten beginnen". Het meest frustrerende iedere keer dat ik terug ga naar de gym is mijn kracht terug opbouwen en de onmenselijk DOMS (delayed onset muscle soreness) na trainingen. Deze zorgden er steeds voor dat ik moeilijk terug in de routine kwam.
Mijn tips:
- Kies een schema dat je graag doet, eens je spieren terug wennen aan de belasting kan je je schema aanpassen. Maar het belangrijkste is dat je het fitnessen terug leuk gaat vinden.
- Zelfs als de spieren verzuurd aanvoelen, bijvoorbeeld 2 of 3 dagen na leg day (kwam bij mij helaas geregeld voor wanneer ik terug begon te trainen) toch naar de fitness gaan (en dan een andere spiergroep trainen). Probeer zoveel mogelijk een routine aan te houden.
- Klink misschien lame, maar check uzelf geregeld in de spiegel, flex die biceps nadat je er een pump van hebt gekregen in je training, rol die schouders eens goed en bewonder uw ass in je jeans na leg day. Alles om gemotiveerd te blijven, daarbij wel vakkundig dat buikje negeren :p.

Ik ben zelf al een aantal keer "opnieuw moeten beginnen". Het meest frustrerende iedere keer dat ik terug ga naar de gym is mijn kracht terug opbouwen en de onmenselijk DOMS (delayed onset muscle soreness) na trainingen. Deze zorgden er steeds voor dat ik moeilijk terug in de routine kwam.
Mijn tips:
- Kies een schema dat je graag doet, eens je spieren terug wennen aan de belasting kan je je schema aanpassen. Maar het belangrijkste is dat je het fitnessen terug leuk gaat vinden.
- Zelfs als de spieren verzuurd aanvoelen, bijvoorbeeld 2 of 3 dagen na leg day (kwam bij mij helaas geregeld voor wanneer ik terug begon te trainen) toch naar de fitness gaan (en dan een andere spiergroep trainen). Probeer zoveel mogelijk een routine aan te houden.
- Klink misschien lame, maar check uzelf geregeld in de spiegel, flex die biceps nadat je er een pump van hebt gekregen in je training, rol die schouders eens goed en bewonder uw ass in je jeans na leg day. Alles om gemotiveerd te blijven, daarbij wel vakkundig dat buikje negeren :p.
Bedankt voor de uitgebreide tips, hier kan ik wat mee 👍

Mijn tips:
Ook nog:
Accepteer dat het tijd nodig heeft. Na 3 maanden zal je meestal pas echt terug op je kunnen zitten, maar zelfs als het wat langer duurt. In de tussentijd probeer je daarom best van die kleine veranderingen te genieten.

Is deze goed?

of eerder met rekker/matje erbij?

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan