Dat lijkt me dan wel het juiste gewicht om progressie te maken, maar je moet je ook niet elke training voelen alsof een extra rep je doodsvonnis zou zijn :)
Volgende training deze week dan best wat kalmer aan doen.
Maar, maar, dan voel ik mij achteraf juist supergoed :coolbrows:. Ik weet dat het beter is om niet elke keer tot het uiterste te gaan, maar de verleiding om dat wel te doen is wel groot soms. Ik vind het sowieso moeilijk om in te schatten hoe hoog in gewicht ik kan gaan met3 of 5 reps, zelfs met die formules. Soms lijkt iets makkelijk met 40kg (bench), maar ga naar 45 en dan naar 50 en dat wordt gewoon echt moeilijk.

Maar, maar, dan voel ik mij achteraf juist supergoed :coolbrows:. Ik weet dat het beter is om niet elke keer tot het uiterste te gaan, maar de verleiding om dat wel te doen is wel groot soms. Ik vind het sowieso moeilijk om in te schatten hoe hoog in gewicht ik kan gaan met3 of 5 reps, zelfs met die formules. Soms lijkt iets makkelijk met 40kg (bench), maar ga naar 45 en dan naar 50 en dat wordt gewoon echt moeilijk.
Ja, dat ken ik. Ik volg meestal een schema opgesteld door de uitbater van de gym waar ik ga, en dan vraag je je soms af waarom je nu zo'n makkelijke sets hebt. Maar meestal heeft dat dan als nut je te laten recupereren voor de volgende training, wanneer het wel zwaar is.

Ik ben zelf relatief minder in bankdrukken, van de drie bewegingen is dat mijn minste, en soms ben ik inderdaad ook vlot een bepaald gewicht aan het doen, om dan met 5 kg meer te vechten voor mijn leven. Voor mij is dat een beetje "die beweging die ik moet doen omdat ik aan powerlifting doe".

Ja, dat ken ik. Ik volg meestal een schema opgesteld door de uitbater van de gym waar ik ga, en dan vraag je je soms af waarom je nu zo'n makkelijke sets hebt. Maar meestal heeft dat dan als nut je te laten recupereren voor de volgende training, wanneer het wel zwaar is.

Ik ben zelf relatief minder in bankdrukken, van de drie bewegingen is dat mijn minste, en soms ben ik inderdaad ook vlot een bepaald gewicht aan het doen, om dan met 5 kg meer te vechten voor mijn leven. Voor mij is dat een beetje "die beweging die ik moet doen omdat ik aan powerlifting doe".
Herkenbaar, van de 3 was pre-lockdown de bench al mijn zwakste en dat is nu wederom zo. Gisteren 5x40kg > no prob, 5x45kg > valt goed mee, 3x50kg > sterven.

Nu ja, ik ben sowieso nog maar een maandje terug bezig (na 18 maanden geen (op misschien thuis 4 keer na) met krachttraining. Ik ben gewoon al blij dat ik terug bezig ben, want andere sporten (squash bv.) zijn wel leuk, maar geven mij lang niet het gevoel dat ik heb als ik uit de gym stap. Ik heb thuis ook wat proberen te trainen, maar zoals ik zei, na een keer of 4 had ik het gehad, dat is echt niet hetzelfde voor mij.

Ik ging vroeger naar een gym hier in de buurt waar persoonlijke begeleiding is, omdat ik al 10 jaar niks van sport gedaan had en echt begeleiding nodig had. Nu probeer ik zelf zo wat m'n trainingen samen te stellen (Basic Fit) samen met een kameraad.

Herkenbaar, van de 3 was pre-lockdown de bench al mijn zwakste en dat is nu wederom zo. Gisteren 5x40kg > no prob, 5x45kg > valt goed mee, 3x50kg > sterven.

Nu ja, ik ben sowieso nog maar een maandje terug bezig (na 18 maanden geen (op misschien thuis 4 keer na) met krachttraining. Ik ben gewoon al blij dat ik terug bezig ben, want andere sporten (squash bv.) zijn wel leuk, maar geven mij lang niet het gevoel dat ik heb als ik uit de gym stap. Ik heb thuis ook wat proberen te trainen, maar zoals ik zei, na een keer of 4 had ik het gehad, dat is echt niet hetzelfde voor mij.

Ik ging vroeger naar een gym hier in de buurt waar persoonlijke begeleiding is, omdat ik al 10 jaar niks van sport gedaan had en echt begeleiding nodig had. Nu probeer ik zelf zo wat m'n trainingen samen te stellen (Basic Fit) samen met een kameraad.
In absolute getallen is het natuurlijk normaal dat bench zwakker is, kleinere spiergroepen.

Ik heb sinds zomer 2020 een powercage staan met een deftige bar en gewichten. Alleen trainen lukt eigenlijk wel, maar begeleiding voor het opmaken van je schema valt niet te onderschatten: wat iemand anders opschrijft is meestal gewoon eerlijker vind ik. Als je het zelf opstelt is de kans groot dat je ofwel jezelf overtraint, of net omgekeerd. Ik zag dat bij iemand die soms kwam meetrainen (knuffelcontact :unsure: ), die voelde zich dan wat moe en deed maar wat, terwijl ik zwart op wit had staan wat ik moest doen.

Iemand die ik ken is heel tevreden van een app die je schema opstelt, maar het is wel betalend: https://www.juggernautai.app/
Zelf wel geen ervaring mee.

In absolute getallen is het natuurlijk normaal dat bench zwakker is, kleinere spiergroepen.

Ik heb sinds zomer 2020 een powercage staan met een deftige bar en gewichten. Alleen trainen lukt eigenlijk wel, maar begeleiding voor het opmaken van je schema valt niet te onderschatten: wat iemand anders opschrijft is meestal gewoon eerlijker vind ik. Als je het zelf opstelt is de kans groot dat je ofwel jezelf overtraint, of net omgekeerd. Ik zag dat bij iemand die soms kwam meetrainen (knuffelcontact :unsure: ), die voelde zich dan wat moe en deed maar wat, terwijl ik zwart op wit had staan wat ik moest doen.

Iemand die ik ken is heel tevreden van een app die je schema opstelt, maar het is wel betalend: https://www.juggernautai.app/
Zelf wel geen ervaring mee.
Ik heb wel de chance dat ik persoonlijke begeleiding gehad heb in het verleden en van daar nog wel weet wat ik wel en niet moet doen. Al check ik nu bv. Athlean-X om wat nieuwe dingen in trainingen te steken. Als ik moe ben probeer ik juist zeker hard te trainen :unsure:. Probleem zal inderdaad sneller overtrainen zijn.

Die app ziet er wel goed uit, maar 35 dollar per maand is wel, euh, stevig geprijsd.

Iemand ervaring met het bekleden van een vloer voor een homegym?
De ruimte is zo'n 25m2, het is een nieuwbouw dus ik kan nog alle kanten uit.
Mag ook via pm!

Als er al een vrij vlakke vloer ligt zou ik er rubberen matten opleggen. Fitnessseller bv. heeft tegels van 1 m x 1 m en 3 cm dik. Maar omdat dit voor fitness is, is dat duurder dan gewoon bij een andere winkel.

Als er al een vrij vlakke vloer ligt zou ik er rubberen matten opleggen. Fitnessseller bv. heeft tegels van 1 m x 1 m en 3 cm dik. Maar omdat dit voor fitness is, is dat duurder dan gewoon bij een andere winkel.
Er komt een chape. Ik vind het zonde om deze te betegelen en daarna rubbere matten opleggen...

Er komt een chape. Ik vind het zonde om deze te betegelen en daarna rubbere matten opleggen...
Ik denk dat je mij verkeerd hebt begrepen, de tegels waar ik over sprak zijn van rubber gemaakt. Infeite gewoon dikke matten in de vorm van tegels. Geen idee of er dan nog iets op de chape moet als tussenlaag.

Het is voor een gym dus rubber lijkt me zowat de beste optie. Ik heb er enkele hiervan besteld en wat bijgesneden om op een platform van multiplexplaten twee stroken te krijgen waar ik tijdens deadliften de bar op kan neerzetten:

Dikte is zelf te zien hé, als je echt serieuze gewichten gaat neerzetten en/of eens wil laten vallen lijkt zo'n 3 cm zoals bij mij wel veiliger dan dunner. Je kan op die eerste link ook kijken naar bv. matten of rollen van rubbergranulaat, maar dat vind ik dan eerder voor waar er weinig risico op schade is.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je mij verkeerd hebt begrepen, de tegels waar ik over sprak zijn van rubber gemaakt. Infeite gewoon dikke matten in de vorm van tegels. Geen idee of er dan nog iets op de chape moet als tussenlaag.
Ja ik bedoel aannemer wou nu betegelen en daarna rubbere matten op leggen.
Ik moet inderdaad eens uitzoeken of die rubbere tegels voldoende zijn op een chape.

Een afzonderlijk platform (220x220 denk ik) met 2 lagen osb en multiplex + rubber heb ik reeds.

Voelde mij zondagavond niet zo goed, dan maandag eigenlijk heel weinig kunnen eten, dus ook wijselijk niet gaan trainen.
Gisteren dan gaan trainen, maar ik voelde de weerbots (zeker in 't begin van de training) precies nog. Daar door getraind en dan ging het best goed, maar vandaag voel ik het wel :unsure:

@Apelords https://rubbermatten24.nl/keuzehulp-rubber-vloer/hoe-rubber-tegels-leggen kan misschien helpen? Als de chape goed gelegd is (egaal) denk ik dat je daar gewoon rechtstreeks op mag werken.

Mag ik hier ook gewoon over fitness vragen stellen of is dat vloeken in de kerk?

Ik zou graag deze winter eens wat meer aan spierversterking werken, maar ik weet eigenlijk totaal niet hoe of waar te beginnen. Mij inschrijven in een fitnessclub en gewoon aan de machines sleuren zie ik me niet doen. Ik moet concreet weten wat te doen; want anders ga ik daar zitten en na 15min vertrekken. Ik heb wel discipline door mijn andere sporten om iets uit te voeren, maar ik moet weten wat.

Kan ik realistisch begeleiding verwachten in een fitnessclub? Of kijk ik dan eerder naar een personal trainer? Quanta costa?

De algemene vraag is dus: wat doe ik in een fitness als ik 3x per week kan gaan?

Laatst bewerkt:
Mag ik hier ook gewoon over fitness vragen stellen of is dat vloeken in de kerk?

Ik zou graag deze winter eens wat meer aan spierversterking werken, maar ik weet eigenlijk totaal niet hoe of waar te beginnen. Mij inschrijven in een fitnessclub en gewoon aan de machines sleuren zie ik me niet doen. Ik moet concreet weten wat te doen; want anders ga ik daar zitten en na 15min vertrekken. Ik heb wel discipline door mijn andere sporten om iets uit te voeren, maar ik moet weten wat.

Kan ik realistisch begeleiding verwachten in een fitnessclub? Of kijk ik dan eerder naar een personal trainer? Quanta costa?

De algemene vraag is dus: wat doe ik in een fitness als ik 3x per week kan gaan?
Krachttraining is krachttraining hoor.

Ik zou dan Starting Strength volgen, mits discipline is dat zelf te doen. https://startingstrength.com/get-started
Ga het menu links eens af, "the programs" is het meest interessante (https://startingstrength.com/get-started/programs).

Dit is gebaseerd op de grote compound lifts, wat de oefeningen zijn met het meeste rendement. Om te zien hoe je die mooi uitvoert kan je gewoon youtube raadplegen.

Dit alles kan je mits betaling ook horen van een personal trainer, die soms dan ook minder interessante oefeningen zal opgeven. Cuánto cuesta? Geen idee, veel gyms hebben een soort van basic programma, maar ik zou daar niet teveel van verwachten. Een deftige PI dan spreek je meestal wel over serieuze bedragen.

Specifieke vragen kan je ook hier stellen.

Bedankt voor de tip. Als ik dit bekijk: https://startingstrength.com/get-started/programs
Dat lijkt toch heel weinig om te doen in het begin? Daar ben ik toch op 15min mee klaar?

Jnc9Neo.png

Ik zou graag mijn huidige routine wat aanpassen.

Nu doe ik 3x / week volgende:

3x 8 chin ups
3x 2 pull ups (wijd)
3x 2 pull ups (wijd) maar dan met de rug naar de bar i.p.v. de borst, geen idee hoe dat heet.
3x 8 dips
3x 10 leg raises (hangend aan een bar)
3x 5 handstand push-ups (schouders)
3x 12 push-ups (met weighted vest (10 kg) de voeten op het zitvlak van een stoel, onder helling dus)
3x 30 crunches
2x 100 toedrukken van zo'n 'tang' om uw onderarmen te trainen

Op het einde doe ik meestal een 3-tal pull ups met die weighted vest aan en nog eens 8 dips.

Daarna foam rollen.

Alles wordt thuis gedaan dus ik ben wat beperkt in materiaal.
Tips voor oefeningen of aankoop materiaal, altijd welkom!

Bedankt voor de tip. Als ik dit bekijk: https://startingstrength.com/get-started/programs
Dat lijkt toch heel weinig om te doen in het begin? Daar ben ik toch op 15min mee klaar?

Jnc9Neo.png
Als je daar op 15 min mee klaar bent is het gewicht veel te laag hé.

Wat daar niet in staat zijn je opwarmingssets. Stel nu, je gaat 100 kg squatten. Je warmt op met een lege bar (20 kg), dan met bv. 40 kg, 60 kg, 80 kg. Dan die 3 werksets, het is wel de bedoeling dat je daarvan moe bent hé, wil dus zeggen dat je dit doet en 1-2 min moet uitblazen.

Ik zou eerder denken aan 40-60 min eigenlijk.

Ik zou graag mijn huidige routine wat aanpassen.

Nu doe ik 3x / week volgende:

3x 8 chin ups
3x 2 pull ups (wijd)
3x 2 pull ups (wijd) maar dan met de rug naar de bar i.p.v. de borst, geen idee hoe dat heet.
3x 8 dips
3x 10 leg raises (hangend aan een bar)
3x 5 handstand push-ups (schouders)
3x 12 push-ups (met weighted vest (10 kg) de voeten op het zitvlak van een stoel, onder helling dus)
3x 30 crunches
2x 100 toedrukken van zo'n 'tang' om uw onderarmen te trainen

Op het einde doe ik meestal een 3-tal pull ups met die weighted vest aan en nog eens 8 dips.

Daarna foam rollen.

Alles wordt thuis gedaan dus ik ben wat beperkt in materiaal.
Tips voor oefeningen of aankoop materiaal, altijd welkom!

Bij veel van die oefeningen zou ik gewicht toevoegen om iets van progressie te hebben, je hebt al zo'n vest.

Ook zie ik niets voor de grote spiergroepen benen/heupen. Iets genre deadlift/kettlebell swing en iets zoals een squat zou ik er zeker insteken. Eventueel kan je beiden met een kettlebell doen, maar als je daar meerdere gewichten in wil wordt dat duur.

Als je daar op 15 min mee klaar bent is het gewicht veel te laag hé.

Wat daar niet in staat zijn je opwarmingssets. Stel nu, je gaat 100 kg squatten. Je warmt op met een lege bar (20 kg), dan met bv. 40 kg, 60 kg, 80 kg. Dan die 3 werksets, het is wel de bedoeling dat je daarvan moe bent hé, wil dus zeggen dat je dit doet en 1-2 min moet uitblazen.

Ik zou eerder denken aan 40-60 min eigenlijk.
Ook niet vergeten dat bij veel oefeningen het net belangrijk is dat je ze zeker niet TE snel doet. Je ziet soms mensen met een gewicht smijten of aan een toestel sleuren in sneltempo, da's niet de manier. De "tijd onder spanning" van de spier(groep) is belangrijk, alsook de rust tussen de sets (@Sylverscythe gaat dat beter kunnen zeggen voor de compound lifts, maar voor bv. dumbell curls pak ik 45 seconden ongeveer tussen sets).

De gym waar ik eerst ging was 50 euro per maand, maar daar maakten ze effectief een schema en legden ze elke oefening volledig uit.

Ook niet vergeten dat bij veel oefeningen het net belangrijk is dat je ze zeker niet TE snel doet. Je ziet soms mensen met een gewicht smijten of aan een toestel sleuren in sneltempo, da's niet de manier. De "tijd onder spanning" van de spier(groep) is belangrijk, alsook de rust tussen de sets (@Sylverscythe gaat dat beter kunnen zeggen voor de compound lifts, maar voor bv. dumbell curls pak ik 45 seconden ongeveer tussen sets).

De gym waar ik eerst ging was 50 euro per maand, maar daar maakten ze effectief een schema en legden ze elke oefening volledig uit.
@Herman De Croo dit klopt ook. Op zich is een explosieve beweging meestal wel goed, maar mensen doen dat verkeerdelijk doorheen heel de beweging of proberen er dan een soort race van te maken.

Squat: het is belangrijk om rustig te zakken zodat je in balans blijft, spieren opgespannen blijven, en je dus gecontroleerd kan zakken, afhankelijk van mobiliteit (uiteindelijk zou ik onder parallel proberen). Bij het rechtkomen mag dit sneller, maar ook hier is het mooi uitvoeren belangrijker dan hoe lang het duurt.
Bench/(shoulder) press: gelijkaardig, net zoals squat heb je een negatieve fase (zakken), waar je controle moet behouden, en dan een duwfase waar je wat explosief mag zijn.
Deadlift: voor velen de technisch moeilijkere lift van de basisoefenigen, deels omdat je rug meestal sterker is dan je benen, terwijl je net je benen moet gebruiken, deels omdat je geen negatieve fase hebt en dus meteen begint te trekken. Doel is om dit gecontroleerd te doen, en dus geen plotse ruk te geven aan de bar, want dan verlies je je spanning.

In starting strength voert men ook de power clean in. Dit is technisch de moeilijkste van deze lijst, zou ik zeker goed op filmpjes bekijken. Ook hier begin je langzaam zoals een deadlift, enkel ga je hier versnellen wanneer je voorbij de knie bent. Op dat moment wordt het eigenlijk een springbeweging, waar je door het springen+opspannen van de rug (monnikskapspier/traps) het gewicht lanceert.

In veel gyms heb je "trainers" rondlopen die enkel wat standaardprogramma'tjes schrijven die breed toepasbaar zijn, en die vermijden vaak de deadlift en zeker de power clean, om dan toestellen in te bouwen. Zelf vind ik dit spijtig, maar ok die zoeken ook maar gewoon wat voor iedereen werkt en het risico minimaliseert. Voor een mooie deadlift moet je de beweging gewoon worden en oefenen, aan een kabel trekken kan iedereen meteen.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan